Hadtörténelmi Közlemények, 120. évfolyam, Hadtörténeti Intézet (Budapest, 2007)

2. szám - Vita - R. Várkonyi Ágnes: Történetírás, kritika és emlékezet 623-648

Amit a vitaindító tanulmány egyértelműen jelez, hogy Perjés Géza és Szakály Ferenc tanulmányaiban a csata története elenyésző terjedelmű, az egyértelműen abból követke­zik, hogy a Mohács-kérdést mindketten a csata eseményeinél nagyobb horderejű kérdés­nek fogták fel. Azzal a legélesebben vitázok is egyetértenek, hogy a mohácsi csata lánc­szem a hosszú folyamatban. Előzményei nélkül nem érthető. Következményeiből kiszakítva értelmetlen. Elnyeli a históriai tömegsír, ahová a vesztes és a nyertes csatákat hullatja az idő. Ismerjünk jobban vagy kevésbé bármely csatát, csak tágasabb összefüg­gésében értelmezhető, miként Duby, Englund, Chaline modern felfogással, újszerűen vizsgált csatatörténetei is egyértelműen bizonyítják. A posztmodern felfogás alapvető el­lentmondása, hogy a történelmi jelenségeket környezetükből kimetszve, elszigetelt fej­leményeknek tekintik. Hayden White a The Burden of History 1966-ban napvilágot látott és hozzánk magyar fordításban csak három évtizedes késéssel, 1997-ben elérkezett ta­nulmányában fogalmazta ezt meg. Gondolatmenetének ismertetése helyett a végkonklú­zióját idézhetjük: „A történész senkinek sem tesz jó szolgálatot azzal, hogy tetszetős fo­lyamatosságot konstruál a jelen és az azt megelőző világ között. Ellenkezőleg, a történelemtől azt igényeljük, hogy minden korábbinál inkább a diszkontinuitásra tanítson bennünket, mert sorsunk a diszkontinuitás, a rombolás és a káosz." 67 Önmagában a mo­hácsi csata emlékezetének egész problematikája alaposan megkérdőjelezi ezt a tételt. Mohács több mint egy vesztes csata eseménye. Mohács Európa univerzális élménye, ha akár csak V. Károly császárnak a magyar rendekhez írott Lajos királyt elsirató levelét vagy a csatavesztés következményeinek absztrahált képi ábrázolásait, vagy a térségben több évszázadon át stabilizáló tényezőnek számító középkori Magyar Királyság össze­omlásának minden szomszédos országot is mélyen érintő következményeit vesszük fi­gyelembe. Mohács csehek, németek, horvátok, szlovákok, szerbek, velenceiek, franciák, spanyolok, németalföldiek közös története. Mária királyné, Mohács özvegye, amint a Budapest Történeti Múzeum kiállítás címében nevezte, 68 udvari kultúrája ugyanúgy őriz­te emlékezetét, mint a három részre széttört Magyarország. Az egymást váltó generációk tudatvilágában nem holt hagyomány, hanem az akkori jelenük tettein töprengő, élő em­lékezet. A XVII. század közepén a csata emlékérme főúri gyűjtemények kultusztárgya, Jusztus Lipsius, a kor egyik legfontosabb államelméleti művének magyarra fordítója ajánlását évnapjával datálja. 1652-ben a vezekényi csata után az évszámokat átrendezve 1526-ra, a reneszánsz számmisztikájával úgy értelmezik, hogy elérkezett következmé­nyei felszámolásának, a török visszaszorításának ideje. Az 1658-1664. között, Zrínyi és a Rajnai Liga elnökének, János Fülöp mainzi érseknek közös erőfeszítésével megszerve­zett nemzetközi törökelleni háborút Mohácsot is idéző irodalmi művek kísérték, s az ak­kori veszteség jóvátehetésének reményét fejezték ki. A reformkor hajnalán Széchenyi tettekre ösztönözve utasítja el a csatavesztésre hivatkozó vetséget: „ha Mohácsnál való­ban meghalt már nemzetünk, akkor feküdjünk mi is szép elszánással - melyhez egyéb­iránt semmi sem kell, mint apátia, vis inertiae és restség - nemzeti sírgödrünkbe...", s 1838 tavaszán Kemény Zsigmond A mohácsi veszedelem okairól írva a megosztottság­ban a belviszályban látta a polgári átalakulás és állami integritás kihívásaira válaszoló 67 White, 1997. 67. p. 68 Réthelyi Orsolya, F. Romhányi Beatrix, Speckner Enikő, Végh­ András (szerk.): Habsburg Mária, Mohács özvegye. A királyné és udvara 1521-1531. Budapesti Történeti Múzeum, Budapest, 2005.

Next