Hajdú-Bihari Napló, 1962. május (19. évfolyam, 101-119. szám)

1962-05-10 / 107. szám

HAJDÚ-BIHARI Világ, tixa Viállat, egyesültete k* Jgj XIX. évf., 107. szám Ml! BmMM mm­mm sül ÁRA : 50 FILLÉR |p|Jgj JÉ­|| Hl *11 1962. május 1o. mpmsSSr Mi okozza a baleseteket? Előzetes jelentés egy érdekes kiállításról Az emberek milliói nap mint nap részt vesznek a közúti közlekedésben, akár gépjárműveken, akár gyalo­gosan. A szabálytalan közle­kedés, a gondatlanság, a fe­lelőtlenség állandó veszéllyel jár. Sokan mondják, hogy azért emelkedik a közúti közleke­dési balesetek száma, mert egyre növekedik a gépjármű­vek mennyisége. Az igaz, hogy a járműpark növekedett 1961-ben, 11,5 százalékkal több gépjármű fut az ország útjain, mint 1960-ban. Sajnos az is igaz, hogy a balesetek száma ezzel egyenes arány­ban, 11 százalékkal emelke­dett. Ez az arány csak lát­szólag megnyugtató, de nem lehet törvényszerű, hiszen a tények, a bekövetkezett bal­esetek, s főleg az okok egy­általán nem elkerülhetetle­nek. Az országban 1961-ben 9898 közúti közlekedési baleset fordult elő, melynek követ­kezményeként 666 ember vesztette életét, s ugyanak­kor 9426 fő szenvedett sérü­­­lést, közülük 4535-en hosszú­n hetekig, hónapokig nyomták az ágyat, életük végéig cson­kán, bénán élnek. Ezen szám­adatok magasabbak, mint voltak 1960-ban. A balesetek következtében közel 20 mil­lió forintnyi anyagi kár is keletkezett. Kinek lehet tehát közöm­bös az, hogy egyetlen év alatt 10 092 ember sorsa kedvezőtlenül alakult, meg­halt vagy sérüléseket szen­vedett ? Mindenkinek, aki részt vesz a közúti közleke­désben, elsőrendű feladata, hogy vigyázzon mások és saját maga testi épségére. Vidéken különösen két ok­ból kifolyólag történtek köz­lekedési balesetek. Első he­lyen áll az ittas vezetés. A gépjárművek vezetői kevés­bé tehetnek arról, ha egy kivilágítatlan szekérbe bele­hajtanak, vagy éppen egy játszadozó gyermek a motor­­kerékpár elé ugrik, és így következik be a baleset. De arról már tehetnek, hogy be­mennek az italmérő helyiség­be, kérik az italt, és még azt is tudják, hogy vezetés közben annak milyen káros hatása van , és mégis meg­isszák. Elriasztó az a balese­ti szám, amennyi ittas veze­tés miatt következett. A 4994 gépkocsivezető hibájából tör­tént baleseteknél 1098 eset­ben ittas vezetés volt a bal­eset oka ! És a legtöbb ittas vezetőt a motorkerékpárok nyergében találjuk, az ittas vezetés miatti baleseteknél 59 százalékban motorkerék­párosokkal fordultak elő a közlekedési balesetek. Most, a jobb idő beálltával, a ki­rándulások s egyéb utak al­kalmával mindinkább lehet találkozni az országutak menti csárdák előtt gazdát­lan motorkerékpárokkal, ve­zetői pedig söröznek, fröcs­­ösöznek a vendéglőben. Ve­szélyes szokás. Az ittas vezetés mellett, a gondatlan, figyelmetlen veze­tés miatt , következnek nagy számmal balesetek, de a gyors hajtás, az elsőbbségi jog meg nem adása is szá­mos baleset előidézője. Az országúti gyors hajtásban is a motorkerékpárosok a „baj­nokok”, de a magánautók ve­zetői közül is igen sokan sze­retik, ha minél jobban kibil­len a sebességmérő mutatója. Hajdú-Bihar megyében az elmúlt évben 194 közúti köz­lekedési baleset fordult elő az 1960. évi 189 balesettel szemben. Tizenegy személy életét vesztette, 171 fő sú­lyosan, 57 pedig könnyebben megsérült. A 194 balesetből mindössze 20 múlt el sérülés nélkül. Ebben az­­ évben is előfordult már több baleset, az elmúlt napokban két me­zőgazdaságban dolgozó gép­­járművezető ittas vezetéséért életével fizetett. A szabálytalanul közleke­dő gyalogosok, a járművekre fel- és leugrálók is sokszor idézik elő saját maguk bal­esetét, sérülését. A parkok menti utcákban, az ország­utakon nem egy gyermek vesztette életét azért, mert játékból át akart futni a motorkerékpár előtt. Persze nem tudja a gyermek kiszá­mítani a jármű gyorsaságát, és éppen akkor ugrik na­gyot, amikor odaér a veszélyt hozó gépjármű. A játszadozó gyermekek láttán a jármű­vezetők fokozottan legye­nek gondosak, mert tudatlan kicsinyektől még nem vár­hatnak felelősséget. A szü­lők, felnőttek pedig ne en­gedjék a forgalmas helyeken felügyelet nélkül labdázni, futkározni a gyermekeket. A megtörtént balesetekről, a megelőzésről most tanul­ságos kiállítást rendeznek Debrecenben. Május 10-én, csütörtök délelőtt 10 órakor a Déri Múzeumban nyitják meg a II. országos közúti közlekedési balesetelhárítási kiállítást. A kiállítást május 24-ig naponta 10-től 18 óráig díjmentesen lehet megtekin­teni. Fülep K. Tűzoltóverseny Barátidon Friss zene szórakoztatja az embereket, a nézőket a bárándi sporttelepen. Lehetnek itt kör­ben vagy nyolcszázan. Érdekes esemény csalta ki őket a pályá­ra: a püspökladányi járás ön­kéntes tűzoltó testületeinek versenye. Báránd ezúttal második al­kalommal kapta a rendezés jo­gát. Két esztendeje ugyanitt versengtek a legjobb csapatok. A bárándiak általában mindig jó helyezést értek el. És most? Kilenc község 35 csapata küzd az első helyezésekért. Ebből hat a bárándi. Igyeke­zetükre, ötletességükre jel­lemző, hogy ma már saját tele­víziójuk van. Az önkéntes ala­pon végzett megelőző, mentő munka mellett gyakran rendez­nek műsoros esteket. S a bevé­tel java a községben marad. Ebből a tv. Rábán is hasonló a helyzet. Egyébként a két köz­ség önkéntes tűzoltói örök ri­válisok. Most meg a szereplők is azzal indulnak, hogy az idén ők viszik el a pálmát. A bárándi leánycsapat már meg is kapta a parancsot: — Kocsifecskendőről suga­rat szerelj! Vízszerelés ? fecs­kendő mögött elképzelt kútból! Sugárirány egyenest! Rajta! Rohannak a másodpercek. Rövid idő alatt elkészül a csapat a szereléssel. Kipirultan állnak a lányok a fecskendő mellett, s kérdő tekintetük a ,,döntnök”-ön pihen: vajon mi­lyen az eredmény? Jó. Nagyon jó. Igaz elsők nem lettek, Kaba megelőzte őket, de övék a második és a harmadik helyezés is. Aminek — termé­szetesen — minden lány örül. Köztük Csókási Irén, aki im­már ötödik éve önkéntes tűz­oltó. A kislány már úttörő ko­rában is társadalmi tűzoltó volt, s most elismerésként ok­levelet és egy töltőtollat kapott. Érdekes, a bárándiak azt mond­ják, a testület legaktívabb tag­jai­­ a lányok. Az egyik köz­ségi vezetőségi tag például Ká­bái Vera. Mindössze tizennyolc esztendős, és ápolónő a helyi szociális otthonban. Ápolónő!? Hogy fér össze ez a csupa gyengédséget kívánó hivatás a tűzoltással, a kemény gyakor­latokkal? A kislány felvonja vállát: — Soha nem gondolkodtam ezen. Később tudtam meg: Kábái Vera mindemellett a bárándi röplabdacsapat egyik erőssége. Persze, jócskán vannak itt idősebbek is. Matkó Béla pél­dául már a 66. évében jár, 34 éve tagja a kábai önkéntes tűzoltótestületnek. A helyi Lenin Tsz-ben dolgozik, nö­vényápoló. A munkában, meg a gyakorlatokon egyaránt be­bizonyítja: fel tudja venni a versenyt a fiatalokkal. A jól szervezett verseny szép­­eredményeket hozott. Délután­­a zsűrinek éppen elég gondot­­okozott, miként jutalmazza a­­kiváló teljesítményeket, hi­szen minden csapat a legjobbat igyekezett nyújtani. Kun And­rás, a járási tanács v. b.-titká­ra egész sereg pénzjutalmat,­­tárgyjutalmat, oklevelet adott át a legjobbaknak. " Este jól sikerült tűzoltóbálon ,szórakoztak a versenyzők és a­­vendégek. S azzal búcsúztál­: megmutatják a megyei verse­nyen is, hogy a püspökladányi járás önkéntes tűzoltói aláno­san megtanulták a fecskendők kezelését. " Meglátjuk, hogy állják majd szavukat! Rádiós rókaverseny Vasárnap, május 13-án a Magyar Honvédelmi Sport­­szövetség Hajdú-Bihar megyei elnöksége ultrarövidhul­lámú rádió-bemérőversenyt népszerű nevén rókaversenyt rendez Hajdú-Bihar megyé­ben. A rókaversenyen Szolnok és Hajdú-Bihar megye, mint­egy 20 főnyi versenyző gárdá­ja vesz részt. Egyelőre isme­retlen, négy kilométer sugarú, erdős, bokros területű körben három elrejtett adóállomást kell felkutatni saját készítésű vevőkészülékekkel. A rókaverseny után Debre­cenben a II. kerületi Tanács kultúrtermében az este folya­mán érdekes szellemi vetélke­désre kerül sor, melyen a részvevők rádiótechnikai, tör­ténelmi és politikai ismere­teikről adnak számot. 0 országon át Vili. AZ EIFFEL LÁBÁNÁL ... A Chaillot-palotát elhagyva gyorsan suhan át a gépkocsi a Szajna-hídon, s máris a Quai Brandly-n vagyok — az Eiffel­­torony lábánál. Az óriási al­kotmány alatt kényelmesen közlekedhet egyszerre akár húsz gépkocsi is, olyan széles a két láb közötti távolság. Párizs­ egyik legnevezete­sebb jellegzetessége a képes­lapokról, folyóiratokról oly jól ismert Eiffel-torony ... OLDALT MEGY A LIFT Sorbaállok. Ezzel kezdődik az ismerke­dés az acélszörnyeteggel. Any­­nyi az érdeklődő ugyanis, hogy a pénztár előtt hosszú sort al­kotnak a jegyváltók. Ez meg­szokott dolog Párizsban. Ren­geteg a turista, s ki ne lenne kíváncsi arra, milyen a lát­vány az Eiffel tetejéről! A lift nem olyan megoldású, mint általában másutt. Nem úgy megy fel, mint például az emeletes házakban, hanem fer­dén halad. Mi, akik benne ülünk vagy állunk, ebből a ferde haladásból nem sokat érzünk. Ez csak akkor látható jól, ha oldalról figyeli az em­ber a tornyot s nézi, karcsú lá­bának acél testében hogyan kú­szik felfelé az egyszerre 40 személyt szállító lift. Egy acéllábba szerelték a le- és fel­felé közlekedő liftet, amely nagy forgalmat bonyolít le. A ferde haladás a második „emeletig” tart, ott át kell szállni újabb liftbe, amely már egyenesen halad — egé­szen felhőmagasságig. Valóban felhők közé juthat az ember, mert többször előfordul, hogy emeleti korlátoknál turisták százai állnak, gyönyörködnek a kilátásban. Olyan az ember érzése, mintha Párizs, ez az ötmilliós főváros az ember előtt meghajolna. Eltörpülnek a torony tervezője. Koránafő nagy építésze volt, többek kö­zött részt vett a budapesti Nyugati-pályaudvar és a Mar­­git-híd építésében is. A tornyot később megna­gyobbították. Oda építették a párizsi televízió adótornyát, így most 320 méter magas. 40 MILLIÓ LÁTOGATÓ Az üzlet sem maradhat ki az Eiffel-toronyból. Első eme­letén van Párizs legelegánsabb étterme. Méregdrága ott az ital és az étkezés. Velencei csillárokból ömlik a fény, vö­rös plüssel borított székek, dél­szaki növények, elegáns üveg­falú erkélyek teszik hangula­tossá az éttermet, amely egy­ben a főváros legdrágább szó­rakozóhelye. Második emeletén büfé van, ahol szintén drágább minden, mint a „földön”. Pos­tahivatal működik, képeslapo­kat és csecsebecséket árusítók­ pavilonjai mellett a leaszfal­tozott erkélyen fehér padok csalogatják pihenésre az embe­reket. Nagy a látogatottsága a toronynak, évente csaknem másfélmillió látogató megy fel a felvonókon. Eddig 40 millió ember tekintette meg az Eif­felt és csodálta Párizst a ma­gasból. Szép a torony este is. Kettős élményben van ilyenkor része az embernek. Elsősorban a ki­világított torony látványa, má­sodsorban az a milliónyi fény, amelyet Párizsra letekintve lát az ember. Este tizenegyig mű­ködnek a liftek, akkor alsza­nak ki a fényszórók is. Mac&citle-t­él JZeMHfrcácig, Párizs emeletes házai fölé nyú­lik az Eiffel karcsú íve... Tovább fejlődik az Aranybika és a hortobágyi csárda Ma már országos hírű a deb­receni Aranybika Szálloda és Étterem Vállalat konyhája. Azt mondják a külföldről hozzánk érkezett vendégek is, hogy se­hol nincs olyan finom töltött­káposzta, mint az Aranybika éttermében. Mester András fő­szakács közel három évtizede dolgozik itt, és nagyon jó is­merője a hajdúsági és a horto­bágyi magyaros ételféleségek­nek. A jó ebédet megfelelő kör­nyezetben fogyaszthatják a vendégek­ Az elmúlt évben fe­jeződött be az Aranybika fel­újításának első szakasza. Meg­oldódott nagyjából a sokéves debreceni szállodaprobléma a Kisdebrecen megnyitásával. Modern berendezésével máris megnyerte a vendégek tetszé­sét. Nagyot fejlődött a hortobá­gyi csárda is. Az elmúlt évben közel hárommillió forint for­galmat bonyolítottak le az étteremben és a söntésben. A kimutatások szerint legtöbb a hortobágyi halászléből (és ter­mészetesen vele együtt az el­maradhatatlan tepertős túrós­csuszából), a rántott és roston­­sült halakból és a bográcsgu­lyásból fogy. Az idén a csárda igen szép parkjában bonyolít­ják le a forgalom egy részét, ahol szabad tűzön, bográcsban főznek, és a folyópart mellett terhének a vezérek részére. A Hortobágy folyó szépségei­nek megismerése érdekében a vállalat két motorcsónakot és egy vitorlást szerzett be. A Hunyadi Termelőszövetkezet ígéri az első idei zöldborsót­ ­ A feketeföldön gazdálkodó­­debreceni Hunyadi Termelő­sszövetkezet ez évben nagyobb mennyiségű étkezési zöldbor­sót ad a debreceni piacra, öt­holdas tábláján szépen fejlő­dik a borsó, s egészen bizo­­­nyosra vehető, hogy a Hunyadi­­Termelőszövetkezet adja leg­először piacra az annyira várt zöldborsót. Ez a termelőszövetkezet pél­dát mutat a baromfinevelés­ben is, mert eddig szerződés alapján kétezer rántanivaló csirkét adott át, a debreceni piacra pedig 2500 csirkét vitt értékesítésre. nem látni az Eiffel-torony te­tejét az alacsonyan úszó fel­hők tömegétől. ÉPÍTÉSE Idegenvezetők hozzák ide a külföldi turistacsoportokat. Sokszor az első vagy második a házak, a Szajna ezüstös csík­ja összeszűkül, a Marsmezőn haladó emberek picinyke pontoknak tűnnek, a gépko­csik — innen a­ magasból néz­ve — mintha ólomlábakon ha­ladnának. Tompán szűrődik fel a főváros zaja, a rohanó élet mintha megnyugodna ott lenn az avenue-ken és boulevard­­okon ... Miközben az ember csodál­kozik a látványban, az idegen­­vezetők magyarázatát hallgat­ja a torony építéséről és ada­tairól. 1887 januárjában (most volt az építéskezdet 75. évfor­­­dulója) kezdték építeni. Hu­szonegy hónapon át 300 mun­kás dolgozott, hogy az 1889-es párizsi világkiállításra elké­szüljön. A korabeli technika valóságos remekműve. Kilenc­millió kilogramm súlyú az acél torony, 12 ezer részét két és fél millió csavar tartja ösz­­sze. Négy alapköve egyaránt 14—14 méter mélyen van a földben. A tornyot a világki­állításra meglepetésként szán­ták, de annyira megv­­erte a franciák és a külföldiek tet­szését, hogy meghagyták. Volt ugyan kezdeményezés, hogy bontsák le, mégis sikerült át­vészelnie ezeket az időket, csakúgy, mint a két világhá­ború időszakát. A toronynak három „eme­lete” van, az első 57, a máso­dik 115, a harmadik 247 mé­ter magasságban. A harmadik emelet felett kis beüvegezett szoba van. Ott lakott élete utolsó éveiben Gustav Eiffel. Az acélalkotmány megtekin­tése nem a legolcsóbb szóra­kozás. A harmadik emeletre a jegy ára 5 új francia frank, pontosan egy dollár. 300 ÖNGYILKOS Amikor leértem a „la Tomi­ból, feltekintettem a magasba. A torony legmagasabb pontjá­ra. Szédítően magasban van a harmadik emelet, amelynek korlátjainál csak kicsi pont­nak tűnnek az emberek. Az jut eszembe, amit az egyik ide­genvezető közölt. Háromszázan ugrottak le eddig a toronyból ide, erre a kemény aszfaltra és úttestre. Volt, aki szerelmi bá­nata miatt követett el öngyil­kosságot, de legtöbbjüket a munkanélküliség, a nyomor vitte onnan a magasból a ha­lálba ... Oltványi Ottó Kilátás az Eiffel „második emeletéről”. Előtérben a Szajna, a kör alakú kimagasodó épület , a párizsi rádió új székháza A Magyar Szocialista Munkáspárt Hajdú-Bihar megyei Bizottságának lapja Szerkeszti a szerkesztő bizottság Felelős szerkesztő: Pallás Imre Szerkesztőség: Debrecen, Tóthfalusi tér 10. Telefon : 21-40 NAPLÓ Kiadja a Napló Lapkiadó Vállalat Debrecen, Vörös Hadsereg útja Ifj. Felelős kiadó: Balogh Endréné Telefon: 30­01 Terjeszti a Magyar Posta Előfizetési díj egy hóra: 11 forint Előfizethető a helyi postahivata­loknál és kézbesítőknél Szabadság Lapnyomda Debrecen Felelős vezeti: Bazsó László

Next