Hajdú-Bihari Napló, 1983. június (40. évfolyam, 128-153. szám)

1983-06-11 / 137. szám

KULTURÁLIS KITEKINTŐ Kecskemét kincsei a Kodály Méltatlan lenne nem ezzel a névvel, nem a kecskeméti születésű nagy zeneszerzővel elkezdeni kulturális kitekin­tőnket. Mert bár igaz, hogy ebben a városban élt a leg­nagyobb magyar drámaíró, Katona József, itt írta zsoltá­rait Végh Mihály, itteni szü­letésű az első magyar színi­igazgató, a hivatásos magyar színészetet útjára indító Ke­lemen László, itt, az evangé­likusok híres iskolájában ta­nult meg írni-olvasni Petőfi Sándor, és itt szerzett jogi végzettséget Jókai Mór, a köztudat — különösen a Kecskemétre egyre inkább figyelő külföldé — elsősor­ban Kodály nevére asszociál a város hallatán. Kodály élete során gyak­ran visszajárt a Duna—Ti­sza közének legnagyobb vá­rosába, ahol az ő zenepeda­gógiai elképzeléseinek szel­lemében az első ének-zenei általános iskola létesült, és amely őt 1947-ben díszpolgá­rává választotta. Egy szép, újjáépített műemlékben, a ferencesek volt kolostorá­ban kapott otthont a Ko­dály Zoltán Zenepedagógiai Intézet. A modernségében is puritánságot, tisztaságot sugalló, építészeti megoldá­saival az elmélyülésre al­kalmas épületegyüttest 1975. szeptember 17-én adták át. Nem elsőként a világon: a Kodály-módszer intézmé­nyesítésében Boston járt élen. Azóta már Japánban és Kanadában is működik hasonló intézet. Az intézetben jelenleg ta­nuló huszonegy külföldi diákot jól ismerik Kecske­méten. Befogadta, megsze­rette őket a város — elődeik közül sokan ide házasodtak —, vásárláskor a sor elejére engedik őket. A tandíj egy évre 1200 USA-dollár... A hallgatók gyakran adnak koncertet a városban. Leg­utóbb május végén dán, norvég, mexikói, olasz, ja­pán, ausztrál, kanadai, ame­rikai és angol részvétellel volt nagyszabású hangver­seny a Kodály Intézet nagy­termében, ahol Sztravinsz­kij, Bartók, Schubert, Brahms, Gounod és Liszt művei csendültek fel. Kodály, Kecskemét és a zene — három elválasztha­tatlan fogalom, összetarto­zásukat jelzi a páratlan esz­tendőkben kétévenként megrendezett kecskeméti népzenei találkozó, az ugyancsak kétévenként, augusztus első felében tar­tó nemzetközi Kodály-sze­­minárium, valamint a kecs­keméti zenei hetek, az ének­lő ifjúság napja és a meg­­konduló harangjáról egy nó­ta révén is híres „öreg­templom” orgonahangver­senyei. 9 Színház Nem szálltunk vitába a kecskeméti Katona József Színház művészeti titkárá­val, aki váltig bizonygatta, hogy teátrumuk a legszebb épületű magyar vidéki szín­ház. Nem, mert bár volt összehasonlítási alapunk (a felújított Csokonait ismer­ve nem is akármilyen), azt azonban el kellett ismer­nünk, hogy a kívül itt-ott málladozó vakolatú épület belseje megőrizte eredeti patináját Eredeti például a körpáholy homlokzatának és a mennyezet gipszmintá­zatának aranyozása. Másutt érvényes a mondás: nem mind arany, ami fénylik — itt már alig fénylik, de aranynak még arany. Ehhez azonban ismer­nünk kell azt a különös tör­ténetet is, amely az épület születéséhez fűződik. Egy Weber nevű svájci kutató, elvetődvén Bács-Kiskunba, a városatyák teljes elképe­désére kijelentette, hogy a futó homokon is lehet gyü­mölcsöt termeszteni. Állítá­sának igazolása céljából ki­bérelte a hazájáról Helvé­ciának elkeresztelt határ­részt, s nagy bérleti díjat fi­zetett érte. Kísérlete sike­rült, a pénzből pedig fel­épült a gazdag díszítésű, ötszáz személyes kőszínház. Mindez a múlt század ki­lencvenes éveiben történt, a terveket Helmer és Fellner készítette. Az idei évad utolsó da­rabjaként a Szentivánéji álom van műsoron. Hogy a következő, a Jancsó—Her­nádi—Gyurkó hármas égi­sze alatt megkezdődő új évad milyen lesz, azt egye­lőre csak találgatni lehet. A kecskeméti kulturális élet­ben valamelyest is járatosak azonban városszerte beszé­lik, hogy az első társulati ülés után nagyon sokan megváltak a Katona József Színháztól. Nem így a fil­mesek, ők gyakorta elláto­gatnak ide. Itt forgatták a Wagner-filmet, Richard Burton három hétig filme­zett az épületben, június kö­zepén pedig itt veszik fel Bacsó Péter filmjének, a Rongyos életnek néhány je­lenetét A színház bejáratától, em­lékeztetvén a sors különös tragédiáira, jól látható az a hely (emlékkő jelzi a ta­nácsháza előtt), ahol a Bánk Bán írója, a teátrum név­adója 1830. április 16-án holtan összeesett. A Michelangelo Képzőművészeti múltnak sincs, díjával Kecskemét. A kilencvenezres város mű­vésztelepét 1912-ben nyitot­ták meg Iványi-Grünwald Béla festőművész vezetésé­vel. Itt dolgozott többek kö­zött Uitz ,Béla, Kisfaludi Strobl Zsigmond és Fényes Adolf. Hanem ha a Cifrapa­lotával szemben álló per­zsakupolás tornyú épületbe, a Tudomány és Technika Házaként helyreállított zsi­nagógába bemegyünk, Kecs­kemét rejtett képzőművé­szeti kincseit is felfedezhet­jük. A második emeleten kialakított galériában Michelangelo pontos szo­bormásolatainak messze föl­dön híres gyűjteménye lát­ható. Baktatunk fölfelé a lépcsőn, hogy megnézzük a tizenöt szobrot, de félúton megtorpanunk. Hangulatos kis kiállítóhelyiségben Hu­­bay Miklós írót halljuk be­szélni éppen a kis számú, de annál nagyobb áhítattal fi­gyelő hallgatóság karéjában. A Magyar Írók Szövetségé­nek elnöke, a firenzei egye­tem professzora új állandó kiállításhoz mond bevezető szavakat. A Tolnay Károly és a magyar Michelangelo­­kutatás elnevezésű tárlat az 1981-ben elhunyt magyar művészettörténész életét, munkásságát és más kutatók tevékenységét tárja a kö­zönség elé. A megnyitó után ismerős­re bukkanunk: Pálmai Rita debreceni egyetemista volt, a KLTE Bölcsészettudomá­nyi Karán végzett. A Kato­na József Múzeum munka­társaként most ő vállalko­zott az izgalmas feladatra, hogy bemutassa Tolnay Ká­roly szellemi indíttatását, kontinenseken át vezető életútját, míg az egyesült államokbeli Princeton egye­temi tanáraként megírja öt­kötetes főművét, aztán Fi­renzében a nemzetközi Michelangelo-kutatás köz­pontjává teszi a Casa Buonarottit. Ott gyűjtötte össze a reneszánsz mester rajzait, építészeti terveit, szonettjeinek kéziratait. S mindezekből most itt, Kecskeméten tárul a kíván­csi szem elé gazdag váloga­tás. Dedikált könyvek, leve­lek és fényképek társaságá­ban látható az utolsó nagy, négykötetes mű, a Corpus is. Michelangelo „hétszáznál több rajzának hasonmás gyűjteménye. Juhani Nafer János A ferencesek temploma Könyvjelző A Bagolyvár és lakói Létének huszadik esztendejét nagyon szép, s szűkebb pátriánk lakói számára különösen kedves könyvvel köszöntötte a Móra Kiadó Bölcs bagoly sorozata, a deb­receni Kiss Tamás költői szépségű írásá­val, a debreceni Kollégiumról szóló kötettel. A „Bagolyvár”, a tudás otthonának életéről belső rendjéről, a századok múlásával las­san változó szervezeti formájáról valójában ebből a könyvből értesülhet először, érdem­ben, az ifjú s idősebb olvasó. Dokumentu­mok, jegyzőkönyvek,­­ történeti elemzések halmai szólnak a híres iskoláról, a Tiszán­túl, sőt olykor a Dunántúl tehetséges if­­jainak tanulóhelyéről, de pontos, tudomá­nyos igényű, ugyanakkor népszerűsítő szán­dékú, olvasmányos stílusú összegzésnek csak a Bagyolyvár és lakói tekinthető. Móricz fájdalmasan gyönyörű regénye, a Légy jó mindhalálig az akkor háromszázéves Kol­légium újkori történetéről regél: története ott kezdődik, ahol Kiss Tamás meséje vé­get ér, tehát a Kollégium másodvirágzását ismerhetjük meg általa, a nagy korszakok­ról Kiss Tamás könyve beszél. A könyv az iskola életrajzát a kezdetek­től indítja, a középkortól, amidőn a kis isko­lából kollégium, tehát bentlakásos iskola lett, amikor az oktató barátokat „reformált hitű papok, iskolamesterek váltották fel”. A debreceni kollégium mindenkor a szegények iskolája volt: a szerző fontosnak tartja erre a sajátosságra felhívni az olvasók figyelmét, hiszen általa a Kollégium egyik legjellem­zőbb tulajdonságára láttat: Debrecen hajda­nában éppen az értékek iránti fogékonysá­gával nyitottságával, a szellem pártatlan megbecsülésével tűnt ki a kollégiumtartó városok közül. A kérdés, melyet a Csokonai­­monográfus, Julow Viktor tett föl, hogy tudniillik, Debrecen ellenében, vagy Deb­recen hatására lett, lehetett Csokonai azzá, amivé lett, már csak a XVIII. század végét elemezve vethető föl: akkorra a Kollégium, s a város szelleme alapvetően megváltozott. Kiss Tamás ezt is, s a fénykort is bemu­tatja olvasóinak. Az életrajz így tulaj­donképpen a Kollégium szellemiségének ala­kulásával, változásával is azonos. A „szegények iskolája” nemcsak oktatási rendjének hallatlan demokratizmusával (egyforma megítélés alá esett a jobbágy­fiú és a nemesi származék — a tehetség mértéke volt a döntő), hanem közösségi rendjének ma már szinte hihetetlen demok­ratizmusával is kivívhatja csodálatunkat, önkormányzati rendszerét, a Hollandiából, Svájcból, Angliából átvett protestáns isko­lai mintát a mai tanulóifjúság ősszel föl nem foghatja: a jelenbéli diákönkormány­­zati formák, a többnyire egyetlen napra­ vo­natkozó, tréfás önigazgatás jellemzői kis­ded játékok az ezerhatszázas évek debrece­ni kollégiumának szabadsága, önállósága mellett. „A cétusban a diákságé volt a ve­zető szerep, a tanárok egészen háttérben éltek. Az ifjúság évenként titkos szava­zattal elnököt választott magának, az utol­só évesek közül. Ez az öregdiák, a szenior intézte helyettesével, kontraskribával a kollégium anyagi, erkölcsi és tanulmányi ügyeit. Melléjük választott tizenkét esküdt­diák alkotta az iskola tanácsát és törvény­székét. Professzor ebben csak tanúként fog­lalt helyet, ítélethozatalban nem vehetett részt.” Előfordult, hogy a jogtalanul ítélkez­ni akaró professzort maga I. Rákóczi György, a fejedelem bocsátotta el az állá­sából! Persze ennek az elképesztő szabad­ságnak komoly ára, feltétele volt: a köteles­ségek következetesen szigorú betartása, s egyáltalán a tanulás, a felemelkedés sokak számára egyetlen lehetőségének komolyan vétele, példaadó oktatói, nevelői szigor és puritánság, a diákok jogainak ugyancsak következetes tiszteletben tartása, m­a ma iskoláiban aligha léteznek a diák­szabadság eme feltételei. A szerző gazdag példaanyag­gal bizonyítja az oktatás korszerűségének, európai színvonalának vonásait is: profesz­­szorok portréit, híres tudós tanárok viselt dolgait olvashatjuk. S képet kapunk a vár­­os és iskolája szoros, egymást segítő kap­csolatáról is: a kollégiumnak az amszter­dami mellett Európában másodikként ala­kult tűzoltó-egyesülete, amelynek a több­nyire fából építkező településen óriási jelentősége volt, s nem egyszer mentették meg a „nagybotos diákok” Debrecen városát a tűz pusztításától. Történeteket, erre vonat­kozókat, sokat kínál a könyv. S kínál a legációkról, az önellátás feltételét megte­remtő, kötelező ajándékbegyűjtési utakról, a külföldi tanulóalkalmakról és könyvvásár­lásokról, a diákélet nemesítő, ám olykor a lelket sebző szigoráról. S kínál, Gyulai Líviusz keze nyomán, igen szép rajzokat, illusztrációkat: a diákviseletről, a tűzoltás szerszámairól, oktatási eszközökről, a kollé­gium épületéről, régebbi és újabbkori álla­potáról. S mindezeken túl e sorozat életképessé­gét, hasznosságát, jó színvonalát is bizo­nyítja Kiss Tamás jubiláns kötete, amely feltehetően ugyanakkora siker lesz, vagy si­ker máris, mint a Bölcs bagoly korábbi­ kö­tetei, s közöttük például az ugyancsak­ Kiss Tamást szerzőjének valló, a Hortobágyról, a pusztáról írott könyvecske.­­ Cs. Nagy Ibolya Dzsesszpanoráma Közeleg a 12. debreceni dzsesznapok időpontja, ennek megfelelően elkészült a legnagyobb magyar dzsesszfesztivál programja. A legnagyobb és — tegyük hozzá — immár egyetlen hazai fesztivál gazdája július 13—17. között Deb­recen, Nagykanizsa, Miskolc, Szeged egymás után hullott ki a rendezők sorából. Legutóbb Nagykanizsán a művelődési központ a szerződések megkötését követően az utolsó pilla­natban lépett vissza. Az ok személyi változás és 20 ezer fo­rintnyi többletköltség , lám, ennyin is múlhatnak manap­ság ügyek. Persze, ha mélyebbre nézünk, igazi háttérként a kultúra általános dekonjunktúráját látjuk, ami különösen erősen érinti a rétegműfajokat. „Szintentartásra” törekedtek a debreceni fesztivál szerve­zői is, s célt úgy tűnik, sikerült elérniük. A legjobb hazai előadókon kívül néhány világsztár jelenlétét ismét élvezheti a várhatóan nagyszámú közönség, íme a nevek. Július 13.: Pege Aladár, Szabados György, Kaszakő, Balogh Gyula, Horváth Péter. Július 14.: Debreceni dzsesszegyüttes, Plesz­­kán Frigyes, Szabados workshop, Namyslowski, Siger Small Band, Jack DeJohnette, John Abercrombie, Dave Holland, Binder kvartett és John Tchicai. Július 15.: Chris Hinze— Sigi Busch, Peter Lipa, Oregon, E. L. Petrowsky, Lakatos Antal—Toto Blanke, Namyslowski. Július 16.: Füsti—Szak­­csi duó, Kőszegi PWO, Debreceni Ütőhangszeres Együttes, Saturnus, Stanislaw Sojka, Siger Small, Arsenal, Gut-Diviac Jazz Summit, Jávory együttes. Július 17.: Benkó Dixieland Band, Deseő Csaba együttese, Németh János együttese, Jan Garbarek. A helyszínek: a Művelődési Központ, a Bartók terem, a városi sportcsarnok és újdonságként a szabadtéri színpad. A jam session-ok a sportcsarnokba kerülnek át, ahol hajnali négyig tartó monstre programok várják az érdeklődőket. A szervezők kedvezményes bérlet kibocsátásával igyekeznek enyhíteni a vékonypénzű dzsesszkedvelők gondjain.­­ A je­gyeket egyébként június 20-tól árusítják. A dzsessz hazai helyzetét alapjaiban befolyásoló, nagy je­lentőségű elvi állásfoglalást tett 1982 tavaszán a Magyar Ze­neművészek Szövetsége. A dzsesszt önálló, kreatív művé­szetnek minősítették, amely független a komoly­zenétől és a szórakoztató-populáris muzsikától is. Negyven éve eldön­tetlen kérdésre adott ezzel választ a muzsikusok szakmai szervezete, s a határozat megnyitotta az utat a gyakorlati változások előtt. Hivatásos koncertrendező irodák híján az Országos Filharmónia vállalta át bizonyos mértékig a dzsesszhangversenyek rendezését, s a hazai dzsesszélet fej­lesztéséért legtöbbet tett muzsikusok filharmóniai besorolás­ban részesültek. Hamarosan tisztázódnak a szerzői-jogi prob­lémák is és akkor, mindeme változások következtében, a korábbinál összehasonlíthatatlanul kedvezőbb feltételek kö­zött létezhet a dzsessz Magyarországon. *•* Május 28—29-én Szekszárdon immár harmadízben gyűltek össze tanácskozásra a hazai dzsesszklubok vezetői, irányítói. Jelenleg a klubok alkotják a hazai dzsesszélet bázisát, kö­rülbelül 60-70 működik belőlük az országban. Fenntartóik művelődési intézmények, ifjúsági házak, egyetemek. Mivel alulról jövő, spontán kezdeményezések révén jönnek létre, létük ki van szolgáltatva a vezetők ambícióinak, felkészült­ségének és a fenntartók szándékainak. Az amatőr jelleg do­minál tehát bennük, amely mindig magán viseli az esetle­gesség bélyegét. Úgy tetszik, most hullámvölgyben van a klubmozgalom, szinte mindenütt anyagi nehézségekkel küz­denek, a legfontosabb teendőjük éppen ezért a még fel nem tárt támogatási formák kihasználása, az együttműködés fo­kozása. **• Az elmúlt hét végén jó példáját mutatta a dzsesszben rej­lő közösségi lehetőségek kihasználásának a Baranya megyei KISZ-bizottság, művelődési központ és a pécsi ifjúsági ház: szakmai tábort szerveztek dzsesszkedvelők részére Sikondán. A kellemes környezetben az ország minden részéből érkezett érdeklődők öt szekcióban ismerkedtek a dzsessz történetével, stílusaival, és jeles hazai előadók muzsikáját élvezhették a zárókoncerten. Jó hangulata volt a tábornak, híven a dzsessz lényegéhez, amely a megértést, a kommunikációt és a szere­­tetet szorgalmazza az emberek között. A szervezők rendsze­ressé akarják tenni a sikeresnek bizonyult akciót, jövőre valószínűleg egyhetesre bővítve a most háromnapos talál­kozót. A nagy dzsesszmagazinok évről évre közzéteszik az olva­sók szavazatai alapján összesített népszerűségi listákat. Sze­rényebb körülmények között ilyesmire vállalkozik egy ideje a székesfehérvári klub is: havonta megjelenő stencilezett in­formációs kiadványának legutóbbi számában olvashatjuk a szavazás eredményét. Kik is a legnépszerűbb hazai muzsiku­sok az egyes hangszereken? Trombita: Zoltán Béla, pózán: Nagy Iván, szaxofonok: Lakatos Antal, klarinét: Molnár Gyula, egyéb fafúvók: Grencsó István, nagybőgő: Pege Ala­dár, dob: Kőszegi Imre, ütőhangszerek: Beamter Jenő, ének: Bontovics Kati, zongora: Szabados György, gitár: Szabó Sán­dor, egyéb hangszerek: Deseő Csaba, együttes: Molnár Di­xieland Band. Azért jó, ha tudjuk: a népszerűség nem min­dig azonos az értékkel. •*» Második évfolyamába lépett az első hazai dzsesszújság, a Magyar Zeneművészek Szövetsége "gondozásában évente há­romszor megjelenő Jazz. A Gonda János szerkesztette lap 24 oldalon elemzéseket, interjúkat, híreket közöl a hazai dzsesszélet eseményeiről, muzsikusairól. Az egyelőre zene­műboltokban kapható kiadvány a tervek szerint hamaro­san nagyobb példányban, postai forgalomban kerül az ol­vasókhoz. «** Fesztivállal kezdtük, zárjuk is hát ahhoz kapcsolódó hír­rel dzsesszkörképünket. A debreceni dzsessznapok kezde­tére jelenik meg egy új magyar könyv: Túri Gábor Azt mondom: jazz című interjúkötetében 19 magyar muzsikus­sal folytat izgalmas beszélgetéseket. Ez az első könyv ha­zánkban, amely kifejezetten a magyar dzsessz történetével és jelenével foglalkozik, átfogó igénnyel. Megjelentetésével a Zeneműkiadó hiányt pótol és remélhetőleg lehetőséget kínál újabb dzsessztémájú köteteknek is. T. G. - HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ - 1883. JÚNIUS 11.

Next