Hajdú-Bihari Napló, 1989. január (46. évfolyam, 1-26. szám)
1989-01-07 / 6. szám
Dicstelen mozaik A (pad)sorok között OSZTÁLYFŐNÖKNEK LENNI Ki ma. mi ma az osztályfőnök? Lelki szemétláda? Statisztikus? A hiányzásokat összeadó fejszámoló? (Mert számológépre nem mindig van pénze. Persze, kérjen kölcsön.) Második szülő? A tanári kar indulatainak. felháborodásainak levezető szelepe, gyűjtőmedencéje? Fegyelmezőgép? „Pofonutalványokat’' (érteimé: nem sok, jelentése: beírás az ellenőrzökönyvbe) osztogató haragtartó? Rugalmasságával, megértésevei, diákpártiságával a nebulóinak érvényes életalternatívákat vázolni képes Koponya? Betonfejű. konzervatív, a fiatalok vágyait fitymáló, a meztelen őszinteséget kendőzgető, celofánozó. s szinte befőttként eltevő, utálatos figura? Igazságos, szeretetre méltó példakép. akit a húszéves érettségi találkozón is tapssal fogad (az akkor már) negyvenesek gyülekezete? Közéletiségre. nyitottságra nevelő szerény ember? Zárt, apolitikus. nagyképű, a saját „igazságait" örök igazságoknak képzelő alak? Ez is, az is. Ki ez, ki az. Illetve: vagy ez, vagy amaz. És még sok minden egyeb. Milyen a jelenben az osztályfőnök munkája, mit tehet? Ma, amikor igazán nem sokan irigylik az efféle ,.főnök"-posztot. Erről beszélgettem a püspökladányi Karács Ferenc Gimnázium és Ruhaipari Szakközépiskola három osztályfőnökével: Szabó Zoltánnéval. dr. Szerdi Janos sal és Szél Lászlóval. — Az osztályfőnöki munka a pedagógustevékenység legtartalmasabb részét jelenti — kezdi a mondanivalóját beszélgetőpartnereim nótagja. — Ezen az oktatási-nevelési területen, beosztásban formálhatja a tanár a leginkább a tanítványait. Mindig nehéz feladat volt ez ugyanakkor, s ahogy múlik az idő, egyre nehezebb lesz. Például azért is, mert az osztályfőnöki nevelés a családira épülhetne. s ez utóbbi egyre több problémát vet fel. Tehát ebben a pozícióban olyan feladatokat is el kellene látnunk, amelyek eredendően 3 családi, szülő folytatta nevelésre tartoznak. S ez az, amire időnk nincs! A tanítványainkkal való egyéni foglalkozásokra egyre kevesebb a lehetőség. Ugyanígy szűkül a csoportos rendezvények tere. Kicsire zsugorodik az az idő, amit az ember egyáltalán osztályfőnöki tevékenységre fordíthat. S most a heti egyetlen osztályfőnökit is a nulladik, „hajnali” órában tartom . . . Nehéz dolog. Egyszer megkérdeztem az osztályomtól (hazánk gazdasági viszonyairól és a belátható jövőnkröl folyt épp a szó — hányán reggeliztetek az iskolába jöveteletek előtt? A válasz: öten... Huszonhétből Vajon lehet-e így tartalmasán beszélgetni? Szóval igazán kevés az idő és a valódi lehetőség a nevelésre, de a szakórákkal meghosszabbítható ez az idő. Egyébként is meggyőződésem : hatásosabb eszközök az indirekt, tehát például a szakban rejlő (történelem— földrajzos vagyok) módszerek. nevelési lehetőségek. Visszatérve az osztályfőnöki órához: természetes. hogy heti negyvenöt percben nem lehet egyetlen súlyos kérdésben sem elmélyülni. Folytatnánk a következő héten: de az már egészen más! Hogy több óra kellene? Lehetetlen már tovább növelni a gyerekek terhelését: a napi hat óra így is sok. S ha a diák unatkozik, illetve képtelen odafigyelni .(túl sok óra esetén ezek be szoktak következni), az legalább olyan fárasztó, mint a koncentrálás. Délután foglalkozni a diákokkal? Mikor? „Sávok” vannak, rendszeres az iskolaidő utáni elfoglaltságuk a tanulóknak, ifjúsági programokon vesznek részt. Kizárólag egyéni igényesség kérdésévé vált tehát az osztályfőnök munkája; én például azzal is igyekszem picit növelni a nevelésre, egyáltalán a diákokkal való kapcsolatra szánt időt, hogy ha elmegyek egy-egy tanítványom mellett a folyosón, a tizpercben pár mondatot igyekszem vele váltani. Takarékoskodni is lehet az idővel: például a hiányzások igazolását (az osztályfőnöki óra védelmében) órán kívül gyűjtöm be. Pluszmunka ez nekem is, a diáknak is, de ha a fél vagy az egész osztályfőnöki óra mechanikus tevékenységgel telik el, például adminisztrálással — mi értelme? Szél László műszaki tanár szakközépiskolás negyedikes lányosztálya az ország minden részéből tömörült: a szülőkkel így alig tartható a kapcsolat: a család és iskola tényleg egymásra építendő nevelése itt megvalósíthatatlan. A családlátogatás kivitelezhetetlen dolog. Így a szülőt az osztályfőnök többnyire csak a gyereke iskolába való beiratkozásakor látja... A pályaorientálás itt viszont könnyebb, mint a gimnáziumban: — Főként arra kell odafigyelni, hogy az irreális álmokat eloszlassa az osztályfőnök, hogy felébressze a realitásérzéket — vélekedik Szél László. — Szinte már az ifjúság elleni vétek, amit az oktatás rendszere művel a diáksággal. Életük (sarkítottan fogalmazva) abból áll, hogy ülnek az iskolapadban — mondja teljesen jogosan a matematika—fizika szakos dr. Szerdi János. — Nincs lehetőségük a gyerekeknek, hogy éljenek — toldja hozzá Szél László. — A délutáni tevékenységet, ami hozzátartozik az osztályfőnöki munkához, nem tudom mikor szervezni... Nincs rá idő. — Osztályfőnöki órán kívül részint a tanár, részint a diák elfoglaltsága miatt, elenyészően kicsi az időkeret. amit a diákjaimmal beszélgetésekre fordíthatok — folytatja dr. Szerdi János - Én az óraközi szünetekben a diák és tanár egymásra fordítható idejében nem hiszek. Túl kevés ez. Tehát a heti negyvenöt percet kell maximálisan kihasználni a nevelési cél elérése érdekében. Aztán megegyezünk abban. hogy az őszi betakarítási munkákon, a kirándulásokon van azért némi. egymásra fordítható idő. S ott különböző szituációkban is megfigyelheti egymást az osztály és főnöke. Esetleg az otthoni gondok, a családiak is. amelyek érdemi megbeszélésére oly kevés a lehetőség. előkerülnek ilyen alkalmakkor. S ott a nyári vakációbeli munkalehetőség. építőtáborozás — ha meg tudja tenni az osztályfőnök, hogy elmegy egy-egy ilyenre az osztályával vagy annak egy részével, nagy segítséget kaphat a munkájához. Jó, jó,. ez igaz — gondolkodik el az ember. De a „szürke hétköznapok” lennének mégiscsak az igaziak az osztályfőnök és csapata kapcsolatának kikovácsolására. az osztályközösség alakulására. Csak hát valóban igaz, hogy „oktatási intézményeink tantervvégrehajtó kombinátok” — ahogyan dr. Szerdi János idézi az egyik ismert debreceni iró szavait. — Következetesnek kell lennünk a diákokhoz való viszonyunkban minden körülményben: a szakmai és az osztályfőnöki órán. a kiránduláson és a mezőgazdasági munkán — nyáron is — válaszolja dr. Szerdi János. arra a kérdésemre, mit tehetünk, hogy legalább az igazságérzete fejlődjék vagy maradjon szinten a diáknak a szükreszabott időben Ez valóban igaz is, jogos is. De elég-e? Mikor jönnek rá végre az oktatás rendjét üvegbura alatt kikotlók. hogy néha meg kell állni ma is? Amúgy régiesen mint tették ezt az úgynevezett beszélgetésórákon — s egy jóízűt tereferélni, jólesően, tanárnak a diákokkal. a tanítványoknak a mesterrel, anélkül, hogy „kávéskanalanként” mérnénk ki a magunk és egymás életet. Arany Lajos Miért nem sikerült? A megyéhen és Debrecenben egyaránt számos alkalommal fordult elő a közelmúltban (s gondolom: fordul elő a jövőben is), hogy ilyen-olyan okok miatt elmarad bizonyos kulturális tervek, programok megvalósítása. Ügy gondoljuk, a jelenség mellett nem lehet szótlanul elmenni, nem lehet róluk tudomást nem venni, érdemes az illetékes intézményen számon kérni a kedvezőtlen körülményeket, megkeresni a szubjektív és objektív okokat, hisz a programok elmaradása a nagyközönséget teszi szegényebbé. Mivel az egyébként többnyire szándéktalan mulasztásban elöl jár a Csokonai Színház, ezúttal az intézmény főrendezőjét, Pinezés Istvánt kerestük fel kérdéseinkkel. o — Hónapokkal ezelőtt a színház sajtóreferense lóhalálában hozott hírt a szerkesztőségbe arról, hogy a Magyar Rádió lemezt csinál a Godspellből. Ennek a szándéknak a megvalósulása bizonyára nagyban növelte volna a társulat tekintélyét, nem beszélve arról, hogy a népszerű musical szép zeneanyaga bizonyára sok emberben szíves vevőre talált volna. Miért nem került korongra a Godspell? — A külföldi jogvédőktől nekünk csak színházi játszásra volt engedélyünk. Mikor értesültünk a Radioton örvendetes szándékáról, felvettük a kapcsolatot a budapesti jogvédőkkel, hogy szerezzék meg nekünk a lemezkészítés jogát is. Az ügy nagyon lassan haladt előre, hosszú hónapokig nem hallottunk hírt eredményről. A rádió érdeklődése megszűnt addigra, mikorra megkaptuk a jogot. A színészek természetesen mindent megtettek volna a dolog sikeréért, csakhogy nem tudtunk szert tenni stúdióra, s lehetetlen volt időben egyeztetni mindenkinek a részvételét. Lehetetlen lett volna elérni azt is, hogy több hétre (esetleg egv-két hónapra!) felköltözzön a darab egész stábja a fővárosba. Időközben véget ért az évad, s a művészek elmentek szabadságra, errearra. A sikertelenség tehát nemcsak rajtunk múlt, nemcsak a tapasztalatlanságunkon, hanem sok egyéb kedvezőtlen feltételen. o — Számos lapban lehetett olvasni arról, hogy a színház stúdióosztályt szervez, amelynek tagjai — amellett, hogy sok ismerethez jutnak — részt vesznek a társulat produkcióiban, tehát nem kis hasznára lesznek az intézménynek. Ügy tudjuk, ez az osztály nem létezik. — A munkatársaim száznegyvenhét jelentkezőt hallgattak meg. Az első rosta után harminc fihatal maradt állva, velük én is találkoztam. Rendkívül furcsa volt, hogy a jelentkezők közül csak öt volt a fiú, ebben a szakmában is tapasztalható tehát a végletes elnőiesedés. Mi arra gondoltunk, hogy egy tizenkét fős (hét fiúból és öt lányból álló) osztályt indítunk, az lett volna ideális. A letett „névjegykártyák” — érthetetlen módon — reménytelenül gyengék voltak, az osztály beindításáról így le kellett mondanunk. Nagyon sajnáljuk, hisz valóban nagy hasznát vehettük volna a fiataloknak a különböző produkciókban, helyettesíthették volna az alkalmi statisztériát. Kétéves lett volna a tanfolyam, egvégv fiatal három—háromezer-ötszáz forint havi „illetményt” kapott volna az elgondolásunk szerint. e — Ha az idei bérlethirdetésben nem is szerepelt, sokan beszélik: a társulat készül a Stílusgyakorlat 11. bemutatására. Jól tudom, nemcsak a közönség, a színészek is fölöttébb szeretnék, ha ez a terv megvalósulna. Azt lehetett gondolni, hogy az elmúlt év végéig megismerkedhetünk a második résszel is. Ez hiú ábrándnak bizonyult. — Raymond Queneau műve időközben könyvalakban is ismeretessé vált Bognár Róbert fordításában. A fordító tizenegy saját kis jelenettel megtoldotta az eredeti anyagot. Ennek az ún. Függeléknek az anyaga is jó, színre lehetne vinni, viszont alaposan ki kellene pótolni (ezt Bognár Róbert megígérte), s az egészet nagyon jól ki kellene találni. Olyan előadással, amely nem éri el az első színvonalát, nem érdemes közönség elé lépni. A folytatástól mindenki azt várja, hogy legalább olyan jó lesz, mint az első produkció. Egyébként a mű szinreviteléről nem mondtunk le, nem mondunk le, elképzelhető, hogy ha lesz szellemi kapacitás, az évad vége felé Vízi György, Dánielfy Zsolt és Horányi László játékával megvalósítjuk. o — A Boldogtalanok érdekes, izgalmas, nívós dráma. Ha sztnrevitele nem is jelentene közönségsikert, szakmai sikerre valószínűleg lehelne számítani. Decemberben lett volna a bemutatója. — A dráma premierje Kovács Lajos színész igen súlyos megbetegedése miatt halasztódik. Három hétig tudtunk próbálni, kész a díszlet, van tehát pénz és munka máris a produkcióban. Másnak nem akartuk odaadni a főszerepet, hisz Kovács Lajost — hogy úgy mondjam — nagyon „alkatán találja” ez a szerep, mint ahogyon néhány más színészt is. A bemutató időpontjául március 17-ét szemeltük ki. Erdei Sándor Mit tehet egy mozigépész? Néhány perccel a pontos vetítéskezdés előtt zene fogad bennünket a Művész mozi nézőterén. A fények fokozatosan kialszanak, a zene elhalkul, ezután csak a film eseményeit figyeljük. Nem zökkent ki bennünket beszólás, papírzörgés vagy beszélgetés. Moziszerető a közönség. Arra sem gondolunk viszont, hogy gépészünknek mennyi fáradozásába kerül a zavaró dolgok kiszűrése: legyen az a film, a technika vagy a közönség hibája. A rendszerint bábszínháznak használt teremben mindennap újra kell berendezkedni a nehéz vetítőgépekkel komoly fizikai munka árán, ugyanígy jó erőnlétet kíván a vetítővászon kezelése és a filmek áttekercselése is. A technika mai szintjén könynyű lenne e feladatokat gépesíteni, de mindenre nem jut a mozigépész saját eszköztárából. És sokszor a leleményesség többet segít, mint az alkatrészraktár készlete. A film szakadásaiért nem mindig a gépész a felelős; hogy milyen körülmények között ázott-fázott a kópia korábban, az bizony neki is fejtörést okoz. Néha tekercsenként és részletekben érkezik a film, sokszor a zsúfoltabb országút hiúsítja meg a film folyamatos vetítését. A mozigépész elégedetlen. Sztereóhangzást szeretne, mert akkor több zenés filmet lehetne vetíteni. És biztonságosabb gépeket. Mert ő mindent a néző szemszögéből tekint. Keresztes Erzsébet Benjámin Ferenc és Debrecen A Magyar Irodalmi Lexikon első kötete (megjelent 1963-ban), azt írja a Magyar Szociáldemokrata Párt köréhez tartozó Benjámin Ferencről, hogy Pozsonyban született 1880-ban. Budapesten dolgozott mint újságíró, majd 1919-ben Pozsonyba költötzött, ahol a Világszabadság című földmunkás lapot szerkesztette. A szócikk felsorolja több művét, a legutolsót 1936-ból, de a költő halálozásának dátumát üresen hagyja, jelölve, hogy élő alkotóról van szó. Valóban, Benjámin Ferenc 1969-ben halt meg, tehát a lexikonszerkesztés idején még élt, ám a szerkesztők vagy nem tudtak, vagy nem akartak tudomást venni róla! Nagy kár, mert a közelmúltban a költő özvegyének és egyik rajongójának figyelmességéből megtudhattuk, hogy a lexikoncikknek csaknem minden adata hibás. Benjámin Ferenc fiatalkori fényképe A Debreceni Városi Tanács művelődési osztályának a Londonban élő özvegy elküldte Benjámin Ferenc születési anyakönyvi kivonatának xerox-másolatát, amely egyébként maga is másolatról készült. Az „eredeti” másolatot a kitűnő Csobán Endre főlevéltáros adta ki 1946. július 2-án. Ez a dokumentum kétséget kizárólag tisztázza, hogy Benjámin Ferenc 1888. március 11-én Debrecenben született az izraelita vallásban, a Csokonai u. 1468. szám alatt. Pick Imréné aranydiplomás tanítónő azt is tudja, hogy Ferenc édesapja, Benjámin Lázár kétszeres Kossuth-díjas költőnk, Benjámin László édesapjának a testvére volt. Ferencéknél hét gyermek nevelkedett, a család a múlt század kilencvenes éveiben a Tímár utca 16. szám alá költözött. A költősiheder 15 éves, mikor a népes Benjámin família Budapestre tette át a lakhelyét. 1908-tól jelentek meg versei a Népszavában. A Tanácsköztársaság idején a diktatúra mellett erősen exponálta magát, így a bukás után emigrációba kényszerült. Csehszlovákiában, közelebbről Pozsonyban telepedett le, s lapszerkesztéssel kereste a kenyerét. 1936- ban Bécsbe, 1939-ben Londonba fújta a történelem vihara. A brit fővárosban halt meg 1969. április 22-én, 81 éves korában. Benjámin Ferenc apja a Hortobágyon volt ispán, fia mégis a szociálde~ ,’r'ata eszmék vonzásába került. Költő, regényíró és agitátor volt egyszemélyben. Angliai emigrációja idején a rádióban és a televízióban gyak-Utolsó verseskötetenek címlapja ran tartott előadásokat, előszeretettel fordította magyarra a német klasszikusokat, Goethét, Schillert, Heinét. Az emigrációban mindvégig magyarként kereste a közösségi élet színtereit, pontosan tudta, mit jelent egy költő számára az anyanyelvi közegből való kiszakadás. Kereste a hazai irodalmi élettel a kapcsolatot, amíg kereshette, 1948-ig itthon is publikált, főleg szociáldemokrata fórumokon, például a Kéthly Anna és a Szirmai Rezső szerkesztette Szivárványba. 1961-ben jelent meg Londonban életművének mintegy summájaként a Harc a Kozmosszal című verseskötete, amely jobbára új verseket tartalmaz, de találunk benne néhány ifjúkori és korábbi költeményt is. B. E. (Reprodukciók: Bakó Zoltán) HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ — 1989. JANUAR I. M