Hajdú-Bihari Napló, 2002. május (59. évfolyam, 101-125. szám)
2002-05-02 / 101. szám
2002. május 2., csütörtök RÖVIDEN 0 Ellentételezési honlap. A Gripen International elindította kedden magyar honlapját, amelyen a céggel együttműködni kívánó magyar vállalkozásoknak nyújtanak információkat, illetve jelentkezési lehetőséget. Módosításra szorul. Boros Imre Phareügyekért felelős tárca nélküli miniszter szerint módosítani kell a magyarországi régiók beosztásán annak érdekében, hogy ideális körülmények között lehessen fogadni a Strukturális Alapok forrásait. NÉZŐPONT Filmre kívánkozik Jámbor Attila e-mail: jambor@inform.hu Egy fiatal, számos díjjal kitüntetett filmrendező említette beszélgetésünk során: ha továbbra is ilyen borzasztó anyagi körülmények és kiszolgáltatottság közepette kell filmet készíteni, akkor inkább külföldre megy. Félő, hogy ez az elhatározása ebben az évben sem változik meg, hiszen nem kap a szakma elegendő pénzt. Pedig az Országos Rádió- és Televíziótestület, a Magyar Mozgókép Közalapítvány és a Kulturális Örökség Minisztériuma is rendelkezik erre a célra fordítható kerettel. Jó, kevéssel, de valahonnan volt pénz A hídemberre és a Bánk bán című operafilmre. Nem is kevés. A Széchenyi-film például hatszor annyit kapott, mint amennyit az MMK az összes, abban az évben készülő magyar filmnek tudott adni. A közalapítvány idén is 320 millióból gazdálkodhat. Egy film legfeljebb 50 milliót kaphat, de csak azok, amelyeknek a befejezéséhez megvan a fedezet. Amelyek mögött olyan befektető áll, aki garanciát lát a pénzügyi sikerre. Kereskedelmi televíziók, külföldi koprodukciós irodák vagy cégek, amelyek a reklám lehetőségét látják a filmben. Márpedig üzleti sikerrel kecsegtető film kevés készül a hazai stúdiókban. Az MMK-hoz 85 filmterv érkezett. Ezek között bizonyára számos, díjakra érdemes születhetne, ám mivel a tőke máshogy értékel, csak a szinopszis marad mementóként, a film pedig nem kerül szalagra. A nemzeti filmgyártást az államnak kellene jobban támogatni. Nem egyet-kettőt, hanem az értékeset, a minőségit, amivel büszkén jelenhetünk meg a filmfesztiválok vetítőtermeiben. A hídember nem ilyen, csak mi, magyarok ismerjük a történelmi hátterét. Ráadásul sokakat nem győzött meg a magyar szuperprodukció. Lehet, hogy hiábavaló volt? Felesleges pénzkidobás? Azt a pénzt fel lehetett volna váltani több filmsikerre. Akárcsak a Nemzeti Színház felépítésekor megtakarított egymilliárdot. A filmszakma reménykedett, hogy ők kapják, ám a minisztérium inkább a színházaknak adná. Beszélik, talán éppen a Nemzeti Színházba szóló bérletekre adnak kedvezményeket. Kérdés, hogy kinek akarnak már megint kedvezni? Érdemes lenne filmet készíteni erről is. VILLÁMVOKS Nő a befolyásuk Szavazóink többsége szerint a szakszervezetek befolyása nőni fog a kormányváltással. A leadott voksok aránya: Mai kérdésünk: Értékesítse-e az Orbán-kormány az állami tulajdonú földeket? VCTEHI Szavazatát leadhatja: SMS-ben is szavazhat: 06-30/30-30-265 NfiPi. AKTUÁLIS / 3 A legszebb arcukat mutatják a strandok Debrecenben és Hajdúszoboszlón is nagyszabású fürdőfejlesztésekbe kezdenek Debrecen, Hajdúszoboszló (HBN) Az elmúlt napokban az utolsó simításokat végezték el a szakemberek a debreceni és a hajdúszoboszlói strandfürdőkben annak érdekében, hogy méltó körülmények fogadják a szezon első látogatóit. A nagyerdei strandfürdő idén május 1-jén nyílik meg, igaz, a látogatók egyelőre csak a „dögönyözős”, a „négyméteres”, és a „verseny” elnevezésű medencékben lubickolhatnak - tudtuk meg Nádasdy Gábortól, a Debreceni Gyógyfürdő Kht. ügyvezető igazgatójától kedden, a strandfürdő nyitás előtti szemléjén. A teljes nyitásra június 1-jéig kell várni, akkortól az összes medence igénybe vehető lesz. Március óta folyik a gyógyászati irányítási rendszer átszervezése és modernizálása is. A gyógyfürdő fejlesztésére idén 2 milliárd forintot fordítanak, az összeg fele a Széchenyi-terv révén áll rendelkezésre. Első ütemben a termálfürdő részleges rekonstrukciója indul el, a medencék, a kupolaszerkezet, a gépészeti berendezések, a gőzkamra teljes felújítása, a kültéri medence újrafugázása, valamint az öltözők teljes átalakítása. A jobb vízminőség érdekében négy medencét szűrő-forgató berendezéssel szerelnek fel. A második ütem - melynek keretében megépül a hazánkban egyedülálló mediterrán termál élményfürdő - a strandzárást követően kezdődik csak el. Fúvószenekar és majorette-ek bemutatója tette még látványosabbá Hajdúszoboszlón a strandidény nyitányát, amely hagyományosan május 1-jén történt meg. Most azonban egy teljesen megfiatalított fürdő várta a látogatókat. A múlt évi sikeres Széchenyi-tervi pályázat eredményeként a strand összes medencéje és azok környezete is megújult. Új burkolatok, járófelületek, vízgépészeti berendezések mutatják a beruházás első ütemének befejezését - mondta Czeglédi Gyula, a Hajdúszoboszlói Gyógyfürdő Rt. igazgatója. Az egymilliárd forintot jóval meghaladó beruházás az úszómedence és környezete, a gyermekeknek készülő rész, valamint a 7 ezer négyzetméteres, látványelemekkel gazdagított mediterrán tengerpart júniusi átadásával fejeződik be. Sóvágó László polgármester köszöntőjében joggal mondhatta: biztos abban, hogy június végére a hajdúszoboszlói lesz Magyarország legszebb strandfürdője. A látványos fejlesztés ellenére erre az évre egészen mértéktartó üzleti tervet fogalmazott meg Czeglédi Gyula: „Szeretnénk megismételni a múlt évi forgalmat”. 2001- ben 1,6 millió vendég látogatta meg a Hajdúszoboszlói Gyógyfürdőt. A gyógyvíz fél egészség Fotó: Kovács Zsolt Átmeneti parkolók helyett türelmet „A szakemberek folyamatosan figyelemmel kísérik a problémákat, és keresik a megoldást” Debrecen (HBN - M. Zs.) - Nem jelölnek ki átmeneti parkolóhelyeket a Piac utca Kossuth utca és a Petőfi tér közötti részén, ahol a villamospálya felújítása miatt a parkolási lehetőség jó egy hete teljesen megszűnt. A munkálatok befejezéséig, azaz a tervek szerint augusztusig a város a közlekedők türelmét és megértését kéri. A mindkét oldalon egy-egy sávnyira szűkült szakasz áteresztőképessége megfelelő lenne, ha a tilalom ellenére is parkoló autók nem akadályoznák a közlekedést - tudtuk meg Csatári Bélától, a debreceni polgármesteri hivatal városüzemeltetési osztályának vezetőjétől, aki rámutatott: a szabálytalanul leállított gépkocsik lassítják a haladást, s ez jelentős csúszást okoz a tömegközlekedési eszközök menetrendjében. Kiderült: noha a forgalomkorlátozás óta a rendőrség és a közlekedésfelügyelet munkatársai fokozottabban ellenőriznek, főként a Gambrinus köz környékén „felejtik” ott sokan autójukat. „A zajtalanabb, kényelmesebb villamosvonal ára most az, hogy az autósok legyenek türelmesebbek, néhány utcával távolabb állítsák le gépkocsijukat” - jegyezte meg az osztályvezető, aki a további, a belvárosban építendő parkolóhelyeket firtató kérdésünkre válaszolva elmondta: az illetékes szakemberek folyamatosan figyelemmel kísérik a parkolással kapcsolatban felmerülő problémákat, s keresik a megoldást. Az elképzelések azonban még a tervek szintjén vannak - derült ki szavaiból -, így konkrétumokkal nem szolgálhatott. „Parkolók kialakításánál mindig figyelembe vesszük a város adottságait, ennélfogva több ezer férőhelyes parkolóházak építésére senki ne számítson. A jövőt az a megoldás jelenti, amihez a debrecenieknek még egy kicsit szokniuk kell: azaz, hogy a belvárosba igyekvők az első nagyobb parkolóban hagyják autójukat, majd a tömegközlekedési eszközöket igénybe véve közelítik meg úti céljukat - jelentette ki Csatári Béla, aki hozzátette: a Zamenhof utca parkolni szándékozók előtti megnyitását - az OTP-fiók ide nyíló raktárhelyisége, valamint a vendéglátóhelyek miatt - nem tervezik. Nem jókedvükben parkolnak a tilosban... Fotó: czeglédi Zsolt MEGKÉRDEZTÜK: SZÜKSÉG VAN-E PARKOLÓHÁZRA A BELVÁROSBAN? Nagyon kevés parkoló van a belvárosban, s elég sokat kell fizetni a használatáért. Ha lenne egy parkolóház, nem kellene a belvárosi káoszban körözve a helyet vadászni. Nem pont a város szívébe kellene építeni, hanem például a Széchenyi vagy a Hatvan utcára, ahonnan gyalogszerrel is gyorsan meg lehet közelíteni a belvárost. Elég sok romos épület van ott, az egyik helyén fel lehetne építeni a parkolóházat. Gábor Imre HIVATÁSOS SOFŐR Több parkolóház is kellene a belvárosba. Most is csak szerencsétlenkedünk, állunk egyik helyről a másikra, nem találunk egy parkolót, ahol otthagyhatnánk a kocsit, amíg elintézzük a dolgainkat. Van, amikor kétszer, háromszor is körbe kell menni a Dósa nádor téri parkolóban, mire találunk egy helyet, és ez hét végén is így van. Ha végképp nincs hely, távolabb állunk meg, és gyalogolunk. De nem ez a megoldás. SVENTE GÁBORNÉ PULTOS Feltétlenül szükség van a parkolóházra, s ha megépítenék, ki lehetne vele váltani a parkolóórákat. Túl sok van belőlük, és nem tartom igazságosnak, hogy ötperces parkolásért is félórás jegyet kell vennem. Ha nem váltok, rögtön ott a „mikuláscsomag” a kétezer forintos büntetéssel. Lehetne úgy is csinálni, ahogy a Plazában, ahol két órát ingyen lehet parkolni, s utána 60 forintot kell fizetni óránként. Nagy József TANULÓ Kellene, mert jóformán nincs a városban parkolási lehetőség. Most véletlenül volt egy szabad hely, de ha nincs, a piaci parkolónál állok meg, vagy ahol tudok. A piaci használhatatlan, nem nagyon lehet rá kocsival felmenni, az alatta álló autókra rácsorog az eső meg a piszok a rozsdás építményről. A helyére kellene parkolóházat építeni, és az irodaházak környékén is parkolási lehetőséget biztosítani az ügyintézőknek. Katona Márton VÁLLALKOZÓ Jó lenne egy őrzött parkolóház, én is támogatnám az építését. Biztonságosabb lenne, mint most, hogy csak az utcán lehet megállni. Szívesebben hagynám ott az autómat, mint az utcán. Nagyon zsúfoltak a parkolók, sokszor hosszú percekig keringek, mire találok egy helyet. Nem a belvárosban kellene építeni, hanem kijjebb, és egy környezetbarát járművel lehetne behordani a sétálóutcára az utasokat. Csabai János GÉPLAKATOS