Haladás, 1950 (6. évfolyam, 1-22. szám)

1950-06-01 / 22. szám

VI. ÉVFOLYAM 22. SZÁM ALAPÍTOTTA: ZSOLT BÉLA Fiúk és lányok levegőben — Örmény rapszódia — Hajnal Csepelen — Ketten a meccsről Beszélgetés Munkácsy titkárával halálos ágyán — Újonnan felfedezett bibliatekercsek Az egészségügy egységesítése — A Vatikán a haladás ellen KÖLCSEY, PETŐFI, ADY írta Kárpáti Aurél A címül írt három­ név nem véletlenül kerül egymás mellé itt ma, az idei könyvnap elő­estéjén. A polgári, nemzeti és általános emberi szabadságesz­me e három lánglelkű magyar harcosa most találkozik össze először történelmi szerepének igazi jelentősége szerint— szinte jelképpé tömörülve s valóságos ,,költői szentháromságot“ al­kotva — egy olyan tanulmány­­kötetben, amelynek megjelenése irodalmi életünk ritka­ nevezetes eseménye. Révai József könyvnapi köny­véről van szó. Ez az esszé-gyűj­temény derékrészében velük, költészetünk „pacsirta-álcás si­rályaival“, a forradalom vihar­madaraival foglalkozik legbeha­tóbban. A tanulmányok szerzője mintegy illusztrációval szolgál nemrég elhangzott kijelentésé­hez, amelyet a fiatal magyar írókhoz intézett: „A jelent ábrá­zolni nem lehet a múlt ismerete nélkül... A letűnt világot meg­ismerni várjon miből lehet job­ban, mint klasszikus irodal­munkból? ... A klasszikus örök­ség kritikai elsajátítása nélkül hazafias nevelés nincs­ Hazasze­retetre nevelni csak úgy lehet, ha felébresztjük és ébren tart­juk népünkben azt a tudatot, hogy a jelen harcai és a múlt harcai között mély összefüggés van, hogy újat alkotva is foly­tatjuk azt, amit a magyar nép legjobbjai elkezdtek ...“ Ezekre a szavakra emlékezve emeljük ki a magyar múlt három forra­dalmi szellemű vezető­ elméjének nevét Révai jelent és múltat egy kép felölelő, értékes tanul­mánykötetéből. Az egésznek ér­demleges ismertetése — ép az anyag zavarba­ hozó bősége miatt — reménytelen vállalkozásszám­ba menne egy kimért újságcikk keretében, így be kell érnünk a résszel, amit őszintén sajnálok, mert a könyv második fele nem kevésbbé fontos kulturális kér­déseket vet fel s a legégetőbb mai irodalmi és művészeti pro­blémák felől tájékoztat. Révai József irodalmi tanul­mányaiból, mint említettem, há­rom reprezentatív költői arckép tekint az olvasó felé, éppoly új­szerű, mint hiteles, elmélyült elemzésre valló vonásaival. Mes­teri portré mindegyik. A szo­cialista realizmus termékeny kritikai módszerével s irodalom­szociológiai eszközeivel finoman részletezett, szerves egységbe foglalt egész. Az első Kölcsey, a második Petőfi, a harmadik Ady igazi arcát jeleníti elénk, a leg­maibb ma eleven és elevenítő szemléletében. Révai élesen megvilágítva mutatja föl a szó­­banforgó költők korba­ ágyazott­­ságának társadalmi adottságait, osztályhelyzetének egyéniségala­kító szerepét, egész magatartá­sának döntő állásfoglalását a ha­ladás irányához s történelmi je­lentőségének viszonyulását a je­lenhez. Ez a teljességre való tö­rekvés teszi nemcsak izgalmasan érdekessé, hanem maradandó ér­tékűvé is mind a három arc­képet. A Kölcsey-tanulmány még 1938-ban, a költő halálának szá­zadik évfordulója alkalmával íródott, de máig sem veszített semmit időszerűségéből. Köl­cseyt sokan ma sem látják még tisztán. Nem felesleges hát szét­oszlatni az alakja körül szál­longó, megtévesztő ködöt. Ezt a feladatot Révai az ideológiai és esztétikai felkészültség bizton­ságával nemcsak vállalja, ha­nem remekül el is végzi. Min­denekelőtt a Kölcsey pesszimiz­musa körül kialakult tévedése­ket szedi ízekre. Kölcsey pesszi­mizmusát — írja — a reakció ,­őskereső és kisajátító“ kísérle­­k béke és a harc — ellentétes fogalmak. Az emberiségnek ősrégi, soha be nem teljesedett vá­gya volt a béke, a nyugalmas mun­ka s az öldöklés és rombolás vég­leges kikapcsolása, a kapitalizmus alkonyán került szoros és szerves kapcsolatba ez a két fogalom, csak most érzi át az emberiség, hogy béke és háború nemcsak abban az értelemben függnek össze, amint ezt a régi római mondás, ,,si vis Pa­­cem para bellum“, ha békét akarsz készülj a háborúra, olyan tömör s mégis felületes formában kifeje­zett. A békét háborúra készülődés­sel biztosítani passzív és elhárító s nem megelőző módszer, amely az emberiség történetében eddig mindig csődöt mondott, főleg az­óta, amióta hatalmas tőkeérdekelt­ségek, a monopóltőke gigászai tu­datosan és tervszerűen készítették elő a háborúkat, amelyekben a kapitalizmus kezdetétől a második világháborúig a tömegek elszegé­nyedésén és nyomorba süllyedésén irtóztató­­ összegeket kerestek. Az imperializmus anyagi érdekeltsége a háborúban volt az a momentum, amely az eddig élesen elválasztott két fogalmat, a békét és a harcot, napjainkban elválaszthatatlan egy­ségbe fűzi. Ma már a világ min­den tudatos, humánus gondolko­­zású embere tisztán látja, hogy harci küzdelem nélkül a háború apokaliptikus veszedelmét az em­rei egyszerűen azonosították a német romantika , ellenforra­dalmi pesszimizmusával és diva­tos érzelmességével, holott an­nak egészen más gyökerei vol­tak. A német pesszimizmus alap­ja: a forradalomtól megcsömör­­lött polgár kiábrándulása a ha­ladásból. Kölcsey pesszimizmu­sának alapja viszont kesergés azon, hogy a forradalmi korszak nem­ vitte előre Magyarországot, aggodalom a haladás sorsáért magyar földön. Kölcsey híve maradt az emberi haladás, a francia felvilágosodás, a francia forradalom eszméinek akkor is, amikor látszólag a német roman­tika érzelgős és sötéten l­átó érze­­lemvilága felé fordult. Sokkal elfogulatlanabbul tanulhatott tő­lük éppen azért, mert a roman­tikus érzelmeken keresztül is a „magyar haladás“ sorsa fölötti gyötrődést tudta kifejezni. Köl­csey „romantikus“ költészete te­hát nem az egyéni élet magán­­fájdalmának, hanem a közös ma­gyar élet nyilvános fájdalmai­nak költészete. Igazi nemzeti, alapjában véve politikai költé­szet. Az ő pesszimizmusa ilyen­formán jellegzetes magyar pesz­­szimizmus, alaphangja egész köl­beliség felől elhárítani lehetetlen, harc nélkül lehetetlen legyőzni azo­kat az erőket, amelyek saját ural­muk meghosszabbítása, zsíros nye­reségeik növelése érdekében újból meg újbóli felidézik a tömeggyil­kosságot, leírhatatlan mennyiségű gazdasági javak és kultúrértékek pusztulását, s az erkölcsi elvadu­­lást, amely minden háborúval együtt jár. A béke harc nélkül nem hull az ölünkbe, harcolnunk kell érte nemcsak az imperializ­mus egyre fenyegetőbb sorai, ha­nem határainkon belül lappangó hívei és csatlósai, a klerikális reak­ció s a kizsákmányolok maradék utócsapatai ellen. A minisztertanácsnak az idei ter­més learatásáról, csépléséről és a terménybegyűjtésről szóló ren­delete a legkisebb részletekbe menő gonddal és előrelátással szabályozza ma még agrár­ipari országunk évi termelésében kiemelkedő fontosságú munkálatok és műveletek egész me­netét, az érési és learatási időpont tudományos pontossággal megállapí­tott időpontjától kezdve a munka­erő, az üzemanyag, a tárolóhelyisé­gek készenlétbehelyezésén át a m­un­­kaversenyig és a termények gyors beadásának jutalmazásáig. Ez a min­den részletre kiterjedő gondosság, a lebonyolítás módszeres biztosítása, a közösség érdeké­nek mindenek fö­lött való védelme a legjellegzetesebb vonása a tervgazdaságnak, ellentet­tészetének. Ez a magyar pesszi­mizmus pedig nemcsak Köl­­cseynél található meg. Egész sor nagy magyar író, Berzsenyi, Vö­rösmarty s részben Ady költé­szete is fájdalmas és keserű bo­rongás a magyar nép sorsán Révai nem éri be a puszta megállapítással. Tovább nyo­mozza eredetét ennek a pesszi­mizmusnak, amelyet egyáltalán nem hajlandó sem holmi elvont, általános hangulati okra, még kevésbbé az „örök magyar sors“ tragikus változtathatatlanságára visszavezetni. Azt mondja (s szinte felesleges külön hangsú­lyozni, mennyire igaza van) a Zrínyi második éneke kapcsán, hogy a Kölcsey megrázó versé­ben szereplő „rút szennye“ az emberi nemnek, e „kányák és férgek“ mind igaziak. „Azokból a magyar kormányférfiakból és magyar bírákból kerültek ki, akik bécsi parancsra perbe fog­ták és elítélték Wesselényi Mik­lóst, mert a szatmári megyegyű­lésen a jobbágyok mellett szállt síkra. De igazi, mély pesszimiz­musra nem is ezeknek a „bá­nyáknak, kígyóknak, férgeknek“ maroknyi csapata késztette Köl­cseyt. Vigasztalanság akkor fogta be­ a kapitalista gazdaságnak az egyéni érdekekre alapított kaotikus rendszertelenségével. A rendeletből erőteljes körvonalakban domborodik ki az a változás is, amely a földre­form óta birtokviszonyainkban, me­zőgazdasági termelésünk elosztásá­ban beállott. A földreform előtt a piacra kerülő árugabona túlnyomó része a közép- és a nagybirtokról ke­rült ki. A kormányzat elsősorban a birtokos osztályok érdekeit védte, tö­kéletesen elhanyagolva úgy a kispa­­rasztság és a mezőgazdasági mun­kásság, mint a fogyasztók érdekeit. A kapitalista rendtől elválaszthatat­lan válságok idején a nagybirtok vé­delme odáig ment, hogy a világpiaci árak zuhanása folytán jövedelmük­ben beállott kiesést a fogyasztóval fizettette meg a hírhedt „baletta” formájában, nem tekintve azt, hogy már a földadónak a régi kataszteri tiszta hozadék alapján történt meg­állapítása is úgyszólván teljes adó­­mentességet biztosított a nagybirtok­nak. Mindez ma már a múlté. Az új aratási rendelet elsősorban a m­ező­­gazdasági munkásság, a közép- és kisparasztok érdekeinek védelmén nyugszik, a gépállomások és a gépi berendezések kötelező igénybevételé­vel az ő nehéz verejtékes munkáju­kon könnyít, az ő tisztes és idejében történt beszolgáltatásukat jutalmazza. Népi rendelet ez, világosan és tisz­tán a nép érdekében­ készült s a várható jó termés, amelyre a vendé-­­let bevezetésében utal, a magyar nép­ tömegeinek a javát szolgálja f­el, amikor végignézett a tábo­ron, melynek a haladás csapatát kellett volna alkotnia: a me­gyei nemességen, a táblabirákon, a középbirtokosokon. Ez a réteg vezette 1821 után a nemzeti el­lenállást, ebből a mozgalomból azonban a magyar nép, a ma­gyar haladás számára egyelőre nem származott semmi.“ Kölcsey kudarcos politikai szereplésének beszédes példái eléggé bizonyít­ják, hogy „nem passzív szemlé­lődés, embergyűlölet az emberi­ség ügyéből való kiábrándultság pesszimizmusa az övé, hanem azé a harcosé, aki nem bízik benne, hogy fegyvertásai együtt menetelnek vele az emberi hala­dás nagy céljai felé.“ Ebből a tragikus hangulatból születnek meg a huszas és har­mincas évek halhatatlan nagy költeményei: a Hymnus, a Va­­nitatum vanitas, a Szabadsághoz, Zrínyi dala és Zrínyi második éneke. Mindennek lényege azonban nem a kétségbe­esés átka, inkább a fájdal­mas önbírálat. Innen van, hogy végső soron Kölcsey egész hazafias költészetének tartalma „az önmarcangoló, ke­serű szeretet és a kegyetlen, vé­res gúny“. E sajátos magyar pesszimizmus oka ped­g abban az ellenmondó helyzetben rejlik, hogy „a haladás hívei és a mara­diak nálunk egyazon társadalmi rétegben csaptak össze. A közép­birtokos nemesség küzdelme a haladást szolgálta ugyan, de vol­tak reakciós vonásai is, így a haladás hívei az ellenséget osto­rozva, önmagukat, saját osztá­lyukat is ostorozták­. A polgáro­sodott középnemesség vezette rá nálunk a magyarságot a polgári haladás útjára, bár féllábbal mindvégig azon a feudális tala­jon állt, mely ellen épp neki kellett vezetnie az egész nemzet harcát. S mert a haladás hívei — köztük elsősorban Kölcsey — m­ég nem tudtak kapcsolatot ta­lálni a nagy népi erőkkel, szük­ségkép váltak magányosakká, elszigeteltekké, vagyis pesszimis­tákká. Kölcsey költészete nem volt népies költészet s ő maga sem volt plebejus harcosa a magyar haladásnak. De az, hogy elméle­tileg felismerte a­­ népköltészet jelentőségét több volt pusztán esztétikai felismerésnél. Kifeje­ződik benne, hogy egy forrada­lom utáni és egy forradalom előtti korszakban, amikor Ma­gyarországon nem voltak nép­­mozgalmak és senki sem hitt .

Next