Hallássérültek, 1984 (35. évfolyam, 1-12. szám)

1984-09-01 / 9. szám

4 HALLASSERÜLTEK B3S £K £ £ £ S 1084. SZEPTEMBER (Folytatás.) A másodízben megrendezett kulturális bemutató színvonal­ban felülmúlta az előző évit, bi­zonyítva, hogy a bemutatók nem­csak a vetélkedést, a szórakozást, hanem a tapasztalatcserét és az egymástól való tanulást is céloz­zák. A bemutató után született a döntés, hogy első ízben adják ki a kulturális vándorserleget, amit a soproni intézet nyert el sokol­dalú, eredményes munkáért. Az október 22-én megtartott úszóversenyen az utánpótlás-ne­velés állt fókuszban. Hisz a bu­karesti siket-világjátékokon zöm­mel kaposvári alapszervből ki­kerülő tanulók alkották a csapa­tot, biztató eredményekkel. Ahogy nőtt kezdetben a tanu­lóifjúság részére tartott FIN-ren­­dezvények sora, úgy szélesedett az ünnepi program, s növekedett a résztvevők száma. 1979 Az 1979. évi FIN-napokon több száz tanuló és dolgozó fiatal vett részt egy új kezdeményezés ré­vén, Budapesten a felnőttek is bekapcsolódhattak a fiatalok ün­nepi programjába. Az 1979. évi rendezvénynek a szép hagyományokon túl különös jelentőséget adott a nemzetközi gyermekév gondolata, melyet a szövetség tagsága a FIN kereté­ben ünnepelt. Az ötödik éve megrendezésre kerülő találkozón 8 iskola vett részt. Az áprilisi versenyek Gyógypedagógiai Tanárképző Fő­­­iskolán és a Siketek Budapesti Általános Iskolájában zajlottak. A gyermekrajz- és kézimunka­pályázatra több mint 200 rajz ér­kezett hét intézetből. A díjazott munkákból a budapesti intézet­ben nyílt kiállítás. A kulturális bemutatón a re­habilitációs törekvések területén az egrieknek a „Kender születé­se” c. táncjátékával új rendezői­pedagógiai megoldást mutattak be. Hallássérült és halló gyerme­kek közös produkcióját, amely nagy közönségtetszést aratott­­, de a zsűrinek is komoly munkát adott. Gondolatébresztés mellett rámutatott, hogy a társadalmi beilleszkedést már ebben a kor­ban és ezen a területen is el kell kezdeni, hisz a kultúra talaján megérő közös sikerélmény ezt nagy mértékben elősegíti. A sportági vetélkedők közül asztalitenisz, sakk fiú-lány egyé­ni és csapatversenyre került sor. Versenyen kívül páros és vegyes­páros mérkőzésekre is sor került. A találkozó folytatására 1979. július 1-2. között került sor Sop­ronban, ahol szakmaismereti ve­télkedő és úszóverseny szerepelt a programon. A szakmaismereti vetélkedő színesen gazdag és összetett volt. Szakmákról (asztalos, szabó, la­katos, könyvelő) készült filmek­ből, szájról olvasásból, szakrajzi és szakismereti részből állt, vala­mint alapvető balesetvédelmi anyagból. A figyelem felfrissíté­sét szolgálták a közbeiktatott hangulatos, és mindenkit elszóra­koztató játékok, kulcsakasztó ver­seny, tejszínverés és képösszera­kó verseny. A leányok gyakorla­ti feladata volt minta után baba­ruha elkészítése. A fiúknak ka­put kellett csinálni. Az úszósport népszerűsítését, megkedveltetését szolgálta, hogy ebben az évben A—В kategóriá­ban nyertek beosztást az iskolák, így a versenyzők tudásbeli szintje kiegyenlítődött és egyenrangúvá vált a verseny. Ezzel egyidőben a versenyzők részvételi száma is megduplázódott. A gyermekévi rendezvényre a koronát a szövetség által bizto­sított, kéthetes külföldi táboro­zás jelentette. Az éves rendez­vénysorozat első helyezettjei, 10 gyerek az NDK-beli Wiprában vett részt bolgár, cseh, lengyel, román, NDK-beli gyerekek tár­saságában táborozáson. A repü­lőút, a számos kirándulás, a sok­féle vetélkedő, a különböző sport­ágakban történő versengés nem­csak egész életre szóló élményt, hanem komoly helytállásról tanúbizonyságot tett. Méltón kép­is viselték a magyar szövetséget és az egyes iskolák hírnevét. Visszapillantva az elmúlt 5 év FM­-rendezvénysorozatára, el­mondhatjuk, hogy azok pozitívan segítették elő fiataljaink szemé­lyiségfejlődését, és ezen keresz­tül társadalmi beilleszkedésük mind teljesebb megvalósulását. 1980 A rendezvények kiterebélyese­­dését az 1980-as év hozta. A jól sikerült versenyek két új terü­lettel bővültek. Az OKBT rendezésében a KRESZ, a Sike­tek Testnevelési Sportszövetsége részéről atlétikai versenyszámok­kal. A házigazda szerepét betöltő egri intézet így ebben az évben az ország gyermekeinek második otthonává vált. IV. 2­3-án asztali­­tenisz, sakk, rajz, V. 17-én KRESZ- és úszóversenyek voltak, VI. 15-én kulturális bemutatóra látogattunk. VI. 8-án Szegeden került sor az I. országos atlétikai bajnokságra. E rendezvénysorozatokból az első ízben megrendezendő KRESZ-vetélkedő emelkedik ki. Az OKBT összeállítása alapján, elméleti ismeretekből, ügyességi, szabályossági, szerelési verseny­ből állt. Legizgalmasabb a sza­bályossági pálya feladatainak tel­jesítése volt. A felépített utcák során sok tábla, útburkolati jel, jelzőlámpa között kellett szabá­lyosan közlekedni. A verseny értékelésénél bebi­zonyosodott, hogy a résztvevők valamennyien alapos közlekedési szakismerettel rendelkeznek. Ezt bizonyította, hogy 13 versenyző kapta meg a segédmotor-vezetői jogosítványyt A sportélet fellendítését és a szabad idő további hasznos fel­­használását jelentheti az atléti­­zálás. A tehetséges sportolók e területen is bizonyíthatnak, ha azt kitartóan, tudatosan űzik — erre biztattak az elért eredmé­nyek. A szakemberek feladata a te­hetséges fiatalok további felkaro­lása, kipallérozása. Ezt bizonyí­totta az I. országos atlétikai ver­seny. Az itt feltűnt tehetségek közül — Balogh Imre, Orosz György, Tischler Imre —, Orosz György az 1981. évi kölni világ­játékokon az 1500 m-en a közép­döntőbe verekedte magát, és a világranglista 16-os mezőnyébe került. E rendezvény eredményei is bi­zonyították ,hogy a találkozások­nak és az éves, rendszeres mun­kának megvan a gyümölcse. 1981 A szövetség a FIN hagyomá­nyait folytatva, 1981-ben is meg­hirdette a „A rokkantak rendezvénysorozatot nemzetközi éve” jegyében. . Az iskolák kérésére ismét bő­vült a szervezés sora. Először rendezték meg a hallássérült ál­talános iskolai tanulók részére a kispályás labdarúgó és kézilabda­versenyt, így a 8 féle versenye ágnak: sakk, asztalitenisz, rajz, KRESZ, atlétika, kulturális vetél­kedő, tanulmányi verseny és lab­dajátékoknak a váci HKI, Debre­cen, Sopron, Budapest adott ott­hont. A nyitóünnepségekre március 7—8-án, a váci HKI-ban került sor, ahol a kézimunka és gyer­mekra­jzpályázat kiállítása mel­lett sakk- és asztalitenisz verse­nyekre került sor. A gyermek­­rajzkiállításra 132 pályamű érke­zett a különböző kategóriákban. Különösen szép alkotásokat ho­zott a váci HKI. Április 4-én Debrecen köszön­tötte­­ a kulturális vetélkedő és úszóverseny résztvevőit. A közlekedésbiztonsági vetél­kedőre Sopronban került sor áp­rilis 17-18-án, amelyet szakmai tanácskozás követett. „Hallássé­rültek a közlekedésben” címmel az OKBT részéről Fábián Lajos alez­redes a helyes és szabályos köz­lekedésre nevelés fontosságáról beszélt, különös tekintettel a hallássérültekre. Szak­ály Ernő az iskolák fel­adatait vázolta a közlekedési sza­bályok megtanítása és a közleke­dési morál kialakításához. Petó Kornélia e feladatokat a tantervi célkitűzések összefüggé­sében boncolgatta. Május 9-én, a BVSC Szőnyi úti pályáján került sor a labdajáté­kok döntőjére, ami bővelkedett izgalmakban. Vérbeli kupamec­­­csek voltak, ahol a parádés vé­déstől a mesteri szerelésig, a megálmodott szabadrúgástól parázs vitáig, bíróverésig minden a belefért a forgatókönyvbe. A gólkirályi címek és a helye­zések eldöntése után mindenki megbékélten távozott. Május 29-én a Sopronban meg­rendezett atlétikai verseny után került sor a rokkantak évének tiszteletére indított versenysoro­zat bezárására. Az összesített eredmények alapján az első díjat, az Úttörő Szövetség Országos Elnökségének­ ajándékát (10 ezer Ft) Eger, az Állami Ifjúsági Bizottság nagydí­ját (ötezer Ft) Sopron a harma­dik díjat, a Hallássérültek Nem­zetközi Sportbizottsága nagydíját (kétezer Ft.) Budapest nyerte el. Ezzel a rokkantak ne­mzetközi éve tiszteletére rendezett versenyso­rozat véget ért. 1982 Az 1982. évi alapszerv-vezetői értekezleten az elmúlt évi tapasz­a­talatok alapján több iskola kérte rendezvények­ összevonását vagy kedvezőbb időben való meg­rendezését. A kérés mellett azon­ban hangsúlyozták, hogy a ver­senyágak sokodalúan fejlesztik gyerekeink személyiségét, ügyes­ségét, alkotókedvét. A labdajáté­kok varázsáról lemondani egyik gyermek — de felnőtt — sem kí­ván! Akkor hogyan tovább? Az át­szervezésre, tehermentesítésre szükség volt. Elmaradt az önálló asztalitenisz, úszó, atlétikai ver­seny. Helyette kísérletképpen összevont formát, „négytusa ver­senyt” rendeztek, mely úszás, lö­vészet, atlétika, ügyességi kerék­pározás számokból állt. Tehát egy alkalommal lebonyolítható volt. A labdajátékok és sakkversenyek döntőit területi selejtezők előzték meg. Így az 1982-es évi FIN-program keretében a fiatalok az alábbi te­rületeken mérhették össze tudá­sukat: gyermekrajz, kézimunka­kiállítás, kulturális vetélkedő, sakkverseny, leány kézilabda, fiú kispályás labdarúgás, négytu­sa verseny, KRESZ-vetélkedő, meghívásos verseny atlétikában, úszásban. Színhelyek: Budapest, Debrecen, Sopron városok vol­tak. A budapesti intézet kezde­ményezésére ez évben először ke­rült sor röplabda versenyküzdel­mekre, amelyen 3 intézet, Vác, Budapest és Sopron vett részt. Az összetett négytusaverseny ugyan komoly terhelést rótt versenyzőkre, de dicséretükre le­­­gyen mondva: a 72 induló jó ál­lóképességről tett tanúbizonysá­­got, így színvonalas fej-fej mel­letti küzdelmet hozott a találko­zó, ahol egyéni értékelés volt. A meghívásos úszó- és atlétikai versenyen érdemleges eredmény nem született. A KRESZ-vetélkedő újabb si­kere bizonyította, hogy 3 év alatt hogyan vált egységessé az elmé­let és a gyakorlat a hallássérült gyermekek tudatában. A ver­seny során céltudatosan végrehaj­tott szabályossági feladatok bizo­nyították, hogy az elmélet és a gyakorlat a gyerekek nagy több­ségénél közelebb került egymás­hoz. A labdajátékok­ során bevált a területi selejtező rendszer. A döntőre való utazást ma senki nem érzi plusz tehernek. 1983 Az új út keresése korán sem zárult le 1983-ban. Tovább tömö­rítették a szövetség vezetői a ta­lálkozókat, és egyben új lehető­ségeket is biztosítottak. Az 1983-as FIN-rendezvény Deb­­recenben, márc. 20—21-én úszóver­seny, asztalitenisz,­ sakkverseny, rajzpályázat megtartásával vette kezdetét. Április 23-24-én, Szege­den KRESZ- és első ízben „hon­védelmi versennyel” folytatódott a vetélkedő. A labdajátékok ren­dezői jogán Vác (labdarúgás) és Szeged (leány kézilabda) oszto­zott. Várakozással tekintettek az MHSZ által rendezett I. országos honvédelmi verseny elé, amely­­ lövészetből, akadályversenyből és kézigránátdobásból, célbadobás­­ból állt, egyéni és csapatverseny szintjén. A verseny lövészettel indult. A kezdeti izgalom hamar oldó­dott a nagyfokú fegyelmezettség és a szép eredmények láttán. A biztonság maradéktalan volt. Va­lamennyi lőállásnál szakemberek segédkeztek. Majd akadályver­seny következett, amely 400 távon belül akadályfutásból, tö­m­bészetből és gránátdobásból te­vődött össze. • A pályabíróként közreműködő katonák már verseny közben ki­nyilvánították véleményüket a pajtások sportszerűségéről, küz­dőképességéről. Végül a gránát­tal történő célbadobás hozta meg a legtöbb sikerélményt jelentő telitalálatot. A akadályverseny, a lövészet, a gránátdobás nevelési hatása nagy. Valamennyi fokozza az ön­fegyelmet, a figyelmet, az akara­tot és szorgalmat, kitartást és céltudatosságot, a nehézségek le­küzdeni tudását. Egyben a tan­tervi feladatként megjelölt hon­védelmi ismeretek elsajátításá­nak ad szilárd és komoly támaszt, hisz a tanultakat az országos ver­senyen gyümölcsöztetheti. Hogyan tovább ? Röviden ennyit az egyes évek szervezési gondjairól és kiválasz­tott versenyágak tudatosságáról, amelyek mind hivatva vannak segíteni az oktató-nevelő munkát, és hozzájárulni a siket gyermek személyiségfejlődéséhez, a sors­társi közösségek kialakulásához. Az elmúlt tíz év története tük­rözi a törekvések, próbálkozások eredményeit. Ma, amikor vissza­pillantunk ezen eseményekre, mérlegre tesszük a tíz év munká­ját, választ kapunk, melyik vetél­kedő vonzotta a gyerekeket leg­jobban, mi segítette a tanulmányi munkát, a közéletiségre való fel­készülést, mit tudott a további életvitelben a legjobban haszno­­sítani. A rendezvények sikere, élmé­nye alapján kell folytatnunk a to­vábbi útkeresést az iskolák és alapszervi munka között. A hozzá­szólások segítenek majd bennünket, hogy a sport, kultúra, tanulás, ismeretszerzés, milyen részarányban szerepeljen az el­következendő évek rendezvényi tervében. Mit kell minden évben, és mit kell szakaszonként — 2 év — megrendezni. A FIN tíz évének története iga­zolja, hogy milyen jelentős sze­repet játszott és játszik a siket gyerek személyiségformálásában, helytállásában, társadalmi reha­bilitációjában. (Vége.) ★ A fenti előadás 1084. március 15-én, a soproni szakmai tanács­kozáson hangzott el. Következő lapszámunkban az előadáshoz kapcsolódó korreferátumokat fog­juk ismertetni. Szakály Ernő iskolaigazgató (Sopron) : A FELSZABADULÁSI IFJÚSÁGI TÖRTÉNETE (2.) NAPOK Zászlófelvonás Sopronban, 1984. március 15-én Vendégek a soproni megnyitóün­nepélyen Az 1984-ben, Sopronban tartott EMI-rendezvények vevői fiatal részt-

Next