Hargita, 1970. február (3. évfolyam, 25-48. szám)
1970-02-21 / 42. szám
ill. ÉVFOLYAM 42 (629.) SZÁM 1970. február 21. szombat ÁRA 30 BÁNI Világ proletárjai,egyesüljetekl *— la AgerpreS jelenti ~ AZ RKP HARGITA MEGYEI bIZOTTSAGA ÉS A MEGYEI NÉPTANÁCS NAPILAPJA A szokványos értékelő bevezető szavak hosszabb-rövidebb mondatokba való szerkesztése helyett hadd idézzek egy találó passzust a gyergyószentmiklósi Lenfonoda igazgatóbizottságánakbeszámolójelentéséből, amelyet Bajkó Rozália főmérnök terjesztett elő: „Az 1969-es eredményeink alacsonyabb szinten mozognak, mint azok, amelyeket 1968 folyamán valósítottunk meg, így a munkatermelékenységi mutató is kisebb, annak ellenére, hogy 36 alkalmazottal csökkent az átlaglétszám, ebből 26 munkás. Az okot elsősorban a feldolgozott nyersanyag szolgáltatja, amelynek minősége sokkal gyengébb volt, mint 1968-ban". A JELENTÉS, A HOZZÁSZÓLÁSOK visszatérő motívuma volt a nyersanyag gyenge minősége. Érthető ez, hiszen a kóc minősége nemcsak a szálválaszték struktúráját, de az előállított termékmenynyiséget is meghatározza. Emellett — közismert tény —, a gyenge minőségű nyersanyag csökkenti a gépi berendezések termelékenységét. De még ebből a gyenge minőségű nyersanyagból sem állt elegendő a Lenfonoda rendelkezésére, s az utólagos, „körmükre égett a gyertya"-szerű beszerzési műveletek sokkal költségesebbnek bizonyultak, egyrészt magasabb egységárú nyersanyagokat is be kellett szerezniük, másrészt ezek elszállítása is több pénzbe került, így is szép számban adódtak olyan napok, amikor az átlagos 12,5— 13,6 tonna szál helyett 6,9—7,7 tonna szálat termelhettek. Csak 1969 első évnegyedében több mint tízezer pótmunkaórára volt szükség ahhoz, hogy behozzanak a lemaradásból. A GYERGYÓSZENTMIKLÓSI LENFONODÁNÁL is egy olyan iparág nehézségeiről van szó, amelynek termelését közvetlen meghatározza a mezőgazdasági egységek tevékenysége. Megyénkben több a mezőgazdaságtól közvetlen függő ipari egység. Mind gyenge eredménnyel, ha úgy tetszik, alacsony eredményességgel. Évek óta súlyosbodik ez a helyzet, s eljött az ideje annak, hogy a mezőgazdasági szakemberek olyan javaslatokat tegyenek, a mezőgazdasági szervek pedig olyan intézkedéseket dolgozzanak ki, amelyek az elkövetkező hosszabb időszakban is megteremtik az egyes mezőgazdasági ágak termelése fokozásának feltételeit s tényleges eredményekkel cáfolják meg azt a — ma még — jogos megállapítást, hogy ipari egységeink sajnos nem minden esetben alapozhatnak a megye mezőgazdaságára. Ehhez viszont elengedhetetlenül szükséges az adott helyzet reális felmérése, a valóban tudományos módszerek alkalmazása, a vállalkozó szellem térhódítása. A Lenfonoda, újabban a Lenipari Kombinát illetékes osztályának alkalmazottai közös megegyezésen alapuló szerződéseket köthetnek a mezőgazdasági egységekkel. A szerződés létkérdés az ipari egység számára, míg a mezőgazdasági termelőszövetkezeteknek a legtöbb esetben elhanyagolható tényező. Az is megtörtént — és elég gyakran —, hogy valamely termelőszövetkezet vezetősége egyszerűen elégette a learatott lent, néhány földműves évi munkáját, s jónéhány lenipari alkalmazott kenyerét. Nem azért, mintha nem lett volna szükségük a len ellenértékére, de mert pillanatnyilag nem rendelkeztek elég munkaerővel ahhoz, hogy „a lennel is foglalkozzanak'', s főképp, megpróbálják teljesíteni az un. tervezett szerződéses kötelezettségeiket. A veszteség veszteség marad akkor is, ha teljesítik az utóbbiakat, akkor is ha nem valósítják meg. Veszteség a termelőszövetkezetnek, a mezőgazdaságnak, veszteség az ipari egységnek, összegében véve a megye gazdaságának, amely érzékenyen reagál minden kis mozzanatra, vagy kézlegyintéssel elintézett mulasztásra. Elég erős bizonyítéka annak, amit az előbb néhány sorban ismét összefoglaltunk, az, hogy jónéhány termelőszövetkezetet, gazdasági egységet csak a tornyosuló büntetés ösztökéli szerződéses kötelezettségei teljesítésére. IGAZ, HOGY A MAGA TERÜLETÉN minden egység nehézségekkel küszködik. Objektív nehézségekkel. Ám az objektív nehézségek egy részének létrejötte inkább mennyiségi felhalmozódás eredményének tekinthető, a szubjektív nehézségek akkor váltak objektívekké, amikor azt a bizonyos felelősséget nem merték vagy nem voltak képesek vállalni az illetékes személyek, szervek. Hiszen a gazdasági vezetés, tervszerűsítés felelősséggel, nem pedig jelszavakkal jár. A Lenfonoda esetében is akad példa erre. Az 1969-es és 1970-es gyenge minőségű nyersanyagok- VÁLI JÓZSEF (Folytatás a 2. oldalon) A GYERGYÓSZENTMIKLÓSI LENFONODÁBAN T 1 9 7 mii 0 lse 31-HR Valahonnan, mondjuk éppen Sófalváról, ideges, sürgető hang szólalt meg a mentőállomás, vagy a kórház szolgálatosa által felvett telefonkagylóban. Lehet, hogy épp azt mondta a telefonáló:... élet-halálról van szó!,... gyorsan egy mentőt... ! Vagy mondjuk, „csak" azt... ■ nagyon sürgős,... minél hamarább jöjjenek,... ! S lehet, hogy egy édesanya, vagy egy kisgyerek, vagy egy apa ágya körül tördelték kétségbeesve kezüket a hozzátartozók, és minden elmúló percet végtelennek éreztek — az életet, gyógyulást jelentő fehér, vörös keresztecskével ellátott kocsira várva. S, ha a 31 — HR — 159 rendszámmal ellátott kocsira várakoztak, (persze ők nem tudták, hogy milyen rendszámot visel a hozzájuk igyekvő kocsi) mondom, ha erre a kocsira vártak, akkor egy kicsit joggal tűnhetett hosszúnak számukra az idő. Nézzük csak, hogy miért? Körülbelül azzal kezdődött, hogy megszólalt a segélyt kérő telefon és a fent nevezett, kocsi _____________ elindult (tételezzük fel, hogy Székelyudvarhelyről). És ment, vágtatott Sófalva felé, és tételezzük fel azt is, hogy sehol sem állt meg. — Koronáig ! Amikor Koronára ért, az autóbuszmegállónál éppen pár ember álldogált. Parajára szerettek volna menni. A buszt elkésték. Alkalmira vártak. És ekkor berobogott a 31 — HR 159 rendszámú mentőkocsi. És fékezett. — Hová megy? — kérdezte a sofőr a legközelebb álldogáló asszonytól. — Parajára szeretnék... — felelt a kérdezett. — Kár, mert csak Sófalváig megyek — így a vezető. Aztán becsukta a kocsi ajtaját. Az asszony legyintett, mert már úgy nézett ki, hogy nem volt szerencséje. És akkor kinyílt újra a kocsi ajtaja. — Hányan vannak? — szólt ki a sofőr. — Vagyunk elegen... — szóltak egy páran, s máris rohantak az autó felé. — Nézzük csak: Margit, Dénes, Juliska, ... vagyunk vagy öten ... (Parajáig az út egy embernek 5 lej. 5X5 az 25. Tiszta nyereség. Egy kis mellékes, amiből kifutja ennyi doboz cigarettára, vagy ennyi-meg ennyi erre-megarra ... — villant át hirtelen a sofőr agyán, így már érdemes...) — Na, üljenek be hátul! — mondta. — De mi Parajáig megyünk. MOLNOS LAJOS (Folytatás a 2. oldalon) A néptanács végrehajtó bizottságának irányításával Ditró község dolgozói 1969-ben szép eredményeket értek el a községszépítésben, így az egy lakosra eső hazafias munka értéke 90 lejt tesz ki. Ezzel a megvalósítással Ditró község a második helyezést és a vele járó 50 000 lej díjat nyerte el a Hargita megyei községek versenyében. Az elmúlt évi megvalósítások nagymértékben hozzájárultak a község arculatának megváltoztatásához. A község központjában megöntött több mint 1 800 négyzetméter járda, a középületek külsejének rendbetétele, a községi utak kikövezése, hidak, vízáteresztők építése, a kerítések bevétele több mint 2 km hosszúságban, a sáncok karbantartása, a 30 pad a parkokban, mind-mind a végrehajtó bizottság eredményes munkaszervezéséről, a képviselők, a dolgozók lelkes munkájáról, községük iránti szeretetéről tanúskodik. Külön ki kell emelni a VB elnökének, Csibi Bélának és titkárának, Ambrus Dénesnek fáradtságot nem ismerő, hozzáértő tevékenységét. Követőjük is nagyon sok akadt: Köllő Sándor, Kovács Péter, Boga Ábrahám VB-tagok, akik a betonozáshoz szükséges anyagok szállításában, a járdaöntés megszervezésében tűntek ki. Értékes segítséget adott Csibi Sándor, az erdőgépesítési és kitermelő egység helyi részlegének vezetője, Bors János a kőbánya felelőse. S jöttek a képviselők, Ilyés Péter, Szendrei Dénes, Petres Ignác, Csibi Ferenc, Puskás Bálint, Bíró Anna, Köllő Ignác, Adames Amália és mások, akik a dolgozók mozgósításában személyes munkájukkal jeleskedtek. Külön dicséretet érdemel Balázs G. András asztalosmester, a rózsák, virágok szerelmese, aki a parkok gondozásában szerzett figyelemre méltó érdemeket. A képviselők hívó szavára szerszámot fogtak az intézmények vezetői, tanítók, tanárok, líceumi tanulók, szövetkezeti dolgozók, munkások, a község apraja-nagyja. S a közös munka, a példás összefogás meghozta gazdag gyümölcsét, előrelendítette a községet a fejlődés útján. A községi néptanács VI. ülésszakán a képviselők, a meghívottak nagy lelkesedéssel fogadták Székelyderzs község néptanácsának a megye összes községeihez intézett versenyfelhívását az 1970. évi gazdasági, társadalmi, kulturális községrendészeti, szépítészeti feladatok megvalósítására vonatkozóan. A versenyfelhívásra válaszolva az ülésszak elhatározta, hogy 1970 ben 700 000 lej értékű hazafias munkát végeznek a község dolgozói. Ennek keretében sor kerül 5 050 négyzetméter járdafelület megöntésére, 11 600 négyzetméter területen járdásítást, útkarbantartást végeznek. 700 négyzetméter FÓRIKA JÓZSEF tanár (Folytatás a 2 oldalon) Lelkesítő eredmények, sokat ígérő távlatok A III. oldalon: IErr©l am@). HÍREK 200 férőhelyes sertésistálló é____pül Újszékelyen. A szükséges 70 köbméter faanyagot, a cementet és a cserépmennyiséget biztosították, a téglát pedig helyileg állítják elő, ezzel megtakarítják az építkezésre szánt eredeti összeg jórészét. Maroshévízen is népszerűek a tudományos brigádok előadásai. Legutóbb a város Zencani negyedében nagyszámú hallgatóság előtt Lupu Pamfil tanár a naprendszer kialakulásáról, Nas Andrei orvos a grippe megelőzésének módjairól, Hiriscau Eugen tanár a vasutasok 1933-as harcairól beszélt. A jelenlévők érdeklődését bizonyítja, hogy számos kérdés hangzott el. 3 Idejében a jó termésért. Csíkszentgyörgyön teljes ütemben folyik a trágya kihordása a földekre. Ebben jelentős segítséget ad a helybeli gépesítési alegység. 9 traktor és 2 rakodógép foglalkozik ezzel a munkálattal. Jelenleg azokra a területekre irányul a hordás, amelyeket később, az időjárás enyhülése után nem lehet megközelíteni. idő kezdetét Székelyderzsen és Muzsnán. Az itteniek ugyanis nagyszabású járda építésére készülődnek, összesen mintegy 7 kmes szakaszon üzennek hadat a sárnak. 8 vagonnyi ce-4 ment és 150 m3 várja a jó. ESEMÉNYEK önkéntes véradó akció volt Székelyudvarhelyen. Két nap alatt mintegy 180-an jelentkeztek, hogy saját akaratukból felajánlják vérüket balesetet szenvedett embertársaiknak és más rászorulóknak. Az akció eredményeként 146 palack vér gyűlt össze. Érdekes szülői értekezletet tartottak az agyagfalvi általános iskolában. A tanulók a szülők jelenlé ____ tében vetélkedtek Az élet keletkezése és az ember megjelenése című, Aki tud, az nyer versenyen. Ezután Fábián Károly az oktatás korszerűsítéséről tartott előadást a szülőknek, majd a jelenlevők megbeszélték az iskolai felszerelések és a tanulóknak ajánlott olvasmányok kérdését. A méhcsaládok felerősítéséérta Méhészek Egyesületének Országos Vezetősége úgy határo____ zott, hogy a jobb teleltetés érdekében, március 31-ig még kiadják a megyei fiók raktárából a méhészeknek járó tavalyi serkentőcukor mennyiséget. Ez az intézkedés azért is fontos, mert a tavalyi évben 2000 méhcsalád pusztult el. Nyerészkedni akart, de rajta vesztett. Mészöly Antal, a lövétei művelődési otthon volt igazgatója valószínűleg arra gondolt, hogy sok kicsi sokra megy és ezért egy hamis nyugtatömb segítségével gyűjtögetni kezdte a pénzt. Már éppen a 2 346-ik lejnél tartott, amikor a helyi milícia emberei leleplezték. Sikkasztásért bűnvádi eljárást indítottak ellene, mit fog szólni pár év múlva az a gyerek, aki ma karonülő csecsemői minőségében mit sem tud arról a visszaélés-sorozatról, melyet az ő jelenlegi helyzetének kiaknázásával űznek szerető szülei. Azt hiszem, nem mondok újdonságot, ha kijelentem, hogy az utóbbi időben nagyon megszaporodott a kisgyerekek létszáma, ötben és kocsiban, kosárban vagy háromkerekű kerékpáron, esetleg már az apa vagy nagyapa nyakán lovagolva mosolyognak az életnek. Az üzletek előtt gyakran öthat gyerekkocsi ,, parkol", míg a mama bent a vásárlásokat végzi. Akad köztük, aki a Gyerekre hivatkozva soron kívüli kiszolgálást kér. Ezen nem akad fenn senki, hiszen mindez természetes. De, az már a gyermek csecsemő voltával való visszaélés, a szülői minőség megcsúfolása, amit egyesek végbevisznek: a mama a pult elé áll három hónapos gyermekét szorongatva, a büszke apa pedig az ajtóból kiabál, hogy a ,,kicsi bubás aszszonyt" miért nem engedik előre. Szegény „kicsi buba" mit tehet? Sírdogál, bőgicsél, az apa káromkodik, s szidja a szívtelen többi anyát, akiknek gyermekei talán már össze is verekedtek a gyermekkocsikban. Mennyivel egyszerűbb lenne, ha a sorbanállás idejére a papa venné át a gyermeket, utóvégül az övé is, vagy még üdvösebb volna, ha beállna a pult előtt a sorba, s megvárná, míg sor kerül rá. BALÁZS IMRE HÍREK új típusú BELSŐ ÉGÉSŰ MOTOROK A belső égésű motorokat gyártó Timpuri Noi üzem következetesen korszerűsíti gyártmányait. Az idén gyártott 18 motor- és kompresszor-típus közül csupán három származik 1965 előttről, a többit megfelelőképpen korszerűsítették. Mindenekelőtt a súlyukat csökkentették, ami jelentős fémmegtakarítást hozott. A régebbi típusoktól eltérően nem egy, hanem három üzemmódjuk van. Éppen ezért többféle célra is felhasználhatók. Jó példa rá a nemrégiben gyártásba vett D-12-es motor. Az új motortípusok üzemanyagból, kenőanyagból egyaránt kevesebbet fogyasztanak elődeiknél. A bukaresti gyár az év folyamán még öt új motortípus, illetve korszerűsített kompresszortípus gyártását kezdi meg. SZÖVETKEZETKÖZI TÁRSULÁSOK Vaslui megyében két nagy szövetkezetközi társulás létesült. Az egyik egy 30 000 fő kapacitású sertéshízlaló, amelyet 42 mezőgazdasági szövetkezet épít Fábiuban. A másik egyévi 300 000 fő kapacitású baromfitenyésztő kombinát, amelynek létesítésére 69 szövetkezet társult. Iaşi megyében szövetkezetközi árutenyészet létesül, amely évente 15 000 állatot exportál majd. KORSZERŰ TURISZTIKAI ÚTVONAL 6,1 kilométeren korszerűsítették a Mácin- Ghecet országutat, s így megkönnyítették a közlekedést a Dél-Moldovát és a tengerpartot összekötő fontos turisztikai útvonalon. Az idén folytatódik egy másik fontos észak-dobrudzsai út, a Brăila és Tulcea közötti országút korszerűsítése 80 kilométeren. ESEMÉNYEK A FALU VÉGE (HARAGOS ZOLTÁN felvétele) "• §1 EMELETEK