Hargita, 1982. május (15. évfolyam, 102-126. szám)

1982-05-25 / 121. szám

Szellemi tartalommal telített természetjárás - VÉRESKÉP-TALÁLKOZÓ CSÍKMINDSZENTEN­­ Újabbal gazdagodott a megyei pionírtanács szervezte találko­zók sora: szom­baton-vasárnap a Véreskép találkozóra gyűltek össze Csíkmindszenten a kör­nyékbeli iskolák — számszerint 17 — képviselői. (Csak a vágásiak jöttek távolabbról, Székelyud­varhely vidékéről.) Beder Tibor, a megyei pionír­tanács munkatársa, aki immáron a 46. pionírtalálkozónál bábás­kodott, tömören és találóa­n szellemi tartalommal telített ter­mészetjárásnak nevezi a ren­dezvény­sort. És igaza van, a részvevők sohasem tekintik csu­pán térképnek a tájat (még ak­kor sem, mikor pontossági me­netelésen vesznek részt), a kö­rültekintő szervezés és felkészí­tés folytán kitárulkozik számukra a táj, felvillan múltja és jelene, e föld gazdagsága, a példa­sorsú emberek munkássága, a­ Icik azért éltek, hogy gazdagítsa­nak bennünket. A Városkép-találkozón külö­nösen érződött e gazdag tarta­lom. Régi eseményt, az 1694-es tatárbetörés emlékét idézi a A JÖJJÖN VELÜNK közel száz­főnyi serege is tanúja volt a min­den bizonnyal legutolsó tatár­betörés tetemrehívásának a Li­bidón domb alatt. Szép nap volt, egy pillanatra borult be az ég, a játékharc alatt, mintha a természet is erre a nevezetes nap­ra időzített volna. Csapatunk legifjabb tagja az egyéves Xán­­tusz Ákos édesapja hátán tette meg az utat a tatárverő hősi­es emlékhelyéig. Egy kicsit a Xán­­tusz-család ünnepévé is vált így ez a túra. (Vargha Júlia, ta­nárnő) megnevezés, nem az öncélú múltba nézésért, memento kíván inkább lenni: vigyázzunk a nagy áldozatokkal kiérdemelt békére. Több­síkú volt a megidézés. Szombaton rajzokban képzel­ték el a részvevők a hajdani győztes ütközetet (így illik ez Nagy István, a festő szülőfalujá­ban), vasárnap jelmezekbe öl­tözve rekonstruálták a csatát a mindszenti iskolások, természe­tesen az egykori ütközet pontos színhelyén. A rendezőket dicsé­ri a gazdag és tartalmas forga­tókönyv: épp lakodalmas ünnep­séget zavar meg az ellenség, így alkalom adódik a helyi nép­szokások, a népviselet bemuta­tására, felvonultatására. A találkozót az összesített pont­verseny alapján a csíkmindszen­­ti iskola csapata (Péterffi Zsó­fia és Veress Ernő) nyerte, má­sodik Csíkszent­király, harmadik a Csíkszeredai 10-es számú álta­lános iskola. Végezetül hadd említsük meg a helybeli szervezőket, akik o­­roszlánrészt vállaltak magukra a találkozó sikeréért: Kelemen Rozália iskolaigazgató, Sipos Gábor egységparancsnok, Ta­más Klára, Böjthe János taná­rok, Molnár Szilveszter, a szülői bizottság elnöke, Kedves József és Balogh József mtsz-tagok. Szombaton Ferencz Jolán Csík­szeredai tanárnő és Márton Ár­pád festőművész segítette a ren­dezőket az egykori esemény do­kumentált meg­idézésében, illet­ve a Nagy István-i életmű igaz értékeinek megismertetésében. Borbély László Vendégkoszorúban a menyasszony Futnak a „tatárok” ... PARTTALAN-E A PEDAGÓGUS MUNKÁJA? Avagy: a mundér becsülete (4) Vitathatatlan, falvainkban minden értelmiségi (tanügyi, e­­gészségügyi, műszaki, mező­­gazdasági) népnevelő munká­jára nagy szükség van. A szel­lemi elmaradottság nagy ener­giát köt le. A környezet magunk­kal húzása, a felzárkódtatás er­­jesztőleg hat minden dolgozó tevékenységére a saját munka­helyén. Kétségtelen, mindent, a­­mit kell, nem tudunk megtenni, de meg kell tennünk, amit lehet. Ma már idillikusnak tűnik, és nem kis nosztalgiával gondo­lunk a letűnt korok falvainak e­­gyik központi alakjára, talán hő­sére, az apostoli szerepet vál­laló tanítóra. Ő egyszemélyben látta el a falu szellemi teendőit. Ma a célok sokrétűek, feltéte­lezik a falun élő és dolgozó összes értelmiségi csatasorba állítását, képességeinek kama­toztatását előre jól megfontolt, elkészített „forgatókönyv" alap­ján, melyben a tennivalókat le­bontották mindenki erkölcsi a­­nyagi érdekeltségéig. Egy pedagógusközösségben e szerepek precíz, meggondolt kiosztása, követése, számonké­rése egyenesen a jó, egészsé­ges, összeforrott kollektíva meg­tartóereje. Merem hinni, a leg­több bajt, a munkamorál és a közérzet megromlását a tömeg­nevelés, az órán és iskolán kí­vül végzendő teendők bizonyta­lan, félszeg, talán méltánytalan „rendezése" váltja ki. Már az a tény feszültségeket, ellenté­teket okozhat, ha a teljesítmény­mérés torz. A gyakorlat igazolja, hogy a számbavevők (igazgató, tanfelügyelő, helyi vezetőszer­vek) szemébe csak a szerfölött tetszetősen, igen látványosan, hivalkodóan, néha törtetően ténykedők eredményei ütköz­nek. Róluk szól a krónika, őket említik az összes beszámolók, név szerint, őket reklámozzák a hírközlési eszközeink. Noha se szeri, se száma azoknak, akik a csillogók árnyékában, szinte ész­revétlenül, szeré­nyen dolgoz­nak, de elmennek mellettük. Munkájuk el/bevegyül azokéba, akiknek vállát mosolyogva meg­veregetik. Különben az (is) igaz, akit igazán érdemes volna ki­tüntetni, azt nem kell, annak többje van, mint amit mástól kapna. Azzal is megelégszik, ha szerte a faluban megmagázzák eredményeit, de nem verik azo­kat nagydobra. A jó munka az ember minő­ségétől függ. S ezt a minőséget alapvetően befolyásolja a tan­testület tagjai közötti kapcsolat minősége. Az eredményes mun­ka nyitja, ellátni egészében munkakörödet, s ne azt leseget­­ni, hogy más mit tesz, s főleg spekulálni, hogy mennyi elég ahhoz, hogy ne érjen szemrehá­nyás. Az is előfordul, hogy ép­pen az önelégültség állja útját a továbblépésnek, merthogy a sok babér is hamar elhervad ! Hűséges úgy lehetsz önmagad­hoz, népedhez, a mundér be­csületét csak úgy őrizheted meg, ha mindig előre lépsz, közelebb kerülsz népedhez, melyből vét­­tettél. A megtorpanás akkor in­dokolt, ha új feltöltődést, erő­gyűjtést eredményez. Vallom, hiszem, pedagógus­nak, népnevelőnek lenni nem foglalkozás, nem is mesterség - életmód. A mi munkánk — noha parttalan — olyan tevékenység, amelyben az ember jól érezheti magát. Nem holmi felhőtlen bol­dogságban, nem a láblógatás és konfliktusmentesség „hamis pa­radicsomában", csak a valaho­­vátartozás nyugodt és erős kö­telékében. Ördögh Imre tanár * Szerk. megjegyzése: Szívesen adtunk helyt lapunkban a szerző eszmefuttatásának a pedagógu­si hivatásról, népnevelői elkö­telezettségükről. Közérdeklődés­re számot tartó kérdésekről lé­vén szó, várjuk olvasóink, min­denekelőtt a pedagógusok írá­sait, véleménynyilvánítását a fel­vetett témakörrel kapcsolato­san. Egy gyűjtemény értéke A Gyergyószentmiklósi Múzeum immár két állandó képzőművé­szeti kiállítással fogadja a beté­rőt. 1971 január 17-én nyitották meg a Karácsony János-képtá­­rat, a művész negyvennégy o­­lajfestményt, akvarellt adomá­nyozott városának. Vasárnap az Elekes Vencel-gyűjtemény ünne­pélyes megnyitóját tartották meg, a képzőművészek és a képzőművészet nagy barátja, a­­ki Elekes Vencel volt, páratlan gyűjteményéből százhetven olaj­festményt, akvarellt, grafikai la­pot, két szobrot, ötszáz kisgrafi­­kát (ex librist) adományozott a városnak. E régóta várt megnyitó kap­csán pedig nem véletlenül emlé­keztünk ama első adományra, hiszen a múzeum falai most már két jóbarát munkásságát őrzik, a művész és a műgyűjtő barát­ságának maradandó bizonyíté­ka Karácsony János Elekes Ven­cel arcképe című olajfestménye, akár az a történet is, ami a művész Pipirigi asszonyok című képéhez fűződik. Tőle tudjuk, hogy a vászonra egy öregház padlásán bukkant rá, a gazda a hiányzó cserepek helyett illesz­tette a tetőzethez, esőt levezet­ni... A múzeum a gyűjtemény érté­kéhez méltó feltételekről gondos­kodott, a belépő előtt a maga páratlan gazdagságában tárul fel egy szenvedélyes élet gyönyö­rű értelme. Elekes Vencel a nyu­galmazott tisztviselő hosszú év­tizedeken át gyűjtötte előbb az ex libriseket, majd az olaj- és temperafestményeket, szobro­kat, akvarelle­ket, grafikai la­pokat, „múzeumi" lakásában szakszerűen gondozta-őrizte az évről-évre gyarapodó anyagot, amelyet már ott több ezren te­kintettek meg az évek folyamán, az ajtó bárki előtt bármikor nyit­va állt. A család tulajdonában lévő kiterjedt levelezése, a szin­tén igényes kartoték-rend­szere bepillantást nyújt Elekes Vencel fáradhatatlan, áldozatkész éle­tének műhelytitkaiba, minden­napjaiba. Aki már évekkel ezelőtt, még életében, maga szerette volna megrendezni ezt az állandó tár­latot, de ha a megnyitót nem is érhette meg, a városának ado­mányozott gyűjtemény anyagát értően, nemes önzetlenséggel, a vérbeli műgyűjtő igényével ma­ga válogatta ki. A Gyergyószent­mi­klósi Múzeumban képzőmű­vészetünk maradandó értékei őrzik Elekes Vencel műgyűjtő emlékét, s óhaja-végakarata sze­rint, ez a gyűjtemény nemzedé­keket eszméltet, nevel a szépre, jóra. Vali József ----- VILLANÁSOK ----­ HOZZÁÉRTÉSSEL ! Meglett korú kőműves vakolja az új tömbházat. Felveri a mal­tert, simítja, vigyáz, hogy egye­nes éle legyen a sarkoknak, ö­­röm nézni ahogyan dolgozik. Ké­sőbb megtudom, hogy a csik­­somlyói Orbán Imre (vagy aho­gyan szólítják, Imre bácsi), nagy szakértője a mozaiknak is. Ami­kor a Csíkszeredai Művelődési Házat építették sokat dolgozott ott, szép mozaikpadló, faragott kő dicséri hozzáértését. A posta melletti mozaikkerítést is ő rak­ta fel, a Művelődési Ház külső mozaikját szintén. (Elismeréssel szólt róla Márton Árpád képző­művész, a mozaikok „szellemi atyja“). Imre bácsi részese volt a főtéri kőtámfalak kifaragásá­nak is ... Nyugodt, egyenletes ütemben vakol. Kérdem: szokott­­e bosszankodni ? Igen, mondja, mikor látja, hogy az előtte lévők rosszul dolgoztak. Hogy miért ? Mert ugyanazzal az erővel, u­­gyanannyi idő alatt lehetett vol­na jól is végezni a munkát.. Nemegyszer jut eszembe meg­jegyzése, amikor új lakásokat szemlélek. (Bálint András) CSAK ŐSZINTÉN Új tömbházak lakói tanúsít­hatják, kerül azért még egy-két javítanivaló a vadonatúj épü­letasztalos termékeken, neveze­tesen az ajtókon, ablakokon. Nem záródnak jól, nagyobb vagy kisebb a keret, mint maga az ajtó­ablak. A minőségi job­bítás szükségessége nem titok maguknál e termékek gyártói­nál, a galócási fafeldolgozó egy­ségben sem, s igyekeznek eleget tenni a jogos elvárásoknak. Ezt tükrözi az egységnél látható al­kalmi kiállítás, ahol számot ad­nak arról, tudnak ők kifogásta­lan minőségű terméket is gyár­tani. Megnyugtató ezt látni, tud­ni. Szándékuk őszinteségét az egyik, más gyárban dolgozó fia­tal szakmabeli megfigyelése sem kérdőjelezi meg. Ő ugyanis a kiállításon vett észre egy nem csukódó ajtót. Megtörténik - jegyzi meg -, legalább őszinték, azt teszik közszemlére, ami van. Lesz még jobb is, zárja opti­mistán a beszélgetést a gyár képviselője. Higgyünk neki. (Bor­bély László) VÉGRE ! Mi újság a városban ? - ér­deklődtünk a minap a székely­keresztúri néptanácsnál. A leg­frissebb, a legérdekesebb az új vízhálózat bekötése, beindítása - így a válasz. Nos ez, mármint a tény, többet érdemel egy „egy­szerű" hírnél.­­Hogyne, mikor a lapunk hasábjain is többször tet­tünk említést arról, hogy bizony eléggé döcögő volt a vízszolgál­tatás, akár a hideg, akár a me­leg vízről lett légyen szó. Lám, csak sikerült bekötni a sertéste­nyészetet és a baromfikomplexu­mot, az új lakónegyedeket és több más egységet. Hogyne ör­vendenének a keresztúriak, hogy mostantól kezdve nem holmi sárgás „lé", hanem hideg és me­leg víz folyik a csapokból. Hát nem több ez egy hírnél ? (Minn­er Pál) BUTA KISLIBÁK A minap a Csíkszeredai Petőfi utca egyik kapuja alól 8 kisliba szaladt ki a járdára és egyene­sen az úttest felé tartott. A já­rókelők egy darabig kerülgették a lábatlankodó pipákét, meg­­megálltak, terelni próbálták visz­­sza, de senki sem tudta hová, merre, ki lehet a gazdájuk. Jól­eső érzés volt látni, ahogyan vi­gyáztak rájuk, hogy ne kerülje­nek ki a rohanó autók elé. Mert kérdés viszont: vajon az au­tósok mindenike ilyen figyelmes lett volna-e, ha történetesen gép­kocsija előtt találja a libákat? Nem tudom más hogy van, de valahogy elszomorító, amikor az úton elgázolt csirkét, kacsát, li­bát, vagy akármilyen kisállatot lát az ember. Jó, jó ne eresszük ki az utcára, de lehet parancsol­ni egy kicsi buta libának, ha meglát egy rést, amelyen át ki lehet menni a szabad világba? (Rebendics József)

Next