Megyei Tükör, 1968. július (1. évfolyam, 22-25. szám)

1968-07-06 / 22. szám

li megyei TÜKÖR urbaniszti­kai 11GEROVITAL 66 Az építészet, gyakorlati célján, funkcióján túl a művészet is. A stílusok egymásutániságában előre mutató szerepe volt, és döntően rá­nyomta bélyegét minden kor művé­szetére, esztétikájára. Nemcsak a vi­lághírű emlékeknek : gizehi pirami­sok, Colosseum, Von Dame oszlop, Notre Dame, hanem minden egyes épületcsoportnak megvan a maga szépsége, esztétikája. Egy épületcsoport megjelenése, for­mája, tagolása, egysége, az egyes é­­pületek külső rendszere, anyagiak, szerkezeti, funkcionális kapcsolatuk, egységük a tájjal­­ adja szépségét. Nézzük Sepsiszentgyörgyön: nagyon sok a tennivalónk, példa rá foghíjas főterünk, a keskeny utcák és az ed­dig elkövetett „városrendészet". Nem kellett háborús pusztítások követ­kezményeit kiheverni, de eddigi vá­rosrendészetünk tevékenységének ki­­heverése éveket fog igénybe venni. Hol „városrendészet" ! — hol „mű­emlékvédelem" ? üti fel a fejét. így történt, hogy a Szorgalom szövetke­zet központi épületének boltíves ab­­lakzáródású frontálját szögletesre po­fozták. Nincsenek nagy értékű műemlé­keink, de kötelességünk gondot for­dítani azokra, bármilyenek is, me­lyekkel rendelkezünk. Mert bár sze­rény, de a gótikától kezdve korun­kig majd minden stílust képviselő é­­pületünk van, itt-ott különösen szép alkotás. A megőrzés a leghelyesebb műem­lékvédelem : „helyesebb kiegészíteni, mint újra építeni, helyesebb helyre­állítani, mint kiegészíteni, de helye­sebb megőrizni, mint helyreállítani­. Éppen ezért legfontosabb a megelő­ző műemlékvédelem, a gondos kar­bantartás. Sem a műemlékvédelem, sem a városrendészet nem lehet öncélú te­vékenység. Vannak olyan épületek, ahol föltétlen szükséges az eredeti portál, homlokzat visszaállítása, a­­hol az építészetileg egykor megsza­bott keretet nem szabad, nem lehet túllépni. Viszont, ahol a földszinti portálok egységes, modern kialakí­tása nem okoz zavaró, bántó kárt, megtehetjük, hogy a kereskedelem számára reklámozó lehetőséget nyújt­sunk. Abban az esetben, ha a város­rendészet szakemberei teljes bele­egyezésüket adták a központi ven­déglő jelenlegi homlokzatának kiala­kításához (az épület és a vendéglő szempontjából talán nem a legelő­nyösebb ötlet), nem lehet tudni, mi okból makacsolták meg magukat a vele szemben levő oldalon. A kötött­áru- és férfi készruha üzlet homlok­zatát elfogadhatóbb módon lehetett volna modernizálni. A vendéglő nem követeli meg a jelenlegi külalakot, előnyösebb lett volna egy stílhomlok­­zat, amit az épület kora és külső megjelenése megkövetel. A másik szóban forgó épület sokkal fiatalabb, földszintje egy formailag megnyir­bált üzletsor alkotó része, fő útvo­nalak keresztezésében­­ helyezkedik el, megköveteli a nagy kirakatot. Pillanatnyilag legfontosabb feladat a „belváros“ egységes arculatának kialakítása. Mondtam már, foghíjas a főterünk Hiányzanak a funkcioná­lis egységű épületcsoportok. Pedig­­ a modern építészet sajátossága, hogy a funkcionális szempontból meg­egyező vállalatok számára közös é­­pületcsoportokat építenek. Talán szál­loda, ONT iroda, vendéglő nem len­ne ilyen ? Aztán : a törvény az törvény ! —, a könyvesbolt fölé nem lehetett e­­meletet húzni : „kérem nem a mi te­rületünk", a bolt Brassóé, nincs ki­egyezés. Formailag szégyenfolt a Szabad­ság téri főtérzáródás. Itt egész proté­zisre lesz szükség. A régi és új épületek egymás mel­lé illesztésének jó példája a megyei törvényszék balszárnyán elvégzett „fogátültetés", örvendetes lenne, ha ez megismétlődne a jobbszárnyon is. Annál is inkább, mert objektív szük­ségszerű. Miért ?­­ Azt mesélik, ha az MTSZ teljesen lebontja birodal­mát (már­pedig a jelek arra valla­nak), akkor filmszínház­­ nagyon rossz ötlet egy mellékutcában eldug­ni, a város egyetlen leendő filmszín­háza épül oda, pedig ennek a Sza­badság téren lenne a helye. A másik terv az, hogy irodablokkok meg la­kóházak épülnek a felszabadított te­repre. Ennek az lesz a következmé­nye, hogy a forgalom növekedni fog ezen az útszakaszon, ami megköve­teli legalább az addig vezető útsza­kasz szélesítését. Ez csakis épületek lebontásával, az utca szélesítésével érhető el. A szóbanforgó épületek teljes mértékben megfelelnek a le­bontás követelményeinek. Például az „úgynevezett“ gyermekpoliklinika. Jelenleg a pár helyiségből álló épü­let öt egészségügyi egységet foglal magába: TBG-diszpénszár, tejkony­ha, gyógyszertár, 1-es, 3-as polikli­­nikai kör, felnőtt- és gyermekosz­tály. Az épületet pár évvel ezelőtt gombátlanították — eredménytele­nül. Vagy talán beindul a hatodik egység : a gombatermesztőké ? Ott van a jelenlegi filmszínház épülete is. Mi lesz vele, ha az új felépül ? A kisebb hibákat leszámítva, úgy­szólván, klasszikus főtérrel rendelke­zünk, de... Úgy gondolom a hibák kiküszöbölése érdekében nem ártana, ha az illetékes szervek mellett létre­jönne egy „művészeti tanács“, ami főként építészekből és képzőművé­szekből állana. Annál is inkább szük­séges, mert a városnak ezután már az új igények szülte jellegzetessé­gekkel kell bővülnie. Kisgyörgy Tamás 3 i nem először írjuk le, hogy megyénk területe különálló provinciája a művészet —, kü­lönösen az építészettörténet­nek, de tegyük hozzá, távolról sem provinciális alkotásokkal. Sajátos a műértéket képviselő építmények arculata, elosztása a megye területén. Mindennek sok évszázados történelmi-tár­­sadalmi-gazdasági okai van­nak A megye településeit gyakran érték, főleg tatár-tö­rök támadások, ezért nagy számban emeltek védelmi cél­lal különböző korú és típusú várakat Hiányzott az óriási földterülettel rendelkező nagy­­birtokos réteg, a vagyonos vá­rosi polgárság még inkább. Ez érthetővé teszi a nagyszabású építészeti alkotások hiányát. Annál több viszont a közepes- és kis méretű egyházi és világi műemlék. Joggal nevezték a közelmúltban megyénk terüle­tét műemlék mikrokozmosznak. Egyik-másik falusi települé­sünk, mint például Illyefalva, Csernátoni vagy akár Bikfalva gazdagabb építőművészen lát­nivalókban a megye városainál. Az alkotók neve legtöbb eset­ben ismeretlen. Voltaképpen többé-kevésbé képzett, de ere­deti elképzelésekkel bőségesen rendelkező népi mesterek al­kotásait védi az ötvenes évek elején hozott műemlékvédelmi törvény. Sajnálattal kell megállapíta­nunk, hogy a kétszeri műem­­lékösszeírás ellenére, illetve a­­zok felületes végrehajtása kö­vetkeztében, különösen a volt Kézdi-rajon területén közép­kori gótikus templomok (Ha­­tolyk­a, Bélafalva stb.), évszá­zados fatornyok (Hatolyka, 1668), a szakirodalomban sűrűn emlegetett, vagy éppenséggel még fel nem dolgozott, válto­zatos kiképzésű, főleg rene­szánsz-barokk kúriák egész so­ra maradt ki a felterjesztettek listájáról. Egyeseket tulajdo­nosuk azóta már eladott, és le­bontották (Dálnok, Lécfalva, Nagyborosnyó). De lebontották és elhordták kőalapzatnak 1955 után, szó- és írásbeli köz­belépésem ellenére, Zabolán annak a Mikes Kelemennek a kriptáját, aki Bem forradalmi hadseregén­ek ezredeseként e­­sett el a csatatéren. Hasonló sorsra jutott négy éve szín­háztörténeti emlékünk, a XIX. század eleji, empire-stílusú Bálház is Sepsiszentgyörgyön. Anélkül, hogy a szót szapo­rítanánk, ki kell mondanunk : a megyei műemlékvédelmet is­mét az összeírásnál kell kezde­nünk. A művészi értéket kép­viselő építészeti alkotások tör­téneti-műszaki dokumentáció­ját a teljességre törekvés igé­nyével kell kiegészíteni. Második lépésként az éssze­rűség, a gazdaságosság és a műemlékvédelmi szempontok egyenlő mértékű figyelembe­vételével kell dönteni a ki­használatlanul, vagy nem meg­felelően hasznosított épületek sorsáról. A helyi erőforrások rosszul és egyoldalúan értel­mezett szempontja érvényesült például, amikor az illyefalvi késő reneszánsz udvarházat községi szervek és a volt m­­a­jom építészeti ügyosztály le­bontásra ítélték, hgoy padlás­terének értékes gerendaan­ya­­gát építőanyagként felhasznál­hassák. Az ügyben a fővárosi Műemlék Igazgatóságának kel­lett gyorsan és erélyesen köz­beavatkoznia. Ezért volna szükséges, hogy hasonló ese­tekben megyei művészeti, köz­igazgatósági szerveink sokol­dalú elemzés alapján döntse­nek. Állami gazdaságaink pél­dául nem egy esetben önálló­an is egészen elfogadható ál­lagvédelmi munkálatokat vé­gezte­k m­ű­emlé­ksz­ékháza­i­ko­n (Szent Katolna). Rendkívül fontos volna to­vábbá műemlékeink művészi értékeinek tudatosítása, haté­kony, egyedi értékeiket kidom­borító népszerűsítés formájá­ban. Pillanatnyilag azonban hiányzanak műemlékeink falá­ról a legjellemzőbb adatokat, eseményeket feltüntető táblák. Sok helyütt, egyházi műemlé­keinknél is, hiányzik még a főhatóságaik által még régeb­ben elrendelt, többnyelvű is­mertető. A forgalmas útvona­lak megfelelő pontjain elhe­lyezett szöveges nyíltáblák az átutazó turisták figyelmét hív­nák fel az elmúlt korok művé­szeti emlékeire. A közeljövőben megkezdő­dik a valósággal művészettör­téneti képeskönyv számba me­nő gelencei középkori templom restaurálása, a brassói DSAPG aprólékosan kidolgozott terve alapján. Azonban a leghozzá­értőbben elkészített terv is visszájára fordul, ha előírásait a kivitelezés során nem való­sítják meg m­aradéktalanul. Stökösön a közelmúltban fel­tárt középkori elemeket fa­laztak vissza, Illyéfalván az or­vosi rendelőként működő, fi­noman tagolt empire-udvarhá­­zat rondították el ormótlan vaskorlátos több mint egy betonlépcsővel. asztalat alapján évtizedes ta­­állíthatom, úgy ahol megvan a művészet becsülése iránti érzék, ott az ösztönösen végzett munka sok­kal kifogástalanabb lehet, így sikerült például évekkel ez­előtt, ügyes zágoni ácsok imát­kájával megmenteni a volt Szent kereszthy-udvarház gyö­nyörű tetőszerkezetű, zsindely­borítású dupla­ tetejét. Mert v­an egy egészséges szemlélet­ből eredő népi műemlékvéde­­delem, de sajnos itt-ott káro­kat okoz a félműveltségből táplálkozó szűk látókörű okos­kodás. A jövőben megyei szinten, a művelődési és művészeti bi­zottság foglalkozik a kérdéssel. Hogy munkája hatékony le­hessen, szükség volna egy szé­les körű aktívára is. A műem­lékvédelemnél ugyanis a hasz­nos felvilágosító munka, az önkéntes hozzájárulással vég­zett gondozás, karbantartás (­mert vannak elhagyottan ál­ló, funkció nélküli műemlé­kek is) nemcsak a művészi al­kotások értékére hívja fel a fi­gyelmet, nemcsak azok megőr­zésére ösztönöz, hanem ennek a tevékenységnek nem lebe­csülendő pénzügyi vonat­kozá­sa is van. Minél épebben megmaradnak műemlékeink, annál olcsóbbá válik fenn­t­ar­­tásuk, illetve az e célra szánt összegeket annál megfelelőb­ben lehet egyes sürgősebben vagy nagyobb beruházást igénylő alkotások védelmére fordítani. Eszembe jut az az idős ha­­tolykai falusi ember, aki egész előadást tartott egy gótikus aj­tóról , míg az arra illetékes­nek fogalma sem volt róla A­­nélkül, hogy általánosítani a­­karnék: többet várunk elsősor­ban értelmiségi dolgozóinktól a megye idegenforgalmilag-tu­­risztikailag egyik legjelentő­sebb nyersanyagkészletének védelmében. Kónya Ádám­ Hatékony V műemlék— védelmet

Next