Megyei Tükör, 1970. január (3. évfolyam, 108-111. szám)

1970-01-10 / 108. szám

■'fc. év kezdetén Beszélgetés VÁNCSA TIBORRAL, az illyefalvi községi pártbizottság titkárával Ilyenkor, év ele­jén mindig nagy lendülettel indulunk neki a munká­nak, s az eredményeik végeredmény­ben attól függnek, hogy sikerül-e ugyanolyan­­ kitartással dolgozni e­­gész esztendőben, vagy pedig idő­közben „leadunk“ a lelkesedésből. Ez nyilván nemcsak a termelőmun­kára jellemző, hanem egyéb tevé­kenységi területre, köztük a párt­­munkára is. Nemhiába beszélünk a rendszeres munka szükségességéről, a folytonosság biztosításáról, mert bizony enélkül erős pártéletről aligha lehet szó. És akkor, amikor egyik­másik községi bizottságot vagy alap­szervezeti bürót elmarasztaltuk, ép­pen a munkájukban megnyilvánuló rendszertelenséget, kampány jelleget kifogásoltuk. Emlékszem, jó néhány hónappal ezelőtt sok elmarasztaló szót hallot­tunk az illyefalvi pártbizottság te­vékenységéről is. Sem gazdasági, sem szervezeti téren nem nőttek föl arra a szintre, amelyet joggal elvár­hatunk egy község vezetőségétől. Az utóbbi időben azonban mintha meg­mozdult volna valami Illyefalván. Egyre többet emlegetik a jók kö­zött, és gazdasági téren is kezd túl­lépni az eddigi nehézségeken. Ter­mészetesen, problémák most is a­­kadna­k. Nem mindent lehet egy­szerre megoldani, de kétségtelenül a munka kezd jobb mederbe terelődni, S ennek hatása gazdasági, kultu­rális, ideológiai téren egyaránt jól érződik. Nem kis szerepe van ebben Váncsa Tibornak, a községi pártbi­zottság nemrég megválasztott, évjá­rat szerint te fiatal titkárának. — Abban tényleg igazad van,­­ hogy sok probléma felvetődik Miye­­falván, és elég nehéz dolog ezekkel megküzdeni. Csak most látom, hogy nem is olyan könnyű egy község é­­lén állni, az emberek ügyes-bajos dolgaival foglalkozni. S természete­sen elég sok nehézség felmerül pártmunkában is. A szervezet nem a nagy, más községekhez viszonyítva, a megoldásra váró kérdések azonban mennyiségi szempontból is, úgy gon­dolom, nyugodtan hasonlíthatók bár­melyik nagyobb község problémái­hoz. A községben összesen öt alap­szervezet működik, mintegy 210 tag­gal. Az lenne a jó, ha mindenik ki­fogástalanul tevékenykednék, sajnos, ez lehetetlen. Ha mégis sorrendet kellene felállítanom, először is az iskolai alapszervezetet említeném, utána nyomban az illyefalvi terme­lőszövetkezeti alapszervezetet. Ez utóbbinak különösen azért örvendek, mert a bürótól nagy segítséget kap­tunk a munkaerő mozgósításában, kihasználásában, s ha kampányok i­­dején rá is szorultunk az idegen munkaerőre, mégis sikerült a leg­fontosabb mezőgazdasági munkálato­kat idejében elvégezni. Ugyanezt el­mondhatom a szentkirályi alapszer­­vezetről is, azzal a megjegyzéssel, hogy az utóbbi időben mintha a bü­­rótagok nem dolgoznának olyan lel­kesedéssel, elhanyagolják feladatai­kat, nem törődnek saját határozata­ik végrehajtásával. Legtöbb nehéz­ség az intézmények pártalapszerve­zeténél merült fel. Nem mintha nem tevékenykednének, de ez a tevé­kenység legtöbbször csak a gyűlések megtartásában merül ki, ez azonban nem elég. Elhanyagolták az emberek nevelését, ennek legjobb bizonyítéka az alábbi eset: az egyik elárusítót 1­968-ban vették fel párttagnak, rá néh­ány hónapra elveszítette tagsági könyvét. Az alapszervezet határozata értelmében új könyvet kapott, de to­vább nem foglalkoztak vele, megsér­tette a közvagyont, s ennek az lett a következménye, hogy ki kellett zárni az alapszervezetből. Ügyét törvényszéken is tárgyalták. Sajnos, a ehhez hasonló eseteink még vannak, csak 1969-ben 17 ügycsomót továbbí­tottak Illyefalváról lopás és sikkasz­tás miatt a törvényszékhez, nem is beszélve a kisebb büntetésekről. Sajnálatos tény viszont, hogy közöt­tük egy párttag is van. Kemény el­határozásunk hogy ebben az eszten­dőben, fokozatosan megszüntessük a visszaéléseket,, megerősítsük az embe­rekben a közvagyonnal szembeni he­lyes viszonyulást. — Említenél néhányat főbb célki­tűzéseitek közül? — Gazdasági téren ebben az idő­szakban nagy hangsúlyt helyezünk a fogyasztási szövetkezet előtt álló tervfeladatok teljesítésére. Annál is inkább, mert bizony sok bírálatot kaptunk a felsőbb szervektől és vásárlóktól is az elárusítás minősé­­­gével és az áruellátással kapcsolato­san. Ugyanakkor nyomon követjük a tavaszi mezőgazdasági munkálatok­ra való előkészületeket, azt szeret­nék, hogy rendes időben, opti­mális körülmények között végezhessük el őket. Természetesen, számítunk tagság, elsősorban a párttagok támo­­­gatásra, főleg a termelőszövetkezeti tagok mozgósításában. Tovább erő­sítjük az állattenyésztő részleget. An­nak idején Illyefalva híres volt ál­lattenyésztéséről, sajnos, az utóbbi időben eléggé gyenge állatállomán­­nyal rendelkezik a gazdaság. Nos, a pártbizottság gazdasági komisszió­­ja feladatul adta, hogy minél hama­rabb tanulmányozza e szektor to­vábbfejlesztésének lehetőségeit. Re­méljük, erőfeszítéseinknek meg is lesz az eredménye. A politikai-ideo­lógiai nevelés terén pártoktatás jó menetét elsősorban a igyekszünk biztosítani. Úgy gondolom, ebből a szempontból is jól indultunk, hisz a látogatók száma és az érdeklődés is kielégítő. — Mi a véleményed, bíznak-e az emberek a községi pártbizottságban? — Úgy érzem, igen. Amikor ezt kijelentem, akkor főleg arra alapo­zok, hogy az emberek valóban biza­lommal fordulnak hozzánk ügyes-ba­jos dolgaikkal, személyes problémá­ikkal. Igyekszünk ezeket minél ha­marabb és minél jobban megoldani, mert a pártbizottság iránti bizalmat csakis ilyen módon erősíthetjük. Péter Sándor MEGHÍVÓ Kovászna megye néptanácsának vég­rehajtó bizottsága meghívja képviselőit a néptanács VI. rendes ülésszakára, a­­melyet 1070. január 23-án 9 órai kezdet­tel tart Sepsiszentgyörgyön, a megyei néptanács székházában Kovászna megye néptanácsának végrehajtó bizottsága 2 megyei TÜKOR Ko­Rai­ TUDOMÁNYOS­MŰSZAKI FORRADALOM Az Egyesült Nemzetek megbízásából Auger francia fizikus tanulmányozta a természettudományok fejlődését. Az ál­tala készített­ jelentésben olvashatjuk : „A tudományos kutatás, amely a XIX. század világában csupán mellérendelt szerepet játszik, a XX. században olyan fontossá vált, hogy ma már lehetetlen leírni a társadalmat a tudomány szere­pének figyelembevétele nélkül." Száza­dunkban a tudományos forradalom kö­vetkeztében teljesen megváltozott az embernek a világról, önmagáról és a tár­sadalomról alkotott képe. Nincs életünk­nek olyan területe, olyan órája, amely­ben ne éreznők hatását. Mi is a tudományos-műszaki forrada­lom ? Az ipari forradalom a természet­­tudományok közvetlen ipari alkalmazá­sát eredményezte, amely termelést, vi­lágnézetet, az embernek a termelésben el­foglalt helyét egyaránt kizetkeztette XIX. századi ruhájából. Az elektronika, atomenergia és az automatizálás társa­dalma ma lényegesen különbözik mind­attól, ami eddig volt. A tudományos­­műszaki forradalom több, mint a terme­lőerők forradalma. Kiterjedt az egész társadalomra, lényeges átalakulásokat­­ idézett elő a termelés társadalmi viszo­nyaiban is. Nehéz a teljesség igényével összefog­­lalni azokat a felfedezéseket, amelyek megváltoztatták az ember világképét és meghatványozták az anyagi javak ter­melését. Általában a következőket szok­ták az első helyeken emlegetni: 1. az­ anyag szerkezetének megismeré­se 2. az atomenergia feltárása és haszno­sítása 3. kibernetika­i 4. termelés automatizálása 5. űrkutatás 6. tömegkommunikációs eszközök fej­lődése 7. molekuláris biológia. Mindezek nem csak önmagukban for­­radalmiak, hanem hatással vannak a gon­­­dolkodásra és hagyományos társadalmi berendezkedésre. Az emberiség felhalmo­zott tudása — ismerete a világról és a termelésben felhasznált tudása —— minden tíz esztendőben megduplázódik. „A tör­ténelem kezdete óta élt tudósok 90 szá­zaléka ma él és dolgozik" (Augers. Tö­mören összefoglalva : a tudományos-mű­szaki forradalom indukciós hatására meg­növekedett azoknak a társadalmi folya­matoknak a mennyisége és jelentősége, amelyeket a tudományos-műszaki hala­dás indított el. A forradalmasító felfedezések termelé­si és társadalmi kihatásaira szemléle­tes példának tekinthetjük a kibernetikát. A computerek (számítógépek) számításo­kat végeznek az elkészített programok alapján. Felhasználják a termelés irányí­tására is, például nitrogénműtrágya gyá­rakban. Olyan számításokat, amilyeneket 30—40 évvel korábban nem végeztek el matematikus hiányában, azt ma a számí­tógépek játszva végzik el. Egy közepes számítógép annyi számítást végez egy óra alatt, amennyit 500 000 ember. E­­zer ilyen számítógép kb. 500 millió em­ber munkáját képes ezen a tevékenysé­gi területen helyettesíteni. A számítási technika gépi gyorsulásának társadalmi hatását szellemes hasonlattal foglalta össze az egyik hírneves fizikus : ha egy ország kiterjedt számítógép-parkot épít ki, akkor a teljesítőképesség tekinteté­ben megsokszorozza a lakosság számát. A Földön a computerek száma ebben az évben meghaladja a 100 000-et. 1907-ben még „csak" 75 000 computer üzemelt. A világ jelenlegi számítógép-parkja több mint 3 milliárd műveletet tud elvégezni másodpercenként. A kibernetika felhasz­nálása nem korlátozódik a számítási mű­veletek elvégzésére. A gazdasági irányí­tás tudományos rendszere a lehető leg­nagyobb mértékben felhasználja a kor­szerű kibernetika eszközeit, a fejlett hír­közlő-berendezéseket, adatfeldolgozó gé­peket, elektronikát. A korszerű adatfel­dolgozó- és számolóberendezések segít­ségével ma már termelés-programozási és egyéb gazdasági, döntés jellegű prob­lémákat is megoldhatunk. Fontosak azok a változások, amelyeket a tudományos-műszaki forradalom a m­unka integrálódásában idéz elő. A XVIII. századi ipari forradalom azt e­­red­ményezte, hogy az emberi tevékeny­ség felaprózódott részműveletekre. A kö­zépkori asztalos munkája értelmes, al­kotó tevékenység volt. Teljes értékű tárgyat készített, mert ő kezdte meg és ő is fejezte be az asztal előállítását. Az ipari forradalom a munkának ezt a „teremtő" jellegét megszüntette, még­pe­dig azáltal, hogy a munkát részművele­tekre aprózta. Az a munkás, aki a bútor­gyárban csak asztallábakat szabdal le, az aligha végez alkotó munkát. A tudo­mányos-technikai forradalomban a rész­műveleteket az embertől a gép veszi át. Az ember egyre inkább a gépek, auto­mata gépsorok irányítását végzi. A fel­aprózott munka integrálódik. Az emberi munka újból értelmes tevékenységgé válik. A termelés automatizálása, gazdasági élet kibernetikus irányítása óriási mér­tékben megnövelte a tudás, műveltség társadalmi fontosságát. Mint már emlí­tettük, a tudomány ismeretanyaga tíz­évenként megkétszereződik. Az­ emberi agy befogadó képessége nem mutat ilyen fokú fejlődést. Enyhén szólva, a diploma minden évtizedben elavul. A régi lexiká­lis tudásra alapozott oktatást teljesen át kell alakítani az új követelmények szerint. Az új szakembernek szakterüle­te feletti áttekintésre, tudományos gon­dolkodásmódra van szüksége, mert ez teszi alkalmassá arra, hogy alkotója asszimilálni tudja a rohamosan változó tudást. Úgy is m­egfalmaz­hatnók, hogy a modell az a típusú képzettség, amelynek lényege a gondolkodás és a tájékozódás, a könyvtár, ahol a kezét rá tudja íenné"n­ arra, ami munkájához szükséges. Nálunk is ezért korszerűsítették az­ oktatást. A kibontakozó forradalmi változások szük­ségessé tették az iskola korszerűsítését, a fejlődés irányvonalához való igazítá­sát, mert fontos, hogy az oktatás elöl járjon, és ne csak lépést tartson. Ter­mészetesen, nem csak az intézményes oktatás csiszolása fontos, hanem a mun­kahelyen történő szakmai továbbképzés is. A technika fejlődése 5—10 évenként új gyártási módszereket, új iparcikke­ket vezet be. A tudom­­­nyos társadalomépítésnek a XX. században elsődleges fontossággal kell figyelembe vennie a tudományos­­műszaki forradalom társadalmi követel­ményeit, mert nem csak a termelőerők forradalmáról van szó, hanem termelési viszonyok tökéletesítéséről is, a terme­lőerők fejlettségi színvonalából szárma­zó követelmények szerint. Megváltozik a társadalom szerkezeti felépítésében a társadalmi osztályok összetétele, szelle­mi fizionómiá­ja, eloszlása a termelési ágak között. A vezetés és irányítási rendszer korszerűsítése, a bérezés javí­tása, az oktatás fejlesztése, új technika alkalmazása követelmény. A szocializ­mus természete elválaszthatatlan a tudo­mánytól A sokoldalúan fejlett társada­lom építésének iránytűje a tudomány. A tudományos-műszaki forradalom azt a magasrendű célt tűzi az ember elé, hogy alkotva dolgozzon. Ha ezt a tár­sadalom meg tudja valósítani, akkor ér­tékekben és emberségben egyre gazda­godni fog. Fábián Ernő 108 ____ ■ ........ III. évfolyam 108. szám

Next