Megyei Tükör, 1970. június (3. évfolyam, 129-132. szám)

1970-06-06 / 129. szám

' •* * W •­­ GRÁNC’SA-DOSSZIÉ Hetek óta tartozom ezzel az írással a panasztevő asszonynak, aki Csomakörö­­sön egy idegen ház udvarán előadta nagy baját, a rászakadt nyomorúságot, mert családja férfiait, testvérét, ember­fit, is a bírói ítélet hosszú évekre bör­tönbe parancsolta. Húsz gyermek ma­radt négy férfi után, az asszony gond­jaira, de isten­ számára inkább, mert mit is tudna tenni egyetlen asszony húsz éhes gyermekért, hiába tenné nap­­pá az éjszakát, eleget dolgozni nem tud úgy sem. Az idegen ház falát tapaszt­­gatta akkor nap délelőtt, hogy jönne va­lami kis pénz, ennivaló, legyen mivel betömni a gyermek száját. Grancsa Anna nem maga írta a leve­let, amiben sorsukat először fölpana­szolja. „Jó emberei“ fogalmazták és ve­tették papírra. Őmaga írást nem tud. Mikor is tanult volna é­­s ki kérte arra valaha ? Lassan öregasszony már­ a keze után élt mindig, s szükség volt e kezekre ,mert a férfiak nem először töltenek hosszú éveket börtönben. Csomakörösön, a falu felső részében mindössze néhány cigánycsalád él. Meg­lehetősen elszigetelten, a falu minden­napi életéhez csak szálakkal kötődve. Az ok kettős : egyrészt létformájuk la­bilis mivolta eredményezi, másrészt az a kimondhatatlan, de mindig ható más­tudat, mely nemcsak itt, hanem bárhol a családok és a faluközösségek közé ékelődik. Létformájuk szabadossága nemigen tűri a helybenmaradást, sze­zonmunkások leginkább, itt is, ott is, kipróbálják a szerencse kenyerét. Ám sem itt, sem ott nem töltenek huzamo­sabb időt, természetük kergeti őket. E létforma társadalmi kárai ismeretesek: a kisebb és nagyobb fokú bűnözés le­hetőségét hordozza, a munkakerülést is. Leginkább a gyermekek szenvednek tő­le, s még inkább az iskolák — hagyo­mányos immár beiskolázásuk formális volta, eredményeik és bizonyítványaik fiktív jellege. Az erkölcsi kár — káro­két is súlyosan érinti a nemzedékek e passzivitásban, ami végső soron társa­dalom ,,polgáriasulásuk" útját állja —, főleg az iskoláé, ahol a velük szemben állított muszáj-igény az oktatás, neve­lés egész hatékonyságát leszorítja, e mélypontot jelentő színvonalhoz mérve minőséginek számít a csapnivalóan gyenge. Csomakörösön néhány cigánycsalád él, de több tucatnyi gyermeket jelent ez. A beszélgetésünk időpontjában ezek jobbára messzi vidéken csemetéül­tetős­nél dolgoztak, jobb esetben a határban kószáltak odahaza. Nagyrészt iskolás­­korúak. Az asszony arra kért, néznék utána, miért ítélték olyan hosszú időre hozzá­tartozóit, nem lehetne-e enyhíteni az ítéleten ? Ő ártatlanoknak tudja az el­ítélteket. Gráncsa István hat és fél esztendőre. Gráncsa György, Gráncsa Márton és Gerebenes Zoltán egyenként öt esztendőre veszítették el szabadságu­kat. Vád : véres tömegverekedést kezde­ményeztek Kovásznán, a Kőrös felé ve­zető úton, vásárból hazatérve. Vereke­dés közben kést, bicskát, más szúró- és ütőszerszámokat használtak. A meg­támadottak : Gerebenes András, Máté Dániel, Gerebenes János, Gerebenes Gé­za, Világi András — mindannyian kö­rösiek, egyazon telep lakói. Rokonok ! A verekedésbe senki kívülálló be nem avatkozott, bár több tucat szemtanú volt. Az elítélteket a verekedés után tartóztatták le. Sós őrmester, a kovásznai k­idídia dol­gozója próbálja reprodukálni a történ­teket. Az ő jegyzőkönyve, és számos tanúvallomás alapján ítélkeztek. A bí­rói ítélethozatal súlyosságát magyaráz­za a tény, hogy valamennyien visszaeső bűnösök . Grancsa István gyilkosságért töltött 8 évet börtönben Akkor is ro­konát ölte meg. Grancsa Márton, Gran­csa György többszörös lopásért, huli­ganizmusért, erdőkihágásért állt tör­vény előtt Az alperesek ügyei iránt nem érdeklődtem. A nevekből kivehe­tő, a körösi telep tucatnyi családja vég­ső soron néhány nagy család : Grán­­csák, Gerebenesek, Világiak... Unoka­­testvér emelt kést unokatestvérre, ro­kon rokonra. Azt tartják : ez az ő dol­guk ! A panaszos asszony végső érvét ma­gyarázza . Értem én, kérem, ha egy magyart ölnél, még, érteném, hogy el­zárják őket, de ez közöttünk volt... Itt ■i magyar mindenkit jelent, aki nem közös sorú, ivású velük, minden kívül­állót, kikre szerintük, vonatkozhat a tör­vény szigora, mert értük van a törvény, ők hozták. Egy századokon át mentett, megőrzött életforma és gondolkodás visszaütése jelentkezik e mondatban — a/, önként vállalt más­ tudat (vajon nem alacsonyabbrendűség tudata ez ?), de a törvényen kívüliség igénye is. E szo­rongó­-,szégyimítő másság objektív okai régen eltűntek már­ a kibontakozásra, a társadalomba való hasznos és egyen­jogú beépülésre megnyílt minden lehe­tőségük, s példa van rá elég, de példa van arra is, íme, hogy egyenlő emberi méltóságuk tudatának kialakulása ké­sik, ebben segíteni kellene őket. Az asszony szavaiból, ahogy a történ­teket reprodukálja, a körösi telep bal­ladája épül lassan, egy zárt közösség belső, vadun­tas­ törvényei fogalmazód­nak. A Gráncsák és Gerebencsek egy­szer, isten tudja már miért, fejszét emeltek egymásra, s az először kicsor­duló vért újra és újra vérrel kell le­mosni — az ital, az indulatok gőzében, párájában. „Hatalmas verekedést kezdtek, és nem szólt bele senki“. Nem szólt, kivárták a kívülállók, míg elintézik maguk közt a barbár számadást. „Az ő dolguk.“ Az ő dolguk csupán ? A kívülállók passzi­vitása, legyintése az ő megalázó más­­tudatuk erősíti mindig. Közünk van az életükhöz, mert mellettünk élnek és ve­lünk dolgoznak ,tanulnak, vagy velünk kellene dolgozniuk és tanulniuk. Em­berek, mint mi. A példa nem csomakőrösi példa csu­pán. Találkoztam vele számtalanszor szülővárosomban is, a Segesvár-környé­­ki falvakon is, a fazekasok híres szép falujában Korondon. Felcsíkban, Ma­ros-mentén és másutt, ahol élnek. Mert sokfelé élnek, sokan . . Néhány epizód, mely nem magyaráz­za, csak bonyolítja a kérdést, de ta­nulságban idetartozik : 1. Udvarhelyi barompiacon lóvásár. Alku, áldomás, ahogy ilyenkor illik. Egy ló gazdát cserél, de a közös áldo­más régi indulatot ébreszt fel. Előkerül a kés, a késefa, előbb két ember, aztán tíz öli egymást Az X falubeli áttör­ő bámészkodó­kon . ,,Ki verekedik ? Cigányok. Ilány halt meg ? Csak kettő még ..." 2. Osztályom egy negyede a j ő gyer­mekeik közül volt. Papíron. Két hét­ben egyszer, ha sikerült az iskoláig csalogatni őket Hetedikesek voltak. Hi­temre mondom, volt köztük olyan, aki írni-olvasni nem tudott mé­g. De hete­dikesek voltak . . 2. Ugyanabban a faluban. Egy nyol­cadikos tanuló apjával együtt megké­seli a lakodalmas háztól távozó rokono­kat. A falu vállat rándít : ilyenek, az ő dolguk ...­­ Láttam egy filmet Találkoztam boldog cigányokkal is. Díjakat nyert a film, őszinte mű volt, nekik is tükröt tartott , lássák az életüket. Az asszony kifogy a szóból. Mit mondjon még ? Ő csak a bajt látja, ami rászakadt, ott a sok isten számába ha­gyott gyermek. Nézném meg azt a dosz­­sz­iét, arra kér, hátha lehetne­ valamit tenni értük. A Gráncsa-dosszié anyaga egy per irathalmaza. Az ítélet jogerős, és érzé­sem szerint, igazságos. Hanem van itt egy vaskosabb dosszié, íme, egy-k­ét lapja. Magyari Lajos t­t szombati jegyzet El-eltűnödtem, egynémely honfitár­sunk milyen művészi tökéllyel, mi­lyen finom lélektani előkészítéssel tudja sajnáltatni magát. Az a gya­núm, erre specializálták magukat, és minden alkalomra tartalékolják már-már a profi­ szónok hozzáérté­sével megmunkált frázisaikat arról a töméntelen feladatról, amellyel, persze tökéletesen magukra utalva, naponként meg kell birkózniuk , ar­ról az irdatlan sok funkcióról, tiszt­ségről, amelyet, gyakori tiltakozásaik­­ és interpellációik ellenére a nyakuk­ba akasztottak, és most, azaz már évek, évtizedek óta, verítékezve és a szellemi munka­­ barázdáiba rogy­va kell magukkal vonszolniuk. Mon­dom, mint, ahogy bizonyos könyvek­ben minden alkalomra — üiesnap­­ra, ünnepnapra, születésre, házasság­ra, elhalálozásra — van egy gondo­san megmunkált, simuló mondatok- f ból összeszőtt, az érzelmekre appe- Láló típusszöveg, azonképpen a mi mártírjainknál is kéznél kaphatók a hangulatukban, terjedelmükben, rit­musukban és intenzitásukban az al­kalomhoz — értekezlethez, megbe­széléshez, utcasarki tercieréhez — igazított sirámszövegek a nagy nagy el­foglaltságról és fáradtságról. Ilyen bizottság, olyan bizottság, komisz­­szió, tanács, tagdíj, kimutatás, intéz­kedési terv, jelentés, ilyen kampány, olyan kampány, és gyűlés és gyűlés és ismét gyűlés. Csak a felsorlásba bele lehet szédülni. Csakugyan sok a túlterhelt, a sa­ját vagy mások figyelmetlenségéből féltucatnyi állandó és alkalmi­ tiszt­séget betöltő ember. Valahogy el kell igazítani ezt a dolgot is. Tudok arról, hogy illetékes helyen ismerik az ilyen ügyeket, és normalizálják a helyzetet. Ideje is. Ám ennek elle­nére, allergiás vagyok a sirámokra, különösen, amikor észreveszem, mi­lyen önkínzó gyönyörrel, kéjelegve és tobzódva, szinte jólesően magya­rázzák — és erre mindenkor és mindenhol van idejük ! — mit, mi­kor, miért nem tudtak elvégezni. S ne adj isten, ha az önművelés­ről, a szakmai helytállásról lenne szó, megbotránkozva mérnének vé­gig , hogy-hogy, ilyen elfoglalt em­bertől még ezt is elvárnák ? Ne vic­celjünk ! És önsanyargató álőszinte­séggel tízpercekig szónokolnak,­ el­ismerik, beismerik, hogy tíz éve nem vettek kezükbe könyvet, tíz éve, hogy az idejükből csak az új­ságra futja, s még abból sem min­denre. Ettől függetlenül, vagy en­nek ellenére, irányítják egy intéz­mény, vagy akár egy község szel­lemi életét. A legnagyobb kompe­tenciával szólnak hozzá mindenhez, mindenről megvan a véleményük, mindenkit kioktatnak, megbírálnak, elmarasztalnak, mert nem kapcso­lódnak be, mert nem veszik ki a részüket .. és minek soroljam az okvetetlenkedő, naiv fontoskodást ? Hát nem, így csakugyan nem lehet ! Aki művelődési otthont, könyvtárat, iskolát vagy bárhol másutt szellemi életet irányít, háromtucat funkció­ja legyen, vezessen békéltető bizott­ságot, legyen az önkéntes tűzoltó­­egyesület tagja, ha nem „fogyaszt­ja el“ azt a minimális szellemi ab­lakot, amit a napilapokon, gyűlése­ken, tereferéken túl lehet beszerez­ni, ne szidja a fiatalokat, az örege­ket, a nem segítőket, ne adja a már­tírt, inkább csakugyan mondjon le. S ha az önművelésre kevés a nap­pal, toldja meg egy-egy éjszakával ! Mert képzeljük el az orvost, aki tí­zért könnyezik, hogy nagyon elfog­lalt ember,­ és nem tudhatja, vírusos influenza-e,avagy angolkór ez vagy amaz eset: képzeljük el az agrár­mérnököt, aki ugyancsak­­elfoglalt ember, és elfelejtené, mi a zabos­­bükköny és a bükkrönk közötti kü­­lönbség, de általában nagy hozzá­szólásokat rögtönözne a mezőgazda­ság fontosságáról. A szakmai és szel­lemi elszürkül­ésre nincs és nem le­het mentség. Sylvester Lajos AL-MARTIROK megyei TÜKÖR úgy tűnik , a vadvizek medrükbe visszatérnek (Folytatás az első oldalról) demokratizmusából fakadóim van ez így : közösek hétköznapjaink és ün­nepnapjaink, közösek ba­jaink és örömeink, közösek tragédiáink is. És, ha most egy nagyon váratlan fordulattal ideírom Cindea Ervin főorvos úr nevét, nem azért teszem, mintha elítélném személyét amiatt, hogy családi nehézségeire hivatkozva vonakodott anyagi támogatását fel­ajánlani az árvízsújtotta emberek számára — a dolga, az ő felke­ zsebe rajta. Természetesen, krajcárt sem szabad igényelni tőle, az ország azért még annyira nem koldus, de érveire, melyek szintén közgyűlésen hangzottak el — kollégáiban nagy megdöbbenést keltve —, válaszolni illik. És mon­dotta pedig a főorvos úr, hogy könnyű dolog az egyszerű, kisfizetésű em­bereknek napi béreket felajánlgatni, mert azok csak szerény összegecskére rúgnak, de ő, az igen magas fizetésű ember bizony egy-két napi díj hiá­nyát megérzi. Békén hagyom én a főorvos urat, csak ezt a „mély demok­ratizmustól" fűtött megállapítását hívom pellengérre, mert, ha ne adj isten, eluralkodna fölöttünk, bizony mondom, belezápulnánk. „Szegény embert még az ág is húzza“ — sóhajt föl valahol a vizek mentén az ének, mert nem ártana megnézni, kiknek jutott házépítésre telek a legveszélyeztetet­tebb partokon. Úgy érzem, e fenti megnyilatkozás is erőt ad ahhoz, hogy mindent megtegyünk : ne az ágrólszakadtak szenvedjék meg leginkább az idei má­just ; szerte az országban emberek milliói feszültek már munkának ezért; é­s ha a vadvizek medrükbe visszatérnek, rajtunk áll, hogy visszatérjen az élet is. III. évfolyam 129. szám

Next