Megyei Tükör, 1971. január (4. évfolyam, 215-239. szám)
1971-01-26 / 234. szám
: PÁRTÉLET -u........ jó volt az indulás beszélgetés POPINA GHEORGHE elvtárssal, a megyei pártkabinet helyettes igazgatójával . Idestova már pár hónapja, minden oktatási formában beindult a politikai tanév. Tehát lehetővé válik bizonyos tanulságok leszűrése. Először is arról szeretnénk érdeklődni, melyik az a pártoktatási forma, amelyet a pártszervezetek legjobban felkaroltak, az a témakör, amely a legtöbb hallgatót vonzott ? — Ebben az esztendőben a hangsúlyt elsősorban a gazdasági problémák megtárgyalására, megvilágítására helyeztük. Az ipari és mezőgazdasági egységekben egyaránt igyekeztünk úgy megszervezni a politikai nevelőmunkát, hogy az elősegítse a gazdasági mutatószámok maradéktalan teljesítését. Ugyanakkor nem tévesztettük szem elől az állampolgári-erkölcsi, valamint a tudományos nevelés követelményeit sem. Ezek természetesen a hallgatókat is érdeklik. A tematika eléggé változatos: az iparban a pártalapszervezetek főleg az 1971—1975-ös ötéves terv alapvető célkitűzéséről, a műszaki-anyagi alap megteremtéséről szóló előadásokat, vitákat karolták fel. Minden oktatási formában nagy érdeklődés kísérte azokat a leckéket, amelyek keretében Nicolae Geaușescu elvtárs beszédeit ismertették. Ebben az évben egy új tanulási formát is beindítottunk a megye gazdasági életének vezetői részére, a szocialista társadalom vezetésének tudományáról. Érthető, hogy a hallgatók igen nagy érdeklődéssel kapcsolódtak be e tanulási forma munkájába. 2. Milyen támogatást nyújtott a megyei pártkabinet a községi pártbizottságoknak, pártalapszervezeteknek a pártoktatás megszervezésében, irányításában ? — A megyei pártkabinet munkatársai, a megyei pártbizottság propagandaosztályának aktivistái minden községbe ellátogattak, megbeszélték a Politikai oktatás problémáját az ottani pártbizottság titkárával, az alapszervezeti titkárokkal. Velük együtt szerveztük meg a különböző tanulási formákat, kértük fel a legfelkészültebb értelmiségieket egy-egy politikai kör vezetésére. Szem előtt tartottuk azt is, hogy minden tanulási formában helyezzen ek hangsúlyt a tudományos-ateista nevelésre. Mi, a megyei pártkabinet munkatársai állítottuk össze minden témának a megfelelő könyvészetet, és ezt a sajtóban is megjelentettük. Ugyanakkor a propagandista felkészítőkön metodológiai kérdéseket is megvilágítottunk. 3. Mennyiben tartották tiszteletben azt az elvet, hogy az oktatási formát, a megvitatásra kerülő témákat a hallgatók kívánalmainak megfelelően állítsák össze ? A pártbizottságokkal folytatott beszélgetések során meghagytuk, hogy ne a bíiró állítsa össze a tematikát, hanem kérjék ki a hallgatók véleményét. Erre azért is szükség volt, mert az oktatási formát, a tematikát az alapszervezetnek kellett jóváhagynia. A múlt esztendőben olyasmi is előfordult, hogy a hallgató azt sem tudta, milyen tanulási formára iratkozott fel. Az idén ez nem fordulhatott elő. Éppen ezért a jelenlét is az előző évekhez viszonyítva jelentősen megjavult. 4. Több helyen is felvetették, hogy az önök által sokszorosított előadások sablonosak, alacsony színvonalúak. Mi ennek az oka ? — Meg kell mondanom, hogy ez nem vonatkozhatna erre az esztendőre, mivel az idén nem készítettünk el leckét a politikai körök részére. A múlt esztendőben valóban volt ilyen panasz, és jogos panasz, de ebben az évben mi csak a tematikát, valamint a könyvészetet állítottuk össze, s ezzel mindenki elégedett volt. Ez nem jelenti, hogy egyik-másik helyen nem volt sablonosság, de az a propagandista hibája. 5. Milyen mértékben karolja fel a pártévforduló pártoktatása megünneplését ? — Azokban a tanulási formákban, ahol a szervezeti szabályzatot és a pártépítést tanulmányozzák, megbeszélik a pártévfordulóval kapcsolatos problémákat is. Az ünnepségek előestéjén pedig minden tanulási formában megvitatjuk a párt 50 éves harcának történetét, a párt vezető szerepének állandó kötekedését az elmúlt fél évszázad alatt. 6. Mit tesznek a tanév végéig az észlelt hibák kiküszöböléséért ? — Azt szeretnők, hogy minél több helységbe eljussunk, propagandisták és a párttitkárok felkészítőin is felvetjük az észlelt hibákat és hiányosságokat. Gyakrabban ellátogatunk oda, ahol nehézségek vannak, ugyanakkor személyes támogatást is nyújtunk azokban a tanulási formákban, ahol a hibák, a hiányosságok felmerültek. Természetesen célunk az, hogy menetközben is állandóan javítsuk a politikai oktatást. Lejegyezte : Péter Sándor ÍGY IS LEHET! Véget ért a pionírok és iskolások kulturális vetélkedőjének megyei szakasza. Immár ismeretesek a legjobban felkészült, legnagyobb igényességgel színpadra lépő csoportok, amelyek majd az iskolai év folyamán megrendezendő országos döntőn képviselni fogják Kovászna megyéi. Ha a Kézdivásárhelyen megtartott körzeti vetélkedő után borúlátóak is voltunk — még egyszer ideírom : jogosan —, a sepsiszentgyörgyi szakasz meggyőzött arról, hogy igenis lehet színvonalas munkát végezni, összeforrott, jól megkomponált műsorszámokat színpadra állítani. Ahol a rátermettséghez és hozzáértéshez szív és lelkesedés társul, ott csakis jó alkotás kerülhet ki az irányítók keze alól. És hadd kezdjük mindjárt a Énekkar : I.Kovásznál líceum II.Sepsiszentgyörgyi 3-as számú iskola. III.Kézdivásárhelyi líceum és sepsiszentgyörgyi 4-es iskola. Dicséret :Szentkatolna. Zenekar : I.helyet nem ítélték oda 11. Zabola III.Ozsdola Szólóének :• I.Kelemen Klára (Almás) II.Balogh János (Zabola) és Petrescu Tatiana (Bodzaforduló) III.Németh Éva (Zabola) Dicséret :Keresztes Sándor (Sepsiszentgyörgyi 3-as iskola) és Szabó József (Nagyborosnyó) .ialcsoport : 1. Gelence II.és III. helyet nem ítélték oda Dicséret : Szitabodza Mépitánc : I.Bede Magdolna (Kőröspatak) II.Floriana Elena (Bodzaforduló) 111 Dicséret:László Szidónia Szavalat : 1.Középajta II.Sepsiszentgyörgyi 3-as számú iskola III. és Bárkány Dicséret: Kőröspatak vasárnapi szakasz két legkiemelkedőbb számával, a középajtai és a sepsiszentgyörgyi 3-as számú iskola táncegyüttesével. A bíráló bizottságnak nem volt könnyű a középajtaiak mellett döntenie, hisz mindkét tánc közel azonos színvonalon mozgott, s ami mégis az ajtaiak mellett szólott, az a dinamikusság, az életerős ritmus, amelyet a tánc elejétől egészen a végéig tartani, sőt fokozni tudtak. A szentgyörgyi csoport legnagyobb hibájaként a tánc túl „halk" indítását, a téma megtörését, végig nem vitelét említhetjük. Egyébként mindkét csoport táncosain látszik a folyamatos munka eredménye, nagyszerűen, tetszetősen, élvezettel táncolnak, s talán ez is a legfontosabb. Mert ez a közel száz gyermek soha sem lesz hűtlen a székely népitánchoz. Vártunk az énekkarok bemutatkozását is. A vasárnap színpadra lépők közül a 3-as számú iskoláé vitte el a pálmát, viszont a kovásznaiakat nem tudták túllépni. Érdekességként avagy figyelmeztetőül ? ! — említeném meg, hogy míg Kézdivásárhelyen több zenekar is jelentkezett, addig Sepsiszentgyörgyön mindössze a harkányi iskola hat szájharmonikása képviselte ezt a műfajt — elég gyengén. Úgy véljük, a végső sorrend közzétételével is hozzásegítjük az iskolák és pioníregységek vezetőit, a kultúrcsoportok irányítóit a megfelelő következtetések levonásához. Bogozi Sándor A köépajtai általános iskola tánccsoportja székely táncszvittel lépett fel a versenyen. Betanította Kapcza Mária tanárnő. A sepsiszentgyörgyi 3-as számú iskola énekkara jó hírnévnek örvend. Szép előadásukkal méltán vívták ki a közönség elismerését. Kórusvezető : Váncsa Zsuzsa. máskor is loptál? Mi is történt január 18-án a sepsiszentgyörgyi újpiacon működő vendéglő környékén ? Az itt szolgálatot teljesítő milícista a vendéglő raktára körül, sötétség leple alatt két gyanúsan ólálkodó személyre lett figyelmes. A raktár dézsmálása annak rendje és módja szerint meg is történt : a tettesek a raktár szerelőnyílásán keresztül (figyelem vendéglátóipari egységek igazgatósága) tetszésük szerint válogathattak a dugaszolt borokban. A milícia a tetteseket a helyszínen letartóztatta. Eddig a tényállás. Nem nagy ügy, mégis az. „Az alkalom szüli a tolvajt" tettesei tizenéves kiskorúak A sepsiszentgyörgyi városi milícia bűnügyi osztályának irodáján vagyunk. A két fiú riadt ■ tekintete egyikünkről a másikra futkorászik. Láthatólag meg vannak szeppenve. A milícia hivatalos légköre nem egy futballpálya élményét jelenti számukra, a kihallgatást végezők kellő szigorral rájuk is pirítanak — érthető ez — hiszen éppen a bűnöző kiskorúak okozzák később a nagyobb gondokat. Ceangan Alexandru kapitány, a városi milícia bűnügyi osztályának főnöke, hozzájárul, hogy néhány kérdést feltegyek a két nyolcadik osztályos növendéknek. ■— Miért loptatok ? (Hosszú hallgatás) — B.E. (fejlesztve, az őszinte megbánás hangján) Tessék elhinni nagyon szégyellem magam a szüleim előtt. Ha belépek az osztályba az osztálytársaim ... (elfordítja fejét, rágja ajkát...) soha többé nem teszem. Elnézem a fiút, a szeméből látom, nem hazudik. — Ki volt az értelmi szerző ? — G.L. (Más típus, talán a moziban látta így.) Én! — Ha sikerül a lopás ? (A párbeszéd a továbbiakban kettőnk között folyik.) — Megittuk volna ! — Máskor is loptál ? Igen. Italt. Azt is megittuk. — Cigarettázol ? — Igen, a parkban. Más iskolatársaimmal együtt. — Tanulmányi előmeneteled ? — Buktam két tantárgyból . .. Nehezen birkózom, ezzel a rátarti legénykével, pedig ugyancsak megfekheti gyomrát a közben odaérkező kihallgató tisztek jelenléte is. — Más úton próbálom puhítani.— Szüleid ? — (Először hajtja le fejét, hangja lehalkul.) Édesapánk tíz évvel ezelőtt elhagyott... Gyors számítást végzek, tehát a gyermek ötéves lehetett. A családi konfliktus „miértjeire” nem vagyok kíváncsi, nem tartozik a dolog bűnügyi részéhez, a fiú lelki világa érdekel. — Most gondolsz-e édesapádra ? — (Még csendesebben) Igen ... — Jó lenn-e, ha most melletted lenne ? .— Nagyon! — Elcsuklik a hangja, és sírásra görbült szájjal kitör belőle a legőszintébb hang, a zokogás, összenézünk Ceangan kapitánnyal, azt hiszem egyre gondolunk : a szülők által elhagyott gyermekek sorsára. Kijövet — az előszobában — idősebb, egyszerű jóságos arcú nénikére akadok. G.L aggódó édesanyja. Nyugtatnám, bíztatnám, ám ebben mégis a fia lenne a legilletékesebb : otthon szófogadó viselkedésével és tanulással az iskolában. Még hátranézek és megkérdem a fiút, érdemes volt? G.L. nemet int fejével, s kezével végigtörli könnyektől, maszatos arcát. Herczegh Tibor