Megyei Tükör, 1983. november (16. évfolyam, 3660-3685. szám)

1983-11-01 / 3660. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! AZ RKP KOVÁSZNA MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI NÉPTANÁCS LAPJA XVI.ÉVFOLYAM 3660. szám 1983. november 1., KEDD ARA 50 BANI NOVEMBER 1-TŐL NÖVEKSZIK A gépgyártóipari, elektrotechnikai és elektronikai dolgozók javadalmazása Az Államtanács 325,1983-as törvény­­erejű rendelete értelmében november 1-től újabb iparágak dolgozói részesül­nek javadalmazás-növelésben. Az tény, hogy a gépgyártóipari és az elekt­­­rotechnikai, elektronikai iparágak dol­gozóinak javadalmazására az elsők kö­zött kerül sor, ismételten bizonyítja azt a messzemenő gondoskodást és megbecsülést, melynek e műszaki ha­ladás szempontjából elsőrendű fontos­ságú iparágak dolgozói örvendenek a párt és az állam vezetése, és személye­sen Nicolae Ceaușescu elvtárs részéről. Ismeretes, hogy Kovászna megyében ezek az iparágak a párt IX. kongres­­­szusa, a megye megalakulása után ala­kultak ki, és hogy azóta az ipari ter­melés szerkezetében együttvéve a leg­jelentősebb helyet foglalják el. A sep­siszentgyörgyi Gépeket és Gépkocsial­katrészeket Gyártó Vállalatról, a Villamos Berendezéseket és Villany­­motorokat Gyártó Vállalatról, a kéz­­divásárhelyi Mechanika Vállalatról, a kézdivásárhelyi Villamos Termékeket Gyártó Vállalatról, a brassói Mechani­kai Vállalat kézdivásárhelyi részlegé­ről, a bodzafordulói Traktoralkatrésze­ket Gyártó Egységről van szó. A novemberben sorra kerülő java­dalmazás-növekedés a fenti két ipar­ágban az országban 550 000 dolgozót érint. Az átlagos tarifális javadalma­zás 5,5 százalékkal növekszik, a válla­latok tarifális rendszerbe való besoro­lásának függvényében. így a repülő­gép- és repülőgépmotor-építők javadal­mazása a november 1-i 2081—4009 lej között mozgó javadalmazása 2199— 4223 lejre növekszik, az A0-os besoro­lású gépgyártóipari vállalatok akkord­ban fizetett dolgozóié 1887—3845 lej­ről 1984—4047 lejre, az A-besorolású gépgyártóipari (és hasonló), akkordban fizetett dolgozók javadalmazása 1826— 3509 lejről 1926—3705 lejre, a B-beso­­rolású gépgyártóipari vállalatok (és ha­sonló) akkordban fizetett dolgozóinak javadalmazása 1795—3356 lejről 1887— 3539 lejre, a B-besorolású gépgyártó­ipari vállalatok (és hasonló) időbörben fizetett dolgozóié pedig 1734—3152 lej­re növekszik. Ami a fenti iparágak operatív, mű­szaki­ termelő és adminisztratív sze­mélyzetét illeti, tarifális javadalmazá­suk átlagosan 5 százalékkal növekszik: a mestereké 2470—3350 lejről 2590— 3520 lejre, a főmestereké 2560—3500 lejről 2690—3680 lejre, az almérnökö­­ké 2470—3350 lejről 2590—3520 lejre, vezető almérnököké 2670—3670 lejről 2800—3850 lejre, közgazdászoké 2560— (folytatása a 2—3. oldalon) Még mindig nagy mennyiségű répa vár elszállításra. Ésszerűbb szervezéssel, az összes szállítóeszközök jobb kihasználásával gyorsítani kell e fontos munka ütemét. (KOVÁCS László felvétele) A sokévi tapasztalatokat felhasználva Sokévi helyi tapasztalat — e szavak betű szerint értelmezendők, mert Ba­rátoson a huzamos helyi ismeretre ala­pozva mindig különös jelentősége volt és van az egyre gyarapodó szakmai tapasztalatnak. Az örökös töprengés, az ésszerű megoldások meglelése mindig terméstöbbletet, terven felüli átlagot eredményezett egy-egy kultúrában. Hol a len termelésben hallattak maguk­ról, máskor a búzaátlagukkal vonták magukra a szakközvélemény figyelmét. Az idén az ősziárpa-termesztésben tűntek ki valamennyi gazdaság átlag­termése közül: száz hektárjukon vidé­künkön az egyedüli termelőszövetke­zetként szerepelnek négyezer kilón fe­lüli hozamukkal az árpatermesztők lis­táján. Persze, azért 444 hektárjukon­ a kö­zel négyezer kilós búzahozamért sincs szégyenkeznivalójuk, mint ahogy bur­gonyatermesztésben is két vagon felet­ti terméshozamukkal a megye első tíz gazdasága között rangsorolják az idén Barátost. Mindezt nem kötelező leltárkészítés­ként írtuk ide, hanem annak bizonyí­tására, hogy e gazdaságban a szellemi befektetés mindig megfelelőképpen gyümölcsözött, szakmai tapasztalataikat megfelelőképpen kamatoztatták az irá­nyítók. S írjuk e megállapítást akkor, amikor Barátoson egy újabb esztendő termését alapozzák: az őszi mélyszán­tással készülnek megvetni 1007 hektár terület jövő esztendei termését. Eredetileg 930 hektár szerepelt tel- ARADI Endre (folytatása a 2—3. oldalon) A 2—3. oldalon „A ROMÁN NEMZET ÉLHES­SEN ÖSSZES JOGAIVAL“ HARMINCEGY ÉV ÉPÍTŐTELEPEN Készül egy új sebességváltó „null“ szériája A Sepsiszentgyörgyi Gépeket és Gépkocsialkatrészeket Gyártó Vállalat egyik legjelentősebb termékcsoportját a kü­lönböző típusú sebességváltók képezik. A fenti képen az AK—6—80-as és az AK—5—35-ös se­bességváltók szerelése folyik. Ezekkel a típusokkal indult be Sepsiszentgyörgyön a sebességváltók gyártása. Az AK—6—80-as sebességváltókat, melyeket autóbuszok­ra, billenőteknős tehergépkocsikra, traktorokra szerelnek fel, 1986 januárjában kezdte gyártani a vállalat. Kezdetben nem is nagyon lehetett beszélni gyártásról, inkább csak össze­szerelésről, hiszen a sebességváltók alkotóelemeinek nagy részét a Brassói Tehergépkocsikat Gyártó Vállalattól készen kapta a sepsiszentgyörgyi gyár. A beindulás után a sebességváltók alkotóelemeinek a gyártásbavétele gyors ütemben folyt és sok esetben a gyár­­tásbavétellel párhuzamosan tökéletesítették a technológiai folyamatokat is. Ez lehetővé tette azt, hogy már 1980 első évnegyedének a végén Sepsiszentgyörgyön több sebességvál­tót gyártsanak egy hónap alatt, mint amennyi volt a Brassói Tehergépkocsikat Gyártó Vállalat egykori maximális terme­lése.­­ A termelés mennyiségi növekedését a jó műszaki anyagi ellátottság, a termelési folyamatok, termelési vonalak jó megszervezése biztosították. A termelés mennyiségi növekedésével párhuzamosan újabb és újabb sebességváltómű típusok és a hozzájuk tar­tozó csoporthajtóművek gyártását kezdték meg. 1981-ben a Brassói Autóipari Tudományos Központ sepsiszentgyörgyi kirendeltségének a szakemberei egy új sebességváltómű csa­lád tervezését kezdték meg, olyan sebességváltókét, melyek 256, 280, 360 lóerős Diesel-motorokkal ellátott járművek tar­tozékai lesznek. Az asszim­­ilálási program, a műszaki fejlesztési terv cél­kitűzéseinek az ütemes valóra váltása lehetővé tette azt, hogy már a múlt év folyamán megkezdjék a sorozatgyártá­sát az 5—S—100-as sebességváltónak. Az 1983-as év elején hitelesítették — a nagy teljesítményű sebességváltó család egy újabb tagjának a prototípusát — a 8—S—100-as sebes­ségváltót, mely nagy kapacitású Diesel-motorokkal ellátott tehergépkocsik és autóbuszok tartozéka lesz. Augusztus fo­lyamán megkezdték ennek a típusnak a sorozatgyártását is. A jelen pillanatban a 9—S—125 p típusú sebességváltó ,,nulla szériájának kivitelezése folyik, melyeket nagy kapa­citású vontató járművekre fognak felszerelni. VÁJNA Géza DELHIBEN befejeződött a kínai— indiai hivatalos megbeszélések negye­dik menete — közli az Új Kína hír­­ügynökség. A jövőbeli tárgyalások szempontjából hasznosnak és kedvező­nek minősített megbeszéléseken meg­vizsgálták a határkérdések több aspek­tusát, s véleménycserét folytattak a kétoldalú kooperációról és több közös érdekű nemzetközi kérdésről. A meg­állapodás szerint, a megbeszélések kö­vetkező menetére a jövő évben Bei­­jingben kerül sor. AZ ÉSZAK-EURÓPAI SZOCIÁLDE­MOKRATA PÁRTOK vezetőinek Stockholm melletti Harpsundéban tar­a­tott összejövetele az újabb középható­­sugarú amerikai nukleáris rakéták európai telepítése ellen foglalt állást és olyan konkrét eredményeket vár a Genfben folyó szovjet—amerikai tár­gyalásoktól, amelyek lehetővé teszik a kontinensen levő nukleáris rakéták számának jelentős és kiegyensúlyozott csökkentését. HELSINKIBEN hétfőn befejeződött a leszerelési hét, amelyet a békéért, az­­ atommentes Északért, a nukleáris fegy­verektől szabad Európáért vívott harc jegyében rendeztek meg. Ez alkalomból számos rendezvényre került sor csak­nem 200 országos szövetség, politikai párt, szakmai-, női, ifjúsági-, sport- és vallásos szervezet képviselőinek a rész­vételével. TOKIÓBAN folytatódtak a japán— amerikai gazdasági és kereskedelmi tárgyalások. Tokiói megfigyelők sze­rint a tárgyaló felek nem jutottak kö­zös nevezőre. Elsősorban nem egyeztek meg a japán gépkocsik amerikai im­portjának csökkentése és az USA-ból importált gabonamennyiség kérdésében, így tehát a nyugati tőzsdéken további dollár—yen küzdelemre lehet számí­tani. A ROMÁN SPORTOLÓK uralták a plovdivi vívó Balkán-bajnokságot. A román sportolók hat számban végeztek az első helyen a 8 lehetséges közül. Első helyen végeztek férfi és női tőrö­­zőink, valamint párbaljtőr-csapatunk. Az egyéni versenyben hazánk sportolói három aranyat szereztek: Lázár Réka női tőrvívásban, Kuki Péter férfi tőr­vívásban és Szabó Rudolf párbajtőr­ben.

Next