Háromszék, 1993. június (5. évfolyam, 886-907. szám)

1993-06-26 / 905. szám

ATTILA HÓDÍTANI KÉSZÜL Még messze a premier, de máris ak­­kora az érdeklődés, hogy a tervezett négy előadást újabb tizenkettővel tol­dották meg. Sikert kovácsolnak a Mar­­git-szigeten. A Szabadtéri Színpadon augusztus 20-án mutatják be Szörényi Levente új rockoperáját. A címe: Atti­la Isten kardja. — Minek köszönhető ez a nagy vá­rakozás? — kérdezte az MTI-Press munkatársa Koltay Gábor rendezőtől. — Az István, a király után szinte természetes, hogy ez a bemutató is fel­keltette a közönség érdeklődését. Be­vált az is, hogy a közönséget megsza­vaztattuk a szereposztásról, a válaszok majdnem egybeestek a mi elképzelése­inkkel. — Attila, a hunok királya ellentmon­dásos személyiség. Ki volt az Isten ostora tulajdonképpen? Barbár hódító vagy zseniális államférfi? — Szörényi Levente ezúttal is rend­kívül kiterjedt és alapos kutatómun­kával készült az Attila megírására — válaszolja Koltay Gábor. — Most is Nemeskürty István tanácsai, útmutatás­sai segítették ebben a hatalmas és ké­nyes munkában. Magam is kezdettől fogva részt vettem az előkészületek­ben, ám közben nemcsak hiteles for­rásokra, hanem legendákra és megvá­laszolatlan kérdések sokaságára is buk­kantam. Az elmúlt évtizedek történe­lemoktatása is hibás abban, hogy ke­veset tudunk Attiláról, a hunokról. At­tilát ijesztő ősbarbár hódítónak kép­zeljük el, aki leigázta a fél világot. Nos, a rendelkezésünkre álló történel­mi adatok szerint a valóság más, több, mint am­i a köztudatban él. Nemeskür­­ty tanár úr A bibliai örökség című ér­tékes és szép könyvében mélyértelmű­­en elemzi a hun-magyar eredetmítosz kérdés­eit, s ezzel nagy segítséget nyúj­tott a rockopera szellemiségének kiala­kításához. A könyv elgondolkodtató megállapításainak egyike hogy jólle­het a krónikák írói — Anonvírustól Kézai Simonig és Thúróczy Jánostól Pietro Ronzanáig — a megrendelő ural­kodók szája íze szerint beszélték el és alakították az eseményeket, a hun-ma­gyar rokonság mindegyikben szinte azonos formában nyer hangsúlyt. — Mindezek ellenére bizonyára vitá­kat kelt a darab történelemfelfogása. — Egy rockopera, bármilyen fontos gondolatokat is hordoz, természetesen nem vállalkozhat vitatott históriai problémák eldöntésére. Arra azonban igen, hogy a ma embere számára is érvényes tanulságokat fogalmazzon meg. Történelmi tény, hogy­­Attila vé­res hódításai egy grandiózus célt szol­gáltak: azt, hogy a kínai Nagy Faltól a Rajnáig hatalmas és egységes világ­­birodalmat hozzon létre. Kitűnik a for­rásokból az is, hogy a hunok tartósan a Kárpát-mr­edencében, hazánk terüle­tén telepedtek meg. De az is, hogy eb­ben a megálmodott hatalmas biroda­lomban az egyes népek, népcsopor­tok megőrizhették volna hagyományai­kat, kultúrájukat, és együtt fejlődhet­tek volna egy dinamikus gazdasági, ke­reskedelmi és kulturális kapcsolat­­rendszerben. Ez volt Attila nagy álma, amely korai és váratlan halála miatt nem valósulhatott meg. Nem nehéz fel­ismerni ezen gondolatok időszerűségét napjainkban, amikor az egységes Eu­rópa megteremtésén fáradozunk. Nem­ kétséges, hogy az Attila , az István, a királyhoz hasonlóan — parázs vitá­kat fog kiváltani történelmünkről, kül­detéstudatunkról és sok más olyan kér­désről, amelyről az elmúlt évtizedek­ben nemigen lehetett szólni. — Beszéljünk ezután magáról a pro­dukcióról. — Mindig is vonzódtam a nagy tö­re­tegeket mozgató, látványos előadások­hoz. Jó néhány ilyen előadást már­ ren­deztem is, de úgy érzem, hogy az Atti­la mindezeknél jóval nagyobb kihívást jelent. A grandiózus díszletek között több száz táncos, kaszkadőr és statiszta működik közre, szolgálva a látványt. Kivételes élményt nyújtanak majd a korhű jelmezek. A címszerepet Vikidál Gyula alakítja. Partnerei között van Varga Miklós, Sasvári Sándor, Nagy Feró, Kovács Kati Kováts Kriszta, Se­bestyén Márta, Begányi Ferenc és Da­­róczi Tamás. Már dolgozunk a zenei felvételeken, mert szeretnénk, hogy a bemutató idején megjelenjen a rocko­pera háromlemezes, díszes albuma, dupla kazettája és CD-lemeze is. garai tamás (Napló) HUNOK - SZÍNPADON Attila kardja — Nemzeti mitológia A Szörényi Levente és Lezsák Sándor szerzőpá­ros augusztusban mutatja be a közönségnek az álta­luk megálmodott Attilát. A sajtóban eddig megje­lentekből sejteni lehet, hogy — szerintük — a hu­nok királya nem vala­miféle barbár horda, hanem a kor színvonalán álló, művelt nép élén lovagolt be Európába. Ez a beállítás egyeseket meglephet, má­sokat megmosolyogtathat, ami az elmúlt két évszá­zad történelemhamisításainak és az ebből követke­ző tájékozatlanságnak tudható­­be. Megint mások aktuálpolitikai szándékokat vélhetnek fölfedezni mögötte — és ez akár igaz is lehet —, amennyiben annak számít a por letörlése az ősök képmásáról. A rockopera tehát egy időszerű történettudományos kérdést feszeget. Ahogy azt­ Padányi Viktor már fölvetette, jelleg­zetesen ,,nyugat-európai” és XIX. századi történet­szemléletünk rosszul értesült, s mintha igazságta­lan és helytelen lenn­e az ókori és középkori lovas­civilizációkkal szemben, aminek következtében az európai ókorszemlélet felemás és egyoldalú. Az eu­rópai értékelés a lovaséletformát mindenkor civili­zációs foknak (mégpedig alacsony foknak) s nem civilizációs formának tekintette. Alighanem az is­meretek (és ami esetünkben ezzel gyakorlatilag azonos: a monumentális építészeti emlékek) hiá­nya miatt. Ez a felületes értékelés nem vesz­ tudo­mást többek között a lovastársadalmak zenei, sző­nyegszövő, öltözködési, közlekedési, fegyverkészí­­tési, mese-, tánc-, hadi- és ötvöskultúrájáról, fejlett mitológiájáról. Pedig az létezett és magas színvo­nalú volt. Ennek az egykori sztyeppei (jóllehet részterületekre szorítkozó) kultúrfölénynek még ma is kimutathatóak a maradványai. Például a ma­gyar népdalok ezreihez hasonló tömegű és szépsé­gű zenei feinesre az európai népeknél nincs példa. Hasonlóképpen árulkodó jel az is, hogy a művelt világ ma nem az ókori parti népek hosszú ingeit, tógáit, tunikáit, dalmatikáit vagy a germánok elöl­­hátúl lelógó és kétoldalt hónaljig szíjjal összefű­zött ujjatlan ruhadarabjait, hanem a sztyeppés lo­vasnépek nadrágjainak, csizmáinak, öveinek, sap­káinak, csatjainak, kesztyűinek, fehérneműinek, ka­bátjainak korszerűbb változatait viseli. A viselet­váltás Európában éppen Attila és udvara példája nyomán indult meg. A hunok egyébként télen ki­sebb erdei vadak prémjébe öltöztek, nyári ruhájuk pedig könnyebb anyagokból (vászonból, selyem­ből vagy gyapjúból) készült, amelyet színes hímzé­sek tarkítottak. A tunikaszerű, elöl nyíló, térdig vagy combközépig érő kabátot övvel szorították ösz­­sze. Rendszerint, kecskebőrből varrott hosszú nad­rágot hordtak melynek szárát bokában összehúz­ták és bőrsaruba bújtatták. Fejüket csúcsos, előre­­hajló görbe süveg (sisak) fedte. Az előkelők kard­kötőjét, saruszíját, lószerszámát arany és drágakö­vek ékesítették. Az alkotók tudományos kérdésekre válaszolnak például a színpadkép megtervezésekor AZ opera cselekménye a korra jellemző díszletek között fo­lyik. A szereplők hun római stb. öltözetet, fegyver­zetet, ékszereket, edényeket használnak, azaz több összetett építészeti és tárgyi környezetet kell újra megalkotni. A problematikus elemekből összeálló feladat — a hun kultúra újszerű értékelésének lehe­tősége miatt — különösen izgalmas Meg kelll ter­vezni például Attila kardját is. Eközben el kell dön­teni, hogy egyenes kard vagy görbe szabivá kerül­jön-e a hun uralkodó kezébe. A hun sírokból ugyanis egyenes kardokat ástak ki a régészek. Ez­zel szemben egyes magyar kutatók — magyar tör­ténelmi adatokra támaszkodva — azt feltételezik, hogy a magyar királyi udvarban egy ma már Bécs­­ben őrzött, remekmívű, ámde görbe szablyát tula­j­­d­onítottak Attila hagyatékának. Ez utóbbi lélegzet­elállítóan szép, valóban isteni fegyver, habár még tisztázatlan az eredete. (Az osztrák hagyomány pél­dául Nagy Károly kardjaként tartotta nyilván, azaz hasonlóképpen kisajátította, mint a szlovák a hár­­m­ashalmot és a kettős keresztet, vagy mint néme­lyik román szerző a székely rovásírást stb.) Ha a bécsi szablya a szent koronához hasonlóan a hun időkben készült — és ennek föltételezését a fegy­­vertípus ősisége esetleg megengedheti —, a hun fegyverek között akkor is kivételes jelenség lehe­tett, a fegyvertípust meghatározó döntés így egyút­tal a szerzők véleményét is tükrözni fogja a ma­gyar hagyományról. Ha Attila a bécsi szablyával a derekán jelenik meg a színpadon, az a magyar ural­kodóház hun hagyományának elismerése is tesz. Attila palotája és annak építészeti környezete is hasonló döntés elé állítja az alkotókat. Priszkosz re­tor ugyan meglehetősen pontos leírást ad — és eszerint a király fapalotában lakik, és a hun falvak is faházakból álltak —, ezeket a falvakat azonban Váczy Péter a földműveléssel foglalkozó szolga­­rendűek (értsd: nemhunok) lakhelyének tartja Fel­sorol több forrást, ami szerint a hunok sátorlakók voltak, és nem sokra becsülték a kőházakat. Nem lehet azonban figyelmen kívül hagyni azt a kettős­séget, ami a hunok építészetéről a forrásokban föl -Az Attilának tulajdonított kard, mely az Árpád-ház kincstárából származik, fedezhető. Menandrosz szerint ugyanis a (heftali­­ta) hunok városlakóik, Prokopiosz pedig azt írja, hogy a heftaliták nem nomádok. A kettősség ma­gyarázata az lehet, hogy a hun birodalomban min­denféle foglalkozást űző népesség és ennek megfe­lelően igen különböző házféleségek is megtalálha­tóak voltak. Hogy aztán ezt a kevertséget hogyan lehet jelezni egy színpadképen, amiatt főhet a dísz­lettervező feje (de például a fürdőház lehetne kő­­épütett). Maga a fapalota olyan is lehet mint ami­lyeneket Magyar Adorján álmodott — a székely népi építészetből kiindulva — a közelmúltban meg­jelent Magyar építőízlés című könyvében. Attila palotájának történeti hitelű rekonstrukciójára nincs elegendő adat, ezért a hasonló költői kiegészítések­re kell hagyatkoznunk. A nagyközönség előtt jobbára még rejtve marad­tak azok a közelmúltban megszületett fölismerések, amelyek valósággal kikényszerítik a hunok művelő­déstörténeti jelentőségének és a hun—magyar kap­csolatok kérdéskörének újragondolását és átértéke­lését. Alapos okunk van például annak töltetelezésé­­re, hogy a hunok ismerték és használták a székely rovásírás ősét, valamikor az i.e. második e.e . .dt második felében, Kína határán. Az írástörténeti ösz­­szefüggések tanúsága szerint a hunok az Aral-tó vi­dékéről kerültek ide néhány száz évvel korábban. Azt megelőző hazájuk pedig a Kaukázustól délre, Észak-Mezopotámia, Szíria vidékén — a hurrita (szabír) területeken — lehetett, így magyarázhatók ugyanis a legkézenfekvőbben azok a kapcsolatok, amelyek a székely írást a bronzkori (sumer, hetita, kínai) írásrendszerekhez, valamint a magyar és hun jelképekhez kötik. A tény, hogy a székely írásjelek némelyike genetikus kapcsolatban van néhány — hunok és magyarok által egyaránt alkalmazott — jelképpel, a székely írás keletkezésének körülmé­nyeire utalnak. Az eredeti írásrendszerek jelei ugyanis általában korábbi jelképekre vezethetők vissza. Ezen közös jelképek közé tartozik a Nim­ród tamga (az Orion csillagkép, azaz a benne egy­kor fölismerni vélt Nimród jelképe), a hármasha­­lom, a kettős kereszt, a vörös mezőbe rajzolt fekete turulmadár és társai. Ha a zenemű alkotói is úgy akarják, akkor megjelenhetnek a színpadi sátrak ol­dalán, zászlókon, bőrpajzsokon, lovak nyeregtaka­róján és a vitézek sisakján is. Mindezeket a jeltörténeti összefüggéseket a szín­padon csak fölvillantani lehet Részletesebb tagla­lásukra az Írástörténeti­ Kutatóintézet kiadás­án a közeljövőben megjelenő Bronzkori magyar írás­beliség című kötetben lesz mód, ha a kiadással kap­csolatos anyagi nehézségek megoldódnak. Ebben Simon Péter a székely írás közel-keleti forrásvidé­két lokalizálja. Szekeres István pedig valószínűsíti, hogy ezt az írást Kína északi határvidékein magya­rul beszélő hun népesség használta, és hogy ebből a hun/székely írásból merített a kínai, a türk és a déli germán írások alkotója is. Néhány adat szerint a magyar szent koronát is a hunok számára készítették a mervi oázisban, vala­mikor az V. század táján, amikor ott — hun uralom alatt — görög és római lakosság élt, s keresztény püspökség is működött. A pártázat halmainak pár­huzamai ezért fedezhetők föl egy B. Marschak által ismertetett — szerinte föltehetően Méryben készült — ötvösgyáron, meg a Bóna István által közölt re­­gölyi hun ezüstcsatán is. Vagyis — bár erre vonat­kozó tényleges adatunk nincs — a szent koronát esetleg viselhette/viselhetné Attila is. Az alkotók ilyen döntését is inkább művészi indítékok támaszt­hatnák alá — akár az Isten­ kardja vagy a fapalota esetében is. A hunokról — és őseinkről — alkotott történel­mi­ kép átformálására némi lehetőséget ad a készü­lő színpadi mű. Mindez azonban csak lehetőség. Ha az alkotók megfelelően élni tudnak vele, akkor a hun királyról írt opera újabb példája lesz a ma­gyar művészet legjobb hagyományaiban mindig is fölismerhető társadalmi felelősségérzetnek. (Heti Magyarország,VARGA GÉZA) JÚNIUS 26. HÁROMSZÉK 5V

Next