Háromszék, 1995. február (7. évfolyam, 1346-1369. szám)

1995-02-01 / 1346. szám

B­ŰI Martonfalvi főstixmadár? HÓ ALATT SZUNNYAD A FALU ÉS A FÖLD De ébren az elégedetlenség. Ebből a szempontból semmivel sem külön­bözik e falu többi mezőföldi testvérétől. Kaján István, Szentkatolna pol­gármestere az ujján számolja a földekhez és az ingatlanokhoz kap­csolódó peres ügyeket. Az egyik pereshez, a martonfalvi 63 éves Héjja Mártonhoz kopogtatunk be. Korát meghazudtoló könnyedséggel szökik le a szalmakazal tetejéről, és bemu­tatja gazdaságát. — Nézze, uram, van Itt állat elég, de mondom, hogy nagyon sokat kell dolgozni és küzdeni mel­lettük. Kidolgoztam én már maga­mat, s a fiatalságomat beleöltem a kollektívbe. Harminc évet olyant húztam le, mint a szesz! Érti, ugye? (Értsd: erőset — Egy. Z. megj.) Most, amikor pihenést követelne a test, most még többet kell gürcölni, mint annak előtte. Mi úgy jártunk, hogy szegény nagyapám annak idején szolgált, és vejtegetett egy-egy kicsi föl­det. Szaporítottuk. Csak mindenki tudja azt, hogy abban az időben a papírokat nem lehetett tökéletesen rendezni, s most ezért gyűlt meg a bajunk, a törvényre kerültünk. Perelünk. Miért nem értik meg egy kicsi jóakarattal az urak, hogy ez a föld nekünk létfeltétel? Volt trak­torunk is, de eladtuk, mert nem lehetett kihasználni. No meg az­tán a két fiam állása fontosabb, mint ez a szélmalomharc. Ha vesz a per, én azt a kicsit, ami marad, egy lóval is el tudom végezni: nem kell ide harc s főleg motori­na, mert az is egy rettenetes gond. Ezőst nagyot csalódtam én ebben a mostani új menetben! Nem ta­pasztaltam egy kicsi megértést és jóakaratot azok részéről, akik segíteni tudtak volna rajtam. Nem jöttmentek vagyunk, ismerik sa­­nyarú-hányatott életünket... Pedig ezeket mi választottuk meg. RUM MNA MINDEN — mutogatják a középületeket és jellemzik a közviszonyokat az em­berek. — Nézze meg a volt faluházát. Ez a mi szégyenünk. Hát így kell annak itt a központban kinéznie?! Lakó van benne és két iskolai osz­tály. Olyan, mint Varsó a második világháború után! A volt kollektív kerítéséből minden éjjel eltűnik egy-egy szakasz: látni a sötétben semmit sem lehet, csak hallani, hogy: reccs!!! Szégyen, mert any­­nyi bizonyos, hogy a szomszéd faluból nem jönnek ide, hogy el­bontsák — kesereg egy idős bácsi. Ott, ahol az embereknek érdeke, hogy rend és élet legyen, mint például a központban emelkedő egyemeletes tömbházban, ott semmi kifogásol­nivalót nem talál a riporter. — Itt hat család lakik, majd­nem mind állami alkalmazottak vagyunk: erdész, traktorista, tan­ügyi... Közösen vettük a beren­dezést, amivel a vizet szivattyúz­zuk fel a ciszternába az udvaron levő kútból. A tartály mindig tele van: akkor van hideg vagy meleg víz, amikor akarjuk. Áfát, azt min­denki úgy intézi el, ahogyan tud­ja. Az most fontos, éppen olyan, mint a kenyér: meg kell keresni az árát, vagy megéhezni — meséli Bende Piroska háziasszony, és a tanulságot is levonja: — Nincsen, akire várni, összefogással min­dent meg lehet valósítani. Élesen csap le Mezőföldre a Nemere. Seperi a porkahavat Márkosfalva felé. A Templom utcában tört követ terítenek a havas úttestre. Vörös andezit a málnási bányából. Alakul a módfelett kátyús utca képe. Mezőföld más fal­vaiba itt vezet, vezetett az út vala­mikor. A Feketeügyön volt egy fede­les híd, s az rövidítette le az utat Székelypetőfalva felé. .Közel hozta a faluhoz a határt — magyarázzák —, és 6—7 meg­rakott szekér is beállhatott alája, ha jött a vihar. Vihar ültével szárazon ért a udvarra a gabona, széna, sarjú... Fullner Károly kovásznál mester építette... az volt a hom­lokára írva.” Megette ezt a hidat — faépítészeti történeti emlék— az„idő”, a helyiek semmirevalósága, a kollektív vezető urainak nemtörődömsége! Még a vízből kiálló tartóoszlopokat is lefaragták, kiszedték. No, csak várjon a falu, ameddig Vicároiu miniszterelnök erre külön pénzt utal ki. De hallom, hogy volt itt a kezdet kezdetekor gazdakör is. „Volt, volt — jön a felelet. — De Csak addig, ameddig a vezetők megkapták földjüket, s akkor otthagyták! — hangzik a népítélet. —Van nekünk éppen elég gon­dunk Martonfalvával — aprózza a bajokat a polgármester. — Kiváló minőségű talaja van a Megye- és a Megfigyelőlábban. Jó füvet te­rem Itt a Pázsint és a Rét, sáté­­sabbat a Nyír és a Sás nevű dűlő. Mi is nagyon szeretnénk, ha min­denki elégedett lenne, de ez csak a végleges földfelmérés után következhet be. Hozatunk még tört követ a Külsőszerre is. Gondunk a volt téesz kantinépületének tá­gas terme, melyet kultúrotthonként használ a falu. Itt volt egy régi épület, és lebontották annak ide­jén azzal az ígérettel, hogy újat építenek... Aztán jött a „forrada­lom”. Ez a terem most a tanács tulajdona, és rendbe kell hogy tegyük: korszerűsíteni kell a vil­lanyhálózatot, tatarozásra szorul a terem. Ezt mi vállaljuk, csak arra vagyok kíváncsi, hogy meny­nyire lesz pezsgő benne a köz­­művelődési élet? A mellette levő téeszirodákat (a volt Vajna-féle bennvalót), akárcsak a jelenlegi óvoda és orvosi rendelő épületét, perelik az örökösök. Ezeknek is ki kell várni a végét. Azt is ígér­jük, hogy a volt faluházát ebben az évben új köntösbe öltöztetjük — bólint rá az alpolgármester is. „MEGMENT A KÉMÉNY” az iskolaépület tetején, s az igazgató elment Katolnára, hogy intézked­jen — mondják az iskolában. — Sürgős a dolog — folytatják —, mert a helybeli kicsinyeknek emi­att délután kell iskolába járniuk. Egy osztályban nem megy a fűtés. A nagyobbakat nem lehet délután­ra hívni, mert a szomszéd falvak­ból Ingáznak, és így a helyi jára­tokhoz van kötve a sorsuk. Százötven nebuló tanul a század­előn emelt iskolában. Az első ciklus csak három tanerős. .A közepes tanulmányi szintet nem nagyon haladhatjuk meg — magyarázzák —, mert a legjobb, a legtehetsége­sebb gyermekeket felszívja Kéz­­divásárhely, főleg a kanta­ ma­mutiskola” — így a magyar irodal­mat oktató és talán egyetlen szak­képzett tanerő. A nyolcadikban egy felmérést rögtönöztünk: a jelen levő 12 tanuló közül 3 fiú autószerelő szeretne len­ni, egy állatorvos, egy pedig kato­likus pap. A lányok közül egy köny­velő, egy fodrász, egy énekespályát választana, 4 kislány pedig­­ilyes­min­ még nem gondokozott! Az ilyesmi alatt a nem is olyan rég el­csépelt pályaválasztás kérdése ér­tendő. —Elöreged­ett a könyvtár, gyen­ge az állaga — szól a szakember panasza—, alig van, amiből választani a gyermekeknek, hogy a kötelező háziolvasmányokról ne is beszéljünk. — Bevallom, háborgom is egy keve­set magamban: a lepergett öt esz­tendő alatt rettentő sok könyv áram­lott be Háromszékre minden irány­ból. Ennek a helységnek egy testvér­falut, egy testvériskolát, egy testvér­­egyházat sem sikerült szereznie?! Mert ha nem élelmiszert, gúnyát, de könyvet, ha használtat is, azt min­denki tudott volna küldeni. (Vajha valaki elolvasná soraimat, és fölös példányaiból juttatna a martonfalvi gyermekeknek is!) —Nemhogy testvéregyház, még állandó papunk sincsen — szól a szentencia, megtoldva a jól ismert sirámmal —, mostohagyermekei vagyunk mi Szentkatolnának... Kicsit ismerős... hallottuk már... De mi mégis bízunk ezeknek a falvaknak feltá­madásában. Az igaziban, az önerőből valóban. Ahhoz, hogy valami teljesen újjászülethessen, porrá kell égnie mindennek, ami rossz, s annak ham­vaiból — főnixmadárként — meg­születik az új! MEGÚJUL AZ ÉLET, csak munkálkodni kell érte, akarni és hinni benne. Mert mi lenne, ha nem a megújulás jele a magát im­máron gyermekekkel­­újratermelni" tudó helyi nyolcosztályos iskola vagy Harai István, az a fiatal tanár, aki a sepsiszentgyörgyi Hyperion-kollégium informatika szakos végzettjeként oktatja itt a matematikát, s nem Kanadába készül, hanem itt akar maradni, jól érzi Martonfalván magát, véglegesí­­tőzni akar, és katedrát magának?! Nem új-e és élő az, hogy Kovács Katalin, egy fiatal hitoktató tanítja ebben az iskolában vallásra a kato­likus gyermekeket..., s hát az, hogy a nyolcadikból egy fiúcska pap akar lenni?!... De új, a volt téesz épületében szorgalmasan őrölgető malom vagy a működő kovácsműhely és a konkuren­cia is jelen van már Martonfalván. — Itt négy üzlet van, és meg kell hogy nézze jól az ember, mi­lyen árut hoz, mert bemarad vele. Én a régi szövetkezeti boltot veze­tem, de ha valami nálam drágább, a polcon marad — magyarázza Páll Anna. A polcokon olyasmiket látunk, amiről ennek előtte álmodni sem le­hetett: magyar étolaj 3600 lejért, olasz spagetti 1400-ért, svédcsepp 6800-ért, nesz 5380-ért... 50 darab kis könyv — Zilahy Lajos Halálos tavasza—porosodik a polcon (RM­DSZ- könyvek, 1991)... darabja 53 lej! Tusa József nyugalmazott taní­tóval — aki, úgy néz ki, egyelőre ,hazafias munkával” tanítja vallásra a református gyermekeket — akar­­va-nem akarva az RMDSZ-re terelődik a szó, hisz éppen ő az érdekszer­vezet helyi elnöke. — Kellemetlen erről beszélnem, alábbhagyott a kezdeti lelkesedés, két éve a tagdíjat sem szedtük be. Egyszerűen cserbenhagytak segí­tőtársaim, s most már magamra maradtam. Nincsen azonban ok a csüggedelemre, mert jó magyar nép lakja ezt a falut... csak... úgy lehet, hogy Itt is eljött az ideje a megújulásnak... Igen, a gyökeresnek, a vidéket is felélesztőnek. ISTÁLLÓBÓL ÉS CSŰRBŐL TEMPLOM — Rólunk eddig még senki sem írt — magyarázza Mogul Miklós, az alig 300 lelkes­­katolikus gyüle­kezet gondnoka. — Mi önerőnkből építettünk templomot és harang­lábat magunkat. Volt egy régi kis harangunk, és melléje még adott egyet a püspök úr. Gond az min­dig van: megroskadt egy falást a sekrestye pádimentuma, no meg aztán a kerítést is kikezdte a sa­létrom. Pénzünk az nem nagyon van, szegény az eklézsia, de él az egyház, mert az iskolában több a katolikus gyermek, mint a más vallású, ha lassan is, de szaporo­dunk... A gondnokné asszony reggelire terít, gőzölög a meleg tea, s ő az agyonlapozott nyilvántartó füzetét forgatja. Így terelődött továbbra is a szó az anyagiakra. Elmondják, hogy az egyházacska semmit sem kapott vissza földterületéből,­­a hatolykai filia megkapta az 5 hektárt, s abban a maguké is benne van” — hangzott akkoron a válasz. — Higgye el, a templomot is én takarítom, és a mi harangozónk 50 000 lejt kapott, azért húzta egy éven át. Itt is megújul azonban az élet. Vasárnaponta énekelnek a fiatalok a kántor mellett, és ebben az évben megalakult a Rózsafüzér Társulat is. A hit, a vallásosság a családok csendjében és melegében közelebb került a telkekhez... A TÖRTÉNELEM ÁRNYÉKÁBAN alszi­k itt a vidék egyik legértékesebb kazettás műemlék temploma, a re­formátus. Éppen délre húzzák a ha­rangokat. Ferenc Sándor, aki húz­za, panaszkodik: kötél kellene, no meg aztán a harang mánya is elko­pott... Üres a parókia, és így az egyház 81 éves gondnokát, Tompa Feri bácsit faggatjuk. El-elcsuklik a szava, és egy-egy szép mondat után az öregkorra jellemző elérzékenyülés vesz erőt rajta. — Rengeteg itt a baj. Csupa 240-en vagyunk, s kevés a pénz. Ami van, annak sincsen semmi ereje. Foldozni kellene a temp­lom tetőzetét, a cserép is régi már rajta. Az orgonáknak is véres a nyaka... tatarozásra vár a paró­kia épülete is. Amíg új papot ka­punk, Bital Lajos szolgál be hoz­zánk Kézdivásárhelyről. ő is nyu­galmazott, öthektárnyi földünket visszakaptuk, és a csernátoni ferma bérli. Terményben fizet, 2,5 ton­nányi búzát kaptunk érte a nyáron. Abból fedeztük kiadásainkat.. No, koccintsuk úsza el ezt a poharat a „szebb jövőre”! — így a megye­­bíró. A szebb és jobb jövőre—folytatom magamban a faluból távozóban — s a megújhodásra az annyira nélkülöz­hetetlen egyházban is. Kisgyörgy Zoltán Kazettás mennyezet Mérlegelni kell a gondokat Albert Levente felvételei

Next