Háromszék, 2001. július (13. évfolyam, 3299-3324. szám)

2001-07-18 / 3313. szám

STÁTUSTÖRVÉNY Iliescu finomít Romániát nem az nyugtalanítja, hogy Magyarország törődik a hatá­rain kívül élő magyar nemzetiségűekkel, hanem azt a módot tartja nyug­talanítónak, ahogyan ezt a kérdést a státustörvénnyel megközelíti — jelentette ki Ion Iliescu államfő. Iliescu hangsúlyozta: Románia nem ítéli el önmagában azt a tényt, hogy Magyarország foglalkozik a határa­in túl élő honfitársaival, hiszen Románia is ezt teszi. Véleménye szerint ezen a téren Románia még tanulhatna is Magyarországtól olyan érte­lemben, hogy nagyobb figyelmet kell fordítania a határon túl élő romá­nokra. Az államfő szerint a nyugtalanító az, hogy Magyarország a tör­vénnyel a határon túli magyar kisebbséggel kapcsolatos felelősséget kívánja átvenni. Mint mondta, európai szinten az az általánosan elfogadott kritérium, hogy minden állam különállóan felelős a területén élő nemzeti kisebbséggel való törődésért, a megfelelő demokratikus keretek­­létrehozásáért. „A magyar államnak az a megközelítése, hogy ő vállalja a (magyar) nemzeti kisebbségekért a felelősséget, felcseréli a kapcsolatokat, felcseréli a problémát. Ezért mondjuk, hogy a magyar státusztörvény ellentmond az Európában elfogadott összes szabályozás elveinek" — fogalmazott Ion Iliescu. (vpp) PUSKÁS BÁLINT AZ ALKOTMÁNYMÓDOSÍTÁSRÓL A nemzetállam marad Tény, hogy az ország alkotmánya túlhaladott, módosítani kell, és minden parlamenti párt be­látta, hogy ez nagyon szükséges az Európai Uniós csatlakozási tárgyalások előmeneteléhez — fogalmazott Puskás Bálint szenátor tegnapi sajtótájékoztatóján. . A törvényhozás két házbizottsága felkérte a pár­tokat, hogy szeptember végéig jelöljék ki az alkot­mánymódosító bizottságba javasolt tagjaikat; az RMDSZ jogászai készülnek is a feladatra, bár a kér­désről még nincs hivatalos RMDSZ-vélem­ény (ezt az SZKT fogadja majd el), csak egyéni nyilatkoza­tok kerültek forgalomba (köztük Szabó Károly RMDSZ-szenátoré is a nemzetállami meghatározás kiiktatásáról). Szintén egyéni véleményt nyilvánított Puskás­ Bálint,­megtoldotta viszont néhány technikai részlettel a teljesíthetetlen vágyak lehűtésére. A romániai magyar közösség részéről nagyon sokszor felmerül az a vágy, óhaj, hogy az alkot­mány 1-es cikkelyét, az úgynevezett nemzetállami kitételt meg kellene változtatni.Procedurálisan ez a következő lépéseket igényli: először a 148-as cik­kelyt kellene törölni, amelynek első bekezdése ki­mondja, hogy nemzetállami vonatkozásban az al­kotmány nem módosítható. A 148-as eltörléséhez a parlament mindkét házában kü­lön-külön az összlétszám kétharmadának szavazata kell, aztán pedig a referendum jóváhagyása. Csak azután, egy újabb alkotmánymódosítási eljárás során lehet gon­dolni az 1-es cikkely módosítására — és még eh­hez is ugyanannyi szavazat, újabb referendum kell. (S ha a két ház szövege nem egyezik, az összevont ülés, a két ház összlétszámának 3/4-e dönthet csak az, alkotmánymódosításról.) Ez a jelenlegi erővi­szonyok mellett lehetetlen: ha az összes többi pár­tot meg is nyerjük az ügynek, a nagyromániások elegendő erővel bírnak a megakadályozására, hi­szen a szenátus 140 tagja közül 37 NRP-s., Demeter J. Ildikó (folytatása a 3. oldalon) Máról holnapra Fortélyos félelem igazgat... A hosszú időn át Petre Roman vezette párt találékony korifeu­sai újra kukoricára akarják térdepeltetni a magyarság törvényes képviseletét: foglaljon állást a trianoni igazságtétel mellett. A magyarság történelmi megaláztatását ne firtassuk, azt se, hogy az etnikai szempontok érvényesítését hangoztató wilson­i elvből mi­ként űztek csúfot, talán csak arra a mégiscsak lényeges fogadalom­ra és kötelezettségvállalásra utaljunk, hogy sem a gyulafehérvári nagygyűlésen elhangzottakat, sem a trianoni palotában aláírt béke­szerződés elemi feltételeit nem teljesítették. A történelem folya­mán volt még­ példa arra, hogy háborús kataklizmák után más etni­kumhoz tartozó népek új uralom alá kerültek, ezek integrációja csak egy esetben valósulhatott meg: ha legalább az ígéreteket betartot­ták. A szószegésfolyamot tekintve még hálásak is lehetünk, im­munrendszerünket erősítették, s bár a beolvadás-beolvasztás nem csekély mértékű, és bár százszor elsirattak, mégis mi vagyunk. A műdalból ideidézett foszlány szándékos, Trianon verítéke ez is, szülőanyja a jogtalanság, kivetettség, a megalázás és kitaszított­ság. És nemcsak velünk tették ezt, az erdélyi németek remélvén, hogy az új államban gazdasági és kulturális fölényük parttalanul érvényesülhet, siettek nyilatkozatban elfogadni az új helyzetet. Közvetlenül Trianon után, jutalomként a csatlakozás nemes gesz­tusáért, éppen úgy kifosztották őket is, mint a magyarokat, szociális, kulturális közösségeiket szétverték, a második világ­háborúban a kifordítom, befordítom, mégis bunda a bunda alapon tömegesen deportálták, haláltáborokba küldték őket, s majd a reszlit kimérték márkáért az akkori Nyugat-Németországnak. A józan ész azt sugallná, hogy ne sokat Trianonozzanak. Akinek vaj van a fején, ne menjen a napra. Illyés Gyula megállapítása, az tudniillik, hogy a ragadozó megszerezte a zsákmányt, s most zavarja, ha nem tudja csendben felfalni és megemészteni, csak a Ceauşescu­­rezsimre volt érvényes. Most ők emlegetik Trianont, s nem csak önmagukat ijesztgetik, hanem hallucinogén hisztériát igyekeznek kelteni Európában. Miért is kellene az RMDSZ-nek Trianon mellett állást foglalnia? Először is a státustörvény miatt. A magyarság szinte illuzórikus kárpót­lása miatt. A demokratikus állam látszatát keltve nemcsak a nyomor és a nélkülözés azonos szintjén akarnak tartani, hanem attól félnek, hogy a trianoni bekebelezés további folyamatai lelassulhatnak egy iskolástás­­kába belecsomagolható támogatás miatt. Állásfoglalást igényelnek azért is, mert az általuk is szorgalmazott alkotmánymódosítás kapcsán Szabó Károly szenátor újra utalt arra, hogy az egy nemzetből álló Románia csak ábránd, semmi köze a valósághoz. Iliescu elnök Lengyelországból jövet majdnem katapultálva szállt le Otopeni­ben, hogy nyilatkozzék: ahol az egy nemzethez tartozók többségben vannak, az egységes nem­zeti állam. Valóban ez lenne? József attilásan szólva Fortélyas félelem igazgatja őket. Trianon tulajdonképpen összeomlott. Hazai példáknál maradva, hová lett Besszarábia, Tiraszpol, Észak-Bukovina, ki, mikor és miért martad a Kígyók szigetét? Trianon kapcsán csak a Romániával kapcsolatos fájdalmakat említjük. És ezek kezelésére nincs orvosság. Maradna a hódító fájdalomcsillapítás: Trianon nagy jótétemény volt s maradt a magyarság számára. Sylvester Lajos Perelik a rendőrséget Perelik a volt tulajdonosok a rendőrséget és az útlevélhi­vatalt, melyek ingatlanjaikat használják. Scurtu ezredes sze­rint arra még nemm volt példa, hogy kilakoltattak volna egy megyei rendőrséget. Reméli, kárpótlást ítél meg a bíróság a Csíki utcai és a Gödri Ferenc utcai ingatlanokért a volt tulaj­donos örököseinek, s ezzel a kérdés megoldódik. A rendőr­ség különben tervek szerint a mai csendőrkaszárnya tőszom­szédságában építtet magának új székházat. E tervet azonban nem tudni meddig, de elhalasz­tották. (k.) Albert Levente felvétele Kánikula a Rétyi-tónál IDŐJÁRÁS ÉS MUNKAVÉDELEM Ha dühöng a nyár Június 28-án a szenátus megszavazta a 2000/99. számú sürgősségi kormányrendeletet, amely a munkába besorolt személyek védelmére vonatkozó intézkedésekről rendelkezik szélsőséges időjá­rás esetén. Egy hónappal korábban, május 29-én a képviselőház is elfogadta az új jogszabályt, melyről Németh Csaba szenátortól érdeklődtünk. — Miért szükséges ez a tör­vény?­­ Ha csak a legutóbbi öt esz­tendő tapasztalatából indulunk ki, az időjárást mifelénk a nagy hőmér­sékleti ingadozások, a sokévi átlag­hoz viszonyítva nagyon magas és nagyon alacsony hőmérsékleti ér­tékek jellemezték. Ez kedvezőtle­nül befolyásolta a munkavégző emberek teljesítményét és egészsé­gét. Románia alkotmánya (38. sza­kasz, 2. bekezdés) és a munkatör­vénykönyv (113. szakasz) elismeri az alkalmazottak jogát munkájuk társadalmi védelmére, beleértve a sajátos, az átlagostól, a megszokot­tól eltérő körülmények között is, amikor olyan munkafeltételeket kell teremteni, hogy az érintettek egészsége ne kerüljön veszélybe. Ugyanakkor a munka- és egészség­­védelemre vonatkozó nemzetközi dokumentumok számos szabályo­zást és ajánlást tartalmaznak e te­kintetben. Kérdezett: Sochom István (folytatása a 3. oldalon) Aki akar, továbbtanulhat Háromszéken csupán tizenhárman nem jutottak be IX. osz­tályba azok közül, akik sikeresen tették le a képességvizsgát, és elméleti, illetve szakközépiskolába jelentkeztek. Számukra is lett volna hely, de mivel nem tüntettek fel elég opciót, a számítógé­pes elosztásnál kiestek. Ma újra választhatnak. Kovászna megyében 708 szakiskolai, 65 szakközépiskolai és négy elméleti IX. osztályos magyar tannyelvű hely maradt üresen a felvételi tegnap befeje­ződött első szakaszában. Esti ta­gozaton 48 nem telt be két társa­dalomtudományi osztályban, eze­ket, a nappali helyekkel együtt, az augusztusi, második képesség­vizsga után szervezett felvételire újból meghirdetik. Sepsiszentgyörgyön a Mező­gazdasági Iskolaközpontban 16 hely nem telt be a szaklíceumban és 91 hely a hároméves szakisko­lában, a Közgazdasági és Köz­­igazgatási Iskolaközpontban 37 hely maradt a szakiskolában, a Kós Károly Iskolaközpontban hat hely van szaklíceumban és 118 a szakiskolában, a Puskás Tivadar Iskolaközpontban 24 hely maradt esti líceumban, 20 hely a nappali tagozaton és 99 hely a szakisko­lában. Kézdivásárhelyen az Apor Péter Iskolaközpontban 107 hely maradt szakiskolában, a Gábor Áron Iskolaközpontban pedig 24 hely van esti, valamint 18 nappali tagozaton a középiskolában és 159 hely a szakmunkásképzőben. A kovásznai Körösi Csom­a Sándor Iskolaközpontban négy hely ma­radt a filológia elméleti osztályban, öt hely középiskolában és 40 hely szakiskolában. Baróton a Baráti Szabó Dávid Iskolaközpontban 34 szakiskolai helyet, a berecki szakiskolában a 25-ből 23 helyet nem töltöttek be. Említett iskolákon kívül má­sodik felvételit hirdetnek azokba a sport-, teológia, illetve művé­szeti osztályokba, ahol a kizáró jellegű képességpróba után ma­radtak üres helyek. A IX. osztá­lyokba, illetve szakiskolai I. évek­re a beiskolázás az új tanév kez­dése előtt néhány nappal, szep­tember 10-én fejeződik be. (fekete)

Next