Háromszék, 2021. szeptember (33. évfolyam, 9317-9338. szám)

2021-09-16 / 9328. szám

JÁRVÁNYHELYZET HÁROMSZÉKEN Növekszik a fertőzöttek száma Az Országos Közegészségügyi Intézet tegnapi adatai szerint az utóbbi huszonnégy órában húsz új koronavírusos esetet jegyeztek Kovászna megyében, az aktív fertőzöttek száma jelenleg 55. A sepsiszentgyörgyi Dr. Fogolyán Kristóf Megyei Sürgősségi Kórházban 14 igazoltan fertőzött beteget ápolnak, egyet kritikus állapotban az intenzív terápián.»­2 ALBERT LEVENTE FELVÉTELEI URGENTA ® SÜRGŐSSÉG­I EMERGENCYK SAPIENTIA Megkezdték a tanítást Három szakkal, köztük az idén induló művészeti képzéssel kezdi meg az új tanévet a Sapientia - Erdélyi Magyar Tudományegyetem sepsiszentgyörgyi Tanulmányi Központja. A jövő keddi ünnepélyes tanévnyitót megelőzően a felvételi eredményeiről és a kezdésre való felkészülésről érdeklődtünk a helyi felsőfokú tanintézményben. FEKETE RÉKA - így még soha nem volt tele az udvar, mint az idei tanévkezdéskor - mondta lapunk megkeresésére Nyárádi Imre István, a sepsiszentgyörgyi tanulmányi központ igazgatója. Az intézményvezető arra utalt, hogy a Csíki utcai székházban jelenleg az agrármérnöki szak négy évfolyamának hallgatói tanulnak, és az erdőmérnöki szakon is működik már első és másodév, ami összesen közel száz hallgatót jelent, közülük negyvenhatan elsőévesek. A tanórákat már szeptember 13- án megkezdték, a tevékenység órarend szerint működik, a tan­gazdaságban is minden rendben - mondta Nyárádi igazgató.­­2 H­ ­ogy mit jelent az iskola, a gyermekzsivaj, a kacagás, a tanítónő terelgető, kedves szava, a tanár értő, eligazító magyarázata, az e napokban újra érzékelhető. Elég rápillantani a tanodákba reggelente igyekvőkre, mindazokra a diákokra, akik a járvány eddigi hatása, korlá­tozásai ellenére a személyes jelenlétet továbbra is meghatározónak tartják. Ma már ez sem a legtermészetesebb, ugyanis vannak, akik úgy vélik, kényelmesebb és egyszerűbb az otthon falai közül szembenézni egy számítógéppel, mint üldögélni egy osztályteremben. Persze, a vírusveszély nem múlt el, óvatosnak, elővigyázatosnak kell maradni, ám eközben érdemes óvakodni attól, hogy elha­talmasodjék az a nézet, miszerint az iskola jelen helyzetben nem más, mint egy lehetséges fertőzési gócpont. Az iskola ugyanis az utolsó bástyák egyike, amely még lehetőséget teremt arra, hogy a most felcseperedők kiemeljék az ingoványból ezt az süllyedő országot. Ha kérdőjelekkel és bizonytalanságokkal, de folytatódik tehát a tantermi oktatás Háromszéken is. Még fülünkben az első iskola csengő hangja, a köszöntések, hiszen az évnyitókon a pedagógusok, egyházak képviselői mellett hagyomány szerint szót kértek az önkormányzatok irányítói is. Bará­ton például Benedek-Huszár János polgármester kijelentette: „bár az oktatás a diákok, a tanárok és a szülők hármasában zajlik, de a háttérben ott van az önkormányzat is, hiszen feladata és felelőssége a megfelelő körülmények biztosítása ahhoz, hogy a tanulók olyan tudást szerezzenek, amellyel bármi­lyen hivatást is válasszanak, boldogulni tudnak”. Benedek-Huszár János szavai nemcsak azért fontosak, mert az erdővidéki településen króni­kus gondot kellene orvosolni - a diákok egy része ugyanis elhagyta, elhagyja a várost hanem főleg azért, mert az önkormányzat feladatáról és felelősségéről beszél. Persze, ez nem szemlélhető csak a jogszabályok tükrében, hiszen kormányok, tanügyminiszterek cserélődnek, tankönyvek, tantervek változnak. A feladat és a felelősség mé­lyebben keresendő, miközben tudjuk, legfontosabb a pedagógusok és a diákok lelkülete, szemlélete, gondolkodásmódja. Ám a baráti polgármester azt is érzékelteti, az önkormányzatok esetében többre van szükség: szavuk, véleményük kell legyen mind­amellett, hogy működtetik a tanintézményeket. Az önkormányzatnak ugyanis nem lehet mindegy, hogy milyen irányba halad a település, s célként jó lenne kitűznie, hogy kerüljenek többségbe a művelt, iskolázott polgárok, mindazok, akikre közösséget, jövőt lehet alapozni. E tekintetben szemléletvál­tásra van szükség, hiszen egy önkormányzat nem érheti be annyival, hogy rendszeresen kimeszel­­teti az osztálytermeket, törődnie kell az oktatás minőségével is. Egy helybéli, választott képviselő­­testület számára nem lehet tehát közömbös, hogy mi történik az alma mater falai között! S hogy biztos lábon álló, felkészült, művelt diákok kerül­hessenek ki az iskola padjaiból, együttgondolkodás szükséges a tanintézmények elkötelezett oktatói, az önkormányzati feladatot vállalók és az egyházak képviselői között. Az összefogás elkerülhetetlen, magunkért is, de főleg gyermekeinkért. MÓZES LÁSZLÓ máról holnapra Összefogással az iskoláért Elfogadta a kormány Kovászna megye zászlaját Tegnapi ülésén hivatalosította a kormány Kovászna megye zász­laját-tájékoztatott közleményben az RMDSZ. „Hosszú évekig, amikor aka­dályozni próbálták szimbó­lumaink szabad használatát, kihívás és feladat volt megvé­deni azt, amihez joga van a mi közösségünknek. Ezekben a hónapokban viszont örömként éljük meg, hogy vannak esz­közeink arra, hogy zászlókat és címereket hivatalosítsunk. Mindazok a zászlók és címerek pedig, amelyeket a kormány­ban hivatalosít az RMDSZ, a helyi közösségeké maradnak” - fogalmazott Kelemen Hunor miniszterelnök-helyettes. Kovászna megye zászla­ját a fejlesztési minisztérium terjesztette a kormány elé. „Az RMDSZ kormányzati sze­repvállalása óta 27 magyar település címerét és zászlaját sikerült hivatalosítani. A mun­kának van eredménye, és foly­tatni fogjuk” - mondta el Cseke Attila fejlesztési miniszter. A kék-arany-kék sávos zász­ló közepén Háromszék törté­nelmi jelképe, a megye hiva­talos címere jelenik meg: kék mezőben szívet átszúró kardot tartó kar. A címerben a térség­re jellemző szimbólumok, a nap és félhold is láthatók, a há­rom csillag az egykori három székre utal.

Next