Hasznos Mulatságok, 1833. 2. félév (1-52. szám)

1833-08-07 / 11. szám

Hasznos, Mulatságok. C. Hazai és Külföldi Tudósításokhoz.­­ 1833. 11. szám. Augustus 7-kén. „Á 1­l­a p o s u n k.“ Meg hallik ollykor egy egykét kullogó’ Neheztelése.­­S azt csudál­juk-e , Hogy sánta kullog a’ sereg megett! Kazinczy. Uj oskolát Örvény Francziaországban. I. Czim: A’ kezdő­­oktatásról, ’s czél­­járól. 1. czikkely. A’ kezdő oktatás vagy elemi, vagy magasb oktatás. Az elemi kezdő oktatás szüksé­­­geskép magába foglalja az erkölcsi és vallási oktatást, olvasást, írást, franczia nyelv és számolás kezdetét, a’ fontok és mértékek törvényes rendszerét. A’ ma­gasb kezdő oktatás körébe foglaltatnak e’ kívül a’ földmérés elemei, ’s szokott alkalmazatai, különösen a’ vonalrajzolás és mezőmérés, physikai és természet­­történeti ösm­éretek az élet szükségeihez alkalmazva; az éneklés, a’ történet, ’s földirat - különösen pedig Francziaország történet - és földiratának elemei. A’ kezdő oktatás a’ helyzetek szükségei és segédforrásai­hoz képest nyerhet olly kifejlődést, melly czélirá­­nyosnak fog tekintethetni. 2. czik. Az atyák kiván­­t­ságát az iránt, mi gyermekeik’ vallás oktatásbeli rész­vétüket illeti, mindenkor megtudni ’s követni kell. 3. czik. A’ kezdő oktatás vagy magános, vagy nyil­vános oktatás II. Czim. A’ magános kezdő is­koládról. 4. czik. Minden 18 évű individuum le­het kezdő tanító , ’s bár mi nemű kezdő oktatási in­tézetet vezérelhet, csupán a’ föltétellel, hogy e 1­é 1­ 1e azon község bírójának (maire), hol iskolát állítni Második Félesztendő .

Next