Hasznos Mulatságok, 1834. 2. félév (1-52. szám)

1834-08-02 / 10. szám

hasson az árkokba két felül, kő-vagy kövecsborítékja domború (convex) alkatot nyer. Milly convexitást szük­ség adni az utaknak, ezen kérdésre nézve a­ vélemé­nyek nem egyezők. Macadam, egy Schottland­ útépí­­tőmester csak csekély boltozatot ad útjainak, az­az: részét az út szélességének. Az úttöltés nem emel­­kedik­ fel a’ mellékfekű­ föld plénumán, ’s a’ közönsé­ges árkok helyett oldalaslag csupán méryezett csator­nák alkalmaztattak, mellyek felfogják ’s lebocsátják a’ nedvességet. A’ szászországi chausséek ellenkezőleg 32 láb széles­ségnél, mellyet nyernek, convexitásul ugyan annyi hü­velyket kapnak; az egész úttest nem fekszik egyedül a’ környező föld plánján, hanem 40 lábbal is fen­tebb emelkedik azon. Ez onnan jó, mivel az úttest armirozott része azon töltésen fekszik, melly 2­ láb magasra hordatik­ fel, melly töltés ennélfogva maga­sabb , mint sem a’ mellékfekű­ föld. Az utaknál olda­laslag, az útárkok különösen vannak kiásva akép, hogy ezekkel az út szélessége 50 lábat tesz. A­ burkusországi chausséek laposabbak, avagy a’ convexitás kevesebb, mint sem az előbbieknél, ezek azonban legalább is 10­ lábnyira fentebb emelkednek a’ mellékfekű­ földnél. A’ burkus mesterséges útak’ domborúsága ^ részét teszi az út szélességének, olly­­kor csak ^részét; ezen idomzat mindenkor az út esé­séhez van irányozva ’s azon mértékben fogy az, m­elly­­ben az esés növekszik. Macadam bánásmódja, készítendő útjainál igen egyszerű, ’s úgy látszik, hogy ő kevés módokkal nagy czélt elérni képes. Macadam útjainál nem találhatni azon költséges ’s elrendezett alap megerősítését a’ fran­­czia ’s német mesterséges útaknak, mellyek több kő­­területből (Schichte) állanak, mellyeken aztán először is a’ teríték vagy homok-terület fekszik. Ezen az épitő mester a’ már elkészített, közepett mélyzett avagy ho­­mor (concav) földtöltés síkjára 7 hüvelyknyi magas

Next