Hasznos Mulatságok, 1836. 2. félév (1-52. szám)
1836-09-17 / 23. szám
179 nevezte légyen ,' el nem fogadhatom, esért addig nem élek, hanem tüstént nevezek eggyel róla szállót: ,,Fisior verő Edmundi, competitores throni Anglicani propinguiores, Regi Sueonuua misit perdendos (Camitus M.) quorum illo miseratus eos Stephano Aflini, Unghrorum regi, commisit educandos” Job. Messenius Scondiae illustratae Torao I. p. 79. ad an. Ial7. Láss másokat Saville ’s Twisden kiadásiban. Kötelességében állott volna T. T. Horvát Istvánnak Fordun Jánosát, első királyunk’ pogány nevének, Salamonnak, tanúját, a’ Kritikai törvény szerént, előre meghitelesíteni; de ezt ő nem cselekedte s a’ Szószólló is elmulasztotta; kéntelen vagyok tehát én helyettük azt megesmértetni: róla Vossius Gerhard János, tudós kritikus így tudósít T. IV. „Joan de Forda, vei Fordenain vei Fordoji, Britannus, Fordensis Coenobii Abbas , Joanni regissine regno ab auriculari confessione erat Anno MCCX. Praeter alia seripsit vitam Wolfrid presbiteri, item acta Joannis regis, et Scoli chronicon, quod MS. superest Cantabrigiae in collegio S. Benedict. Liber est a muribus mirearrosus, rangnaque ex parte absumtua. Incipit: Debitor sum fateor. Munkáját először kiadta Gale Tamás: Hist. Britanni, Saxonicae, Anglo Danicae,scriptores. vol. V. Oxoniae 1691. Másodszor: különösen Hearne 1722ben. Ugyan Oxoniában ; harmadszor: Goodall Waltert Edinburgban 1 k6zben vol. 11. in föl. Nálunk látni ritka. Egyetlen egy kérdésem van itt T. T. Morvát Istvánhoz , ’s Szószólójához: Eme első királyunk’ kereszteltetése utánn csak nem háromszázaddal későbben élt Fordun János szerzetes, honnét tudta , vagy tudhatta meg annak pogány Salamon nevét? holott azt a közelebbi, jelesebb Angol Scot írók nem ismerték , ’s kik említték , úgy említték mint keresztelési nevét , a’mint fellebb Sátánk. A’ Dunelmi Tourgot szerzetesre hivatkozás itt semmit se nyom ; mert ő is a’ történet utáni századdal későbben élt. A’más földiektől se tudhatta, mert ők csak István és Wajc nevét ismerték. Ha tehát kijelentéshez nem akarunk folyamodni, szükség azt vélnünk felőle, hogy olvasván első királyunknak hol Salamon , hol István neveztetését, ez véleményre vetemedett, hogy Salamon pogány, István pedig keresztelési neve volt, annál inkább , mert ezér állításában senki tanúságára se hivatkozott. Ezekkel ellenmondók: ha ki mind azon által eggyetlen 1 85' idegen, háromszázaddal később írónak puszta szavára szó