Hasznos Mulatságok, 1839. 2. félév (1-51. szám)

1839-08-07 / 11. szám

Pest, 1839. Szerda August. Ten *i* anyu a’ s­irb m­. (Németből.) Egy jó anyát hideg sir’ gyomra rejt, Mindent mi földi ott alant felejt. De három árva gyermeket hagyott, Kikért hevölt, mig vére megfagyott. Két báj leánykát ’s egy kis gyermeket Hozzája a' tiszta szívből híveket. Mig ő beásva földben szendereg, A’ három testvér sirjához kimegy. Az első testvér mély búban zokog, Es vérző szive­tán hasadni fog. A’ másik sim­a, könyet nem talál — „Ő vagy anyámhoz, jótevő halál!44 A’ legkisebb virágszalon, motoz ,,Ah nénikék, anyánk hol mulatoz .« 44 Midőn az első sir keservesen, Mozdulni látszik anyja csöndesen, ’S midőn a’ második halált óhajt, Úgy látszik, a’ halott is felsohajt. ’S midőn a’ gyermek kérdést játszva tőn, Elönti arczát forró könyörön. ’S?, t néhány szá­l­­y az dúsét­y’’ Körében.­­ Veget Öszvesittessenek tehát a’ telkek, köttesse­nek örökös szerződések , mert a’ köz j­ó kívánja , hol azt a körülmények engedik, okvetetlenűl, ’s nem ha csak tetszik. Az örökös szerződéseknél, a’ ter­mések’ minimumát szeretném megh­atároztatni, melly a’ rendes adó alól a’ jobbágyságot részben felmente­né , ellenkezőleg félek ne hogy az állandó adózás mellett egy az 1816ikhoz hasonló év tönkre jutassa az adózó népet. A’ status-tudomány azon axiómáját­, hogy semmitől semmit nem adózhat az adózó, —min­den szerződés erején felül emeli a’ közjó’ feltétele. — A’ maximumnak, midőn t. i. többet kellene viszont a’ jobbágynak adózni, helyét nem látom, mert szer­feletti bőségnek, csak a’ régi krónikákban találjuk nyomdokait ’s a’ kánaáni fürtök igen meg­aszódtak. De elbocsátom e’ részbeni gondolatim’ fonalát, mert lenne ki szerénytelennek’nyilvánítva, pedig én elsőséget engedek mindenkinek felettem , egyedül a’ hazaszeretetben nem, de ép ez az , melly őszinte­séget parancsol. Mielőtt félre tenném kezeimben nyug­vó hazai törvényinket , mellyeknek nagy tömegében siker nélkül keresem gazdaságunk védtörvényeit, sze­retnék egy két hurt megpenditni, de érzem hogy azok hatalmasb karra várnak. Nem gsüggedek azonban, HASZNOS Ildik szám.. Jf második­ félév, korunk­ józan szellemében bízva , reményiem jó, jő­­ni kell az időnek, midőn megszün a’ nagy sokasága’ tárgyak egyedüli külfényének tömjénezni ’s az idő lel­kének vezérlete alatt, reá találand a’ köz jólét’ azon, forrására, melly noha szakadatlanul árasztja jótékony­ságát , azt lárma nélkül titkon érezteti , ’s e’ forrás, —az értelmes gazdaság. Illyés gondolatok között lepett meg engem tisz­telt olvasó azon kedves hit,mi szerint lelkes férfiak egye­sülete áll öszve, melly Pesten értelmes gazdasági in­tézetet törekszik állittani. Szeretek e’ részben köny­­nyen hivő lenni, csak hogy vágyaimat némileg meg­nyugtathassam, m­indazáltal e’ hit valósulta sem ké­pes még óhajtásim­at teljesen kielégitteni ’s aggodal­maimat megszüntetni, mert én nemzeti értelmes gaz­daságot óhajtok , mellyben az elmélet az utánzó gya­korlattól kisértetve taníttasson , elrendezése ’s fenn­tartása felett nemzeti ügyelet őrködjék ’s ez intézetet én a’ természet’ mezején ’s igy nem városban , nem, Pesten óhajtóm fel állitattni. — Czél ’s köz­jóra hatás lévén eldöntője azon kér­désnek : érdemli e’ valamelly tárgy hogy azt a’ nem­zet magáévá tegye? kérdem: nem közvetlen érdekli e’ haza jóllétét gazdaságának virágzása ’s igy e’ kö­rű intézete is? Úgy vélem szerénytelen lennek, ha a' miveit közönség előtt a’ puszta kérdésen túl eresz­­kedném. Nemzeti intézetet kívánok tehát, már azon okból is, mert ez az intézet az, melly csak akkor felelhet meg czéljának ha nem egyesek , de a’ nem­zet’ közvetlen pártfogói pajzsa alatt áll , mert nagy áldozatot kíván , millyet egyedül a’ nemzet nyújthat önnön magának. Az elmélet egyedüli állásában csak puszta csontváz lévén, életet annak egyedül a gya­korlat adhat. Ám de a’ gazdasági elméleteknek gya­korlat általi életbe hozatasa ’s az illető kérdéseknek tettleges megfejtése , gyakorta nagy jövedelmek kocz­­káztatását kívánja áldozatul, ’s ép ezért maradnak sok , például a’ termés változtatás­ kérdései homály­ban, mivel igen kevesen vagynak kik a’ közérdeknek saját érdeküket készek feláldozni. Magok az intéze­tek védurai, kikről leginkább feltehetnek, hogy e’ részben semmit el nem mulasztanának,terhelve egyébként is alkotmányuk körü­lti költségeikkel jövedelmeik nagy részét koczkáztathatják*) S innen ered azon visszás, körülmény hogy az intézet’ növendékei, más rendszert látnak az intézet falain kívül, mint a millyet elmé­­letikép legczélirányosbnak hallanak, lenni. a„ tani­­­ásó­ *) Háladatlan lennék Keszthelyi' georgiconunk’ dicső, alapittójának hamvai irántha meg nem említeném, hogy ő e’ részben mindent elkövetett, a’ termés vál­toztatás ’a felsforgó gazdaság kérdéseinek eldöntésére, nagy mennyiségű­, töldet hot£Ííatty­án ki.­»

Next