Hazanéző, 2011 (22. évfolyam, 1-2. szám)

2011 / 2. szám

megtestesítője. A magyar mondákban a turulmadártól eredeztetik az Árpád-házat (Turul nemzetséget) és mint ilyen, az Árpád-házi feje­delmek és királyok isteni eredetét hivatott hangsúlyozni. A mondás turul a természetben egy nagy testű sólyommal, a kerecsensólyom­mal (Falco cherrug) vagy az altáji havasi sólyommal (Falco rusticolus altaicus) azonosítható. A turul szó egyesek szerint török eredetű, a togrul vagy turgul vadászsólymot jelent. A magyar nyelv három szót ismer amely a sólyomra vagy a sólyomkultuszra utal: a kerecsen, a zongor (ebből származtatható a Zsombor név is) és a turul szavakat. Sokak szerint a turul az önálló magyar nemzeti identitás és a nem­zeti összetartozás ősi jelképe, ezért is támadják folyamatosan még a jelképét is, rásütve azt a bélyeget, hogy valamilyen szélsőjobboldali gondolat megtestesítője lenne. Ezért nem engedélyezték a magyarok székes fővárosában nem is olyan rég a turulszobor felállítását, s ha már engedély nélkül felállították a rebellis magyarok, akkor minden­képpen, még erőszakkal is el akarták távolítani. Anonymusnál azt olvashatjuk, hogy: „Álmos az első fejedelem. Az Úr megtestesülésének 819. évében Ügyek volt Szkítia legjelesebb vezé­re, aki, mint fentebb említettük, hosszú idő múltán Magóg királytól származott. Önedbelia fejedelmének Emese nevű leányát vette nőül Dentümegyerben s tőle született meg Álmosnak nevezett fia. Az Álmos nevet azonban isteni közbelépés eredményeként nyerte, mivel váran­dós anyjának álmában égi látomás jelent meg turulmadár képében. Az reászállván mintegy teherbe ejtette és tudomására hozta, hogy méhéből forrás fakad s hogy ágyékából dicsőséges királyok származnak majd, akik azonban nem saját földjükön fognak sokasodni.” A Kézai Simon Magyarok cselekedetei című krónikájában azt írja, hogy „Etele király címere, amelyet pajzsán viselt, egy madárhoz hasonlított -magyarul turul a neve -,fején koronával. Ezt a címert a hunok egészen Géza fe­jedelem idejéig, amíg közösen kormányozták magukat, mindig maguk­kal hordták a hadban.”­­ Később pedig azt írta a magyarok vezéreiről, hogy „Mármost ezen kapitányok közül a Turul nembeli Árpád, Álmos fia, Előd unokája, Ügyek dédunokája a többieknél gazdagabb volt és a hada is erősebb.” 7 Ipolyi Arnold a Magyar mythologia monumentá­lis művében több helyen is említi a turul madarat ugyanúgy, mint a turul nemzetséget. A keleti lovasnépek történetei, mondái közül szép számmal lehet találni hasonló történeteket, hiszen a sólyom-fajta va­dászó madarak a nomád vadászok életében és gondolatvilágában igen jelentős helyet foglaltak el. Emese álmához hasonló mondát számosat lehet találni Ázsiában, de még a görög mitológiában is lehet hason­ló történetre lelni. A görög mondakör Küroszra vonatkozó születési mondája nagyon hasonlít Álmos fejedelem születési körülményeihez, hiszen Kürosz édesanyja is álmot látott fia születése előtt, hogy ágyé­kából kiömlő víz egy hatalmas folyammá fog növekedni, mely el fogja árasztani egész Ázsiát. Ehhez hasonló álmokról meséltek a káldeus jövendőmondók. Nem véletlen jelenség, hogy a szitáktól a magyaro­kig számos nép előszeretettel ábrázolta a turulmadarat. A magyar öt­vösművészet egyik legszebb darabján, a Nagyszentmiklóson talált 7. számú korsóján az látható, hogy a turulmadár karmai között felemel és égbe emel egy embert. A nagyszentmiklósi 23 aranykincsen, mely jelenleg Bécsben található, a gyönyörű esztétikai motívumok mellett, számos edényen székely-magyar rovásírásos szöveg is található.­­ Anonymus Gesta Flungaroruma című művétől kezdve, Kézai Si­mon, Kálti Márk és más magyar krónikák (Váradi-, Zágrábi-, Budai Krónikák) tudósítanak a turulmadár fontos, eredet meghatározó szerepéről, mely szerint a szakrális fejedelmeink és királyaink or­­szág­teremtő és gyarapító tevékenységüket, mint a Turul-nemzetség tagjai tudták megtenni. A Turul-nemzetség tagjainak jogfolytonos­sága Attila hun fejedelemtől (vagy Királytól) az Álmos nemzetségen keresztül Árpád-házi királyaink, ennek a rokonságnak a tudatában uralkodtak. Ugyanazt a jelvényt - a turulmadarat- viselték, hordozták címereiken. A Turul-mítosz eltűnése - az Árpád-ház kihalása - indí­totta meg egyúttal a magyar önállóság megszűnését.­ A híres Aranybullában 1222-ben említve vannak a solymárok, mint a király által kiemelt, különleges jogokkal és kiváltságokkal ren­delkező réteg. II. András (vagy II. Endre) magyar király XV. Törvény­cikkében a lovászokról, peczérekről és solymárokról azt rögzítették, hogy a „Lovászok, peczérek és solymárok nemesek falvaira szállani ne merészeljenek.” A Turul-sólyom egy magasabb rendű látásmódot szimbolizál. Ide kapcsolódik II. András magyar király­­ a Gyöngyös környékéről való legenda is, mely szerint­­ a Mátra erdejében a ma­gyar király gyakran vadászott gyönyörű szép sólyommadarával. A magyar király álmában a sólyom szemével látta a világot. Egy alka­lommal elrepül, és nem jön vissza a sólyommadár. Mindenki őt ke­resi a király kíséretéből. Gábor szerzetes, II. András király régi, öreg vitéze hét éjszaka kereste a madarat míg megtalálta, amiért a király egy kívánságát teljesíti. A kívánság így hangzott: „Sokan vagyunk olyan vitézek akik már csak a szent élet útján járunk és elmélkedő életet folytatunk. Megkérjük a királyt, hogy létesítsen számunkra kolostort és szerzetesrendet!” Joggal állapítja meg Bakay Kornél, hogy elfogadhatatlan a másfél száz esztendeje dogmává merevített finnugor származáselmélet, mint a magyar őstörténet megingathatatlan alapja. Ezért hirdethetik az MTA irányadó emberei, hogy a magyar mindig egy kicsi töredéknép volt melynek történelme csak a Kr. után a IX. századtól kezdődik. Sze­rencsére, hogy az utóbbi időben már az MTA törtészei között is talá­lunk olyan tudósokat akik komolyan kezdtek foglakozni a magyarság őstörténetével és a sehová sem vezető és minden régészeti, genetikai, írásbeli dokumentumokat és egyéb alapot nélkülöző finnugor elmé­let helyett magyar őstörténetet kutatnak. A magyarság a keleti lovas népek olyan nagy családjába tartozott mint a szkíta, a hun, a türk és az avar. Mint ahogy a hunok sem a semmiből születtek és kerültek a IV. században a Kárpát-medencébe, úgy 454 után szintén nem váltak köddé s még ha vissza is vonták haderejük nagy részét, töredékei itt maradtak, ezért írhatta Kézai Simon, hogy az itt maradottakat úgy kezdték nevezni, hogy székelyek. Az avarok, vagy másképpen előma­­gyarok népe sem tűnt el 830 után, hanem megérte az Árpád vezette honvisszafoglalást, mert erről tanúskodnak a 65.000 sírt meghaladó régészeti leletek.10 A Kerecsensólyom (falco cherrug) mellett számos más ragadozó madarat használtak egykor vadászatra, mint amilyen a Héja (accipiter gentilis), a Vándorsólyom (falco peregrinus), a Karvaly (accipiter nisus), a Vörösvércse (falco tinnunculus), a Kis sólyom vagy Törpe sólyom (falco columbarius), a Kabasólyom (falco subbuteo), az Északi vadász­sólyom (falco rusticolus)­, a Lanner sólyom (falco biarmicus), stb. A sólyom, mint a királyok kedvenc vadászó állata, már a régi idők­től fogva igen megbecsült helyen szerepelt a magyar királyi udvarban. Az Árpád-házi magyar királyok a sólyomnak a vadászáson kívül az általános szórakoztató, játékos és vadászati szenvedélyeik miatt még szakrális jelentőséget is tulajdonítottak, hiszen a magyarság eredet­mítoszában a turul madár, mely a héja vagy a kerecsensólyom volt, mint a magyarság megteremtőjét, nemzőjét is látta, hiszen Emese álmában megjelenő Turul a magyarság megszülője. Az Árpád-házi királyok alatt a Turul igen nagyon megbecsült állata a magyarságnak, azért is szerepel a címereinken is. „A steppei népek hagyományaiból még azt is tudjuk, hogy a legmagasabbra szálló, sas-féle madarak az uralkodás szimbólumai. [...] A mondák és mítoszok mind valójában ezt a célt szolgálják: alátámasztani a vallásos hit vagy mágikus hiedelem földöntúliságát, dinasztia esetében az ősök és az egész család varázs­hatalmát. Ősrégi népek irodalmi emlékei számos ilyen vagy hasonló mítoszt őriztek meg. Mire azonban az Árpádok a Kárpát-medencébe értek, Európában a görög-római kultúra racionalisztikus alapjain és a kereszténység szellemében már egészen más eszmevilág volt uralmon. Álmos családja egy jóval korábbi fejlődési fázist képviselt az európai népek társadalmában. Az Árpádokkal egy időben élő európai dinasz­tiák ugyanis nem voltak oly régiek, hogy mitikus hagyományokkal ren­delkezhettek volna. Hozzájuk hasonlókat, illetve sokkal régibbeket is csak keleten lehetett találni és más, a racionalista fejlődéstől még nem érintett kultúrák területén. A Turul-nemzetiség kialakulása és mítosza tehát jó példát szolgáltat arra, miként bontakozik ki a mítosz ősködéből a valóság.” Az Árpád-házi királyaink kihalásával, a régi keleti gyökereket hor­dozó mitológiai világgal együtt egyre inkább háttérbe szorul a Turul madár mondás világa és maga a sólyom madár nagyon is megbecsült tagja a királyi udvarnak, az európai királyi udvaroknak megfelelően a vadászszenvedély kapcsolatos a sólyom tartással, egyre inkább min­den kultikus tartalom nélkül. A XV.-XVI. századi magyar királyaink már teljesen az átlagos európai uralkodók, olyan szempontból, hogy

Next