Hazánk s a Külföld, 1865 (1. évfolyam, 1-53. szám)

1865-05-28 / 22. szám

Első évi folyam. 22. szám. Május 28.1865. A magyar gőzh­ajó-társaság. Harmincöt éve, hogy a Dunát az első cs. k. sza­badalmazott gőzhajózási társulat hajói szelik. Mil­liókat keres évenkint, s milliókat visz ki évenkint e pénzszegény hajó­ból, mert a vállalat tulajdonosai kívül laknak a magyar ha­tárokon. Nem mond­hatja senki, hogy a tavalyi év a kereske­dési forgalomra néz­ve valami rendkívül élénk lett volna, még­is, mint a társulatnak ez idén Bécsben tar­tott közgyűlésén je­lentve volt, a múlt év jövedelme 10 milliót tesz. Mily áldás vol­na, ha e 10 millió Pesten székelő ma­gyar társulat tulaj­dona lenne, s Ma­gyarországon oszol­hatna szét! Húsz éve, hogy e gondolat hazánkfiai agyát foglalkoztatja, s húsz éve, hogy e gondolat megtestesítése kö­rül hiába fáradoznak jobbjaink. 1846-ban gróf Batthyány Kázmér már megtette a lépéseket egy magyar gőzhajótársaság alapítására, azonban a csakhamar bekövetkezett politikai mozgalmak más térre sodorták a nemzet figyelmét; az 1848 ki­rázkódás pedig e társulat terjedésnek indult gyö­kereit is szétszaggatá, s a feledésbe ment terv nyu­godt majd másfél év­tizedig, míg 1862- ben Medgyaszay Ist­ván hazánkfia, s egyi­ke legjelesebb gőz­hajó - kapitányaink­nak, újra föleleveni­­té az eszmét, s má­sodszor inditá meg egy magyar gőzhajó­­zás létrehozását.­­ Azonban a férfiak, kik a terv megvaló­sítását tőle átvették, a hazában összesze­­rezhető tőkéket nem tartván elegendőnek egy nézeteik szerinti vállalat megalapítá­sára, angolokkal szö­vetkezve akarták a társulatot megalkot­ni, s e magában vé­ve jó szándék meg­­buktatá az egész ügyet. A közönség nagy részének nem jól esett, hogy egy hazai intézet élére ismét idegeneket akar­nak állítni, nem jól esett, hogy a remélt haszon egy részét újra külföldre akarják kiadni, s voltak, kik az angol vállalk­ozók egyéniségére nézve is oly Houchord kapitány

Next