Hazánk, 1905. február (12. évfolyam, 28-51. szám)

1905-02-01 / 28. szám

I­GAZÁNK. 28. szám. __________________12_________________ Szerda. 1905. február 1. önti istével oltalmazta még akkor is, mikor már nent s értették meg. S bizonyos, hogy a kiegyezés­­nél­ ma is megingathatlanul áll, ha annak szel­lem­e igazában érvényesül. Á­­mde két hiba esett. Az egyik, mesterségesen esti­­árt baj az volt, hogy a kiegyezést nem szel­­­­len­­éhez és rendeltetéséhez hiven kezelték. A­­ nál­uik természetes baj pedig az, hogy egy óramű, a­mel­y mindig csak ugyanazon számot mutatja és egy nemzet, mely mindennap halad valamit, véég­re is csak elévülnek egymástól. A kiegyezést eg­y fejlődni vágyó nemzeti állam alapjának sz­án­­ták, de úgy kezelték, mintha az volna a rém­­eltetése, hogy korlátot állítson a fejlődés elé. A 67-es alap a jogfolytonosság megtestesí­­tése , de úgy alkalmazták, mintha a jogfejlődés pál­y­afutását 1867-ben befejezte volna. Pedig akko­­r csak megalapították a folytonosságot és nem­­ befejezték. t­ele van problémákkal a kiegyezés. Aki meg­érte­ni akarja e problémákat, annak bele kell nyúl­­nia a 67 összes jogforrásaiba. A 67-et az ősi magyar törvények alapján kell magyarázni. Mag­yarázták és értelmezték azonban azon érdek alap­pján, hogy a monarchia nagyhatalmi pozi­­ciój­­ába a magyarság tökéletesen beleilleszked­jék ; az egységesen és közösen való jelentkezés m­in­den külső látszatát megőrizni segítsen és a kif­e­lé jelentkezés egységes látszatának megőr­zési­­ kedvéért nyomja el nemzeti életének fej­lődő­­ vágyait. És a kiegyezést ily rendeltetés cél­jára , használni legjobbjaink is segítettek, mert meg­­győződésük az volt, hogy nemzetünk, a saját egy­éniségében, a saját géniuszában való fejlődés útjá­­n haladva, nem juthat boldog célhoz a né­pei nagy tengerében; helyét megállani képtelen, téri teit viselni gyenge, önmagában még nemze­tisé­gei ellen sem vehetné fel a harcot, annál kev­ésbbé egyszerre Ausztriával is és legkevésbbé kék­­ülhet kontroverziába ily körülmények között ural­­kodójával. Ennélfogva áldozzon fel valamit egy­éniségéből és jogainak kiaknázásában ne le­gye­­n türelmetlen, mert ha konfliktusba kevere­dik, bizonyosan a rövidebbet hozza. H­iszen mióta a kiegyezésben nyitva hagyott kérd­­ések előtérbe nyomultak, folyton az a fé­­nyes­ketés járja, hogy no most vége lehet min­denn­­ek, megszűnik az alkotmányosság és jön az özön­víz. Rögeszmévé vált, hogy, ha a magyar nem­­zet nem szállít idejében katonát, akkor az ezer­­íves állami hivatás betöltésére is nyomban képte­lenné válik. Ez a felfogás, mely ott ijede­­zett,­­ rémített, fenyegetett és szűkmarkuskodott a 67-­ es alapon, végre is hitelét vesztette. Mikor Széll lemondott, tele volt a levegő balsejtelmek­kel s rátig akartunk hinni szemeinknek, midőn to­vábbi kemény alku után Tisza mégis annyit hozott, amennyi a Széll Kálmán sokat ígérő kormányzatának állandósítására teljesen elég lett volna. Hát még a fenyegetésben is hiány­zott a következetesség, a szűkkeblűségben a lo­gika ; a nemzettel közelebbi kontaktusba jutott politikusokat háttérbe szorították és olyan ke­zeken át adakoztak, melyek ökölbe voltak szo­rítva. Következetlenség, kapkodás, tervszerűtlen­­ség felülről; a hatalomért való versenyfutás, a felkínálkozás alulról; korruptív kormányzati rendszerek megerősítése átlátszóan naiv poli­tikai célokkal: Íme, ezek rontották le a 67-es kormány hitelét annyira, hogy ma már a közvé­lemény sem komolyan reményleni nem tud, sem komolyan megijedni nem akar. Nem a 67-es alap van kompromittálva, de annak kezelési módja, de ez a végső ered­ményre nézve, sajnos, majdnem mindegy. Mert­­ a helyzet ma mégis csak az, hogy a 67-es poli­tika exponenseit s annak egész őrségét mindaz a hiba terheli és hitelüket rontja, amely hibák a kapkodásból, korruptiv rendszereknek felülről való támogatásából, népszerűtlen egyének fel­karolásából s népszerűek elejtéséből és az intéző körök megannyi más tévedéséből származtak. Egyszeriben jóvá tenni e hibát, másképpen: a szabadelvű párt végzetszerűleg bekövetkezett bukását győzelemre átváltoztatni lehetetlenség. Sőt most már ez nem is kívánatos. Mert e párt­nak bármely formában való feltámasztása a régi gazdálkodás folytatását jelentené, a napról-napra való tengődést; jelentené a kisebb és nagyobb krízisek láncolatát, melyek alkotmányos életünk gépezetének működését minduntalan megakasz­tanák és jelentené azt, hogy ez a párturalom a választások meghamisítása, tehát korruptív rend­szer és a parlamenti szabadság elnyomása nél­kül a 67-es alkotmányosságot még ideig-óráig sem tarthatná fenn. Le kell számolni tehát a helyzettel. A régi 67-es párturalomnak jogaiba való visszahelyezése és kormányzás a függetlenségi párt ellenére nem is le­hetséges, nem is kívánatos. Csak egy megoldás van itt: részt kell vennie a kormányzásban a függetlenségi párt­nak is. Hiszen semmiképpen sem zár­ható ki. Egy 160 tagot számláló egységes párt akaratával szemben parlamenti kormány­zásról szó sem lehet. Szervezkedjék bár a függetlenségiek kizárásával egy új többség, értsen ez bármennyire is egyet, a kormány­zás gyakorlati feltételeinek megnyeréséért mégis csak lépten-nyomon a függetlenségi párthoz van utalva, ennek beleegyezése nélkül nem juthat pénzhez és katonához, ennek ellenszegülését legyőzni képtelen. Ettől a párttól függne egyenesen a kor­mányok politikai élete s most már félre­­érthetlenül kialakulna az a ferde helyzet, hogy a 67-es többség csak névleg kor­mányozná az országot, valójában azonban a függetlenségi párt diktatúrája alatt állana s maga a függetlenségi párt döntő tényezővé válnék a kormányzásban, anélkül, hogy a felelősséget viselné. Ily viszonyok között a politikai őszin­teség erkölcsi alapkövetelménye az, hogy a függetlenségi pártot a felelősség körébe bevonják, hogy a kormányzásban való tényleges részvételük ne fal mögött tör­ténjék, de nyílt színen, a tiszta parla­menti életnek megfelelően. És a függet­lenségi pártnak ez a bevonása inkább csak formakérdés, mert a párt ugyanazon pro­grammal, melynek alapján beleegyezik abba, hogy mások kormányozzanak, ugyanezen programmal a kormányzásban maga is részt vehet. Ha tehát sikerül olyan programmot létrehozni, mely a kor­mányzást a függetlenségi párt beleegyezé­sével lehetővé teszi, akkor ugyanezen pro­grammal meg van már oldva a függet­lenségi párt kormányzatba­ vonásának kérdése is. Mert azt hiszem, azon Pro­gramm, melyet a függetlenségi párt támogathat, nem más, mint az a Pro­gramm, melyet a függetlenségi párt végrehajtani is köteles. Képtelenséget vagy éppen nevetni valót csak az lát a Kossuthék kormányra jutá­sának feltevésében, aki a megszokott gon­dolatkör járma alól nem tud felszabadulni. Vájjon nem sokkal képtelenebb-e ennél egy tiszta parlamentáris államban az a feltevés, hogy a kisebbségben levő bukott párt alakítson kormányt és a legnagyobb többségre jutott pártot egyszerűen figyel­men kívül hagyja? Ott van valószínűleg tévedés a dologban, hogy a függetlenségi pártot nem tudják másként elképzelni, mint pörge kalappal fején és ajkán az örö­kös ellentállás jelszavával. Hát hiszen nem csoda, ha egy ellenzék, mely évtizedeken át csak a zaklatás, az izgatás végső esz­közeivel érvényesülhetett, mely csak drasz­tikus cselekmények árán juthatott sikerek­hez, oda fejlődött, ahova egy örökös el­lenzéknek, szemben egy örökös uralkodó­párttal, fejlődnie kell. Egészen más azon­ban az ellenzék hivatása, ha előtte a kor­mányra jutás lehetősége megnyílik. E pillanattól kezdve kénytelen a párt a gyakorlati lehetőségek idáig figyelmen kívül hagyott kérdéseivel behatóan foglal­kozni s rájön mihamar, hogy az érvénye­sülés és a kormányzás művészete a lehe­tőség legjobb módjának megragadásából áll. Maga a függetlenségi párt sem mehet kormányra más célzattal, mint bármely más párthoz tartozó, igazi magyar poli­tikus és ez a cél­ kiaknázása minden lehetőségnek a nemzeti aspirációk előrenyomulása érdekében. E cél szol­gálatában mindenekelőtt a közjogi kaszt­rendszerből kell kibontakozni. Nyomasztó kasztrendszert teremtett meg az a hibás felfogás, mely a 67-et a 48-cal elvi ellentétként állítja szembe. Ez az elvi szembeállítás helytelen, mert hi­szen a 67 nem a 48 ellenére jött létre, hanem annak folytatásaként, abba a 67-es medencébe az összes, önálló nemzeti lé­tünket biztosító jogforrások beleömlöttek és benne vannak. Aki tehát a 48-as Ma­gyarországot, a nemzeti függetlenséget keresi, az tökéletesen jól kezd munkához, ha mindenekelőtt a 67-es jogokból merít, csakhogy mélyebben kell belenyúlnia. Elismerem, bekövetkezik az az idő, mikor a 67-es medencébe ömlesztett jogokból, az Ausztriával fennálló viszony kötelékei miatt, a fejlődő nemzeti élet önállóságá­nak követelményeit kielégíteni már nem lehet, csakhogy ez az időpont még nem következett be. Ma még sok oly, csupán az eddigi értelmezés által megkötött jog áll rendelkezésre, melyek felszabadításá­val közjogi kasztkülönbség nélkül mindaz beérheti, akinek szeme előtt a fokozatos haladás eszméje lebeg s aki számolni tud azzal, hogy a 67-es kiegyezést sarokba dobni nem lehet, mig az két irányban teljesített hivatására nézve helyettesit­­hetlen. Hivatása egyik irányban a nemzet érde­kének, másik irányban a dinasztia érdeké­nek szolgálatából áll és abban magas­­lik ki, hogy e kettő között a szükséges összhangot megteremtse. Törekedni igenis kell arra, hogy ezen összhang megőrzése mellett, az önálló nemzeti élet minden vo­nalán teljes szabadsággal fejlődjék és be­következik az az idő, amikor a kiegyezés mesterműve az örök életre hivatott nem­zet számára elévül. De ezt az időt elő kell készíteni tudatos, odaadó munkássággal, mert ez az idő nem abban a pillanatban köszönt be, amint a választás esélyei a közjogi ellenzék többségre jutásának ked­veznek. Hiszen ha a kiegyezés életrevaló­ságára nézve ez lenne a döntő, akkor megeshetnék, hogy most a kiegyezést bu­

Next