Hegymászó, 1990. 1-2. szám

1990 / 2. szám

Sárközy András SINAI DESSZERT (FTSK EXCELSIOR 1990 március - április) Számban még az utolsó pászka ízével tolom zsákjaimat a zöldfolyosón át. Le la vie, ez már nem Telaviv! Pető­ Bálinttal kettesben érkeztünk Ferihegyre. Veszünk egy mély levegőt mielő­tt kilépnénk az elő­csarnokba, ahol 16 fő­s csoportunkat várja a hozzátarto­zók felajzott serege. Felcsillan a szemük, mikor meglátnak bennünket, és bizakodva te­kingetnek a hátunk mögé. Nem is sejtik még, hogy a többiek Tel Aviv Ben Gurion rep­terén válaszolgatnak egyre dacosabban a biztonsági szolgálat embereinek kérdéseire. Két óra, mint rendesen nem volt elég, hogy eldöntsék róluk valóban nem rejtenek robbanó­szerkezeteket poggyászaik, úgy hogy csak Ferihegyre érkezésünk után egy órával untak rá a baráti érdeklő­désre, és szállították ő­ket egy öt csillagos hotelbe, természetesen gratis. Nekünk kettő­nknek, akik érthetetlen okból „átcsusszantunk” (másfél órás ke­resztkérdés özön motozással), az eleinte hitetlenkedő, majd később csalódott és tanács­talan hozzátartozók gyűrűjében végleg befejeződött a kaland (na de sebaj, mindenütt jó....!) Ugyanezek az arcok hasonlóan sanyarú ábrázattal (kettő kivételével, mármint a sa­­nyarúságot illetően) búcsúztattak bennünket három héttel ezelőtt a Kongresszusi Köz­pont parkolójából, ahonnét a Zala-Volán volt oly kedves és Schwechatra szállított. Itt először kerültünk az EL-AL karmai közé, és az akkor még komolynak tűnő biztonsági ellenőrzés után Bécs - München - Tel-Aviv - Eilat útvonalon a Vörös-tenger partjára repültünk. A fogadtatás több mint baráti, szinte családias volt. Hofi lányai, búvárbará­tai: Dudu, Darin és Erez, a titokzatos Erez az eilati vendéglő tulajdonos, crossmotoros és Sinai szerelmes vártak ránk. Az első éjszaka a tenger partján sós, langyos levegőben az Aqua-sport búvárbázis szállóján (10$ * 2$ szállítás) telt. Az andalító mediterrán éjszaka egyetlen említésre méltó eseménye az volt, hogy Gyurkó Gabi (hegy és szikla-hát­ulmászó, búvár, fotós, lepkegyűjtő valamint pudingkészítő mester) kölcsön nylonzacskóba csomagolt kölcsön Petzl fejlámpával, búvárszemüveggel és uszonyokkal felvértezve elvágtatott a beach irá­nyába (előtte szemléletesen vázolva számunkra az éjszakai merülés csodálatos mivoltát). Félelemmel vegyes csodálattal néztünk elporzó békatalpai után. Néhány perc múlva visszatért, mivel időközben kiderült, hogy sajnos a Vörös-tenger is nedves. Pech! Reggel csapatunkhoz csatlakozott Giddy Hollander barátom, aki az Israeli Alpin Club „tanácsadójaként” nem is tágított mellőlünk (egy darabig) jó ötleteivel és helyisme­retével sokszor segítségünkre volt. Reggeli helyett kétszeri fordulóval szállított bennün­ket a bázis mikrobusza a kőhajításnyira lévő egyiptomi határra. Vasfüggöny típusú át­kelésünk során sikerült a különböző ki- és belépési vámok következtében egy halom dollárral megkönnyítenünk közös pénztárcánkat. További összegeket emésztett fel lát­hatatlan egyiptomi vezetőnk látható jövedelme. Szerencsére hamar megfeledkeztünk a piszkos anyagiakról, mikor bérelt minibuszunkba bepréselődve nekilendültünk a körül­belül 200 km-es útnak. Mintegy 50 km-t haladtunk az Akabai-öböl partjával párhuzamosan. Nem is sejtettük ekkor még, hogy a kopár parttól néhány méterre a tenger alatti korallok és a melegten­geri állatvilág micsoda színpompás kavalkádja található. Na de a búvárszafari még odébb van, addig még nagyon sokat kellett másznunk.