Helikon, 1991 (2. évfolyam, 53-104. szám)

1991-07-26 / 30. szám (82.)

MINT MIKOR ISTENI BARLANG MÉLY ZUGOLYÁN DENEVÉREK RÖPDÖSNEK SURROGVA, S A SZIKLÁBÓL, A CSO­PORTBÓL EGY LEESIK, MIRE OTT FÖNT MIND ÖSSZÉBB TAPADOZNAK, ÍGY MENTEK SURROGVA ... A NAP KAPUJÁN ÁT, ÉS HOL AZ ÁL­MOK NÉPE TANYÁZIK, AZ ASZPHODELOSZ­­RÉTHEZ HAMAR ÉRTEK, FÖLLELTÉK LELKÉT PÉLÉAIDÉSZ AKHILLEUSZ­NAK. (Homérosz) A hősöket, mióta ősök vannak, felnagyítja a képzelet, mintha óriások voltak, nem emberek. Miként a víznek ize szomjúságunk, őket idézzük meg nem szenvedett harcunk, halálunk — örökös szomjúságunk — izéül — a élet vize­ nem harcban, hanem örök fontolgatásban, élni menekvő megalkuvásban, írül sohasem kapott sebekre, s ha kín az élet, nagyobb kín­nyi lehetne: szenvedni értelmetlenül, m­íg életünk halálba merül, s bár üstökösök száguldnak odafent, ponyva hosszán mérni a végtelent! ÍGY HARCOLTAK AZOK, MINT ÉLŐ TŰZ LOBOGÁSA (Homérosz) „Senki azért ne higgye, hogy mióta emberek élnek, valaki elhitte, hogy van halál, mert onnan soha, senki nem jött vissza megmondani a valót." (Platón után) Csak az áldozati bárány hal meg, mert halál természetesen van, akkor is, ha semmit sem tudunk róla. Úgy lappang bennünk a halál, mint Akhilleusz sarkában, amikor teljes fegyverzet hitében száll harcba, mintha Héphaisztosz remekelte ötszörös rétegű pajzsa elegendő hogy a halál ellen megóvja — ám Thétisz nem a halandóság ellen, nem a halál nyilai, csupán a halál félelme ellen vértezte fel égből kitagadott fiát. ....... ha meghalna minden, ami csak élni szokott, s halála után minden, ami meg­halt, ugyanabban az állapotban maradna, s nem éledne fel többé, nem vezetne-e ez szükségképpen oda, hogy végtére minden holt lenne és semmi nem élne többé? Mert ha az emberek... mindig csak meghal­nának, hogyan lenne lehetséges, hogy vég­tére mindent fel ne emésszen a halál? (Platón) A halálnak is van halála! Ó élet vize — a hős! aki kijátssza a halál cselét, eltörvén a fejsze nyelét és benne lakik minden ős, akinek arcát bitoroljuk s nevét kokárdaként hordjuk. „Mert ha az ember fél a haláltól... ez sem egyéb, mint hogy bölcsnek tartja ma­gát, holott nem bölcs, mert ez is csak any­­nyi, mintha valaki azt képzeli, hogy tud olyasmit, amit nem tud“ (Szókratész védőbeszéde)­­ Közben sunyítunk nyomorékul, megalkuvással bizonyítékul,­­ hogy valahol a hősök is úgy számláltatnák mint bárki, aki pihenésképp elkaláberezett, ■ amúgy rendesen szántott-vetett, ruhát férceit, vagy úgy lehet ő is hősnek készült ugyan, de sajnos tévedésből egy féltégla esett fejére. Ha a harcba Akhilleusz bokája nem roppant volna belé, hőssé sem válhatott volna minden félistenségével együtt. Csak testünk halandósága nyilvánvaló, hogy ysa pur es dhomu wogmuc, akár harcban, vagy párnák közt él a halál. „Bátran nézek-e szemébe a halálnak, vagy sem, az más kérdés: itt a tisztességről van SZó.“ (Szókratész védőbeszéde) Hányadik évfordulója annak, hogy nem tudjuk, kik vagyunk? Hányadik évfordulója, hogy illik nagy szavakat mondani? Önnön szívünket ástuk el, s meg­teltünk denevérekkel. Hősök ránk hagyott sebét nyalogatjuk, s értjük, ha értjük, hogy a legyőzhetetlenek­­— halandók ők is, de harcukat, nem halálukat adják örökül a túlélőknek: a népnek, aki túlélte Tróját, Mohá­csot, Haynaut, Dachaut, Hiroshimát, a kerékbetörést és eleven felbonco­lást, m­ert a nép él! Mert él a nép, akkor is, ha csak az adatott meg szá­mára, hogy tegye, amit cselekednie lehet az élet szükségletei szerint, hogy a halál ellen cselekedjék, mert hitt, és mert volt istene. Jóistene, akit naiv festők pingálnak jóságos arccal és hófehér szakállal. Volt istene, Jóistene, aki szereti a békét, s a töredelmes haldoklónak robottá zü­llesztett életét megengeszteli örökléttel. Volt istene, mert hitt a jóság és a szeretet győzedelmében, bár az emberarcú isten arcát csak meggörnyedve szemlélhette. Hányadik évfordulója annak, hogy ez a nép nem tudja, kicsoda?! — aki egyedül mondhatja: EGY­ ÉLETEM ÉS EGY HALÁLOM és tenyerére emelte kedvenceit mindama hősiségért amiben maga vérezett, mintha csak egyetlen személyben kívánta volna látni önmagát, s közben — nahát! átlábolt az óperencián, vizet fakasztott a sziklából, meglovagolta az ördögöt, s levágta a sárkánynak mind a hét fejét — egyetlen személyben! A hősök hőse, a nép, törékeny hősöknek adta sebezhetetlen hitét, hogy kimondhassa: EGY ÉLETEM ÉS EGY HALÁLOM! S az élet, úgy, mint a halál, tisztesség kérdése, s „Ha még egyszer azt üzeni: Mindnyájunknak el kell menni!" (Kossuth-nóta) Hányadik évfordulója annak, hogy szemközt jő velünk, ó, élet vize — Petőfi, aki felgyújtotta az ezeréves haldoklás díszleteit, oroszlánná bűvölte a patkányokat, s még a holtakat is betoborozta fekete seregébe. Úgy jó szemközt, mintha fordítva járnánk, s úticélunk hátunk mögött lenne. Mintha csak abban járnánk, hogy ne találkozhassunk meg nem tett lépéseinkkel. Könyörtelenül jő mindig csak szemközt. Istennyilából font haragos korbácsát cserdítve futtatja, elárult céljainkat megbékült indulatunkat, s forgószél botjával ébreszti, döngeti a bóbiskoló tájat, ahol ezeréves gyomverte, istenverte martok tócsáiban kuksolunk ezeréves ráolvasással, és sunyítunk nyomorékul, megalkuvással, bizonyítékul, hogy mindez jó lesz: köszvény, meddőség, szemmelverés és újabb ezerév ellen. Kérlelhetetlen mindig csak szemközt támad­ó­k, élet vize, Petőfi, élvehalók istenét uszítva a békével jóllakottan kérődző tájra. Az ég is bűzlik a hullaevő istenhez zarándokló köszvényes, csúfos lelkek templomi orgiájától. Ronggyá olvasott könyvek közeledő, mindig közeledő garabonciás lábai pörgetik körbe az egyetlen égtájat — a jövőt, így látni ezt a szent tüzet megszelídített sütőkemencében, melyből mézeskalács szívek mellett csirizhuszárok kelnek életre, akik cukrozott disz alatt állnak őrt az együgyű bambaságnak, míg szól a talpalávaló, hogy fe-fe-te Iluskám drága kis kutyám s kardjukat ki sem vonhatják legalább dacból, vagy akár puszta hősködésből, amit valódi küzdelem nélkül túl lehet élni­ lenne. LASZET GÉZA KOMMENTÁR AZ ÍLIÁSZ TIZENNYOLCADIK ÉNEKÉHEZ úristomából Ó, élet vize — ilyen János vitézt, aki kemence-halálban kel életre, s az óriás, ámuldozó roppant vásári tömeggé változik, s szájtátva rácsodálkozik, amint a csepűrágó bűvész vizet facsar a kőből! (S a költészetnek sincs értelme többé, ha nincs Tündér­ország, ahol János vitéz király lehet, s Iluskát királynővé koszorúzzák.) Hányadik évfordulója annak, ó, éles vize — Petőfi, hogy a lelkünk kiponyvázva méricskéli a végtelent, s nem tudjuk meg talán soha, hogy a szabadság mit jelent, csak sunyítunk nyomorékul, megalkuvással, bizonyítékul, hogy halált terem az a mag, amelyből kipattan a szó, a láng, a meg nem alkuvó, s a szó, az életet nem ad. Kicsit még élünk, kicsit még sírunk, jaj nekünk, mert mindent kibírunk! Ó, élet vize — Petőfi, akiben mindenki legszebb kamaszkorát látja viszont halál nélkül! „Fán halni indulok, ti élni, de hod­y me­lyikünk ... indul jobb cél felé, az min­denki előtt titok .. (Szókratész védőbeszéde) Egy élete volt és egy halála. Miközben ment szemközt a halállal, az egyszemélyes halállal, egy volt csupán a többivel: immár örökké egyek! Akhilleusz pajzsánál sérthetetlenebb hite éppúgy nem védte meg a gyilkos pikától, mint Iliász hősét Héphaisztosz remekelte ötszörös rétegű pajzsa Páris nyilától. Mikor a mesék cserben hagyták, még megtett néhány lépést a felbomlott sereg közt, miközben az egyfejű cár ezerfejű karja könyörtelenül végrehajtott egy elemi stratégiai számítást. Azóta ő jön immár örökké szemközt, ó, élet vize — Petőfi, akinek leghevültebb lángjában sült vásár fiává János vitéz a debreceni kirakodó vásárra, s az istenadta nép hitt benne mert hitt és tudta mit tudott: mézeskalács-huszárt vett vásárfiának és megvette a Győri Kalendáriumot az élet előre és visszaszámlálható napjai számára. Volt aki látta, amint egy tüzes mén vágtatott az égre, üstökösként, s a kipányvázott csillagok hunyorogva csodálták ezt a szabálytalanságot. Neki nincs sírja. Nézzetek csak hátatok mögé, vagy bárhová, ahol elárult célok, meg nem tett lépések kiáltanak utánatok: mindig ott jő, mindig szemközt, élet vize —• Petőfi, mutatja az egyetlen égtájat — a jövőt. A Homérosz-idézeteket Devecseri Gábor, a Platón-idézeteket Halasy-Nagy József fordításában közöljük.

Next