Helikon, 2001 (12. évfolyam, 325-348. szám)

2001-01-10 / 1. szám (325.)

» »»»». Egy olyan felmérésben, amely Kolozsvár művelődéstörténeti mélyrétegeit tárja fel, nyilván szerepelnie kell a Korunk és Gaál Gábor nevének is, akár kuriózumként is, hisz kevés intézményről és vezetőjéről tételezhe­tő fel, hogy egyaránt támogatta a Komintern és a román királyi sziguranca. Ám nem emle­getni a Thália színtársulatot és Janovics Jenőt, amikor a város kultúraszervező erejéről van szó (vagy például annak Shakespeare-ciklu­sait, amikor a helyi közönség re-cep-ti-bi-li­­tásáról esik szó, ez nem lehet feledékenység, ez már a politika! A második (megtartott) világháború után újraszerveződő magyar kisebbségi kultúraé­pítés ugyancsak központi feladatának fogta fel a színházügyet. A Romániai Magyar Népi Szövetség kezdettől fogva kialakított egy nagyszabású színházpolitikai stratégiát és hálózatot, amelynek maradványaiból él ma is színházi életünk "szerkezete". Termé­szetesen jogosan bírálják az RMNSz politiká­ját, általában. De Kurkó Gyárfás és Csákány Béla érdemei színházi téren összehasonlítha­tatlanul nagyobbak, mint korszakunk vala­mennyi nemzetiségi vezetőjé együttvéve. A harmadik (a nyilvánosság kizárásával megtartott) világ­háború után szinte azonnal megkezdődött az úgynevezett népszínházi vagy nagyszínházi koncepció megkérdőjele­zése, a művészeti színvonal és a nagyközön­ség egymást kizáró összefüggésének jegyében. Amikor ezt a kérdésfelvetést ebben a formában kétségbe vontam, Horváth An­dor művelődési államtitkár azt vetette oda nekem: "Miért, talán annak jobban örülnél, ha a hóstátiak estéről estére zsúfolásig meg­töltenék a nagyszínházat rossz népszínmű­vek és hasonlók kedvéért?" Akkor annyira torkon ragadott a kérdés­­felvetésnek ebben a módjában rejlő gondo­latmenet ravaszsága, hogy nem is válaszoltam rá. Ám most, ha már hasonló szimplifikálásra kényszerülök, ki kell mon­danom: inkább egy zsúfolt nagyszínház, bár­milyen is, akár Gacsal Pesta és Fin­om Rózsi jegyében, mint egy — semmilyen. Mint ... estéről estére a sötét előcsarnok és elhagya­tott színházkörnyék, mint egy állandóan csak idegen díjakra pályázó, nyolcvan-száz férőhelyes klubszínház. (Bár a 7-800-as kö­­zönségű nagyszínház nem fenyegeti a nyolc­van-száz fős művész stúdiót közönségel­szívással, s ez utóbbi sem a nagyot.) Az RMDSz megalakulásának első napja­itól szívesen használja a magyar színháznak a termét; a rossz akusztika csak művészi pro­dukcióknál zavar... Dávid Gyula tanul­mányának a teremre, versenyekre, díjakra vonatkozó hivatkozásaiból az a rémkép set­tenkedik elém, hogy a színház már csak mint kihasználható helyiség számít a művelő­déspolitika szemében, mint díjkiosztási és demonstrációs alkalmak helyszíne, legfen­­nebb: "na, hát fújják el ők is azt az egy-két versüket a műsorban" alapon... Mindenki egyetért Dávid Gyulával ab­ban: szükség volna az irodalomteremtés ügyét felvállaló személyiségekre, közönség­teremtésben fáradhatatlan leleményű sajtó­ra, és­­ áldozathozó magyar tőkére, polgárságra is. Ám mi ehhez hozzátennénk: még ha nem is akarjuk magunknak vindikál­ni a "szellemi főváros" rangját, és lebecsülni ezzel a szentgyörgyieket, vásárhelyieket s váradiakat, az egész erdélyi magyar kultúra életbentartásához feltétlenül szükség van a kétszáz éves hagyományok és teljesítmé­nyek követésére, egy tágkisugárzású ko­lozsvári nagyszínházra, amely nem hárítja el harcos deklarációkban a magyar nyelv ápo­lásának és a helyi irodalom támogatásának ügyét, és a kulturált szórakoztatást nem tart­ja nyilvánosházi feladatnak, mint ahogy azt nemrégiben egy tévé-megnyivánuláson kö­zölték a közönséggel. (Az ilyen közönségellenes kirohanások mindég Gombrovicz Operett cmű művének kolozsvári esetét juttatja eszünkbe, amelyen a bőséggel lóbált pamut-nemiszervek és a hamburgi bordélynegyed műfogásainak el­lenére, a harmadik előadás után így panasz­kodott egy jegyszedő: "ja kérem, már mennek el, a bemutatón még csak három­­százötvenen mentek el, de most már men­nek el!" Gondolom, ezen nevezetes esemény után színigazgatók, államtitkárok, teatroló­­gusok, művészeti sajtódelnok hatalmas hó­rázásba fogtak az éjszakai előcsarnokban és roppant pamutfalloszokat lengetve, imi­gyen örvendeztek: "Jól bekevertünk egyet a Hóstátnak!"... Hadd tegyem még hozzá, Gombrovicz műve egyébként zseniális, ko­lozsvári bukását a színvak, erőszakosan túl­politizáló és ügyetlen rendezői tehetetlenség idézte elő!) Hadd idézzünk egy részletet abból a Kosztolányi-versből is (Szavak), amelyet a fentebb említett váradi műsorfüzet is közöl. (Hiszen ők is voltak kétszáz évesek és az ünnepléseket és megaláztatásokat több mél­tósággal viselték el, mint a kolozsvári díjlo­vaglók.) Eléjek tesszük szó helyett a tettünk, mert nem henyéltünk sívó homokon. S a romokon mi építettünk. Kőből, velőből és gondolatból, mely mindég előtör. Bár ín szakad és a kedv ére csorbul, s agyarog a pusztulás is, hogy legyőzzön orvul. Egy kéz mutat most. Fölfelé a porból, magyarok. Itt lenni nem lehet, csak játszani, és élni-halni nem, csak játszani. Lakója nincs, vendége van ezer, és a szíve mind egyszerre ver, így áll a nagyvárosba, hol a bérház üvölt s a kocsma lármáz. A klinikák és temetők között az égbenéző, ködbe­ öltözött. Babonás és csoda tündéri palota, mely sorsokat remekbe mintáz, az álmaink várfoka: a színház. Kosztolányi e verset 1922-ben írta, ami­kor is... jól tudjuk, mi volt akkor is. Hátha segít Dávid Gyulát, netán Horváth Andort is meggyőzni, hogy az általuk felpanasztott "mai Kolozsvár kátyúban vergődő, érdekte­lenségben fuldokló magyar szellemi életé­nek" a megújításához elkelne egy magyar "népszínház" is, a belevaló közönséggel együtt... Vagy esetleg az volna a megoldás, hogy mivel a "több mint kétszázévest" hátra­költöztetik a hátsó udvarba, a fészerbe, a kolozsvári Állami Magyar Opera talán létre­hozhatna egy prózai tagozatot? HELIKON 3 Palocsay Zsigmond feltámadása Ha visszatekintek az elmúlt évtized könyvkiadására, s gondolatban elidőzöm a posztumusz könyveknél, Palocsay Zsig­mond verskötete a harmadik, amelynek a bemutatása személyes örömöm és bána­tom is. Szilágyi Domokos, Hervay Gizella, Palocsay Zsigmond — összetartoznak az irodalomtörténetben és azoknak az emlé­kezetében, akik közelről ismerhették őket De idesorolnám, a posztumusz ünnepeltek közé, mint végleges, biztos érték hagyo­­mányozóit az egy korosztállyal előttük já­ró Székely Jánost, de azt a Nagy Kálmánt is, akire, mikor hatvanéves lett volna, könyv nélkül emlékeztünk, pedig lett vol­na, lenne mit kiadni... Elnézést kérek, ha látszólag — csakis látszólag! — eltértem a tárgytól. Könyvet bemutatni annyi mint együtt lenni, annyi mint köszönetet mondani a termékeny ma­gányért, amelyből együttlét születik. Most Palocsay Zsigán a sor, hogy előbbukkanjon és megszólítsa utókorát. Utókora öregszik és fiatalodik. Ő már egyiket sem teszi, nin­csen rá szüksége a költőnek, nincsen rá módja a halandónak. Csak sugalmaz né­hány gondolatot és gondot, emlékeztet ön­magára azon a páratlanul egyéni hangon, amely csakis az övé ebben az egyébként igazán gazdag, sokszínű, sokszavú jelen­kori magyar irodalomban. Az egyik ilyen Zsiga-látta gondolat talán nagyon határozottan int: a politikai üldözte­tés nem irodalmi érdem; az életmű becsét csakis azzal öregbíti, ahogyan a szenvedés­ből kinő, s a szenvedés fölé nő az érték. A másik sugallata kérdés: mit mentett ki a kamasz lázadó a börtönből? Mit csem­pészett be a rab a költő tarisznyájába? Ho­gyan ismerünk rá az érett költő maga válogatta, búcsú nélküli búcsúszimfóniá­jában arra a féltő, az életet, az emberiséget, a nyelvet, a levegőt féltő szeretetre, a­­mellyel szavakat alkot: természethit, vegy­­méz, gyárté, kuktakripta, ólomerőd —csak néhányat idézek a nagyon sokból. Palocsay Zsigmond költészetének ez az utolsó akkordja a századvég, ezredvég legköltőietlenebb zordságát, sivárságát te­szi a költő gondjává, a költészet üzenetévé akkor, amikor erre mifelénk legalábbis, még nem konferenciák tárgya, pártok fe­dőneve a természet, amint sürgősen és sú­lyosan védelemre szorul. Ha nem Genfben születik és lett volna humora, Rousseau puszipajlása lenne a mi Palocsay Zsigmon­­dunknak. Talán az is, és együtt sétálnak, egymás szavába vágva az Elíziumi Mező­kön, ahol még remélhetőleg zöld a fű... SZILÁGYI JÚLIA

Next