Balatonlelle - Lellei Újság, 2005 (14. évfolyam, 1-12. szám)
2005-01-01 / 1. szám
WLELLEI ÚJSÁG ÖNKORMÁNYZATI HÍREK, INFORMÁCIÓK XIV. ÉVFOLYAM 1. SZÁM 2005. JANUÁR „Egynek minden nehéz, soknak semmi sem lehetetlen” Még csak pár hete, hogy búcsúztattuk az óesztendőt. Sajnos az ünnepi percek gyorsan tovaszálltak. Újra visszazökkent minden a régi kerékvágásba. Új év, új remények... Bár az ember mást sem hall, minthogy nehéz lesz. Egyre kevesebb a pénz országosan és önkormányzati szinten is. Települések léte válik nap mint nap bizonytalanabbá, sokan irdatlan adósságot kénytelenek felhalmozni azért, hogy szinten maradhassanak. Mindezek tükrében jó volt hallgatni városunk talán legfontosabb intézményeinek, az óvodának és iskolának vezetőitől, hogy bár takarékosságra nálunk is szükség lesz 2005-ben, de gyermekeink nevelése és oktatása minden tekintetben a megszokott minőségben zajlik majd. Ennek biztosítéka az önkormányzattal való jó kapcsolat és az intézmények között évek óta tartó sikeres együttműködés. A címben használt örökérvényű Széchenyi sorokat Kovács Ágota óvodavezető idézte, mikor vezetői koncepciójáról beszélt, de amint az interjúból is kiderül Petrovics Jenőné iskolaigazgató is hasonlóképpen gondolkodik, amikor intézménye feladatait, terveit ismerteti. Fárbás Tímea: Azt hiszem bátran állíthatom a leilei szülők nevében, hogy öröm volt nézni az óvodánkban történt változásokat az elmúlt egy év során. Azt is tudom, hogy mindezek mögött kemény munka van, hiszen ma Magyarországon ami nincs leadminisztrálva az nem is létezik. A nevelőtestületnek köszönhetően nagyon fontos és a minőséget biztosító szabályzatok készültek a jövőre vonatkozóan. Kovács Ágota: így van. Az 1993. közoktatási tv módosítása írja elő az oktatási intézményeknek, hogy a működésüket szabályozó alapvető dokumentumokat átnézzék, felülvizsgálják. Az óvodában a nevelőtestület úgy döntött, hogy mindegyiket újraírja. Ennek az előzménye volt egy Környezeti Munkanapló elkészítése, hiszen a lellei óvodában kiemelt szerepet kap a kicsik nevelése során a környezetvédelem. A munkanaplóban Balatonlellének e területet érintő sajátosságait vettük számba. Ehhez kapcsolódóan készítettük el a helyi nevelési programot, melyben szintén kiemelt feladatonként szerepel, hogy a gyerekeket minél inkább megismertessük közvetlen és tágabb környezetükkel, a helyi növény- és állatvilággal, valamint ráneveljük őket a környezetvédelem fontosságára. Következő lépésként intézményünk elkészített egy minőségirányítási programot, mely az önkormányzat hasonló szabályozásához mindenben illeszkedik. Ebben vannak meghatározva azok az elvárások és feladatok, melyeknek eleget kell tenni a jövőben ahhoz, hogy valóban „minőségi” munkát végezhessen az óvoda, mind a gyerekek, mind a szülők, mind pedig dolgozóink megelégedésére. Végül decemberben elfogadta a képviselő-testület az átdolgozott szervezeti és működési szabályzatunkat és házirendünket is, melynek szintén meg kell felelnie a törvényi szabályozásnak. Ennél azonban sokkal fontosabbnak ítélem meg, hogy a szülők is véleményezték ezeket a dokumentumokat. Hiszen nekik is tudniuk kell, hogy az intézményben milyen munka folyik, miben segíthetnek, mit várunk el tőlük gyermekük érdekében. Fárbás Tímea: Ha jól értettem az eddig elmondottakat, akkor az iskola esetében is meg kell lennie ezeknek a szabályozásoknak. Történtek változások ennél az intézménynél is? Petrovics Jenőné: Az iskola nevelési programja már tavaly elkészült, de évrőlévre felülvizsgáljuk. A nevelőtestületi értekezleteken mindig előjönnek olyan felvetések, melyek azt sugallják, hogy adott területen változtatni kell az előrelépés érdekében. Természetesen az iskolának is van szervezeti és működési szabályzata, mely illeszkedik a fenntartó önkormányzat által meghatározott oktatási feladatokhoz. Ez szükséges is a jó együttműködéshez. Fárbás Tímea: Ha már az együttműködés kérdésénél tartunk és mindketten itt vannak, hadd kérdezzem meg, hogy az óvoda és az iskola között milyen a viszony? Építenek-e az intézmények egymásra? Petrovics Jenőné: Az iskolai és óvodai munkában évek óta eredményes együttműködés van. Itt az a lényeg, hogy az intézményekben folyó munkát egységes folyamattá szervezzük, ha ez nincs meg, akkor a kapcsolat nem működik. Tehát itt az egységes folyamaton van a hangsúly. Mind az iskola, mind az óvoda-oktatási intézmény. Az óvoda és iskola ebben az együttműködésben nagyon sokat tesz, hiszen itt folyik a gyerekek nevelése, személyiségfejlesztése az oktatás mellett. Tulajdonképpen az iskolába már egy jó alappal kerülnek a kicsik. Erre ráépíteni az iskolának egyszerűbb dolog, mint ha nincs meg ez a sokrétű, előzetes, közös munka. Ehhez pedig az alapkészségekkel rendelkezni kell a gyerekeknek. Ezt szolgálja az óvodai előkészítés hosszú hónapokon keresztül. Fárbás Tímea: Van arra valamiféle tematika, hogy konkrétan mit vár az iskola az óvodától a felkészítés során? Petrovics Jenőné: Már évekkel ezelőtt megtettük azt, hogy összeültünk az alsós Kovács Ágota óvodavezető és Petrovics Jenőné iskolaigazgató (Fotó: Bíróné Türgyei Éva)