Balatonlelle - Lellei Újság, 2005 (14. évfolyam, 1-12. szám)

2005-01-01 / 1. szám

WLELLEI ÚJSÁG ÖNKORMÁNYZATI HÍREK, INFORMÁCIÓK XIV. ÉVFOLYAM 1. SZÁM 2005. JANUÁR „Egynek minden nehéz, soknak semmi sem lehetetlen” Még csak pár hete, hogy búcsúztat­tuk az óesztendőt. Sajnos az ünnepi percek gyorsan tovaszálltak. Újra visszazökkent minden a régi kerékvá­gásba. Új év, új remények... Bár az ember mást sem hall, minthogy nehéz lesz. Egyre kevesebb a pénz országo­san és önkormányzati szinten is. Tele­pülések léte válik nap mint nap bizony­talanabbá, sokan irdatlan adósságot kénytelenek felhalmozni azért, hogy szinten maradhassanak. Mindezek tük­rében jó volt hallgatni városunk talán legfontosabb intézményeinek, az óvo­dának és iskolának vezetőitől, hogy bár takarékosságra nálunk is szükség lesz 2005-ben, de gyermekeink nevelése és oktatása minden tekintetben a megszo­kott minőségben zajlik majd. Ennek biz­tosítéka az önkormányzattal való jó kap­csolat és az intézmények között évek óta tartó sikeres együttműködés. A cím­ben használt örökérvényű Széchenyi so­rokat Kovács Ágota óvodavezető idéz­te, mikor vezetői koncepciójáról be­szélt, de amint az interjúból is kiderül Petrovics Jenőné iskola­igazgató is ha­sonlóképpen gondolkodik, amikor in­tézménye feladatait, terveit ismerteti. Fárbás Tímea: Azt hiszem bátran állítha­tom a leilei szülők nevében, hogy öröm volt nézni az óvodánkban történt változásokat az elmúlt egy év során. Azt is tudom, hogy mind­ezek mögött kemény munka van, hiszen ma Magyarországon ami nincs leadminisztrál­va az nem is létezik. A nevelőtestületnek köszönhetően nagyon fontos és a minőséget biztosító szabályzatok készültek a jövőre vonatkozóan. Kovács Ágota: így van. Az 1993. közok­tatási tv módosítása írja elő az oktatási in­tézményeknek, hogy a működésüket sza­bályozó alapvető dokumentumokat átnéz­zék, felülvizsgálják. Az óvodában a nevelő­­testület úgy döntött, hogy mindegyiket újra­írja. Ennek az előzménye volt egy Környe­zeti Munkanapló elkészítése, hiszen a lellei óvodában kiemelt szerepet kap a kicsik ne­velése során a környezetvédelem. A mun­kanaplóban Balatonlellének e területet érin­tő sajátosságait vettük számba. Ehhez kap­csolódóan készítettük el a helyi nevelési programot, melyben szintén kiemelt felada­tonként szerepel, hogy a gyerekeket minél inkább megismertessük közvetlen és tá­­gabb környezetükkel, a helyi növény- és ál­latvilággal, valamint ráneveljük őket a kör­nyezetvédelem fontosságára. Következő lépésként intézményünk elkészített egy minőségirányítási programot, mely az ön­­kormányzat hasonló szabályozásához min­denben illeszkedik. Ebben vannak megha­tározva azok az elvárások és feladatok, me­lyeknek eleget kell tenni a jövőben ahhoz, hogy valóban „minőségi” munkát végez­hessen az óvoda, mind a gyerekek, mind a szülők, mind pedig dolgozóink megelé­gedésére. Végül decemberben elfogadta a képvise­lő-testület az átdolgozott szervezeti és mű­ködési szabályzatunkat és házirendünket is, melynek szintén meg kell felelnie a tör­vényi szabályozásnak. Ennél azonban sok­kal fontosabbnak ítélem meg, hogy a szü­lők is véleményezték ezeket a dokumentu­mokat. Hiszen nekik is tudniuk kell, hogy az intézményben milyen munka folyik, mi­ben segíthetnek, mit várunk el tőlük gyer­mekük érdekében. Fárbás Tímea: Ha jól értettem az eddig el­mondottakat, akkor az iskola esetében is meg kell lennie ezeknek a szabályozásoknak. Tör­téntek változások ennél az intézménynél is? Petrovics Jenőné: Az iskola nevelési programja már tavaly elkészült, de évről­­évre felülvizsgáljuk. A nevelőtestületi érte­kezleteken mindig előjönnek olyan felveté­sek, melyek azt sugallják, hogy adott terü­leten változtatni kell az előrelépés érdeké­ben. Természetesen az iskolának is van szer­vezeti és működési szabályzata, mely illesz­kedik a fenntartó önkormányzat által meg­határozott oktatási feladatokhoz. Ez szük­séges is a jó együttműködéshez. Fárbás Tímea: Ha már az együttműködés kérdésénél tartunk és mindketten itt vannak, hadd kérdezzem meg, hogy az óvoda és az iskola között milyen a viszony? Építenek-e az intézmények egymásra? Petrovics Jenőné: Az iskolai és óvodai munkában évek óta eredményes együttmű­ködés van. Itt az a lényeg, hogy az intéz­ményekben folyó munkát egységes folya­mattá szervezzük, ha ez nincs meg, akkor a kapcsolat nem működik. Tehát itt az egy­séges folyamaton van a hangsúly. Mind az iskola, mind az óvoda-oktatási intézmény. Az óvoda és iskola ebben az együttműkö­désben nagyon sokat tesz, hiszen itt folyik a gyerekek nevelése, személyiségfejleszté­se az oktatás mellett. Tulajdonképpen az is­kolába már egy jó alappal kerülnek a kicsik. Erre ráépíteni az iskolának egyszerűbb do­log, mint ha nincs meg ez a sokrétű, előze­tes, közös munka. Ehhez pedig az alapkész­ségekkel rendelkezni kell a gyerekeknek. Ezt szolgálja az óvodai előkészítés hosszú hónapokon keresztül. Fárbás Tímea: Van arra valamiféle tema­tika, hogy konkrétan mit vár az iskola az óvodától a felkészítés során? Petrovics Jenőné: Már évekkel ezelőtt megtettük azt, hogy összeültünk az alsós Kovács Ágota óvodavezető és Petrovics Jenő­né iskolaigazgató (Fotó: Bíróné Türgyei Éva)

Next