Dombóvár - Dombóvár és Vidéke, 1938 (7. évfolyam, 1-25. szám)

1938-01-01 / 1. szám

Dombóvár, 1938 s‘s^«8SüsSftiá ima Trianon 18. éve­ VII. évfolyam­. 1 szám.Szombat, január 1 POLITIKAI, TÁRSADALMI ÉS KÖZGAZDASÁGI HETILAP. tfSiiMWiPwarWfetf Előfizetési ár: Egész évre 6 pengő, fél évre 3 pengő, egy hónapra 50 fillér. Egyes szám ára 12 fillér. FELELŐS SZERKESZTŐ Dr KORALEWSKI GÉZA Megjelenik minde­' szombaton. SZERKESZTŐSÉG: Dombóvár, Jókai­ utca 1. Telefon : 49 KIADÓHIVATAL: Dombóvár, Kossuth L.­u. 53. Telefon: 60 Darányi Kálmán miniszterelnök Szilveszter délutánján rádióbeszédet mond. Az érdekes nyilatkozatot midenki hallgassa meg! nyíltan állást foglalt és bí­zunk a további szociális törvények sürgős jövetelé­ben, ebben a hitben remél­jük a boldogabb újévet. A boldogabb újévet, mely a kormányzó úr szolnoki be­szédének parancsa folytán politikai békét és nyugal­mat is kell jelentsen. U) esztendő Darányi Kálmán minisz­terelnök becsületesen telje­­si­lt. igtíiutén es «.tígi­c­e­lügyminisztere, Széll Jo­ef beterjesztette a Ház elé megígért törvényjavaslatot. Boldogult Gömbös Gyula igutolsó óhaja volt a titkos szavazati jognak törvény­erőre emelése és Darányi ezt az óhajt teljesítette most, amikor visszaadta az ország­nak azt a jogot, melyet an­nak idején Bethlen István gróf elvett. Évek hosszú során át minden­ ellenzéki gyűlés do­bogójáról tele tüdővel kö­vetelték a szónokok a tit­kosat, mely minden bajunk­ra panacea lesz. Minden szónoki demagógiának nyílt választás elleni táma­a­dás volt a veleje. Most ezt a méregfogat húzta ki Da­rányi Kálmán és újévi aján­déknak benyújtotta­­ a javas­latot, mely pontot tesz a múltra és emberi és lelki­ismeret szerinti politikai álláspont elfoglalását teszi lehetővé minden arra érde­mes magyar polgár részére. Tiszta, őszinte, minden nyo­mástól mentes szavazatok­kal alakulhat ki az ország politikai iránya és megszűn­nek azok a lehetetlen ano­­­máliák, amikor uradalmak cselédségét baromi módon fekfetén terelni a szavazó­ t hely­iség „­zottsága elé ! Mi üdvözöljük az új­esztendő hajnalán Darányi Kálmánnak bátor, férfias kiállását, mellyel visszaadta a népnek politikai vélemény­­szabadságát, de üdvözöljük azt a másik javaslatot is, melyet Darányi a Ház asz­talára tett, mert az a másik javaslat, amelyik a legele­settebb néprétegek öregsé­gét teszi­­ szebbé , kenyeret jelent. Egy új szociális tör­vény alapjait jelenti ez a javaslat, mely az ország legnagyobb számú, de leg­­elhagyatottabb népén segít, mely nép­munkás életét napkeltétől vakulásig több­nyire a nagybirtok napfé­nyének ányékában töltötte, hogy aztán öregségére a kegyelemkenyér keserű fa­latjain tengesse életét. En­nek a hatalmas néprétegnek jelent újévi ajándékot a má­sik törvényjavaslat, melyet Darányi Kálmán nagy, szo­ciális, megértő szívvel ter­jesztett a Ház elé. Mi bízunk a jövőben. Bí­zunk a keresztény nemzeti irány fejlődésében, mely mellett Darányi Kálmán A céhrendszer teljes felszámo­lása, valamint az ezzel egyidő­­ben életbelépett és a korlátlan iparűzési szabadság elvére helyez­kedő 1872. évi ipartörvény még súlyosabbá tette annak a magyar kézműiparosságnak a helyzetét, amelyet a nagy lépésekkel tért hódító gyáripar versenye, a közös vámterület hátrányai s a tőke­­szegénység amúgy is kikezdett. Az egyes nemzetgazdászok jel­szava, hogy a kézművesipar amúgy is kihalásra van ítélve, nálunk is éreztette hatását. Természetes, hogy az 1884. évi XVII. t. c. által életrehívott ipartestületek, a számukra meg­szabott szűkebb hatáskörben, nem felelhettek meg azoknak az összes feladatoknak, amelyet az iparosság tőlük várt. Megalakítá­suk az érdekeltség tetszésétől függött, ebből folyólag éppen azok a vidékek maradtak ipar­testületek nélkül, amelyeknek a kultúrközpontoktól távoleső kéz­művesei elsősorban szorultak az irányításra, érdekeik fokozottabb oltalmára és előbbrevitelére. Az ipartestületek között sok olyan volt, amelyik taglétszámának és anyagi erejének csekély volta s az iskolázottságban és képzett­ségben meg nem felelő, ros­­­szul fizetett ipartestületi jegyzővel még azokat a feladatokat sem tudták ellátni, amelyeket az 1884. évi XVII. t. c. az ipartestületek számára kijelölt. Az ipartestüle­tek jó részének a működése ki­merült a tanoncszerződések meg­kötésében és a munkakönyvek lebélyegezésében : az iparos tőlük gazdasági támogatást, kulturális felvilágosítást és szociális gon­doskodást nem várhatott. Számos ipartestületnek a taglétszáma igen alacsony volt, ennélfogva azután az ipartestület kis anyagi erővel rendelkezett. A bodrog­­keresztúri 68 tagú ipartestületnek egész évi bevétele 27 pengő, a 73 tagú hercegszántóéi 89, a 65 tagú felsőszentivánié 114, a 121 tagú almáskamarásié 128, a 49 tagú kübekházaié 144, a 70 tagú olaszliszkaié 153 pengő volt volt; a 193-as taglétszámú erdőbényei ipartestület évi bevétele is csak 169 pengőre rúgott. Vajjon milyen »adminisztráció“ és milyen »gazdasági, kulturális és szoci­ális jellegű“ tevékenységet fejt­hettek ki ezek az intézmények és milyen vezető tisztviselője lehe­tett az olyan ipartestületnek, amelyiknek egész évi bevétele alig haladta meg a 100 pengőt? Ezekről az ipartestületekről mon­dotta az 1932. VIII. t. c. indoko­lása, hogy nem tartanak meg­felelő képzettségű munkaerőt az írásbeli teendők elvégzésére, mert nem tudják kellően díjazni s az ipartestületi jegyző teendőit hajnalán A ? ifi inf?rtpsfjir.ati hálnzírt írta . Bornemisza Géza m. kir. iparügyi miniszter

Next