Érd - Érdi Újság, 1997 (7. évfolyam, 1-52. szám)

1997-01-03 / 1. szám

MEGJELENIK MINDEN PÉNTEKEN VII. ÉVFOLYAM 1. SZÁM 1997. JANUÁR 3. BOLDOG Az év végi hálaadás összegzésének háttérzené­jét már az utcáról beszűrődő szilveszteri trom­bitahang és petárdadurrogás színesíti. Az óév utolsó órái ebben a kettősségben telnek, s mi­ként feladata a számvetés, úgy a tervezés is az. Azt írtuk múlt évi naptárunkra, hogy 1996 le­gyen a szolgálat éve, s most köszönjük mindazok­nak, akik igényt tartottak szolgálatunkra. Mond­junk köszönetet azoknak, akik próbára tettek bennünket, alázatra segítettek, s azoknak is, akik bíztattak, bíztatnak bennünket. De van-e még hitele a szavaknak? Van-e még hitele a szónak ott, ahol a viszályt keltő is rezze­néstelen arccal kíván áldott karácsonyt minden jóakaratú embernek? Van-e még hitele ott a szó­nak, ahol a tényekben, az eredményekben nem a valóságot ismerik fel, nem azt láttatják, hanem mögöttes sandaságot keresnek? Van-t? az együvé tartozásnak őszintesége, reménye, bizodalma...? ÚJ ÉVET! Eszembe jut az évtizeddel ezelőtti újév haj­nalának vasúti restije, ahol még az előző év bó­dulatának jegyeit magán viselő új évet köszön­tő ismeretlen - az addig soha nem hallott - rig­mussal üdvözölte a jövendőt: Legyen ez az új esztendő áldást hozó, bőven termő, VIGYEN GONDOT, BÚT, BÁNATOT, HOZZON BÉKÉT, BOLDOGSÁGOT. Magyar magyart már ne bántson, aki ártott az is áldjon, Isten keze óvjon-védjen minden magyart ez új évben. S most, amikor boldog új évet kívánunk egymásnak, az ne csak egy félvállról odave­tett „így szokás” legyen, hanem tudatosuljon mindannyiunkban, hogy ezért tennünk kell. Ennek érdekében fogadjuk a jóakaratú embe­rek kéznyújtását, ennek rendeljük alá szolgá­latunkat. Harmat Béla polgármester Harmat Béla polgármester és dr. Marsó Gyula jegyző köszönetet mond mindazok­nak, akik karácsonyi és új évi jókívánságaikat fejezték ki mind az önkormányzat­nak, mind a polgármesteri hivatalnak. PÁLYADÍJ-ELŐZETES ! Fizessen, aki Érdre jön? Városházi tudósítás m­m­m­m Blokádra készülnek a burgenlan­di osztrákok, így akarván meg­akadályozni, hogy a magyar autósok a pénzdíjas autópálya helyett a B10-es úton próbál­janak eljutni Bécsbe. Az ilyen blokádok jó nagy ka­varodást tudnak okozni, eredmé­nyük azonban alig-alig van. (Gondoljunk csak a hírhedtté vált taxisblokádra s a benzin mostani árára.­ Ennek ellenére nem csodálkoznánk különöseb­ben, ha néhány magyar telepü­lés polgárai is e drasztikus mód­szerhez folyamodnának a hazai autópálya­díjak bevezetése kap­csán, hisz példátlan az a ciniz­mus, amivel a kormányzat olyan autópálya-szakaszokra készül bevezetni a díjfizetése­ket, amelyeket még deklaráltan az autósoktól ilyen vagy olyan módon behajtott pénzekből és költségvetési forrásokból épí­tettek. Az intézkedésnek egyes terü­letek lakói többszörösen áldoza­tává válnak. Az autópályák men­tén lévő falvak és városok polgá­rai egyrészt megfizetik a díjakat (az emlegetett kedvezmények, bérletek jószerivel csak a szem­fényvesztés kategóriájába sorol­hatók), másrészt elszenvedik, hogy a pályát elkerülők lakóhe­lyük többnyire amúgy is zsúfolt, szűk és elavult útjain hajtanak keresztül. A tiltakozásnak persze szám­talan formája létezik a különbö­ző magas és magasabb méltósá­gokhoz küldött levelektől kezd­ve a blokádig. Érd vezetői a le­vélírást már megkezdték, mi is közöltük a Harmat Béla polgár­­mester által a szaktárca minisz­teréhez küldött tiltakozást, s is­mertettük az arra érkezett sem­mitmondó választ. Bocsánat, nem is volt az annyira semmit­mondó, mert kiderült belőle, hogy a 6-os út várost elkerülő szakaszának régóta ígérgetett harmadik üteme biztosan nem készül el addigra, amikor az M7- esen fizetni kell. Megnyugtatásul azt is közölte a miniszter, hogy a kasszákat csak Érd után helye­zik el, ám azóta más miniszteri­ális források szerint a pénzszedő helyek a város elé kerülnek. Ami Érd forgalmának megnö­vekedését illeti, szinte közömbös, melyik változat valósul meg, így is sokan (egyes szakértők szerint a ma autópályán közlekedők 20- 30, mások szerint 70-80 százalé­ka) választják majd a 70-es utat az M7-es helyett. Ha a kapuk Érd után állíttatnak föl, az annyival előnyösebb, hogy legalább a fő­városba rendszeresen bejáró helybéliek mentesülnek a sarc alól. A város képviselő-testülete te­hát egyelőre csak a tiltakozó le­vélig jutott el, de a minap, a vá­ros közlekedési helyzetéről tár­gyalva fölmerült ennél hatéko­nyabbnak ígérkező megoldás is. A műszaki bizottság által készí­tett előterjesztés megfontolásra javasolja, hogy a város útjainak kezelését adják koncesszióba va­lakinek, s szedjenek díjat azok használatáért, természetesen csak az „idegenektől”, az állan­dó lakosoktól nem. (Bármilyen hihetetlennek tűnik is, erre tör­vényes lehetőséget kínálnak a jogszabályok, így elsőre nem hangzik rosszul: az Üdvözöljük városunkban tábla mellé (ha ezek addigra helyükre kerülnek az ÉVÁÉP udvaráról) mindjárt a pénzszedő bódékat is föl lehet ál­lítani, s majd dől a sok pénz, csak győzze számolni valaki. De gon­doltak-e ennél tovább az ötlet gazdái? Eszükbe jutott-e, hogy ettől nem jönnek be kevesebben a városba, nem szennyezik ke­vésbé a levegőt, nem lesz keve­sebb a baleset a már most is élet­­veszélyes Diósdi út-Rimsnyáki út-Bajcsy-Zsilinszky út útvona­lon, egyszóval az érdi polgár közérzete ettől fikarcnyit sem javul majd? S bármennyi pénz gyűlne is össze a helyi útadóból, a felsorolt problémák csak rész­ben lennének megoldhatók álta­la. (Igaz, néhány utcát le lehet­ne aszfaltozni, ledolgozva vala­mit a több évtizedes lemaradás­ból.) Aztán eszébe jutott-e va­lakinek, hogy mi lesz akkor, ha egyre több és több település szánja hasonló lépésre magát? Szinte látom a jövőt: lépten­­nyomon pénzszedő kapukba üt­közünk, s igaz, hogy az érdi pol­gár Érden nem fizet majd, de, ha az autópályát elkerülve Buda­pestre akar jutni, akkor az út­vonaltól függően minimum egy­szer, de lehet, hogy háromszor is a bukszájába nyúlhat.­­Aztán persze a fővárosi kerületek is fölébrednek majd, és gyorsan sorompókat állítanak ők is. Jó kis muri lesz! Ehhez képest a burgenlandi blokádosdi gyer­mekded játszadozás, jöhetnek hozzánk tanulni a sógorok! Folytatás a 2. oldalon ÁRA 20 FT LESZAVAZTÁK AZ EGYSÉGES TARIFÁT Vízdíjmérték Fordulat következett be a víz- és csatornadíjak megál­lapításáért évek óta folytatott küzdelemben: Érdnek si­került leszavaznia az Érd és Térsége Víziközmű Kft.­­ben (ÉTV) a város számára előnytelen, úgynevezett egységes vízdíjat. Városházi tudósítás A probléma megértéséhez egé­szen a rendszerváltás utáni idő­kig kell visszatekinteni, amikor is a Pest Megyei Víz- és Csator­namű Vállalat (PVCSV) felszá­molásáról döntöttek, és megala­kult az ÉTV Kft. 17 önkormány­zat részvételével. Ahogy ezt ma az alapítók hangsúlyozni szere­tik, politikai kérdés volt a kft. megalakítása, a vízellátás meg­oldása. A társaságba azonban nagyon eltérő adottságú telepü­lések kerültek. A zsámbéki me­dencében például csak nagyon magas költséggel lehet az ivóvi­zet előállítani, míg például Érden és néhány környező településen sokkal olcsóbban. Az alapítók akkor úgy döntöttek - ma elősze­retettel hangoztatják többen, hogy Érd feltétel nélküli egyet­értése mellett -, hogy a társaság területére egységes vízdíjat álla­pítanak meg. Magyarul: ugyan­annyit kell fizetni egy köbméter ivóvízért ott is, ahol az előállítás 400 forint fölött van (például Zsámbék) és ahol ez lényegsen olcsóbb (például Érd). Ez nagyon testvéries megoldás, de hogy igazságos-e...? Ám fo­gadjuk el, hogy ez egy fontos po­litikai kérdés volt akkor. S ma is az persze, csak az anyagi szem­pontok kezdik megelőzni a poli­tikáikat. (Végtére is kapitalizmus épül itt, vagy mi a fene.) Egyes települések kezdtek rájönni, hogy nem is olyan jó ez az egysé­ges vízdíj (Százhalombatta pél­dául angolosan távozott a társa­ságból), elsősorban Érd kezdte érezni ennek hátrányait. De hiá­ba a legtöbb szavazattal (45) ren­delkező tagja a kft.-nek, egyedül nem tudott változtatni a helyze­ten, s valamilyen, nem egészen érthető oknál fogva eddig nem si­került maga mellé állítania a ha­sonló érdekű településeket. Kiszállhatna a buliból Érd is persze, Battához hasonlóan, de hát nem olyan egyszerűek a tu­lajdonviszonyok. (A testület en­nek a lehetőségét sem vetette el, illetve azt fontolgatja, miként le­hetne a társaságon belül marad­va mással üzemeltetni az érdi rendszert.) Érdnek osztatlan kö­zös víziközmű-tulajdona van hat másik településsel (Budaörs, Törökbálint, Diósd, Tárnok, Sós­kút, Pusztazámor), másrészt ta­gadhatatlan, hogy az elmúlt évek során például Zsámbékon kor­szerű, új víz- és csatornarendsze­rek épültek ki, míg Érden vi­szonylag elavultak, több ráfordí­tást igénylőek a rendszerek. Maradt tehát az évről évre ki­újuló vita a díjakról. Idén viszont a sarkára állt az érdi önkormány­zat (hiába, szorult helyzetben mindent megpróbál az ember), s kezdte azzal, hogy 1997-re mint­egy százmillió forint bérleti dí­jat akar kérni az ÉTV Kft.-től a közműrendszer használatáért, mondván, hogy a társaságnak legalább ekkora eredménye ke­letkezett az érdi vízen. Második lépésként a testület azzal enged­te el képviselőit a kft. díjmegál­lapító taggyűlésére, hogy semmi­képpen ne szavazzák meg az egy­séges vízdíjat, ragaszkodjanak a településenkénti, de legalább a kistérségi (Érd plusz a felsorolt hat település) tarifákhoz. Mivel az említett tulajdoni és szavazati arányok miatt Érdnek egyedül semmi esélye sem lehe­tett akaratának érvényesítésére, Harmat Béla polgármester még a taggyűlés előtt meghívta egy előzetes eszmecserére a társaság­hoz tartozó települések polgár­­mestereit. Itt aztán mindenki mondta a magáét, ahogy eddig, s úgy tűnt, Érd aligha szerez sok szövetségest. (Diósd polgármes­tere például kifejtette, hogy ő az egységes vízdíj mellett lenne, de a testülete ezt nem szavazta meg.) Ilyen előzmények után megle­pő fordulat következett be a tár­saság taggyűlésén: leszavazták az egységes vízdíjat. Na, nem a vélemények változtak meg, csak éppen a voksoláson részt vevők száma alakult úgy, hogy Érd és Diósd szavazata elegendőnek bi­zonyult e döntéshez. A végered­mény szempontjából ez azonban közömbös. Az olvasó persze most arra len­ne kíváncsi, hogy mennyi is lesz ezek után a víz- és csatornadíj Érden. Hát ezt még nem lehet pontosan tudni. A képviselő­­testület úgy tervezi, hogy 146 fo­rint lesz a köbméterenkénti ár, csatornadíj nélkül (de nem ismert még, hogy a kormányzat milyen mértékben támogatja a lakosság vízellátását, mert ez az összeg annyival csökken még), ha vi­szont az egységes vízdíj maradt volna, akkor 185 forintra jött volna ki a tarifa köbméterenként. A 146 forintba egyébként az em­lített százmilliós eredmény is benne van, amit a rendszer fel­újítására kívánnak fordítani. M. Nagy

Next