Gerjen - Gerjeni Hírek, 2001 (4. évfolyam, 1-12. szám)

2001-01-01 / 1. szám

2001. január IV. évfolyam 1. szám_____________INGYENES Köszönjük olvasóinkat a HI. évezredben, a XXL században .&oldogok, akik tudják, miért élnek, mert akkor azt is tudják majd, hogyan éljenek. Qdjoldogok, akik összhangban vannak önmagukkal, mert nem kell szüntelenül azt tenniük, amit mindenki tesz.­­S&oldogok, akik csodálkoznak ott is, ahol mások közömbösek, mert öröm lesz az életük. Ö&eldogek, akik tudják, hogy másoknak is lehet igaza, mert békesség lesz körülöttük. Ö&oldogok, akik nevetni tudnak önmagukom, mert nem lesz vége szórakozásuknak O&oldogok, akik meg tudják különböztetni a hegyet a vakondtúrástól, mert sok zavartól kímélik meg magukat Ö&oldogok, akik észreveszik a diófában a bölcsőt, az asztalt és a koporsót, és mindháromban a diófát. Cén­ert nem csak néznek, hanem látnak is. Elmúlt hétezer év­ ­­^kiválasztottak vagyunk, hogy olyan eseményt élhettünk­­_^V^át, melyet nem sokan? Lehet, Lássuk miért. Az egyházi időszámításnak, azaz a nálunk is hasz­nálatos polgári időszámításnak kiindulópontja az az év, amelyre az egyházi hagyomány Jézus születését teszi. Jézus születésének évére vonatkozóan azonban már a legkorábbi hagyomány sem jutott egyöntetű álláspontra. Máté evangéliuma Jézus születését a „betlehemi gyermek­­gyilkos” Heródes júdeai király uralkodásának legvégére teszi; mivel pedig Heródes i.e. 4. tavaszán halt meg, Jézus­nak legkésőbb az év elején vagy i.e. 5. végén kellett volna születnie. Lukács evangéliuma szerint viszont Tiberius ural­kodásának 15. évében kezdte igehirdetését Jézus, „mintegy 30 éves korában” - születése tehát az i.e. 1. körüli évek egyikére esnék. Egy további, az eddigieknek ellentmondó adatot közöl ugyancsak Lukács evangéliuma, amikor el­mondja, hogy „azokban a napokban Augustus császár paran­csot adott az összeírásra. Ez volt az első összeírás, amely Quirinius syriai helytartósága idején megy végbe...” Quirinius által végrehajtott összeírás a zsidó történetírás közléséből és feliratos források alapján is ismert. Ezek sze­rint ő i. sz. 6-8 között volt Szíria provincia császári legátusa, és az ő irányítása alapján történt az első adóösszeírás Júdeá­Zsidó időszámítás íí világteremtés szerinti zsidó időszámítás részben az Cotestamentum héber szövegére, és részben a héber nyelvű Nagy világkrónika adataira támaszkodik. A zsidó vallási életben ma is a világteremtés kezdőévét használják, így a zsidó vallásúak körében jelenleg 5761-t írnak. Következő szám megjelenik: 2001. február 9-én Lapzárta: 2001. január 27. ban - amelyet i. sz. 6-ban csatoltak a Római Birodalomhoz. Ez az első olyan júdeai összeírás, amelyről biztos tudomá­sunk van. Lukács evangéliumának ellentmondásaira a korai egyházi írók is felfigyeltek. A legkorábbi (i.e.6) és legkésőb­bi (i. sz. 6) keletkezések között aztán az egyházi történetírás a középutat választotta. Mivel nulladik év nincs, így a Krisztusi időszámítás i. sz. 1. évvel indult és azóta 2000 év telt el. Hidzsra - mohamedán - évszámítás f Az iszlám időszámítást Omar kalifa állapította meg. Ez Qywé'Mohamed Próféta életének legpontosabban ismert, és egy időszámítás alapjául alkalmas időpontja a Mekkából Medinába történő menekülésszerű kivándorlása volt: a hidzsra. Ez az esemény a mi időszámításunk szerint 622. július 16-án történt, így­­ figyelembe véve, hogy az iszlám naptár hold­éveket számít - jelenleg a mohamedánoknál 1422-t írnak.

Next