Kiskunmajsa - Halasi Hírek, 1982 (20. évfolyam, 2-52. szám)

1982-01-13 / 2. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! HALASI KIADÁS XX. évf. 2. szám Árf­ 1­^0 forint 1982. január 13. szerda Paja Frigyes Londonban Rácz Péter, az MTI kiküldött tudósítója jelenti: Kedden délután hivatalos látogatásra háromnapos Londonba érkezett Púja Frigyes külügymi­niszter. A magyar diplomácia vezetője brit kollégája, lord Carrington meghívásának tesz eleget. Ven­déglátójával a ma kezdődő hiva­talos tárgyalásokon a kétoldalú kapcsolatokat és az időszerű nem­zetközi kérdéseket tekinti át. • Kedden délután lord Trelgar­­ne, a brit külügyminisztérium parlamenti államtitkára udva­riassági látogatást tett Pója Fri­gyesnél. (MTI) Sajtóposta 4. oldal Az NB II. tavaszi sorsolása 7. oldal Az ötnapos munkahét nyitánya a megye ipari üzemeiben Hazánk iparának történetében az elmúlt hét volt az első, amikor az ötnapos munka­rend általánossá vált. A nyitány általában mindenütt jól sikerült, a gondos előkészítés­nek — néhány kisebb zökkenőtől eltekintve — megvolt az eredménye. A dolgozók alap­jában véve elégedettek voltak, örültek a két­napos hétvégi pihenőnek. Néhány üzemben a tapasztalatok iránt érdeklődtünk, s általá­ban kedvező válaszokat kaptunk. Kiskunfélegyházán, a VBKM Villamosszigetelő és Műanyag­gyárában Tulkán György igazgató elmondta, hogy a vártnál is job­ban sikerült az új munkarendre való áttérés. A gyár dolgozói, — még azok is, akik az előkészítés során aggályoskodtak —, jóked­vűen várták a kettős pihenőna­pot. Az óvodákkal, bölcsődékkel jól sikerült az egyeztetés a gyer­mekes szülők igényei szerint. Az első napokban a közlekedéssel volt gond. Egyes buszjáratok vagy túl korán, vagy túl későn indultak, ezért néhány napig a Volán Vállalattal állandó párbe­szédet folytattak. Végül ez is rendeződött, mert a Volán is, a gyár is, módosította a korábbi el­képzeléseit, míg nem találkoztak az időpontok. Természetesen csak percekrő­l volt szó. A VSZM-ben egyébként 100 ezer óra munkaidőalap-csökke­néssel jár az ötnapos munkahét bevezetése. Az év első munka­napján, — az előzetes intézkedé­seknek megfelelően —, jól szer­vezett tempóban kezdődött el a munka. Mindenütt érezni lehet a gyár területén, hogy gyorsabban ketyeg az óra, mégsincs sehol kapkodás —, hangsúlyozta az igazgató. — Ez most nagyon fon­tos, hiszen erre az évre változat­lan áron számolva 12 százalékkal növeltük termelési tervünket. Az első héten nem merült fel olyan probléma a gyáron belül, ami en­nek teljesítését megkérdőjelezné. Bizonyos anyagok hiánya ugyan előrevetíti árnyékát, remélhetően ezt el tudjuk kerülni. □ □ □ Az Egyesült Villamosgépgyár bajai szerelvénygyárában ugyan­csak az új esztendő első napján tértek át az ötnapos­­ munkahétre. A gazdasági vezetés a szakszer­vezettel egyetértésben körültekin­tő tervet dolgozott ki a kieső munkaidő pótlására, s a dolgo­zók érdekei sem szenvednek csor­bát. Az üzemen belül zökkenő­­mentes volt az áttérés, azonban­ külső problémák jelentkeztek. Az óvodai, bölcsődei nyitási idő, a Volán ■ járatai nincsenek még (Folytatás a 2. oldalon.) TÖBB ÓRÁT KÉSNEK A BUSZOK, NEGYVEN GÉP DOLGOZIK Ónos eső, fagypont alatti hőmérséklet Hétfőn reggel a megye főútvo­nalait vékony hókása­ fedte, amelynek mintegy 60 százalékát sikerült letisztítani. Az alsóbb­rendű utak a leesett és a leta­posott hóréteg hatására síkossá váltak. A hőmérséklet mínusz 8 és mínusz 13 Celsius-fok között váltakozott. A közutakon ekkor 28 sószóró dolgozott. A 44-es szá­mú úton az aluljáró a folyamos vízutánpótlás miatt, az állandó takarítás ellenére eljegesedett, ezért itt sebességkorlátozást lép­ettek életbe. Hétfőn kora dél­­ra a főutak a leszórt só ha­­­ ra latyakossá váltak, tisztítá­­st 24 munkagép végezte. kora délutáni órákban köt­­ött, és este 8 óráig tartott az sz megye területére kiterjedő­­ eső, amely a főutak síkos­át tovább növelte. Az alsóbb­­dű utak az ónos eső következ­én rendkívül síkossá, helyen­­t jégpáncéllal borítotttá váltak. rt január 11-éről 12-ére virra­­ó éjszaka, ezeken az útvonala­on — a csomópontokban, í­vek­ni átjárókban, autóbusz-meg­­rókban — lokális beavatkozást skalmaztak, azaz homokkal és granulált salakkal védekeztek. Ez a munka kedden egész nap tartott, ezen a napon 40 munkagép dol­gozott. A főútvonalhálózaton a latyak eltávolításán a gépjár­művek gépláncba sorolva dolgoz­tak, s várhatóan mára ezeknek az útvonalaknak 80 százalékán fekete lesz a burkolat. Kedden déltájban az 5. sz. fő­útvonal Kiskunfélegyháza és Csongrád megye közötti szaka­szán nagy intenzitású ónos eső esett amely a mínusz 3 Celsius­­fok hőmérsékletnél azonnal a burkolatra fagyott. Dékány Ernő, a Volán távolsági autóbusz-állomásának főnöke el­mondta, hogy hétfőn este 5 órás késéssel érkezett céljához a Ba­ja—kiskörös—kecskeméti járat. A hajós—kecskeméti autóbusz ked­den reggel 150 percet késett.­­ Amikor a tájékoztatóját mondta, Kecel—kecskeméti járat 125­ perc késés után sem érkezett meg. Ugyancsak kedden Kecskemét— Hajós viszonylatában, a megye­székhely és Kecel között közle­kedő autóbusz egyaránt 4 órát késett. A Budapest—Kecskemét közötti távolsági járatok átlago­san 30—40 perc késéssel, a hely­közi járatok negyed, félóra elté­réssel érkeztek úti céljukhoz. E vonatkozásban Kunbaracs—Kecs­kemét közötti járat késett a leg­többet, 70 percet. Sajnos, járatel­maradás is történt, ugyanis jéggel borított út miatt nem in­a­dult el a Kecskemét—Miklóste­­lep—Kecskemét, a Kecskemét— Katonatelep—Kecskemét, illetve a Kecskemét—Kerekegyháza—Kecs­kemét járat. A megyeszékhely helyi tömeg­­közlekedésében is fennakadást okozott a jeges út. Átlagosan 15—30 perc késés volt egy-egy vonalon, ugyanis az autóbuszok csak lépésben voltak képesek közlekedni.­­ Nagy László állomásfőnök kecskeméti Nagyállomásról arról a tájékoztatott, hogy a vonatok mi­nimális, 10 perces késéssel érkez­nek. Valamennyi személyszállító vonat közlekedik, a legnagyobb gondot a váltók alkatrészeinek mozgatása okozza. Az ónos eső ugyanis ezekre az alkatrészekre ráfagyott, s benzinlámpákkal me­legítik fel és kaparják le. A vas­útállomáson megfeszített munka folyik a mostoha körülmények miatt, ugyanis a kocsimozgatás is lelassult, a kocsirendezők nem tudnak a vagonok közé menni. A síkosság ellen minden módon vé­dekeznek, mégis arra kérik az utazóközönséget, hogy a peronon óvatosan közlekedjenek, és a moz­gó vonatokra ne ugráljanak fel. A megyei rendőr-főkapitány­ság arra kéri a gépjárművezető­ket, hogy csak a legszükségesebb esetekben induljanak el. Akik gépjárműbe ülnek, óvatosan bán­janak a gáz- és fékpedállal, mert a járművek könnyen megcsúsz­nak, kipördülnek. Sajnálattal tapasztaltuk, hogy a közterületek tisztántartása, a jégtől való megtisztítása nehezen halad, bár a megyeszékhely költ­ségvetési üzemének gépei az autóbusz-megállókban, a járdá­kon tevékenykedtek. Nagy szük­ség lenne arra, hogy a magán­házak előtt a tulajdonosok elta­karítsák a lefagyott havat, s ez­zel megelőzzék a baleseteket. G. G. • Kecskeméten, a Kéttemplom közben így­ lehetett közlekedni. • Nehezen birkóznak meg a le­taposott jéggel a hómunkások. (Tóth Sándor felvételei) Újítanak a szocialista brigádok Kiskunhalason állattenyésztő szak- és betanított munkások alakítottak először olyan munka­­csoportot az állami gazdaságiban, amely a szocialista brigád cím elnyerését tűzte célul maga elé. Ennek az eseménynek már jó két évtizede. A november hete­dikén alakult, és a November 7. brigád nevet választott közösség azóta sokszorosan eleget tett a követelmén­yeknek. Tagjai együttesen és külön­­külön is fáradoztak azért, hogy minél magasabb képzettséget sze­rezzenek, ennek birtokában még eredményesebben dolgozzanak. Így vált egészen rövid idő alatt nyereséges ágazattá a szakosított telepen a sertéstenyésztés és -hiz­lalás. Ma is az, és az állami gaz­daság egyik tekintélyes vágóál­lat-szállítója a Baján működő BÁCSHÚS közös vállalatnak. A halasi példát követve az ál­lami és szövetkezeti gazdaságok­ban sorra alakultak a szocialis­ta cím megszerzéséért a több és jobb munkára, a rendszeres ta­nulásra, a tartalmasabb életvitel­re igényt tartó, s arra vállalkozó munkacsoportok. A Kecskemét­­szikrai Állami Gazdaság szocia­lista brigádjai — a nagyüzem sajátos helyzetét figyelembe véve, — az egyéb kötelezettség mellett, az újítómozgalomban mutattak fel átlagon felüli teljesítményt. A műszaki brigádok jobbnál jobb ötleteket valósítottak meg. Töb­bek között maguk terveztek, szer­kesztettek olyan munkaeszközö­ket, amelyek segítségével a gaz­daság nagyüzemi ültetvényeit széles sorúvá alakítás nélkül jól megművelhették. A kereske­d­­delemben kapható munkaeszkö­zök zömét ugyanis 380—480 centi széles tőkesorú szőlőben tudják használni. A közbeeső tőkesorok kivágásával még inkább csökkent volna az egyébként is szerény termőképességű Homoktalajon az ültetvények hasznos felülete. A szikrai újítók az országos helyezettnek járó elismerést első is megkapták a MEDOSZ-tól. A dunavecsei Béke Tsz-ben­ dol­gozó Gábor Áron szocialista bri­gád már tizenöt esztendeje össze­forrott közösség, tizenháromszoros aranykoszorús szocialista brigád. A Szakma Kiváló Brigádja cí­met is megszerezte. A műszaki dolgozók huszonhat tagú közös­ségének a nevéhez számos újítás fűződik. A legújabbak a szőlő­­ültetvény felújításához, a támbe­­rendezés szereléséhez huzalhaj­togató eszközt szerkesztettek, amelyik igen jó hatásfokkal mű­ködik. A nagyüzemi gyümölcsösökben célszerűen használható, olcsó szállítókocsi is dunavecsei brigád műve. A közös gazdaság egyik nagyteljesítményű erőgépébe a traktonhidraulika működését biz­tonságossá tevő szelepet építet­tek ide — a gyári típusról ez ed­dig hiányzott —, azóta a kezelő­jének a munkája sokkal kön­­­nyebb, szántás közben nincs szükség arra, hogy az erőgép min­den fordulójánál hatszor, hétszer utánaállítsa a hidraulikát. Az elmúlt esztendőben szerezte meg a Szakma Kiváló Brigádja címet a kecskeméti Magyar— Szovjet Barátság Tsz Homokhát­ság szocialista brigádja, mely­nek tagjai a növénytermesztési főágazatban értek el kimagasló teljesítményt. E közösség munká­ja is hozzájárult ahhoz az együt­tes eredményihez,­­ amelynek elis­meréseként a kecskeméti közös gazdaság 1981-ben termelési nagydíjat kapott. A Kiskunságban 73 mezőgaz­dasági szövetkezet , szocialista brigádjai 160 milliót érő munka­felajánlást tettek. Teljesítéséről a következő hetekben az évzáró közgyűlésen, küldöttgyűlésen ad majd számot a munkájukat ér­tékelő versenybizottság. A szo­cialista brigád cím különböző fokozatainak megszerzése, kiváló dolgozó kitüntetés, erkölcsi anyagi elismerés lesz majd és a jutalma a brigádok, munkacso­portok, s az egyéni versenyben helyt állók közös érdeket szol­gáló fáradozásának. K. A. • Minden alkalmas időt kihasználva forgatják a talajt a kecskeméti Magyar—Szovjet Barátság Tsz-ben. Ahol most a nagy teljesítményű erőgéppel dolgoznak, még ebben az évben csonthéjas gyümölcsöst te­lepítenek. (Pásztor Zoltán felvétele) • Lánctalpas traktort ja­vít a dunavecsei Béke Tsz-ben Walter Gyula mezőgazdasági gépszerelő, a Gábor Áron brigád tag­ja és ifjú Fodor Gyula szakmunkástanuló. (Méhesi Éva felvétele) A tanyaközpontba összehí­vott falugyűlésre igyekezve igencsak döcögött a tanács, a téesz, meg a helyi népfrontbi­zottság elnökével­­­ gépkocsi. A tizenvalahanyadik huppanó­­nál aztán szóba is került: — No, kapunk majd a nya­kunkba, hogy a bekötőútra még ígéret sincs ... Szó, ami szó, így is volt. Ám, ha nem is lelkendeztek, de a nagyközség tanácsának más irányú kötelezettségét figye­lembe vették a gyűlés résztve­vői, s másra terelődött a szó. A szerződéses állatnevelés gondjait, bajait sorolták, majd a bolt, orvosi rendelés is terí­tékre került, sok egyéb mellett. Miért él ma is emlékezetem­ben ez az eset? Az évenkénti falugyűlések talán legjellem­zőbb mozzanata, hogy a nácielnök számot ad arról:­­a­tervekből mit valósítottak meg, a az ígéretekből mit teljesítettek. S hogy minden esztendőben újra ki kell állni, megsokszo­rozza a felelősséget, mondhat­juk úgy is: kiszélesíti az állam­­igazgatási munka társadalmi ellenőrzését. A falugyűlések, illetve a ha­sonló célú városkörzeti tanács­kozások a szocialista demokrá­cia jelentős fórumai. A felszó­lalók nem a retorika szabá­lyait tekintik elsődlegesnek. Őszinte véleményt mondanak, sokszor türelmetlenül sürget­nek a közösség előbbre jutása érdekében. Ha a leggyakrabban előke­rült kérdéseket pontoznánk, vezetné a sort az út, a víz, villany és a járdaépítés. De a a környezetvédelem, a település tisztasága éppúgy szóba kerül, mint az, hogy esetenként nem lehet tápot kapni a termény­boltban, s hogy a zöldség- és gyümölcsfelvásárlás akadozá­sa rontja a termelőkedvet. Ám, ha csak panasznap len­ne a falugyűlés, aligha volna érdemes minden esztendőben elmenni oda a hívó szóra, plakát invitálására. A kérése­­­ket, javaslatokat a tanácsok napirendre tűzik és a követke­ző falugyűlésen beszámolnak az érdemi intézkedésekről. Figyelmesség, ugyanakkor jó módszere is a tanácsi munká­nak, hogy igyekeznek minden­kinek lehetővé tenni a gyűlésen való részvételt. falu­Így aztán gyakorta helybe mennek, mert a tanyasi emberek nem szívesen indulnak útra. A ke­rekegyházi Balogh család már évek óta a tanyáján fogadja a környékbelieket, a részfalu­gyűlés inkább családias be­szélgetés jellegét ölti. A falugyűlésen a tanács el­nöke nemcsak az elmúlt év eredményeiről ad számot, de ismerteti az új esztendő terveit, céljait is. S a vélemények mel­lé felsorakoznak a felajánlások is, hogyan tud társadalmi mun­kával, vagy pénzbeli hozzájá­rul­ással segíteni a lakosság a községfejlesztés tervének meg­valósításában. Az idei tanácskozásokon a kereskedelmi ellátás és a la­kossági szolgáltatás helyzetéről is szó esik. Ezért nemcsak az országgyűlési képviselő, a párt­­bizottság munkatársa, a gyes, a körzeti tanácstag me­meghívott, hanem a kereske­­­delmi ellátásért, a szolgáltatá­sokért felelős vállalatok, szö­vetkezetek képviselője is. Több helyen már falunapot is rendeztek. Délelőtt társadal­mi munkában, délután a ta­nácskozáson, este meg a köz­ségi bálon találkoztak a hely­béliek, megadván a jussát a munkálkodásnak, a nak és a vidámságnak politika­egy­aránt. Bács-Kiskun megyében min­­­t­egy másfél száz falugyűlést, városkörzeti tanácskozást tar­tanak meg február végéig. Az eltelt esztendők tapasztalatai­ból — 1975-től vált rendszeres­sé megrendezésük — arra kö­vetkeztethetünk, hogy a falu, a város dolgaiért felelősen szó­lók hasznos fórumai lesznek az idén is. N. M.

Next