Kiskunmajsa - Kunsági Hírlap, 2012 (3. évfolyam, 1-52. szám)
2012-02-03 / 5. szám
PPPSP«gg Változás az üdülőfaluban Egy vállalkozás kezdeményezésére az önkormányzat az állami főépítész jóváhagyásával több telket is átsoroltatott az üdülőfaluban. A 8003, 8004, 8005, 8006, 8007, 8008, 8009, 8010. helyrajzi számú teleksor az eddigi hétvégiházas üdülőterület besorolása üdülőházas üdülőterület besorolásra változott. A szerdai testületi ülésre készített előterjesztés szerint az átsorolást az eltérő helyzet indokolja, ugyanakkor az intenzívebb beépítés lehetőségét is megemlíti a képviselők elé kerülő anyag. A telkek az országút mentén fekszenek, a többségük önkormányzati tulajdonban van. Talált pénz A Dél-alföldi Ivóvízminőség-javító Konzorcium tagtelepüléseinek tervezési hozzájárulásként befizetett és fennmaradt önerő 70 százaléka visszafizetésre kerül. Kiskunmajsa 1.253.666 forintot kap így vissza, amelyet az önkormányzat a 2012-es költségvetésben fog felhasználni. WTC ajándék a tűzoltóknak Kiskunfélegyháza is kapott egy darabot a World Trade Center ikertornyaiból. A terrorista merényletben több ezren meghaltak, miután két eltérített repülőgép 2001-ben beleszállt az ikertornyokba, s azok összeomlottak. A mentés során több tűzoltó is életét vesztette. Az ajándékba adott acéldarabok az ikertornyok tartógerendájából származnak, amelyeket egyben tároltak a New York-i Kennedy repülőtér egyik hangárjában, majd a város tűzoltó akadémiáján. Ott vágták négy darabba, hogy a budapesti, hatvani, kecskeméti és kiskunfélegyházi tűzoltóknak ajándékozhassák Dan Daly nyugalmazott New York-i tűzoltóparancsnok kezdeményezésére. Az ajándékozással a két ország tűzoltóinak bajtársi kapcsolatát szeretnék kifejezni, az acéldarabokat Eleni Tsakopoulos Kounalakis amerikai nagykövet adta át az országos katasztrófavédelmi főigazgatónak, illetve a városi tűzoltóparancsnokoknak. (Forrás: baon.hu) EGYHÁZKÖZSÉGI HÍREK A Kiskunmajsai Római Katolikus Egyházközség felhívása J ! Az előző évek felajánlásait megköszönve, tisztelettel kérjük a lakosságot, hogy 2011. évi személyi jövedelemadójuk 1%-ával valamelyik katolikus szervezetet támogassák. Kiskunmajsán a következő katolikus alapítványok működnek: Keresztény Ifjúságért Alapítvány (Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Óvoda) Adószáma: 18341560-103 Katolikus Nevelésért Alapítvány (Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Óvoda) Adószáma: 18341182-103 Hit és Kultúra Alapítvány (Kígyóspuszta) Adószáma: 19045528- 103 Adójuk másik 1 %-át - mellyel valame llyik egyházat támogathatják - tisztelettel ] s kérjük, hogy a Magyar Katolikus Egyház i j részére ajánlják fel. " Technikai száma: 0011 Családi események Elhunytak: id. Koncz Mihály 77 éves, Kertész Péterné Patyi Etelka : 95 éves, Nyerges Ferencné Szikorai Julianna 84 éves, Jegyes Molnár Pál 44 éves korukban A kép forrása: http://fiskerstudio.com/wordpress/ kunsagihirlap.hu Kunsági Hírlap Már megint Új alapokon a testvérvárosi kapcsolatok Pályázat segítségével erősítené I testvérvárosi kapcsolatait Kiskunmajsa. Az előző években Majsa vett már részt hasonló pályázaton, a most kiírt lehetőség megvalósításával a Majsa Napok rendezvényeit bővítenék a következő három alkalommal. Teljesen másképp, mint eddig. A pályázatot legegyszerűbben Neue Begegnungen-nek érdemes nevezni, amivel az Európa a Polgárokért Program 1. alprogramjának 1.2. pályázati típusát - Testvérvárosok hálózatának kialakítása - lehet megvalósítani. A pályázatot az Európai Bizottság Oktatási, Audiovizuális és Kulturális Végrehajtó Ügynökségéhez kell benyújtani. A benyújtás határideje február 1., a képviselő-testület előző szerdán döntött a beadásról. A programok megvalósítását még ebben az évben meg kell kezdeni nyertes pályázat esetén. Az Abonyi Henrik alpolgármester által jegyzett előterjesztés elképzelései szerint a 2012, 2013, 2014-ben megrendezésre kerülő 4 napos rendezvénysorozat egyik központi eleme lenne a testvérvárosok bemutatkozási lehetősége: a testvérvárosok közül minden évben lenne egy kiemelt vendég. Az adott év díszvendége tematikus kiállításokat rendezne, illetve városa amatőr művészeti csoportja is bemutatkozna egy önálló esttel a Kulturális Központban. Az utolsó estén is főszerepet kapna a díszvendég, a megrendezésre kerülő utcabálon a díszvendégként bemutatkozó testvárvárosból érkező DJ szolgáltatná a zenét, illetve a sportcsarnokba szervezett bálon a díszvendég testvérváros országának specialitása lenne a vacsora, amelynek elkészítéséhez egy helyi vállalkozó nyújtana segítséget, s ! A bálon - csakúgy, mint az utcabálon - az adott ország zenéjét is megismerhetnék a résztvevők, az elképzelés szerint a helyi és a vendég néptánc- csoportok táncházat tartanának. A tervezet előremutató abból a szempontból, hogy az eddigi testvér-i városi programok a város lakossága számára szinte észrevehetetlenek voltak. Leginkább néhány civil szervezetet érintettek, esetleg az önkormányzat oktatási intézményeit, de a kulturális áramlás a testvérvárosainkkal ezzel nem jöhetett létre - az elitista megvalósítást a delegációk szeparált ünnepi vendéglátása még külön erősítette. Amennyiben sikerül a jó 50 ezer euró támogatást elnyerni (ami magyar pénzben 290-es árfolyamon 14,5 millió forintot, 330-as árfolyamon már 16,5 millió forintot jelent), a testvérvárosi kapcsolatok idén ősztől új alapokra épülhetnek - az már csak a megvalósításon múlik, hogy az elcsépelt frázisokon ezúttal sikerül-e túllépni. Elköltözik a sétáló utcáról a Tourinform Iroda (Folytatás a címlapról) A tevékenység évenkénti ismertetését most kihagynánk, izgalmasabb az a rész, ahol a Tourinform Iroda vezetője, Vadkerti Rita az iroda városmarketingben betöltött szerepéről ír. Ha az előző számunkban a Jogi Bizottságot az Alkotmánybírósághoz hasonlítottuk fürgesége okán, akkor a Tourinform beszámolója egy újabb párhuzam felismerésére ad lehetőséget. A Professzorok Batthyány Köre szépen kimunkált meglátásaira körülbelül akkora volt a fogadókészség, mint a Tourinform szakmai észrevételeire: hiába készítettek beszámolójuk szerint marketing- és fejlesztési terveket, az illetékes bizottság azokat nem tárgyalta. Ez különösen annak tükrében izgalmas, hogy a tervet tavaly július végén megküldték a polgármesternek. Lehet, szerencsésebb lett volna inkább nem csinálni semmit, amire bármily hihetetlen, a szintén találnánk példát. Tavaly az iroda nem vett részt az Utazás 2011 Kiállításon (sem), amiért tudomásunk szerint felelősségre szerették volna vonni őket - elfeledkezve arról a tudomásunkra jutott apróságról, hogy a kiállításon való megjelenésről folytatott tárgyalásokat a városvezetés, csak épp nem a város irodájával. Ettől eltekintve, hiába egy szakmai szervezet irodájáról van szó, az iroda megmaradt a politika játékszerének: ha van rajta sapka az a baj, ha nincs, akkor az: “Évről-évre kérdésként merül fel a működésünk, folyamatos bizonytalanságban vagyunk..." - áll a beszámolóban, amely akár részletesebben is kitérhetett volna arra, hogyan (mindenféle koncepció nélkül) és hányszor próbálták az irodát becsukni. Pontosan erről a játszadozásról szólt Kolompár Orbán novemberi javaslata is, amikor megmondta a tutit: “Amikor Tourinform Irodáról van szó, az mindenkinek olyan, mint a hímes tojás. Mintha kellemetlen lenne szakmailag, gazdaságilag ennek a tevékenységéről beszélni. (...) Az lenne a legtermészetesebb (...), hogy számot ad a gazdálkodásáról, szakmai tevékenységéről”. Tény, a gazdálkodás és szakmai tevékenység számadását Kolompár Orbánnál senki nem gyakorolja gyakrabban mostanában, de talán éppen ezért illene megkülönböztetnie a politikai célzatú csicskáztatást a szakmai konzultációtól - aminek egy beszámoló alapja lehetne. (Különösen akkor, ha a titokzatos esélyegyenlőségi tanácsnok alatt Kolompár Orbánt értették, aki egykor valóban betöltötte ezt a posztot, és januárban neki kellett volna beszámolnia az önkormányzattal kötött szerződése eredményeiről - ami érdekes módon elmaradt. Saját magára vagy nem kötelező érvényű a testületi határozat, vagy kellemetlen az eddig végzett szakmai tevékenységéről számot adni. Más kérdés, hogy ezeknek az úgynevezett beszámolóknak van-e bármi hasznuk. Még élénken emlékszünk a kunmajsás időszak beszámolóira, amikor a semmitmondó írásokat csont nélkül elfogadta a testület - vagy ha rossz napjuk volt, kicsit megcincálták, de nagyon ritkán -, de ha rámutattunk valami valós problémára, azonnal kitört a hiszti. Ezt csak úgy mondjuk, nem tartozik ide. Annyiban viszont mégis, hogy a Tourinform Iroda beszámolója egy nagyon fontos problémára is rámutat. Az előremutató tervezés, koncepció hiányára, ami azzal a veszéllyel fenyeget, hogy Kiskunmajsa idegenforgalmi versenytársai (Szeged, Mórahalom, Kecskemét, Tiszakécske, Hódmezővásárhely, Kistelek) az ott végbemenő fejlesztésekkel és beruházásokkal elszipkázzák a vendégeket. Talán, most az egyszer, hajlandó lesz a testület egy szakmai észrevételt kicsit jobban megvitatni, mint az Orbán-kormány a nevezetes Szent István Tervet, egyelőre azonban másról döntöttek január 25-én. A Tourinform Iroda bérleti szerződését a három hónapos felmondási idővel az önkormányzat felmondja, a sétáló utcáról beköltözik az iroda a Konecsni György Kulturális Központba. Az iroda kialakítására Tóth Viktor igazgatónak kell költségvetést készítenie a következő testületi ülésre. Az önkormányzati döntés szakmailag teljesen abszurd, ez esetben két kimenetre lehet gondolni. Az egyik szerint a bérleti díjjal megspórolt költségvetés a Tourinform Iroda túlélését jelentheti, amikor az államosítással, illetve a hivatalos nemzeti kifejezést alkalmazva, az újjászervezéssel megfosztják legfontosabb intézményeitől az önkormányzatot. Ezzel, valamint a város költségvetésének drasztikus csökkentésével gyakorlatilag súlytalanná válik az önkormányzat, így minél több intézményét képes átmenteni, annál nagyobb maradhat a mozgástere. Amennyiben ennek tudatában vannak a képviselők, a döntés ennek a felismeréséről is szólhat. Szólhat azonban arról is, hogy ezzel a lépéssel megkezdődik az iroda felszámolása, bár ennek ellentmond a küszöbön álló önkormányzati átalakítás, amit csak meg kellene várniuk az iroda felszántásáról és sóval behintéséről álmodozó döntéshozóknak - amihez teljesen felesleges a költöztetés. De mit lehet tudni? Akár így is, akár úgy is történhet. Vagy másképp. Ha csak annyira meg lehetne bízni a majsai döntéshozókban, mint amennyire Daniel Cohn-Bendit megbízik Orbán Viktorban, már sokkal többet tudnánk. Ki kokit vet, sallert arat. Vörös Dani akcióban 2012. február 3. Az XY utcát is érinti az Iskola utca felújítása (Folytatás a címlapról) A rövid kis humoros(nak szánt) i kitérő után (amelyből az xy volt egyedül komoly) térjünk vissza a projektre. A DAOP-3.1.1/B-l 1 kódszámú, „Iskola utca rekonstrukciója Kiskunmajsán” címre hallgató pályáat terveit a kecskeméti Bács - Tender Kft. készítette nettó 1,65 millió forintért, amiben a szakértői feladatok ellátása is benne van. A projekt összköltsége 134.043.349 forint, amelyből a támogatás 120.639.014, a 10 százalékos önerő 13.404.335 forint. A rendelkezésre álló pályázati keret 2 milliárd forint, a régió három megyéjéből 20 pályamű kaphat támogatást. A projekt költségvetése Előkészítés: 5.312.500,- Ft (3,96 százalék a megengedett 6 százalékból) Ebből: Engedélyezési terv, projekt terv: 2.095.500,-Ft (1,56) Kiviteli terv: 1.270.000,-Ft (0,95) Engedélyezés hatósági díjai: 550.000,- Ft (0,41) Közbeszerzési eljárás: 1.397.000,- Ft (1,04 a megengedett 1,5-ből) Megvalósítás: 128.730.849,- Ft (96,04 százalék) Ebből: Építés: 125.752.699,-Ft (93,64) Műszaki ellenőrzés: 1.905.000, - Ft (1,42 a megengedett 2-ből) Nyilvánosság biztosítása: 692.150, - Ft (0,52) Könyvvizsgálat: 381.000, - Ft (0,28 a megengedett 0,5-ből) Tízszeresére emelkedik a talajterhelési díj A talajterhelési díj mértéke 120 Ft/m3 -ről 1200 Ft/m3-re változik, így a díj összege a tízszeresére emelkedik 2012. február 1-től. A díjtétel emelkedését a központi jogszabály határozza meg nem az önkormányzat. Múlt heti ülésén döntött a képviselő-testület a talajterhelési díj rendeletéről. A rendeletet azért kellett megalkotni, mivel a környezetterhelési díjat szabályozó törvény megváltozott, illetve a jogalkotásra vonatkozó jogszabályok is megváltoztak. A rendelet formai átalakítása a helyi közigazgatást érinti, a talajterhelési díj február elsejétől érvényes tízszeres díjszabása azokat a fogyasztókat, illetve kibocsátókat, akik nincsenek a szennyvízcsatornára kötve Kiskunmajsa közigazgatási területén. A talajterhelési díjat nekik kell megfizetniük mindaddig, amíg nem kapcsolódnak a szennyvízhálózathoz. A kapcsolódás időpontjától kezdve ezek a fogyasztók mentesülnek a talajterhelési díj megfizetése alól. A városnak az ülésre készült előterjesztés szerint 2011-ben 95 ezer forint bevétele volt a talajterhelési díjból. Az előterjesztés arra figyelmeztet, hogy nem számolható automatikusan tízszeres bevétel az új díjszabás alapján, mivel a szennyvízhálózatra csatlakozással ezek a bevételek csökkenni fognak.