Kiskunmajsa - Kunsági Hírlap, 2012 (3. évfolyam, 1-52. szám)

2012-02-03 / 5. szám

PPPSP«gg Változás az üdülőfaluban Egy vállalkozás kezdeményezésére az önkormányzat az állami főépítész jóvá­hagyásával több telket is átsoroltatott az üdülőfaluban. A 8003, 8004, 8005, 8006, 8007, 8008, 8009, 8010. hely­rajzi számú teleksor az eddigi hétvégi­házas üdülőterület besorolása üdülő­házas üdülőterület besorolásra válto­zott. A szerdai testületi ülésre készített előterjesztés szerint az átsorolást az el­térő helyzet indokolja, ugyanakkor az intenzívebb beépítés lehetőségét is megemlíti a képviselők elé kerülő anyag. A telkek az országút mentén fekszenek, a többségük önkormányzati tulajdonban van. Talált pénz A Dél-alföldi Ivóvízminő­ség-javító Kon­zorcium tagtelepüléseinek tervezési hozzájárulásként befizetett és fennma­radt önerő 70 százaléka visszafizetésre kerül. Kiskunmajsa 1.253.666 forintot kap így vissza, amelyet az önkormány­zat a 2012-es költségvetésben fog fel­használni. WTC ajándék a tűzoltóknak Kiskunfélegyháza is kapott egy darabot a World Trade Center ikertornyaiból. A terrorista merényletben több ezren meghaltak, miután két eltérített repülő­gép 2001-ben beleszállt az ikertornyok­ba, s azok összeomlottak. A mentés során több tűzoltó is életét vesztette. Az ajándékba adott acéldarabok az ikertornyok tartógerendájából szár­maznak, amelyeket egyben tároltak a New York-i Kennedy repülőtér egyik hangárjában, majd a város tűzoltó aka­démiáján. Ott vágták négy darabba, hogy a budapesti, hatvani, kecskeméti és kiskunfélegyházi tűzoltóknak aján­dékozhassák Dan Daly nyugalmazott New York-i tűzoltóparancsnok kezde­ményezésére. Az ajándékozással a két ország tűzoltóinak bajtársi kapcsolatát szeret­nék kifejezni, az acéldarabokat Eleni Tsakopoulos Kounalakis amerikai nagykövet adta át az országos kataszt­rófavédelmi főigazgatónak, illetve a vá­rosi tűzoltóparancsnokoknak. (Forrás: baon.hu) EGYHÁZKÖZSÉGI HÍREK A Kiskunmajsai Római Katolikus Egyházközség felhívása­­ J ! Az előző évek felajánlásait megköszön­ve, tisztelettel kérjük a lakosságot, hogy 2011. évi személyi jövedelemadójuk 1%-ával valamelyik katolikus szerveze­tet támogassák. Kiskunmajsán a követ­kező katolikus alapítványok működnek: Keresztény Ifjúságért Alapítvány (Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Óvoda) Adószáma: 18341560-103 Katolikus Nevelésért Alapítvány (Szent­­ Gellért Katolikus Általános Iskola és Óvoda) Adószáma: 18341182-103 Hit és Kultúra Alapítvány (Kígyóspuszta) Adószáma: 19045528- 103­­ Adójuk másik 1 %-át - mellyel valame­­­ l­lyik egyházat támogathatják - tisztelettel ] s kérjük, hogy a Magyar Katolikus Egyház i j részére ajánlják fel. " Technikai száma: 0011 Családi események Elhunytak: id. Koncz Mihály 77­­ éves, Kertész Péterné Patyi Etelka : 95 éves, Nyerges Ferencné Szikora­i Julianna 84 éves, Jegyes Molnár Pál 44 éves korukban A kép forrása: http://fiskerstudio.com/wordpress/ kunsagihirlap.hu Kunsági Hírlap M­ár megint Új alapokon a testvérvárosi kapcsolatok Pályázat segítségével erősítené I testvérvárosi kapcsolatait Kiskun­majsa. Az előző években Majsa vett már részt hasonló pályázaton, a most kiírt lehetőség megvalósításával a Majsa Napok rendezvényeit bővíte­nék a következő három alkalommal. Teljesen másképp, mint eddig. A pályázatot legegyszerűbben Neue Begegnungen-nek érdemes ne­vezni, amivel az Európa a Polgárokért Program 1. alprogramjának 1.2. pá­lyázati típusát - Testvérvárosok háló­zatának kialakítása - lehet megvalósí­tani. A pályázatot az Európai Bizott­ság Oktatási, Audiovizuális és Kultu­rális Végrehajtó Ügynökségéhez kell benyújtani. A benyújtás határideje február 1., a képviselő-testület előző szerdán döntött a beadásról. A prog­ramok megvalósítását még ebben az évben meg kell kezdeni nyertes pá­lyázat esetén. Az Abonyi Henrik alpolgármester által jegyzett előterjesztés elképzelé­sei szerint a 2012, 2013, 2014-ben megrendezésre kerülő 4 napos ren­dezvénysorozat egyik központi eleme lenne a testvérvárosok bemutatkozási lehetősége: a testvérvárosok közül minden évben lenne egy kiemelt ven­dég. Az adott év díszvendége temati­kus kiállításokat rendezne, illetve vá­rosa amatőr művészeti csoportja is bemutatkozna egy önálló esttel a Kul­turális Központban. Az utolsó estén is főszerepet kapna a díszvendég, a megrendezésre kerülő utcabálon a díszvendégként bemutatkozó testvárvárosból érkező DJ szolgáltat­ná a zenét, illetve a sportcsarnokba szervezett bálon a díszvendég testvér­­város országának specialitása lenne a vacsora, amelynek elkészítéséhez egy helyi vállalkozó nyújtana segítséget, s ! A bálon - csakúgy, mint az utcabálon­­ - az adott ország zenéjét is megismer­­­­hetnék a résztvevők, az elképzelés­­ szerint a helyi és a vendég néptánc-­­ csoportok táncházat tartanának. A tervezet előremutató abból a szempontból, hogy az eddigi testvér-­i városi programok a város lakossága­­ számára szinte észrevehetetlenek vol­tak. Leginkább néhány civil szerveze­tet érintettek, esetleg az önkormányzat oktatási intézményeit, de a kulturális áramlás a testvérvárosainkkal ezzel nem jöhetett létre - az elitista megvaló­sítást a delegációk szeparált ünnepi vendéglátása még külön erősítette. Amennyiben sikerül a jó 50 ezer euró támogatást elnyerni (ami magyar pénzben 290-es árfolyamon 14,5 mil­lió forintot, 330-as árfolyamon már 16,5 millió forintot jelent), a testvér­­városi kapcsolatok idén ősztől új ala­pokra épülhetnek - az már csak a megvalósításon múlik, hogy az elcsé­pelt frázisokon ezúttal sikerül-e túl­lépni. Elköltözik a sétáló utcáról a Tourinform­ Iroda (Folytatás a címlapról) A tevékenység évenkénti ismerteté­sét most kihagynánk, izgalmasabb az a rész, ahol a Tourinform Iroda veze­tője, Vadkerti Rita az iroda város­marketingben betöltött szerepéről ír. Ha az előző számunkban a Jogi Bizottságot az Alkotmánybírósághoz hasonlítottuk fürgesége okán, akkor a Tourinform beszámolója egy újabb párhuzam felismerésére ad lehetősé­get. A Professzorok Batthyány Köre szépen kimunkált meglátásaira kö­rülbelül akkora volt a fogadókészség, mint a Tourinform szakmai észrevé­teleire: hiába készítettek beszámoló­juk szerint marketing- és fejlesztési terveket, az illetékes bizottság azokat nem tárgyalta. Ez különösen annak tükrében izgalmas, hogy a tervet ta­valy július végén megküldték a pol­gármesternek. Lehet, szerencsésebb lett volna inkább nem csinálni semmit, amire bármily hihetetlen, a szintén talál­nánk példát. Tavaly az iroda nem vett részt az Utazás 2011 Kiállításon (sem), amiért tudomásunk szerint fe­lelősségre szerették volna vonni őket - elfeledkezve arról a tudomásunkra jutott apróságról, hogy a kiállításon való megjelenésről folytatott tárgya­lásokat a városvezetés, csak épp nem a város irodájával. Ettől eltekintve, hiába egy szak­mai szervezet irodájáról van szó, az iroda megmaradt a politika játékszer­ének: ha van rajta sapka az a baj, ha nincs, akkor az: “Évről-évre kérdés­ként merül fel a működésünk, folya­matos bizonytalanságban va­gyunk..." - áll a beszámolóban, amely akár részletesebben is kitérhetett vol­na arra, hogyan (mindenféle koncep­ció nélkül) és hányszor próbálták az irodát becsukni. Pontosan erről a ját­szadozásról szólt Kolompár Orbán novemberi javaslata is, amikor meg­mondta a tutit: “Amikor Tourinform Irodáról van szó, az min­­­denkinek olyan, mint a hímes tojás. Mintha kellemetlen lenne szakmai­lag, gazdaságilag ennek a tevékeny­ségéről beszélni. (...) Az lenne a leg­természetesebb (...), hogy számot ad a gazdálkodásáról, szakmai tevé­kenységéről”. Tény, a gazdálkodás és szakmai tevékenység számadását Kolompár Orbánnál senki nem gyakorolja gyakrabban mostanában, de talán ép­pen ezért illene megkülönböztetnie a politikai célzatú csicskáztatást a szakmai konzultációtól - aminek egy beszámoló alapja lehetne. (Különö­sen akkor, ha a titokzatos esély­egyenlőségi tanácsnok alatt Kolom­pár Orbánt értették, aki egykor való­ban betöltötte ezt a posztot, és janu­árban neki kellett volna beszámolnia az önkormányzattal kötött szerződé­se eredményeiről - ami érdekes mó­don elmaradt. Saját magára vagy nem kötelező érvényű a testületi ha­tározat, vagy kellemetlen az eddig végzett szakmai tevékenységéről számot adni.­ Más kérdés, hogy ezeknek az úgynevezett beszámolóknak van-e bármi hasznuk. Még élénken emlék­szünk a kunmajsás időszak beszámo­lóira, amikor a semmit­mondó íráso­kat csont nélkül elfogadta a testület - vagy ha rossz napjuk volt, kicsit megcincálták, de nagyon ritkán -, de ha rámutattunk valami valós problé­mára, azonnal kitört a hiszti. Ezt csak úgy mondjuk, nem tartozik ide. Annyiban viszont mégis, hogy a Tourinform Iroda beszámolója egy nagyon fontos problémára is rámutat. Az előremutató tervezés, koncepció hiányára, ami azzal a veszéllyel fe­nyeget, hogy Kiskunmajsa idegen­­forgalmi versenytársai (Szeged, Mórahalom, Kecskemét, Tiszakécske, Hódmezővásárhely, Kistelek) az ott végbemenő fejleszté­sekkel és beruházásokkal elszipkáz­zák a vendégeket. Talán, most az egyszer, hajlandó lesz a testület egy szakmai észrevételt kicsit jobban megvitatni, mint az Orbán-kormány a nevezetes Szent István Tervet, egy­előre azonban másról döntöttek janu­ár 25-én. A Tourinform Iroda bérleti szer­ződését a három hónapos felmondá­si idővel az önkormányzat felmond­ja, a sétáló utcáról beköltözik az iro­da a Konecsni György Kulturális Központba. Az iroda kialakítására Tóth Viktor igazgatónak kell költ­ségvetést készítenie a következő testületi ülésre. Az önkormányzati döntés szak­mailag teljesen abszurd, ez esetben két kimenetre lehet gondolni. Az egyik szerint a bérleti díjjal megspó­rolt költségvetés a Tourinform Iroda túlélését jelentheti, amikor az álla­mosítással, illetve a hivatalos nemze­ti kifejezést alkalmazva, az újjászer­vezéssel megfosztják legfontosabb intézményeitől az önkormányzatot. Ezzel, valamint a város költségvetés­ének drasztikus csökkentésével gya­korlatilag súlytalanná válik az önkor­mányzat, így minél több intézményét képes átmenteni, annál nagyobb ma­radhat a mozgástere. Amennyiben ennek tudatában vannak a képvise­lők, a döntés ennek a felismeréséről is szólhat. Szólhat azonban arról is, hogy ezzel a lépéssel megkezdődik az iro­da felszámolása, bár ennek ellent­mond a küszöbön álló önkormányza­ti átalakítás, amit csak meg kellene várniuk az iroda felszántásáról és só­val behintéséről álmodozó döntésho­zóknak - amihez teljesen felesleges a költöztetés. De mit lehet tudni? Akár így is, akár úgy is történhet. Vagy másképp. Ha csak annyira meg lehetne bízni a majsai döntéshozókban, mint amen­­­nyire Daniel Cohn-Bendit megbízik Orbán Viktorban, már sokkal többet tudnánk. Ki kokit vet, sallert arat. Vörös Dani akcióban 2012. február 3. Az XY utcát is érinti az Iskola utca felújítása (Folytatás a címlapról) A rövid kis humoros(nak szánt) i kitérő után (amelyből az xy volt egye­dül komoly) térjünk vissza a projekt­re. A DAOP-3.1.1/B-l 1 kódszámú, „Iskola utca rekonstrukciója Kiskunmajsán” címre hallgató pályá­­­­­at terveit a kecskeméti Bács - Ten­der Kft. készítette nettó 1,65 millió forintért, amiben a szakértői felada­­­­tok ellátása is benne van. A projekt összköltsége 134.043.349 forint, amelyből a támo­gatás 120.639.014, a 10 százalékos önerő 13.404.335 forint. A rendelke­­­­zésre álló pályázati keret 2 milliárd­­ forint, a régió három megyéjéből 20­­ pályamű kaphat támogatást. A projekt költségvetése Előkészítés: 5.312.500,- Ft (3,96 százalék a megengedett 6 százalékból) Ebből: Engedélyezési terv, projekt terv: 2.095.500,-Ft (1,56) Kiviteli terv: 1.270.000,-Ft (0,95) Engedélyezés hatósági díjai: 550.000,- Ft (0,41) Közbeszerzési eljárás: 1.397.000,- Ft (1,04 a megengedett 1,5-ből) Megvalósítás: 128.730.849,- Ft (96,04 százalék) Ebből: Építés: 125.752.699,-Ft (93,64) Műszaki ellenőrzés: 1.905.000, - Ft (1,42 a megengedett 2-ből) Nyilvánosság biztosítása: 692.150, - Ft (0,52) Könyvvizsgálat: 381.000, - Ft (0,28 a megengedett 0,5-ből) Tízszeresére emelkedik­­ a talajter­helési díj A talajterhelési díj mértéke 120 Ft/m3 -ről 1200 Ft/m3-re változik, így a díj összege a tízszeresére emelkedik 2012. február 1-től. A díj­tétel emelkedését a központi jogsza­bály határozza meg nem az önkor­mányzat. Múlt heti ülésén döntött a képvi­­­­selő-testület a talajterhelési díj rende­letéről. A rendeletet azért kellett meg­alkotni, mivel a környezetterhelési dí­jat szabályozó törvény megváltozott, illetve a jogalkotásra vonatkozó jog­szabályok is megváltoztak. A rendelet formai átalakítása a helyi közigazga­tást érinti, a talajterhelési díj február elsejétől érvényes tízszeres díjszabása azokat a fogyasztókat, illetve kibo­csátókat, akik nincsenek a szennyvíz­­csatornára kötve Kiskunmajsa köz­­igazgatási területén. A talajterhelési díjat nekik kell megfizetniük mindaddig, amíg nem kapcsolódnak a szennyvízhálózathoz. A kapcsolódás időpontjától kezdve ezek a fogyasztók mentesülnek a ta­lajterhelési díj megfizetése alól. A városnak az ülésre készült elő­terjesztés szerint 2011-ben 95 ezer fo­rint bevétele volt a talajterhelési díj­ból. Az előterjesztés arra figyelmez­tet, hogy nem számolható automati­kusan tízszeres bevétel az új díjszabás alapján, mivel a szennyvízhálózatra csatlakozással ezek a bevételek csök­kenni fognak.

Next