Kiskunmajsa - Új Kun-Majsa, 1990 (3. évfolyam, 1-19. szám)

1990-01-05 / 1. szám

III. ÉVFOLYAM 1. SZÁM MEGJELENIK A HÓNAP ELSŐ PÉNTEKÉN ® ARA: 6 Ft KISKUNMAJSA, 1990. JANUÁR 5. I­I Az új év kapujában A­z újév keresztény ünnepe még egyszer felidézi a jászolban fekvő Gyermeket, anyjával Máriával és az Istent dicsérő pásztorokkal, hogy ezzel az egészen napjainkig rendkívü­li erővel békét sugár­zó jelenettel indítsa az 1990-es évet. Van mit tanulnunk belőle családjainknak és társadalmunknak is! A betlehemi jelenet: az Anya, karján a Gyermekével, az új év kapujában az ál­talunk olyannyira nagyratartott és min­denáron követelt, ki­­kényszerített IGAZ­SÁGOT meglágyítja, nevét SZERETETRE és BÉKÉRE változ­tatja, emberségessé teszi. Nehéz évnek né­zünk elébe. Tudomá­sul kell vennünk, hogy egy később be­következő gazdasági fellendülés érdeké­ben, a szükséges dol­gokban is hiányt fo­gunk szenvedni, ne­hezen fogunk élni. Akkor, amikor nincs remény az anyagi ja­vakban való gyara­podásra, eljön az ide­je annak, hogy egyéb emberi szükséglete­ink kielégítése felé fordítsuk figyelmün­ket, hiszen az anya­gi javak bősége sem pótolhatja emberi kapcsolatainkat: az egymás jobb megér­tését, egymás segíté­sét, a családi élet melegét, a szeretetet és a békét. Különö­sen fontos ez akkor, amikor a családi élet­ben is felütötte fejét az önzés, a kímélet­lenség, a türelmetlen­ség. Mindez az „ön­megvalósításhoz” való jog hangoztatá­sával. Megfeledke­zünk arról, hogy a családon belül min­dig annak van igaza, aki „jobban szeret”. Ugyanez a törekvés figyelhető meg a tár­sadalom egészén be­­­lül dúló harcban is: legkülönbözőbb csoportosulások tü­relmetlenül és tekin­tet nélkül másokra, hangoztatják a ma­guk igazát, megfeled­kezve és túltéve ma­gukat alapvető erköl­csi normákon. Pedig nem a pártérdeknek, hanem a nemzet ér­dekének kellene az első helyen állni! Mária, karján a GYERMEKKEL, lélek belső békéjét a — mondhatnánk így is —: a szeretet civi­lizációját sugározza maga körül a mi egy­re jobban elbalkani­­zálódó világunkban. Inkább úgy kellene mondani, hogy Isten békéjét az ősi áldás szavainak valóra vá­lásával: „Ragyogtassa rád arcát az Úr s le­gyen hozzád jóságos! Fordítsa feléd arcát az Úr és szerezzen neked üdvösséget!” Ez az „üdvösség” az általunk oly nagyon óhajtott BÉKE. A hí­vő ember meggyőző­déssel vallja, hogy ez a béke Isten ajándé­ka, melyet elsajátí­tandó és megőrzendő kincsként ránk bí­zott. Sok érték ment veszendőbe már ke­zeink között a meg­gondolatlan, nem eléggé meggondolt, elhamarkodott nagy­­beruházások miatt, jelentősen növelve gazdasági bajainkat, de arra a békére, amely Isten ajándé­ka, jobban kell vi­gyáznunk. A társada­lomban és a család­ban , a világban ... Erkölcsileg zilált életünk megszilárdí­tása a belső béke megteremtésével kez­dődik, melyet maga Isten ajánl fel ne­künk az év első nap­ján. Az így elnyert béke mindenekelőtt a nyugodt lelkiisme­retet, a más ember szemébe néző nyílt tekintetet, a „vilá­gosság cselekedeteit” kell, hogy jelentse. A családi otthon újra megtalált melegét és szeretetét, a rokonok­kal, szomszédokkal és munkatársakkal való megértésre törekvést kell, hogy jelentse. Az ország sorsának intézésében pedig a mások meghallgatá­sának képességét, a más véleményen lé­vők iránti tiszteletet és azok elfogadni tu­dását jelenti. Öt jév van. Az előt­­­­­tünk lévő év nagy lehetőség a számunkra. Fel kell használnunk arra, amit Márton Áron, Erdély nagy püspöke így fogalmazott meg: „A hétköznapok je­lentéktelen feladatai­ban is az igazságot és a szeretetet kell ér­vényre juttatnunk, hogy a földön embe­ri életet élhessünk, és Isten áldására méltók legyünk.” Farkas László Majdnem optimális körülmények között tanítanak az új iskolában Kevés a kísérleti és szemléltetőeszköz Köztudott, hogy orszá­gez, akik tágra nyílt szem­­ünk fejlődésének, európai­vá válásának egyik alap­­követelménye az oktatás korszerűsítése. Ehhez per­sze, a jó tankönyvek mel­lett modern iskolákra, az oktatás személyi és tárgyi feltételeinek biztosítására is szükség van. Kiskunmaj­­sán az idei tanévtől műkö­dő új általános iskolában ezen elvárásoknak egy je­lentős része megvalósult. Megszűnt a zsúfoltság Az intézmény ugyanis kí­­vül-belül igazán szép, mo­dern épület. Kár azonban, hogy nem a város szívében van, hiszen így az átuta­zók, „az idegenek” nem lát­hatják, mivel többnyire el­kerülik a Fürst Sándor ut­cát. A város lakói — első­sorban a kisgyermekesek — természetesen így is örülnek az új intézmény­nek, amellyel megszűnt az I. számú iskola zsúfoltsá­ga. Jelenleg tizenhét ta­nulócsoportban 458 diák birtokolja a korszerű épü­letet. Az iskola kétségtele­nül nagyon ideális feltéte­leket biztosít az oktatás­hoz. A tantermeket a ha­talmas ablakokon beáradó fény jól megvilágítja. Ma­gam is megcsodáltam a ba­rátságos, kényelmes székek­kel, asztalokkal ízlésesen berendezett oktató helyisé­geket. A­­ gyerekek, úgy tűnt remekül „belakták” az is­kolát. A folyosók és a tan­termek dekorációi még szebbé, otthonosabbá tették az épületet. Ottjártamkor módom volt látni, tapasz­talni, hogy az iskola veze­tői, pedagógusai egyéb ked­ves ötlettel is igyekeznek megkedveltetni a gyerekek­kel az iskolát, így például eljött a Mikulás a kicsik­kel csodálták a nagysza­­kállú Télapót és lelkes énekszóval kedveskedtek neki. A külső szemlélő te­hát csak szépet és jót a mondhat az intézményről, láthatóan igényességre törekvő pedagógiai módsze­rek alkalmazásáról. De va­jon mi a helyzet a falakon belül ? Valóban minden fel­tétel adva van a színvona­las oktató-nevelő munka megvalósításához? Erről beszélgettünk az elmúlt hó­napok tapasztalatai alap­ján Nagy András iskola­­igazgatóval. Tornaterem — később . — Régi igényt elégített ki ez az oktatási intézmény — mondta az igazgató, majd így folytatta: — A zsúfoltság, a részben válta­kozó műszakú tanítás, az épületek korszerűtlensége mellett, bizony inkább ne­hezítette, mint segítette a pedagógusok munkáját. Ezért már a VI. ötéves tervben szerepelt az új ál­talános iskola megépítése. Végül, objektív okok miatt, csak 1988 elején kezdődhet­tek meg az alapozási mun­kák. Az általános iskolai komplexum megvalósítása két ütemben történik. El­sőiként ez az oktatási épület készült el, majd később egy tornaterem megépítése a cél. Iskolánkban tizenhét tanulócsoportnak tudtunk helyet biztosítani. Három első osztályunk van, a töb­biből kettő-kettő. A tanter­mekben valóban jó körül­mények között folyhat az oktatás. Nincs gond a sze­mélyi feltételek biztosítá­sával sem, azaz van ele­gendő szakképzett pedagó­gusunk. Sőt, mondhatom, hogy „túlkínálat” volt és van is, főként alsós neve­lőkből. Ők kiskunmajsai születésűek és szeretnének hazajönni. Mi azonban csak huszonkilenc pedagó­gust tudunk foglalkoztatni. A pálya elnőiesedése persze ránk is jellemző, mivel mindössze hat férfi tanít az iskolában. Hiány inkább a nyugati nyelvszakosok ese­tében van. Ezért jelenleg csak orosz nyelvoktatás fo­lyik, de német és angol szakkör jelenleg is műkö­dik. Két pedagógusunk ké­szül ugyanis nyelvvizsgára. Az angolt így a tervek sze­rint majd dr. Vedresné Nagy Ibolya, a németet pe­dig Kálmán Józsefné taní­taná. Bál a szülőknek — Az új iskolákban a tárgyi feltételek, a szemlél­tető eszközök hiánya több­nyire gondot szokott okoz­ni. Mi a helyzet itt, a Fürst Sándor Utcai Általános Is­kolában? — Sajnos ez nálunk is a főbb gond, a vizesblokk hibái mellett. Sajnos a köz­ponti iskolában sem volt sok szemléltető- és kísérle­ti eszköz, így onnan csak minimális mennyiséget kaptunk. Újak vásárlásához viszont nem volt elegendő pénz. A szülők és pedagó­gusok ezt látva, a szülői munkaközösség szervezésé­ben, egy szülői bálát ren­deztek az iskolában. Erre a december 2-ára megszer­vezett programra sokan jöt­tek el és a bevételt a szem­léltetőeszközök bővítésére ajánlották fel. Ez ugyan nagy segítséget jelent ne­künk, de azért nem mond­hatunk le még egy jó ideig a szertárak fejlesztéséről. Pedagógusaink azonban ad­dig nehéz helyzetben van­nak. Ismert ugyanis, hogy a természettudományi ok­tatás mennyire épít a ta­nulók önálló kísérleteire. Ugyanakkor a szaktanár­nak gyakran még a leg­alapvetőbb szemléltetési le­hetőséget sem tudjuk biz­tosítani. A másik problé­mánk az iskolai könyvtár hiányos ellátottsága. Csu­pán ötezer forint értékű könyv áll a pedagógusok és a diákok rendelkezésére. Erre is pénz kellene a jö­vőben. A könyvek ára ugyanis emelkedik, a la­kosság megélhetési körül­ményei pedig nehezednek, így a családok várhatóan kevesebbet fordítanak majd akár szépirodalmi, akár szakmai könyvekre. Nap­jaink igénye viszont az, hogy a fiatalok minél sok­oldalúbb ismeretekkel hagyják el az iskolát. Segítséget várnnak . Az elmondottakon kí­vül milyen tervek megvaló­sításával szeretnék tovább javítani az oktatás feltéte­leit? — A gyerekek egészséges életmódra nevelése érdeké­ben egy bitumenes kézilab­dapályát szeretnénk építe­ni, amelyhez számítunk a szülők segítségére is. Emel­lett reméljük, hogy meg­épül majd a­­ tervben sze­replő 24X45 méteres torna­terem is. Ez utóbbira a vá­rosnak is szüksége lenne, hiszen van egy NB—I B-s kézilabdacsapata és az ed­zésekhez, mérkőzésekhez nekik szintén kellene hely. Emellett továbbra is sze­retnénk biztosítani a gye­rekek iskolai étkeztetését és az áfész közreműködésé­vel egy iskolabolt megnyi­tását is tervezzük. Rácz Judit MOST HÁNYAN LEHETÜNK? Megkezdődött a népszámlálás Az 1988. évi 22. trv. ér­telmében Magyarország területén az 1989. decem­ber 31. és 1990. január 1. napja közti éjféli állapot alapul vételével általános népszámlálást kell tartani. A népszámlálás a magyar állampolgárokra és az or­szág területén tartózkodási engedéllyel rendelkező kül­földiekre, valamint az or­szág területén lévő laká­sokra terjed ki. Az összeírásra kerülő adatokat mindenki köteles a valóságnak megfelelően megadni, a népszámlálás­sal kapcsolatos adatszolgál­tatási kötelezettség megsze­gése — szabálysértésnek minősül. A népszámlálás adatai szolgálati titkot ké­peznek, csak statisztikai célra használhatók fel. A tényleges adatgyűjtés 1990. január 2—február 3. között lesz, ekkor keresik fel a számlálóbiztosok a lakosságot. A számlálóbiz­tosi és területfelelősi fel­adatok ellátásával többnyi­re a város intézményeinek dolgozóit (pedagógusok, óvónők stb.) és tanácsi dol­gozókat bíztunk meg, aki­ket e minőségükben hiva­talos személyeknek kell te­kinteni. A számlálóbiztosok az adatgyűjtés időszakára kiállított „igazolvány” fel­mutatásával tudják magu­kat igazolni. Amennyiben a Lakosság körében bármiféle nép­­számlálással kapcsolatos probléma merülne fel, for­duljanak bizalommal Kiskunmajsai Városi Ta­a­nács népszámlálási felelő­séhez, Csávolszki László vb-titkárhoz, vagy helyet­teséhez dr. Kállainé dr. Tóth Ildikóhoz, a szerve­zési és hatósági osztály ve­zetőjéhez.

Next