Kiskunmajsa - Új Kun-Majsa, 1990 (3. évfolyam, 1-19. szám)
1990-01-05 / 1. szám
III. ÉVFOLYAM 1. SZÁM MEGJELENIK A HÓNAP ELSŐ PÉNTEKÉN ® ARA: 6 Ft KISKUNMAJSA, 1990. JANUÁR 5. II Az új év kapujában Az újév keresztény ünnepe még egyszer felidézi a jászolban fekvő Gyermeket, anyjával Máriával és az Istent dicsérő pásztorokkal, hogy ezzel az egészen napjainkig rendkívüli erővel békét sugárzó jelenettel indítsa az 1990-es évet. Van mit tanulnunk belőle családjainknak és társadalmunknak is! A betlehemi jelenet: az Anya, karján a Gyermekével, az új év kapujában az általunk olyannyira nagyratartott és mindenáron követelt, kikényszerített IGAZSÁGOT meglágyítja, nevét SZERETETRE és BÉKÉRE változtatja, emberségessé teszi. Nehéz évnek nézünk elébe. Tudomásul kell vennünk, hogy egy később bekövetkező gazdasági fellendülés érdekében, a szükséges dolgokban is hiányt fogunk szenvedni, nehezen fogunk élni. Akkor, amikor nincs remény az anyagi javakban való gyarapodásra, eljön az ideje annak, hogy egyéb emberi szükségleteink kielégítése felé fordítsuk figyelmünket, hiszen az anyagi javak bősége sem pótolhatja emberi kapcsolatainkat: az egymás jobb megértését, egymás segítését, a családi élet melegét, a szeretetet és a békét. Különösen fontos ez akkor, amikor a családi életben is felütötte fejét az önzés, a kíméletlenség, a türelmetlenség. Mindez az „önmegvalósításhoz” való jog hangoztatásával. Megfeledkezünk arról, hogy a családon belül mindig annak van igaza, aki „jobban szeret”. Ugyanez a törekvés figyelhető meg a társadalom egészén belül dúló harcban is: legkülönbözőbb csoportosulások türelmetlenül és tekintet nélkül másokra, hangoztatják a maguk igazát, megfeledkezve és túltéve magukat alapvető erkölcsi normákon. Pedig nem a pártérdeknek, hanem a nemzet érdekének kellene az első helyen állni! Mária, karján a GYERMEKKEL, lélek belső békéjét a — mondhatnánk így is —: a szeretet civilizációját sugározza maga körül a mi egyre jobban elbalkanizálódó világunkban. Inkább úgy kellene mondani, hogy Isten békéjét az ősi áldás szavainak valóra válásával: „Ragyogtassa rád arcát az Úr s legyen hozzád jóságos! Fordítsa feléd arcát az Úr és szerezzen neked üdvösséget!” Ez az „üdvösség” az általunk oly nagyon óhajtott BÉKE. A hívő ember meggyőződéssel vallja, hogy ez a béke Isten ajándéka, melyet elsajátítandó és megőrzendő kincsként ránk bízott. Sok érték ment veszendőbe már kezeink között a meggondolatlan, nem eléggé meggondolt, elhamarkodott nagyberuházások miatt, jelentősen növelve gazdasági bajainkat, de arra a békére, amely Isten ajándéka, jobban kell vigyáznunk. A társadalomban és a családban , a világban ... Erkölcsileg zilált életünk megszilárdítása a belső béke megteremtésével kezdődik, melyet maga Isten ajánl fel nekünk az év első napján. Az így elnyert béke mindenekelőtt a nyugodt lelkiismeretet, a más ember szemébe néző nyílt tekintetet, a „világosság cselekedeteit” kell, hogy jelentse. A családi otthon újra megtalált melegét és szeretetét, a rokonokkal, szomszédokkal és munkatársakkal való megértésre törekvést kell, hogy jelentse. Az ország sorsának intézésében pedig a mások meghallgatásának képességét, a más véleményen lévők iránti tiszteletet és azok elfogadni tudását jelenti. Öt jév van. Az előttünk lévő év nagy lehetőség a számunkra. Fel kell használnunk arra, amit Márton Áron, Erdély nagy püspöke így fogalmazott meg: „A hétköznapok jelentéktelen feladataiban is az igazságot és a szeretetet kell érvényre juttatnunk, hogy a földön emberi életet élhessünk, és Isten áldására méltók legyünk.” Farkas László Majdnem optimális körülmények között tanítanak az új iskolában Kevés a kísérleti és szemléltetőeszköz Köztudott, hogy országez, akik tágra nyílt szemünk fejlődésének, európaivá válásának egyik alapkövetelménye az oktatás korszerűsítése. Ehhez persze, a jó tankönyvek mellett modern iskolákra, az oktatás személyi és tárgyi feltételeinek biztosítására is szükség van. Kiskunmajsán az idei tanévtől működő új általános iskolában ezen elvárásoknak egy jelentős része megvalósult. Megszűnt a zsúfoltság Az intézmény ugyanis kívül-belül igazán szép, modern épület. Kár azonban, hogy nem a város szívében van, hiszen így az átutazók, „az idegenek” nem láthatják, mivel többnyire elkerülik a Fürst Sándor utcát. A város lakói — elsősorban a kisgyermekesek — természetesen így is örülnek az új intézménynek, amellyel megszűnt az I. számú iskola zsúfoltsága. Jelenleg tizenhét tanulócsoportban 458 diák birtokolja a korszerű épületet. Az iskola kétségtelenül nagyon ideális feltételeket biztosít az oktatáshoz. A tantermeket a hatalmas ablakokon beáradó fény jól megvilágítja. Magam is megcsodáltam a barátságos, kényelmes székekkel, asztalokkal ízlésesen berendezett oktató helyiségeket. A gyerekek, úgy tűnt remekül „belakták” az iskolát. A folyosók és a tantermek dekorációi még szebbé, otthonosabbá tették az épületet. Ottjártamkor módom volt látni, tapasztalni, hogy az iskola vezetői, pedagógusai egyéb kedves ötlettel is igyekeznek megkedveltetni a gyerekekkel az iskolát, így például eljött a Mikulás a kicsikkel csodálták a nagyszakállú Télapót és lelkes énekszóval kedveskedtek neki. A külső szemlélő tehát csak szépet és jót a mondhat az intézményről, láthatóan igényességre törekvő pedagógiai módszerek alkalmazásáról. De vajon mi a helyzet a falakon belül ? Valóban minden feltétel adva van a színvonalas oktató-nevelő munka megvalósításához? Erről beszélgettünk az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján Nagy András iskolaigazgatóval. Tornaterem — később . — Régi igényt elégített ki ez az oktatási intézmény — mondta az igazgató, majd így folytatta: — A zsúfoltság, a részben váltakozó műszakú tanítás, az épületek korszerűtlensége mellett, bizony inkább nehezítette, mint segítette a pedagógusok munkáját. Ezért már a VI. ötéves tervben szerepelt az új általános iskola megépítése. Végül, objektív okok miatt, csak 1988 elején kezdődhettek meg az alapozási munkák. Az általános iskolai komplexum megvalósítása két ütemben történik. Elsőiként ez az oktatási épület készült el, majd később egy tornaterem megépítése a cél. Iskolánkban tizenhét tanulócsoportnak tudtunk helyet biztosítani. Három első osztályunk van, a többiből kettő-kettő. A tantermekben valóban jó körülmények között folyhat az oktatás. Nincs gond a személyi feltételek biztosításával sem, azaz van elegendő szakképzett pedagógusunk. Sőt, mondhatom, hogy „túlkínálat” volt és van is, főként alsós nevelőkből. Ők kiskunmajsai születésűek és szeretnének hazajönni. Mi azonban csak huszonkilenc pedagógust tudunk foglalkoztatni. A pálya elnőiesedése persze ránk is jellemző, mivel mindössze hat férfi tanít az iskolában. Hiány inkább a nyugati nyelvszakosok esetében van. Ezért jelenleg csak orosz nyelvoktatás folyik, de német és angol szakkör jelenleg is működik. Két pedagógusunk készül ugyanis nyelvvizsgára. Az angolt így a tervek szerint majd dr. Vedresné Nagy Ibolya, a németet pedig Kálmán Józsefné tanítaná. Bál a szülőknek — Az új iskolákban a tárgyi feltételek, a szemléltető eszközök hiánya többnyire gondot szokott okozni. Mi a helyzet itt, a Fürst Sándor Utcai Általános Iskolában? — Sajnos ez nálunk is a főbb gond, a vizesblokk hibái mellett. Sajnos a központi iskolában sem volt sok szemléltető- és kísérleti eszköz, így onnan csak minimális mennyiséget kaptunk. Újak vásárlásához viszont nem volt elegendő pénz. A szülők és pedagógusok ezt látva, a szülői munkaközösség szervezésében, egy szülői bálát rendeztek az iskolában. Erre a december 2-ára megszervezett programra sokan jöttek el és a bevételt a szemléltetőeszközök bővítésére ajánlották fel. Ez ugyan nagy segítséget jelent nekünk, de azért nem mondhatunk le még egy jó ideig a szertárak fejlesztéséről. Pedagógusaink azonban addig nehéz helyzetben vannak. Ismert ugyanis, hogy a természettudományi oktatás mennyire épít a tanulók önálló kísérleteire. Ugyanakkor a szaktanárnak gyakran még a legalapvetőbb szemléltetési lehetőséget sem tudjuk biztosítani. A másik problémánk az iskolai könyvtár hiányos ellátottsága. Csupán ötezer forint értékű könyv áll a pedagógusok és a diákok rendelkezésére. Erre is pénz kellene a jövőben. A könyvek ára ugyanis emelkedik, a lakosság megélhetési körülményei pedig nehezednek, így a családok várhatóan kevesebbet fordítanak majd akár szépirodalmi, akár szakmai könyvekre. Napjaink igénye viszont az, hogy a fiatalok minél sokoldalúbb ismeretekkel hagyják el az iskolát. Segítséget várnnak . Az elmondottakon kívül milyen tervek megvalósításával szeretnék tovább javítani az oktatás feltételeit? — A gyerekek egészséges életmódra nevelése érdekében egy bitumenes kézilabdapályát szeretnénk építeni, amelyhez számítunk a szülők segítségére is. Emellett reméljük, hogy megépül majd a tervben szereplő 24X45 méteres tornaterem is. Ez utóbbira a városnak is szüksége lenne, hiszen van egy NB—I B-s kézilabdacsapata és az edzésekhez, mérkőzésekhez nekik szintén kellene hely. Emellett továbbra is szeretnénk biztosítani a gyerekek iskolai étkeztetését és az áfész közreműködésével egy iskolabolt megnyitását is tervezzük. Rácz Judit MOST HÁNYAN LEHETÜNK? Megkezdődött a népszámlálás Az 1988. évi 22. trv. értelmében Magyarország területén az 1989. december 31. és 1990. január 1. napja közti éjféli állapot alapul vételével általános népszámlálást kell tartani. A népszámlálás a magyar állampolgárokra és az ország területén tartózkodási engedéllyel rendelkező külföldiekre, valamint az ország területén lévő lakásokra terjed ki. Az összeírásra kerülő adatokat mindenki köteles a valóságnak megfelelően megadni, a népszámlálással kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettség megszegése — szabálysértésnek minősül. A népszámlálás adatai szolgálati titkot képeznek, csak statisztikai célra használhatók fel. A tényleges adatgyűjtés 1990. január 2—február 3. között lesz, ekkor keresik fel a számlálóbiztosok a lakosságot. A számlálóbiztosi és területfelelősi feladatok ellátásával többnyire a város intézményeinek dolgozóit (pedagógusok, óvónők stb.) és tanácsi dolgozókat bíztunk meg, akiket e minőségükben hivatalos személyeknek kell tekinteni. A számlálóbiztosok az adatgyűjtés időszakára kiállított „igazolvány” felmutatásával tudják magukat igazolni. Amennyiben a Lakosság körében bármiféle népszámlálással kapcsolatos probléma merülne fel, forduljanak bizalommal Kiskunmajsai Városi Taanács népszámlálási felelőséhez, Csávolszki László vb-titkárhoz, vagy helyetteséhez dr. Kállainé dr. Tóth Ildikóhoz, a szervezési és hatósági osztály vezetőjéhez.