Siklós, 1989 (2. évfolyam, 1-12. szám)
1989-04-01 / 4. szám
SIKLÓS 4. oldal Vélemények Helyzetjelentés 1989. március 11-én tartotta meg küldöttgyűlését a KISZ Siklós Városi Bizottsága. Eddig tart egy szokványos hír. Ha a kulisszák mögé tekintünk, akkor az alábbi folyamatot tapasztaljuk. Az 1988-ban tartott országos KISZ- értekezlet értelmében a KISZ-nek fel kellett mérnie saját erejét. Az addig hangoztatott egységes mozgalomképet feladva el kellett ismernie a saját sokszínűségét. Fel kellett, hogy mérje erejét, a tényleges taglétszámát. Városi szinten, az évek óta csökkent taglétszám, 1988-ban 1057 fő volt KISZ-tag. A küldöttgyűlésig 836 fő jelentkezett be a Városi KISZ Bizottsághoz. Mi is ez a bejelentkezés? Minden egyes szerveződés előtt megvolt a lehetőség, hogy a KISZ-en belül oda jelentkezhet be, ahova akar. Mivel a rétegszervezetek önálló életet kezdtek, mindenki előtt nyitva állt a kérdés, hogy melyikhez csatlakozzon. Az ÉFISZ-hez (Élelmiszergazdaságban és Falun élő Fiatalok Szövetségei? a MADISZ-hoz (Magyar Dolgozók Ifjúsági Szövetsége)? a diákok a Diák Szövetséghez? Minden szervezet eldönthette, hogy mi felel meg legjobban neki. Talán többekben felvetődött a kérdés: Mi van, szétesik a KISZ? A KISZ nem esik szét, hanem megújítja működését. Az eddigi KB, megye, város, alapszervezet forma megfordul, és az alapszervezetek döntik el, hogy szükség van-e városi bizottságra. Ha tehát a városi szint fenn kíván maradni, igencsak hajtania kell, hogy olyan szolgáltatásokat adjon az alapszervezeteknek, amelyek igazolják a szükségességét. Az új KISZ vagy a majdani utódszervezete az előbb említett szerveződések (ÉFISZ, MADISZ, DSZ) szövetségeként létezne. Természetesen nemcsak ezek a szerveződések léteznek, önálló szervezete van a főiskolás, egyetemista fiataloknak, az egészségügy és az igazságügyben dolgozó fiataloknak is. Tehát a szövetség valódan önálló tagszervezetek szövetsége len". Megpróbálták városi szinten megvalósítani ezt az elképzelést a Városi Koordináló Tanács létrehozásával. Úgy látják, hogy a mai politikai helyzetben öngyilkosság lenne begubózni, ezért nyitnak az alternatív szervezetek felé is. A küldöttgyűlés elfogadta a KISZ Városi Bizottság politikai programját is. A KISZ Siklós Városi Bizottságának politikai programja A KISZ Siklós Városi Bizottság felhívása mindenkihez! Mi jellemző a ma ifjúságának helyzetére? - Ha családot alapítunk, a létminimum alatt tengődünk! - Lakáshoz jutási esélyeink folyamatosan romlanak! - Egyre nagyobb gond az elhelyezkedés! - Vállalati létszámleépítésnél ,,pályakezdők előnyben” - 30 éven alulinak részt venni a sorsunkat eldöntő közéletben, szinte lehetetlen. (A siklósi tanács testületében 2 fő 30 év alatti, 3 fő 35 év alatti a 41 fős testület létszámából.) - Az áremelkedés lehetetlenné tesz minden takarékosságot. Követeljük a családi jövedelemadó bevezetését! Veszélyben a jövőnk, a gyermekeink jövője! Jelenünk is egyre lehetetlenebb! Csatlakozzunk a KISZ Platformjához programunkkal. Mit kell tennünk? Követelnünk kell! I. KÖZÉLET Döntő beleszólást a ránk vonatkozó, minket érintő kérdésekben. Álláspontunk az, hogy a politikai érdekérvényesítés legegyszerűbb módja, saját képviselők által részt venni a döntéshozó fórumok, testületek munkájában. Meg kell állítani a fiatalok kiszorulását a választott testületekből. Rátermett fiatalok menedzselésével, felkészítésével, a választásokban való aktív részvételünkkel (saját jelölt állításával) meg kell fordítanunk e folyamatot. Szükséges azonban, hogy az ifjúság politikai erőként szerveződjön meg. Legyen világos, képviselhető programja. (Ne csak ifjúsági, hanem a társadalom egészét érintő.) - Legyenek „politikai arccal” rendelkező képviselői, őket támogató, megfelelő tömegbázissal. - Új típusú együttműködés valósuljon meg a különböző ifjúsági szervezetek között. (Az eredmény befolyásolása érdekében szövetséges keresés, koalícióalakítás, együttműködés.) - Javasoljuk az Országgyűlésen belül ifjúsági frakció létrehozását. - Törekednünk kell, hogy a helyi, területi párttestületek, tanácsi szervek döntéseik meghozatalakor ismerjék meg és vegyék figyelembe a KISZ-es véleményeket, javaslatokat. A megjelenő és megerősödő alternatív csoportok és mozgalmak, valamint a hagyományos szervezetek között alakuljon ki konstruktív együttműködés, a társadalom fejlődése érdekében. Éppen ezért vállaljuk az együttműködést minden olyan szerveződéssel, akik az ifjúság helyzetének javítását tűzik ki célul. A KISZ és a többi (társadalmi) szervezet közötti viszonyt az ifjúság érdekeinek szempontjából kell létrehozni. De mivel a KISZ képtelen az ifjúság minden egyes rétegének érdekét képviselni, ezért törekednünk kell a többi (társadalmi) szervezettel, és különösen azok ifjúsági csoportjaival egyes kérdésekben szövetségi jellegű kapcsolatot létrehozni. Részt kívánunk venni az Ifjúsági Alap, lakásépítési támogatás, szociálpolitikai kedvezmények, telekelosztás, telek-, lakásvásárlási kölcsönök stb. elosztásának vitájában. A törvényalkotási folyamatban és a napi politikai gyakorlatban is a jogállamiság megteremtése legyen a meghatározó szempont . Részt kívánunk venni az alkotmányozási folyamatban, a közeljövőben tervszerű törvényjavaslatok vitáiban, pl.: - tanácstörvény, lelkiismereti és vallásszabadság, nemzetiségi törvény; - választási törvény; - párttörvény; - országos és helyi népszavazás; - honvédelmi törvény módosítása; - ifjúsági törvény; - a gyermek- és ifjúságvédelmi törvény. - Különböző közéleti fórumokon való szerepléskor a meggyőzés eszközével törekedünk álláspontunk érvényesítésére. A vita eredményeként létrejött vagy létre nem jött eredmény nyilvánosságra hozatalára. - Nem működhetünk nyilvánosság nélkül! Ezért törekszünk arra, hogy megteremtsük saját eszközeinkkel, saját céljaink érdekében a saját nyilvánosságunkat. - A hozzánk bejelentkező szervezeteknek koordináljuk munkájukat, lehetőséget adunk nekik, hogy munkájukról, véleményükről tájékoztathassák a szélesebb nyilvánosságot is. - Szeretnénk olyan közösségi vállalkozásokat létrehozni, melyeknek bevételeiből nemcsak mi részesülnénk, hanem a hozzánk csatlakozó szerveződések is. II. OKTATÁSI TERÜLETEN - Legyen állampolgári jog a felsőoktatásban való részvétel. - nézetek.. ./ fórum - Véleményünk szerint a nevelőoktató munkát a jelenlegi színvonalon, az emelkedő középfokú beiskolázás mellett, csak kényszermegoldásokkal lehet fenntartani. Éppen ezért feltétlenül szükségesnek érezzük új iskolák, új tantermek építését ahhoz, hogy az oktatás színvonala, valamint a beiskolázás aránya ne csökkenjen. új iskolát, tantermeket, kollégiumot, menzát, több pénzt a közoktatásra! III. APRÓFALVAK HELYZETE A kistelepülések alapellátásában a közös elem a hátrányos helyzet, mely az elmúlt időszak helytelen településpolitikájának ..köszönhető”. A KISZ Siklósi Városi Bizottsága olyan politikát támogat a kistelepülésekkel kapcsolatban, amely küzd: az állampolgárok lakóhely szerinti megkülönböztetése ellen (pl.: egyenlő mértékű kW/h/I t az elektromos energia fogyasztásáért, lakóhelytől függetlenül). az 1 főre jutó településfejlesztési összegek azonos szintre hozásáért, - az indokolt és igényelt önigazgatás lehetőségének megteremtéséért, a további tanácsi körzetesítések megszüntetéséért, - az alapellátás, az infrastruktúra emberhez méltó szintre fejlesztéséért (pl.: bolt, út, közlekedés, telefon stb.), - a települések munkalehetőségeinek kialakításáért, az ingázás csökkentéséért, - az állami vagy magánóvodák kialakításáért, - az iskolák körzetesítésének lehetőség és igény szerinti megszüntetéséért, a fiatalok elvándorlásának csökkentéséért, az elöregedési, kihalási folyamat megállításáért. ÖSSZEGEZVE: azért, hogy a falu gazdasági, politikai szempontból jelentőségéhez mért támogatásban részesüljön. Tehát volt már politikai program, elképzelés a városi testület működésére, már csak testületet kellett megválasztani. A városi testület tagjai: titkár: Gomella Tamás, tagjai: Batta Zsolt (BCM Rt.), Kátay Zoltán (Újpetre), Horányi József (Villány) hagyományos Nk.-i bizottságok: - Tengler Brigitta (KIOSZ) Tóth Andrea (Kenyérgyár) hagyományos asz. - Tollas Tibor (VGV), Mecskei Károly (Ganz) ifjúsági körök: - Görgényi Andrea (ÉFISZ), Horváth Zsolt (Ifjú Gárda). Azok, akik Siklós város és vonzáskörzetét képviselik a megyei küldöttgyűlésen: Batta Zsolt, Gomolla Tamás, Jelics Tamás, Horányi József, Kátay Zoltán, Régért Gábor, Tollas Tibor, Horvátz Zsolt. A kongresszusi küldött: Régért Róbert. ★ Tehát ezt takarja a szokványos hír, amit a bevezetőben említettem. GT * A siklósi Táncsics Mihály Vadásztársaság március 4-én a BM-klubban tartotta éves közgyűlését, ahol lemondott intéző bizottsági megbízatásáról dr. Horváth Károly, Illés István és Magyar László. Az új Intéző Bizottságot április elsején választják meg. ÚTBA ESIK JÖVET-MENET A SIKLÓS ÉS VIDÉKE TAKARÉKSZÖVETKEZET! Csak a siklósi Takarékszövetkezetnél: Lekötés nélküli betéteire 12%-os kamatot fizetünk! • Mondatok az MDF országos gyűléséről • Abban a pillanatban vagyunk, amikor mindent el lehet veszteni, s mindent meg lehet nyerni. Meghasadt az MSZMP, és csak magával tud foglalkozni. Meghasonlott a Kisgazdapárt, és csak magáról tud beszélni... Ha mi is összeveszünk, akkor nem marad, aki az országról tud valamit mondani, csak saját magáról. • Ha egy kutyát megkötöznek és szájkosarat tesznek rá, akkor az a kutya nagyon hamar elgyöngül... Amikor a szájkosarat leveszik, a buta kutya ugatni kezd. Az okos elrágja a nyakörvet. • Olyan program kell, amellyel a nép elé lehet lépni. Nem a tagok száma a fontos, hanem az,hányan értenek vele egyet. • A mai többpártrendszer: a meccset mi játsszuk, de a salakos pályán ti is kiskapuzhattok. • A Magyar Televízió története Aczél György tévedéseinek története. • Nincs megbonthatatlan barátság! Olyan szövetségben kell élnünk, amelyben olyan állam is van, amely halálos ellenségünk. • Az MSZMP még nem szeli a szalámit, de már Fejti! • Ha az őskeresztények akkoriban pártot alapítanak, akkor még mindig Diocletiánus lenne a császár, s állna a Római Birodalom. • Nekünk stratégiánk van és hitünk, az MSZMP-nek taktikája és vagyona. • Nemcsak a tulajdonviszonyok megváltoztatására van szükség, hanem a pártvagyon népi tulajdonba vételére, mert az a párt által eltulajdonított népi tulajdon. • Jelenleg egy MDF-tagra három munkásőr jut. • Pártalapításnak egy demokratikus államban van csak értelme. Az MDF egyelőre nem alakul párttá. • Nem kell nagy nemzeti kerekasztal! Ne a nép feje fölött jöjjön létre egy konszenzus. • Van-e ebben az országban hivatal, intézmény, szervezet, párt, amelyben feltétlen a nép bizalma? Alkotmányozó nemzetgyűlés kell! Ki Alá szabad-e húzni piros tintával? Lapunk 1988. évi 4. számában közreadtunk egy híradást, mely szerint szennyvízszippantást és -szállítást vállaltunk volna magánszemélyek és közületek részére. A hír akkor igaz volt, de rajtunk kívülálló okok miatt a szándékunk meghiúsult. A Köznevelés 1988. február 3-i számában glosszát olvashattunk a Piros tintával c. rovatban Gazdagodó művelődési házak? címmel. Írója Reichmesz Ádám több kérdés felvetése mellett, a kultúra jövőjét féltette ettől a vállalkozástól. Ok nélkül. Nem vagyunk egyedülálló intézmény abban a törekvésünkben, hogy miközben keressük a kultúraközvetítés, a kultúrateremtés új lehetőségeit lemondhassunk a nem szakmai jellegű költségek csökkentéséről. Véleményem szerint egy vállalkozás nem „partizánakció”, ha fenntartja önmagát és tehermentesít, ha juttat a gyermekműsorok dotálásához, és az intézmény közösségeinek fenntartásához. A város közművelődése, benne a művelődési központ is sokat változott azóta, mióta a glossza írója felsőfokú könyvtárosi végzettséggel elhagyta könyvtárosi pályát, majd ezelőtt 8 évvel a a népművelői munkából kényszeredett pedagógusi pályára. A változás bemutatására készségesen álltunk volna rendelkezésére, ha legalább egyszer is kereste volna a „jobbító szándékú” társalgás, a közügyek megbeszélésének lehetőségeit. Pávics János, a művelődési központ igazgatója Átvételi elismervény Alulírott igazolom, hogy a mai napon (1989. március 7-én) Krebsz Jánostól, a siklósi MDF vezetőjétől 7 db aláírásgyűjtő ívet 277 választópolgári aláírással átvettem. Az ívek „Levél a választóktól" címet viselik, s tartalmukban közlik, hogy a választópolgárok milyen magatartást várnak el képviselőjüktől a Parlament márciusi ülésszakán a Bős -Nagymaros-kérdésben. Kérésemre az átvételi elismervény a következő mondattal bővül: Az elismervény aláírása nem jelenti a benne szereplő kérés melletti szavazás ígéretét Siklós, 1989. március 7. Bódi János orsz. képviselő ♦ A Tenkesalja Áfész vezetősége március 11-én a várban tartotta a beszámoló közgyűlését. ★ Folyamatosan halad a nagy közösségi tv-rendszer építése, a szerelők a lakásokban elvégzett mérések után a Béke teret és a Hajdú Imre úti és az Iskola úti lakótelepet köti be a hálózatba. A művelődési központ a 300 lakás bekapcsolását követően hétköznapokon (vasárnap kivételével) 8 -22 óráig ügyeletet tart, ahova hibabejelentéseket lehet megtenni (Kossuth tér 15 ). 1989.április Utcákról és címerekről Bizonyára sokan látták a pécsi televízió riportját a patinás nevű Sörház utca átkeresztelése körüli hercehurcáról. Azon nyomban eszembe jutott néhány előző heti beszélgetés, amelynek során egyes siklósi utcák újratörténő elnevezéséről hallottam. Szóba került a Gagarin utca nevének megváltoztatása néváthelyezéssel, hogy az első űrhajós neve megmaradjon városunk térképén. Megváltozna a Beloiannisz utca neve, több helyi kötődésű családnév kerülne az utcatáblákra. Ezek persze egyelőre az ötlet stádiumában levő gondolatok, vitatkozni kár lenne velük. Viszont a pécsi példa is itt: a siklósi embereket, az átnevezésre kerülő utcák lakóit is meg kellene kérdezni a változtatás előtt. Ne az a tanácsülés döntse el ezt egyedül, ahol sokszor a tagok fele távolmarad, nem képviseli a lakosság érdekeit. Szintén más helységek, sőt az ország címerének visszaállítása keltette többekben a szándékot Siklós régi címerének vizsgálatára - jó lenne-e újra használni? Kellően megalapozott érvek alapján nyilván demokratikusan eldönthetjük ezt is majd. Addig azonban érdemes lenne a Siklóson régen meglevő két elfalazott, bevakolt címert újra megfüröszteni a nap fényében. Manapság talán nem kellene félnünk sem a Városi Tanács oldalában levő koronás országcímertől, amelynek - szemtanúk szerint - színpompás pajzsát egy tatarozás során betakarták, sem a bíróság épületén most nem látható régi címertől. Velem együtt talán mások is szívesen látnák újra ezeket. - béjé - Elnézést ! Lapunk 1989/3. számában két információ tévesen jelent meg a Térségi szemlélet kell! című írásunkban Ezek helyesen: Dr. Létai János és Horváth Alajos tanácselnök-helyettes. A fentieknél nagyobb, ún. „szarvashibák” is előfordultak ugyanebben a számban (bár minden aprónak tűnő tévedést is nagy hibának tartok), amelyek félreértésre adhattak okot. Az egyik a címlapon található: 1989., 2. szám, februáriként hirdette a márciusi számot. Kétségtelen, hogy jobb lenne, ha kéthetente tudnánk megjelenni, de ennek technikai és egyéb akadályai vannak. Mindez azonban nem mentség arra, hogy az újságot nyomás előtt alaposabban át kell nézni. A másik a Tisztességtelen eljárás?! című írásokkal kapcsolatos, mert a szabályok szerint a két véleménynek egymás mellett kellett volna megjelennie, ha ugyanazon számban jelentek meg. Sajnos, az 5 oldal már napokkal korábban elkészült, így a korrigálásra nem volt lehetőség. A tanulságokat mindezekből levontam, s ezúton köszönöm a kritikákat, melyeket e három témával kapcsolatban kaptam. felelős szerkesztő