Tihany - Tihanyi Visszhang, 2023 (17. évfolyam, 159-165. szám)
2023-03-01 / 161. szám
és marketingcélok megvalósítását és a szolgáltatók közötti együttműködés erősítését említi. Úgy gondolja, sokkal hatékonyabb látogatómenedzsmentet kell működtetni Tihanyban. Ma az attrakciók pontszerűen jelennek meg, és az értékesítés is az. Ezért távlati célként a szolgáltatások összeszervezését, a csomagok értékesítését jelöli meg, a parkolástól kezdve az attrakciók igénybevételéig végigvezetve, adott esetben más településekkel közösen. Úgy látja, hogy az előre megvásárolt szolgáltatások haszna egyértelműen mérhető; a látogatószám alapján működő rendszerben marad bevétel, de legalább ilyen fontos, hogy a látogatómenedzsment a megfelelő helyre irányítsa a látogatókat. Ehhez adatalapú elemzésre, tervezésre van szükség, hogy a küldő országok, célcsoportok, a költés valóságos és aktuális adatai alapján végezhessék a marketingmunkát. Juhász Gábor fontosnak tartja a Balaton térségi márka bevezetését is, mivel ez lehetővé teszi a helyi, a térségi, a regionális és az országos szintek összekapcsolását, ami kisebb költséggel hatékonyabb marketinget eredményez. Mindenki hozzátesz valamit - Nem lehet minden a TDM feladata - véli Petróczi Orsolya, a TDM ügyvezetője. A vállalkozók is kezdeményezhetnek, és ha van jó ötletük, akkor a TDM nyitott a megvalósításra. A helyi egyesület nyilvánvalóan alakíthatja a turistáknak szóló kínálatot, programokat, hiszen személyes kapcsolatban állnak a vendégekkel, így közvetlenül érzékelik igényeiket, elégedettségüket, és azt is, hogy min kellene javítani. Amikor az egyesület belép a TDM-be, akkor rajta keresztül lesznek jelen a vállalkozók, szakmai segítséget nyújtanak a partnereknek, a TDM is szolgáltat nekik. A lényeg az, hogy mindenki a saját berkén belül tegyen hozzá valamit a helyi turizmus ügyéhez- így Petróczi Orsolya. Az elmúlt években - például a Levendula Hetekre - tizenöt-húsz szolgáltató és az önkormányzat rakott össze egy közel száz elemből álló programsorozatot, amelyben az egyes programok a nagy egész részeként is megállták a helyüket, így a kínálat bővül, a bevétel közvetlenül a szolgáltatónál, közvetve pedig az önkormányzatnál csapódik le. Nem mellékes szerinte az egyesület anyagi felelősségvállalása sem, ami a tagdíjban mutatkozik meg, hiszen a TDM rendelkezésére álló források erősen korlátozottak, az általuk kezelt helyszínek bevételei, a Tájház bevétele például legjobb esetben is csak önmaga fenntartására lehet elegendő. A cél pedig az lenne, hogy az önfenntartáson túl plusz bevételre tegyenek szert marketingből és a rendezvényekből. Az ügyvezető szerint a Tourinformban is szolgáltatásbővítésre van szükség. - A jelenleginél nagyobb dolgok kellenek ahhoz, hogy komolyabb vállalást lehessen tenni - állítja. Annál is inkább, mert az egyesülettel közös tervek között szerepel egy online marketing előadás, a vállalkozók on-line jelenlétének felmérése, tanácsadás, akár egyéni szinten is a vendéglátás egyes részeire - szállásra, vendéglátásra - koncentrálva. Helyükre kerülnek a feladatok Tósoki Imre polgármester arra a kérdésre, hogy mit szeretne az együttműködés új formájáról, három dolgot említ. A legfontosabbnak azt tartja, hogy a helyi vállalkozók között megvalósul a régóta hiányzó összefogás, vagyis az egyesület, a TDM és az önkormányzat együttműködésével ők is aktív részesei lesznek a turizmus alakításának. Eddig az önkormányzat a TDM-mel közösen, saját rendszerén keresztül próbálkozott marketing-kampányokkal, de ennek hatását megsokszorozhatja az új szervezeti modell. Szerinte akkor lesz sikeres a településen a turizmus, ha a vállalkozók véleménye visszacsatolódik a tervezésbe. A polgármester azt is reméli, hogy az egyesülettel való sikeres együttműködés megoldhatja a TDM finanszírozásának átalakítását, mert így az önkormányzat mellett a vállalkozók érdekeltsége is megjelenik benne. Hosszú távon fenntarthatatlannak tartja a rendezvények jelenlegi módon való finanszírozását. - Évi húsz-harmincmillió forintot fordítunk ilyen célra, de a kosz, a károk és a reklamációk az önkormányzatra maradnak - mondja. Véleménye szerint fokozatosan, több lépcsőben egyes rendezvényeket belépődíjassá kell tenni, és a helyi vállalkozókat is be kell vonni a programfinanszírozásba. Nagyon örülök az egyesület megalakulásának; ha odáig jutunk, magánemberként is szeretnék csatlakozni hozzá. Érdekeltek vagyunk az erős és hatékony vállalkozói egyesület működésében. Ahhoz, hogy az egyesület hatékonyabban tudja a település és a turizmus érdekeit képviselni, szükségünk van a terület alpolgármesteri szinten való képviseletére az önkormányzatban; ezt ismét megpróbálom elérni. Remélem, hogy mostanra mindenki érti ennek jelentőségét- fogalmaz Tósoki Imre. Az elmondottakból kiderül, hogy Tihanyban már megtalálták a választ a TDM-rendszert feszegető kérdésekre. A TDM, az önkormányzat és a Tihanyi Turisztikai és Marketing Egyesület közös munkája óriási potenciált jelent a helyi turizmusban, például a termékfejlesztés, az értékesítés és a hiányzó szolgáltatások terén, de akár a munkaerő-kihasználásban, kölcsönzésben is. Ha a helyi társadalom szintről tekintünk a folyamatra, akkor azt látjuk, hogy a vállalkozók nem csekély gazdasági és lobbyerővel rendelkező rétege elmozdulóban van az én váram, az én házam mentalitástól, és olyan új együttműködési formát alakít ki, amely lehetővé teszi részvételét a turizmussal kapcsolatos döntésekben. Feladatot és egyben felelősséget is vállal - és éppen ez az erős és jól működő közösségek alapja. A döntésekért való felelősségvállalás, a feladatok megosztása erősíti a helyi társadalom összetartását. Ahol a civil szféra erős és működőképes, ott a szándékolt eredmények, a nagyobb hatékonyság mellett a szolidaritás és az együttérzés is teret kap a kapcsolatokban. És ez mindannyiunk érdeke. Koncz Mária