Tihany - Tihanyi Visszhang, 2023 (17. évfolyam, 159-165. szám)

2023-03-01 / 161. szám

és marketingcélok megvalósítását és a szolgáltatók közötti együttműködés erősí­tését említi. Úgy gondolja, sokkal hatéko­nyabb látogatómenedzsmentet kell mű­ködtetni Tihanyban. Ma az attrakciók pont­szerűen jelennek meg, és az értékesítés is az. Ezért távlati célként a szolgáltatások összeszervezését, a csomagok értékesíté­sét jelöli meg, a parkolástól kezdve az at­trakciók igénybevételéig végigvezetve, adott esetben más településekkel közösen. Úgy látja, hogy az előre megvásárolt szol­gáltatások haszna egyértelműen mérhető; a látogatószám alapján működő rendszer­ben marad bevétel, de legalább ilyen fon­tos, hogy a látogatómenedzsment a meg­felelő helyre irányítsa a látogatókat. Ehhez adatalapú elemzésre, tervezésre van szük­ség, hogy a küldő országok, célcsoportok, a költés valóságos és aktuális adatai alap­ján végezhessék a marketingmunkát. Ju­hász Gábor fontosnak tartja a Balaton tér­ségi márka bevezetését is, mivel ez lehe­tővé teszi a helyi, a térségi, a regionális és az országos szintek összekapcsolását, ami kisebb költséggel hatékonyabb marketin­get eredményez. Mindenki hozzátesz valamit - Nem lehet minden a TDM feladata - véli Petróczi Orsolya, a TDM ügyvezetője. A vál­lalkozók is kezdeményezhetnek, és ha van jó ötletük, akkor a TDM nyitott a megvalósí­tásra. A helyi egyesület nyilvánvalóan alakít­hatja a turistáknak szóló kínálatot, progra­mokat, hiszen személyes kapcsolatban áll­nak a vendégekkel, így közvetlenül érzékelik igényeiket, elégedettségüket, és azt is, hogy min kellene javítani. Amikor az egyesület belép a TDM-be, akkor rajta keresztül lesz­nek jelen a vállalkozók, szakmai segítséget nyújtanak a partnereknek, a TDM is szolgál­tat nekik.­­ A lényeg az, hogy mindenki a saját berkén belül tegyen hozzá valamit a helyi turizmus ügyéhez- így Petróczi Orsolya. Az elmúlt években - például a Levendula Hetekre - tizenöt-húsz szolgáltató és az ön­­kormányzat rakott össze egy közel száz elemből álló programsorozatot, amelyben az egyes programok a nagy egész része­ként is megállták a helyüket, így a kínálat bővül, a bevétel közvetlenül a szolgáltató­nál, közvetve pedig az önkormányzatnál csapódik le. Nem mellékes szerinte az egyesület anyagi felelősségvállalása sem, ami a tagdíjban mutatkozik meg, hiszen a TDM rendelkezésére álló források erősen korlátozottak, az általuk kezelt helyszínek bevételei, a Tájház bevétele például legjobb esetben is csak önmaga fenntartására lehet elegendő. A cél pedig az lenne, hogy az önfenntartáson túl plusz bevételre te­gyenek szert marketingből és a rendezvé­nyekből. Az ügyvezető szerint a Tourinform­­ban is szolgáltatásbővítésre van szükség. - A jelenleginél nagyobb dolgok kellenek ahhoz, hogy komolyabb vállalást lehessen tenni - állítja. Annál is inkább, mert az egyesülettel közös tervek között szerepel egy online marketing előadás, a vállalko­zók on-line jelenlétének felmérése, taná­csadás, akár egyéni szinten is a vendéglá­tás egyes részeire - szállásra, vendéglá­tásra - koncentrálva. Helyükre kerülnek a feladatok Tósoki Imre polgármester arra a kér­désre, hogy mit szeretne az együttműködés új formájáról, három dolgot említ. A legfon­tosabbnak azt tartja, hogy a helyi vállalko­zók között megvalósul a régóta hiányzó összefogás, vagyis az egyesület, a TDM és az önkormányzat együttműködésével ők is aktív részesei lesznek a turizmus alakítá­sának. Eddig az önkormányzat a TDM-mel közösen, saját rendszerén keresztül pró­bálkozott marketing-kampányokkal, de ennek hatását megsokszorozhatja az új szervezeti modell. Szerinte akkor lesz sike­res a településen a turizmus, ha a vállalko­zók véleménye visszacsatolódik a terve­zésbe. A polgármester azt is reméli, hogy az egyesülettel való sikeres együttműködés megoldhatja a TDM finanszírozásának át­alakítását, mert így az önkormányzat mel­lett a vállalkozók érdekeltsége is megjele­nik benne. Hosszú távon fenntarthatatlan­­nak tartja a rendezvények jelenlegi módon való finanszírozását. - Évi húsz-harmincmillió forintot fordí­tunk ilyen célra, de a kosz, a károk és a reklamációk az önkormányzatra maradnak - mondja. Véleménye szerint fokozatosan, több lépcsőben egyes rendezvényeket be­lépődíjassá kell tenni, és a helyi vállalko­zókat is be kell vonni a programfinanszíro­zásba.­­ Nagyon örülök az egyesület megalaku­lásának; ha odáig jutunk, magánember­ként is szeretnék csatlakozni hozzá. Érde­keltek vagyunk az erős és hatékony vállal­kozói egyesület működésében. Ahhoz, hogy az egyesület hatékonyabban tudja a telepü­lés és a turizmus érdekeit képviselni, szük­ségünk van a terület alpolgármesteri szin­ten való képviseletére az önkormányzat­ban; ezt ismét megpróbálom elérni. Remé­lem, hogy mostanra mindenki érti ennek jelentőségét- fogalmaz Tósoki Imre. Az elmondottakból kiderül, hogy Tihany­ban már megtalálták a választ a TDM-rend­­szert feszegető kérdésekre. A TDM, az ön­­kormányzat és a Tihanyi Turisztikai és Mar­keting Egyesület közös munkája óriási po­tenciált jelent a helyi turizmusban, például a termékfejlesztés, az értékesítés és a hi­ányzó szolgáltatások terén, de akár a mun­kaerő-kihasználásban, kölcsönzésben is. Ha a helyi társadalom szintről tekintünk a folyamatra, akkor azt látjuk, hogy a vál­lalkozók nem csekély gazdasági és lobbye­rővel rendelkező rétege elmozdulóban van az én váram, az én házam mentalitástól, és olyan új együttműködési formát alakít ki, amely lehetővé teszi részvételét a turiz­mussal kapcsolatos döntésekben. Felada­tot és egyben felelősséget is vállal - és éppen ez az erős és jól működő közösségek alapja. A döntésekért való felelősségválla­lás, a feladatok megosztása erősíti a helyi társadalom összetartását. Ahol a civil szféra erős és működőképes, ott a szándé­kolt eredmények, a nagyobb hatékonyság mellett a szolidaritás és az együttérzés is teret kap a kapcsolatokban. És ez mind­annyiunk érdeke. Koncz Mária

Next