Tiszaújváros - Tiszaújvárosi Krónika, 2020 (38. évfolyam, 1-53. szám)
2020-09-17 / 38. szám
2020. szeptember 17.______ Aktuális I 3. Szociális alapszolgáltatások A Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ integrált intézményként szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatást, valamint szakosított szociális ellátásokat nyújt a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, valamint a Család- és Gyermekjóléti Központ esetében szélesebb ellátási területtel - Tiszaújváros lakóinak. Tevékenységéről minden évben beszámoló készül a képviselő-testület számára. A tavalyi évről a legutóbbi ülésen adott számot Poropatich Péter, az intézmény vezetője. Ebből most az alapszolgáltatásokat vesszük górcső alá. Étkeztetés Étkeztetésben azok a szociálisan rászoruló személyek részesülhetnek, akik koruk, egészségi állapotuk, betegségük, hajléktalanságuk miatt a napi egyszeri meleg étkezésükről nem tudnak gondoskodni. A beszámoló alapján az étkeztetésben részesülők száma a 2019. december 31 -ei állapot szerint a 2018. december 31 -én ellátásban részesülők számához viszonyítottan közel 5%-kal emelkedett. Az elmúlt év során az étkezést igénybe vevő 974 fő döntően maga viszi el az élelmet a főrőhelyről (838 fő, az összes igénybe vevő 86%-a). Az ebéd házhoz szállítását az igénybe vevők 12%-a (114 fő) kérte az elmúlt év során, ők döntően nők (89 fő, 78%), életkori megoszlás tekintetében leginkább (53%) 80 év fölöttiek. Az étkeztetésre 2019-ben az intézmény 556 főre 30.558.720 Ft állami támogatásban részesült. Házi- és jelzőrendszeres segítségnyújtás A házi segítségnyújtás a segítségre, ápolásra szoruló idős, beteg emberek lakókörnyezetében nyújtott szolgáltatás. A 2019. december 31-én ellátottak száma (76 fő) szinte megegyezik az egy évvel korábbi állapottal (77 fő). Tavaly 27 főt vettek ellátásba és 28 fő esetében szűnt meg a szolgáltatás. Az ellátásban részesülők közül 12 fő részesült szociális segítésben, azaz takarításban, bevásárlásban, ügyintézésben nyújtott segítséget a gondozónő, a 64 személyi gondozásban is részesülő ellátott esetében pedig az előzőeken túl gondozási, ápolási tevékenységet is ellátott az intézmény. A házi segítségnyújtásban részesülők döntő többsége, 76%-a nő, elsősorban 80 év fölötti. A házi segítségnyújtásban az intézmény 58 fő ellátására rendelkezik engedéllyel. Az összesített ellátotti igények szerint 2019-ben 43 főre 12.970.000 Ft állami támogatásban részesült az intézmény. A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás a saját otthonukban élő, egészségi állapotuk vagy szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készüléket használni tudó időskorú, vagy beteg emberek számára a krízishelyzet elhárítására nyújtott szolgáltatás, melyet a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatósággal kötött szerződés alapján 140 készülék biztosításával, Tiszaújvárosban és 10 környező településen biztosította az intézmény. A feladatellátásra nyújtott állami támogatás évek óta változatlan, ami 3.944.000 Ft-ot jelentett az intézmény számára. Az állami támogatás a hívásfogadási rendszer üzemeltetési költségét sem fedezi, így az ellátásban érintett települések a rendelkezésükre bocsátott készülékekkel arányosan hozzájárulást fizetnek a működtetéshez. Az év során 161 fő vette igénybe a szolgáltatást, jellemzően nők (90%), döntően 80 év fölöttiek. 2019-ben az ellátottak által kezdeményezett 270 segélyhívásból 222 volt a valóban segítségnyújtást igénylő riasztások száma. Idősek és fogyatékkal élők nappali ellátása Az időskorúak nappali ellátása a koruk vagy egészségi állapotuk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek számára biztosít lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, alapvető higiéniai szükségletek kielégítésére. Az összesen 95 férőhellyel működő 3 idősek klubjának szolgáltatásait igénybe vevők száma stagnál, a kihasználtság az előző évhez hasonlóan 90% körüli. Az év folyamán 5 fő kérte a felvételét a klubokba, ugyanakkor 6 fő kikerült az ellátásból. 2019-ben az időskorúak nappali ellátására 64 fő figyelembevételével 7.194.000 Ft állami támogatásban részesült az intézmény. A fogyatékkal élők nappali ellátását biztosító „Esély” Napközi Otthon az önkiszolgálásra részben képes, önellátásra nem képes, felügyeletre szoruló fogyatékos, illetve autista személyek részére biztosít lehetőséget napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra. Megszervezi a szolgáltatást igénybe vevők étkeztetését, tanácsadást, készségfejlesztést, háztartási vagy háztartáspótló segítségnyújtást, esetkezelést, felügyeletet, közösségi fejlesztést nyújt. A 16 férőhellyel, két gondozási csoporttal működő otthon szolgáltatásait 2019-ben 13 fő vette igénybe. Az ellátotti kör évek óta változatlan. Az ellátás megszüntetésére egyetlen esetben sem került sor az év folyamán, az új igénybevevő 1 fő volt. A fogyatékkal élők nappali ellátására 9 fő figyelembevételével 4.500.000 Ft állami támogatásban részesült az intézmény. Hajléktalanok ellátása A 25 férőhelyes Hajléktalanok Nappali Melegedője a város közigazgatási területén hajlék nélkül élő személyek számára biztosít lehetőséget napközbeni tartózkodásra, alapvető higiénés igények kielégítésére, napi étkezésre, társas kapcsolatok működtetésére. A hajléktalanok nappali ellátását 6 nő és 39 férfi vette igénybe, akik 42%-ban tiszaújvárosi lakosok voltak, 58%-uk viszont a környező településekről érkező, életvitelszerűen Tiszaújváros közterületein élő hajléktalan személyek voltak. Az átlagéletkoruk 47 év volt. A nappali melegedő ellátottjai alacsony iskolai végzettségű, tartósan munkanélküli, nagyrészt jövedelem nélküli, egyedül élő személyek családi kapcsolatok és természetes támaszok nélkül. A nappali melegedő szolgáltatásait igénybe vevő ellátottak 77%-ának a megélhetése labilis volt, 44%-uk jövedelemmel nem rendelkezett, 33%-uk - a célszerű felhasználás intézményi kontrollja mellett - havi rendszerességgel települési támogatásban részesült, 3 fő nyugdíjszerű ellátással, 7 fő munkajövedelemmel rendelkezett, azonban életvezetési problémáik a hajléktalan létben konzerválta életüket. A beszámolóban foglaltak szerint az ellátást igénybe vevők a szociális munka eszköztárával nehezen motiválhatók, a melegedő szolgáltatásai közül főleg pihenés, tisztálkodás és mosás szolgáltatást veszik igénybe. 2019-ben a hajléktalanok nappali ellátásából 4 fő büntetés-végrehajtási intézetbe került, 2 fő ismeretlen helyre távozott, 1 fő tartós bentlakást nyújtó intézménybe ment, 3 fő visszatért a családjához, 2 fő pedig albérletbe költözött. 2019-ben 19 fő ellátottra 2.855.400 Ft állami támogatásban részesült az intézmény, valamint az Emberi Erőforrások Minisztériumához benyújtott nyertes pályázatnak köszönhetően 2018. január 1-jétől 2020. december 31-ig, 29 hajléktalan részére térítésmenetesen napi egyszeri meleg élelmet biztosít az intézmény. A nappali melegedő 2017. január 12-től a közvetlen életveszély elhárításának érdekében a téli krízisidőszakban 12 fő számára időszakos férőhelyeket is biztosít, melynek kihasználtsága megközelítőleg 100%-os. A szolgáltatás legfontosabb feladata az életmentés, az egészségkárosodás elkerülése. Az időszakos férőhelyet 2019-ben hosszabb-rövidebb időre 4 nő és 30 férfi vette igénybe, átlagéletkoruk 44 év volt. A hajléktalanok nappali melegedője és az éjjeli menedékhelyként működő időszakos férőhelyek biztosítása mellett a hajléktalanellátó szakmai egységek munkatársai a Család- és Gyermekjóléti Szolgálattal közösen heti rendszerességgel végeznek látogatást a közterületen hajléktalanként élők körében a hajléktalan ellátórendszer szolgáltatásainak igénybevételére történő rendszeres motiválás érdekében. Valamennyi személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatás -így a hajléktalan ellátás eredményessége is - nagymértékben függ a kliens aktív és felelős részvételétől, ezért a helyi szinten rendelkezésre álló, széleskörű hajléktalan ellátórendszer, továbbá a szakemberek segítő szándéka ellenére továbbra is előfordulnak hajléktalanok Tiszaújváros közterületein. Csaknem ezren részesülnek étkeztetésben. Új ügyvezető a TiszaSzolg élén Augusztus elsejétől Kósa-Tóth Zoltán a TiszaSzolg 2004 Kft. ügyvezetője. A Tiszaújvárosi Intézményműködtető Központ (TIK) korábbi vezetőjével a Tisza TV szeptember 9-ei adásában készített interjút Berta Judit műsorvezető. Az alábbiakban ennek szerkesztett változatát közöljük. Miért váltott? - Kényszerhelyzetbe került a város, hiszen a TiszaSzolg ügyvezetője nyugdíjba ment, és kerestek egy olyan embert, akinek van vezetői tapasztalata, a versenyszférában is van tapasztalata. Nálam ehhez még hozzájárult a közszférában lévő tapasztalatom, arról nem beszélve, hogy hét éve itt dolgozom, ismernek, tudják, hogy mire vagyok képes, és nyilván ez dönthetett mellettem. - Nehéz volt dönteni, otthagyni a TIK-et? Milyen volt a búcsú? - Igazából nem búcsúztam el, én elköszöntem a kollégáktól, hiszen ugyanabban az érdekszférában fogunk dolgozni továbbra is. Elköszöntem, sajnos nem volt lehetőségem, hogy személyesen - a járványügyi helyzet miatt - interneten, illetve kisebb csoportokban, amennyire tudtam. Nyilván nehéz szívvel, mert ez hét szép, kemény, sokszor nehéz év volt. Rengeteget tanultam a kollégáktól, bízom benne, hogy én is át tudtam adni pár dolgot, és tényleg büszkeséggel tölt el az, hogy ezt az intézményt hét évig vezethettem. Úgy gondolom, hogy jó irányba sikerült beállítani ezt az intézményt. Most új kihívások várnak rám. - A pozíció hasonló, hiszen vezető, ám míg korábban egy intézmény élén volt, addig most egy gazdasági társaság élén. Éles váltás? - Igazándiból még nem tudom. Másfél hónapja vagyok a TiszaSzolg ügyvezetője, korai lenne még összehasonlítani. Nyilván más, azt azért érzékelem. De ez abból is fakadhat, hogy teljesen új dolgokkal kell foglalkoznom, új dolgokat kell megtanulnom. Rengeteg az input, amit föl kell dolgoznom, nem tagadom, elég fáradtan szoktam esténként hazamenni. - Milyen feladatok jöttek szembe az első hetekben? - Ami talán a legfontosabb és legsürgősebb, hogy október 1-jétől - ez jogszabályi előírás - a belső kontrollrendszert be kell vezetnünk. Ez elsősorban adminisztratív feladatokkal jár jelen pillanatban. Szabályzatokat kell megalkotni, folyamatokat kell földolgozni, folyamatokat kell lerajzolnunk, ha szükséges átalakítanunk. Most gőzerővel ezen dolgozunk. Ugyanakkor már gondolkodunk a jövő évről, hogy ott mi fog történni. A kemping és a strand esetében nagyon nehéz helyzetben vagyunk. Nem tudjuk, hogy a Covid milyen hatással lesz a turizmusra, az idegenforgalomra. A strandnál még az új szálloda megnyitása is változást fog jelenteni. Sok mindent át kell gondolnunk. Ezen is dolgozunk már a kollégáimmal, illetve én személy szerint - mondjuk így - leltárt készítek, hogy sokkal tisztábban láthassak, mint korábban. - Bonyolult a leltár, sok a feladat? - Elég sok. De ehhez hozzászoktam, mert a TIK is összetett feladatokat végzett. Itt most igazából az újdonság az a rendkívül sok információ az, ami a nehézséget jelenti. Az összetettség, tényleg korai még erről beszélni, de inkább azt mondom, hogy hasonló. - A nehézség kihívást is jelent, így van. Amit én szeretek egyébként. Tehát nekem ezzel alapvetően nincs problémám. - Hogy érzékeli, nagyobb falat a TiszaSzolg? - Igazából azért nagyobb falat, mert a körülmények úgy alakultak, hogy most itt változtatásokra lesz szükség. A TIR-nél úgy gondolom, hogy elvégeztem, amit kellett, nem gondolom, hogy sokat tudtam volna hozzátenni még a működéshez. A TiszaSzolgnál viszont úgy gondolom, hogy hozzá tudok tenni ahhoz, hogy jól tudjon működni. - Vannak tervei, ötletei, amelyek már most ott vannak a fejében? - Vannak elképzeléseim, de első körben a kollégáimmal szeretném megvitatni, ők azért jobban ismerik ezeket a területeket. A tulajdonossal is le kell ülnöm természetesen azon kérdésekben, amik a város lakóit közvetlenül érinthetik. Meg kell határozni közösen célokat, és akkor abba az irányba mi már le tudjuk bontani a feladatokat. - Kemping, strand, szálloda. Lehet már ezekről valamit tudni? - A szálloda tulajdonosai tudják, hogy mikor fognak majd megnyitni. Találkoztam már velük, egy-két részletkérdésről beszéltünk is. Arról váltottunk pár szót, hogy ők milyen stratégiában gondolkodnak, ami az együttműködésünk szempontjából ugye fontos. A strandról rövid távon azt tudom mondani, hogy a hónap végén bezár a gyógyfürdő is. Október 15-ig lesz egy felújítási, karbantartási időszak, és azt követően újból várjuk, mai tudásunk szerint - a vendégeinket. A kemping pedig egy olyan kérdés, amire azért nem tudok válaszolni, mert per pillanat nincs arról tudomásom, hogy bárki is érdeklődne iránta. Azon kell gondolkodni, hogy hogyan foglalkozzunk a nyitvatartással. - Hogy állnak azok a munkálatok, amiket a Szent István út és a Mátyás király út területén látunk? Ott egy 40 méteres csőszakaszt ki kellett cserélnünk, azért mondom múlt időben, mert a munkák jelentős része már megtörtént. Sajnos nem várt problémákkal is találkoztunk, de ettől függetlenül a kollégáim megnyugtattak, hogy szeptember 15-ére, azaz a fűtési időszak megkezdésére készen leszünk. - Egy gazdasági társaság vezetőjének, főleg az elején, 8 órás a munkaideje? - Nem, de már hozzászoktam, hogy intézményvezetőként is kötetlen munkaidőben dolgoztam. Ez nem zavar. Most egy picit többet vagyok bent, mint a TIK-nél voltam, ez tagadhatatlan, a családom néha hiányos is, de ez ezzel jár, mondhatni hozzászoktak. - Haza kell vinni néha a munkát? - Nem. Igyekszem ezt elkerülni, inkább tovább maradok bent. Nem tudok hatékonyan dolgozni otthon. Otthon inkább már a családommal szeretnék foglalkozni. - Mit csinál Kósa-Tóth Zoltán, hogy kicsit összeszedje magát, és agyban, testben friss legyen? - Heti háromszor edzésre járok, ez nekem nagyon fontos, kettlebellezek. Emellett ott van a kert, ez engem teljesen ki tud kapcsolni. Majd jön a téli időszak, már összegyűjtöttem a könyveket, amiket szeretnék elolvasni. Remélem lesz rá időm és lehetőségem. Kósa-Tóth Zoltán