Tiszaújváros - Tiszaújvárosi Krónika, 2020 (38. évfolyam, 1-53. szám)

2020-09-17 / 38. szám

2020. szeptember 17.______ Aktuális I 3. Szociális alapszolgáltatások A Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ integrált intéz­ményként szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatást, vala­mint szakosított szociális ellátásokat nyújt­­ a jelzőrendsze­res házi segítségnyújtás, valamint a Család- és Gyermekjólé­ti Központ esetében szélesebb ellátási területtel - Tiszaújvá­­ros lakóinak. Tevékenységéről minden évben beszámoló ké­szül a képviselő-testület számára. A tavalyi évről a legutób­bi ülésen adott számot Poropatich Péter, az intézmény veze­tője. Ebből most az alapszolgáltatásokat vesszük górcső alá. Étkeztetés Étkeztetésben azok a szociálisan rászoruló személyek részesül­hetnek, akik koruk, egészségi állapotuk, betegségük, hajlékta­lanságuk miatt a napi egyszeri meleg étkezésükről nem tudnak gondoskodni. A beszámoló alapján az étkeztetésben részesülők száma a 2019. december 31 -ei állapot szerint a 2018. decem­ber 31 -én ellátásban részesülők számához viszonyítottan közel 5%-kal emelkedett. Az elmúlt év során az étkezést igénybe ve­vő 974 fő döntően maga viszi el az élelmet a főrőhelyről (838 fő, az összes igénybe vevő 86%-a). Az ebéd házhoz szállítását az igénybe vevők 12%-a (114 fő) kérte az elmúlt év során, ők döntően nők (89 fő, 78%), életkori megoszlás tekintetében leg­inkább (53%) 80 év fölöttiek. Az étkeztetésre 2019-ben az intézmény 556 főre 30.558.720 Ft állami támogatásban részesült. Házi- és jelzőrendszeres segítségnyújtás A házi segítségnyújtás a segítségre, ápolásra szoruló idős, beteg emberek lakókörnyezetében nyújtott szolgáltatás. A 2019. de­cember 31-én ellátottak száma (76 fő) szinte megegyezik az egy évvel korábbi állapottal (77 fő). Tavaly 27 főt vettek ellátásba és 28 fő esetében szűnt meg a szolgáltatás. Az ellátásban részesü­lők közül 12 fő részesült szociális segítésben, azaz takarításban, bevásárlásban, ügyintézésben nyújtott segítséget a gondozónő, a 64 személyi gondozásban is részesülő ellátott esetében pedig az előzőeken túl gondozási, ápolási tevékenységet is ellátott az in­tézmény. A házi segítségnyújtásban részesülők döntő többsége, 76%-a nő, elsősorban 80 év fölötti. A házi segítségnyújtásban az intézmény 58 fő ellátására rendelkezik engedéllyel. Az összesí­tett ellátotti igények szerint 2019-ben 43 főre 12.970.000 Ft ál­lami támogatásban részesült az intézmény. A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás a saját otthonukban élő, egészségi állapotuk vagy szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készüléket használni tudó időskorú, vagy beteg em­berek számára a krízishelyzet elhárítására nyújtott szolgáltatás, melyet a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatósággal kö­tött szerződés alapján 140 készülék biztosításával, Tiszaújváros­ban és 10 környező településen biztosította az intézmény. A fel­adatellátásra nyújtott állami támogatás évek óta változatlan, ami 3.944.000 Ft-ot jelentett az intézmény számára. Az állami támo­gatás a hívásfogadási rendszer üzemeltetési költségét sem fede­zi, így az ellátásban érintett települések a rendelkezésükre bo­csátott készülékekkel arányosan hozzájárulást fizetnek a mű­ködtetéshez. Az év során 161 fő vette igénybe a szolgáltatást, jellemzően nők (90%), döntően 80 év fölöttiek. 2019-ben az el­látottak által kezdeményezett 270 segélyhívásból 222 volt a va­lóban segítségnyújtást igénylő riasztások száma. Idősek­ és fogyatékkal élők nappali ellátása Az időskorúak nappali ellátása a koruk vagy egészségi állapo­tuk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk el­látására részben képes személyek számára biztosít lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, alapvető higié­niai szükségletek kielégítésére. Az összesen 95 férőhellyel mű­ködő 3 idősek klubjának szolgáltatásait igénybe vevők száma stagnál, a kihasználtság az előző évhez hasonlóan 90% körüli. Az év folyamán 5 fő kérte a felvételét a klubokba, ugyanakkor 6 fő kikerült az ellátásból. 2019-ben az időskorúak nappali ellá­tására 64 fő figyelembevételével 7.194.000 Ft állami támogatás­ban részesült az intézmény. A fogyatékkal élők nappali ellátását biztosító „Esély” Napközi Otthon az önkiszolgálásra részben képes, önellátásra nem képes, felügyeletre szoruló fogyatékos, illetve autista személyek részé­re biztosít lehetőséget napközbeni tartózkodásra, társas kapcso­latokra. Megszervezi a szolgáltatást igénybe vevők étkeztetését, tanácsadást, készségfejlesztést, háztartási vagy háztartáspótló segítségnyújtást, esetkezelést, felügyeletet, közösségi fejlesz­tést nyújt. A 16 férőhellyel, két gondozási csoporttal működő otthon szolgáltatásait 2019-ben 13 fő vette igénybe. Az ellátot­ti kör évek óta változatlan. Az ellátás megszüntetésére egyetlen esetben sem került sor az év folyamán, az új igénybevevő 1 fő volt. A fogyatékkal élők nappali ellátására 9 fő figyelembevéte­lével 4.500.000 Ft állami támogatásban részesült az intézmény. Hajléktalanok ellátása A 25 férőhelyes Hajléktalanok Nappali Melegedője a város köz­­igazgatási területén hajlék nélkül élő személyek számára bizto­sít lehetőséget napközbeni tartózkodásra, alapvető higiénés igé­nyek kielégítésére, napi étkezésre, társas kapcsolatok működ­tetésére. A hajléktalanok nappali ellátását 6 nő és 39 férfi vette igénybe, akik 42%-ban tiszaújvárosi lakosok voltak, 58%-uk vi­szont a környező településekről érkező, életvitelszerűen Tisza­új­város közterületein élő hajléktalan személyek voltak. Az átla­géletkoruk 47 év volt. A nappali melegedő ellátottjai alacsony iskolai végzettségű, tartósan munkanélküli, nagyrészt jövede­lem nélküli, egyedül élő személyek családi kapcsolatok és ter­mészetes támaszok nélkül. A nappali melegedő szolgáltatása­it igénybe vevő ellátottak 77%-ának a megélhetése labilis volt, 44%-uk jövedelemmel nem rendelkezett, 33%-uk - a célszerű felhasználás intézményi kontrollja mellett - havi rendszeresség­gel települési támogatásban részesült, 3 fő nyugdíjszerű ellátás­sal, 7 fő munkajövedelemmel rendelkezett, azonban életveze­tési problémáik a hajléktalan létben konzerválta életüket. A be­számolóban foglaltak szerint az ellátást igénybe vevők a szo­ciális munka eszköztárával nehezen motiválhatók, a melegedő szolgáltatásai közül főleg pihenés, tisztálkodás és mosás szol­gáltatást veszik igénybe. 2019-ben a hajléktalanok nappali el­látásából 4 fő büntetés-végrehajtási intézetbe került, 2 fő isme­retlen helyre távozott, 1 fő tartós bentlakást nyújtó intézménybe ment, 3 fő visszatért a családjához, 2 fő pedig albérletbe költö­zött. 2019-ben 19 fő ellátottra 2.855.400 Ft állami támogatásban részesült az intézmény, valamint az Emberi Erőforrások Minisz­tériumához benyújtott nyertes pályázatnak köszönhetően 2018. január 1-jétől 2020. december 31-ig, 29 hajléktalan részére térí­tésmenetesen napi egyszeri meleg élelmet biztosít az intézmény. A nappali melegedő 2017. január 12-től a közvetlen életveszély elhárításának érdekében a téli krízisidőszakban 12 fő számára időszakos férőhelyeket is biztosít, melynek kihasználtsága meg­közelítőleg 100%-os. A szolgáltatás legfontosabb feladata az életmentés, az egészségkárosodás elkerülése. Az időszakos fé­rőhelyet 2019-ben hosszabb-rövidebb időre 4 nő és 30 férfi vet­te igénybe, átlagéletkoruk 44 év volt. A hajléktalanok nappali melegedője és az éjjeli menedékhely­ként működő időszakos férőhelyek biztosítása mellett a hajlékta­lanellátó szakmai egységek munkatársai a Család- és Gyermekjó­léti Szolgálattal közösen heti rendszerességgel végeznek látoga­tást a közterületen hajléktalanként élők körében a hajléktalan el­látórendszer szolgáltatásainak igénybevételére történő rendszeres motiválás érdekében. Valamennyi személyes gondoskodást nyúj­tó szociális szolgáltatás -így a hajléktalan ellátás eredményessé­ge is - nagymértékben függ a kliens aktív és felelős részvételétől, ezért a helyi szinten rendelkezésre álló, széleskörű hajléktalan el­látórendszer, továbbá a szakemberek segítő szándéka ellenére to­vábbra is előfordulnak hajléktalanok Tiszaújváros közterületein. Csaknem ezren részesülnek étkeztetésben. Új ügyvezető a TiszaSzolg élén Augusztus elsejétől Kósa-Tóth Zoltán a Ti­szaSzolg 2004 Kft. ügyvezetője. A Tiszaúj­városi Intézményműködtető Központ (TIK) korábbi vezetőjével a Tisza TV szeptember 9-ei adásában készített interjút Berta Judit műsorvezető. Az alábbiakban ennek szer­kesztett változatát közöljük. Miért váltott? - Kényszerhelyzetbe került a város, hiszen a Ti­szaSzolg ügyvezetője nyugdíjba ment, és ke­restek egy olyan embert, akinek van vezetői ta­pasztalata, a versenyszférában is van tapaszta­lata. Nálam ehhez még hozzájárult a közszfé­rában lévő tapasztalatom, arról nem beszélve, hogy hét éve itt dolgozom, ismernek, tudják, hogy mire vagyok képes, és nyilván ez dönthe­tett mellettem. - Nehéz volt dönteni, otthagyni a TIK-et? Mi­lyen volt a búcsú? - Igazából nem búcsúztam el, én elköszöntem a kollégáktól, hiszen ugyanabban az érdekszférá­ban fogunk dolgozni továbbra is. Elköszöntem, sajnos nem volt lehetőségem, hogy személye­sen - a járványügyi helyzet miatt - interneten, illetve kisebb csoportokban, amennyire tudtam. Nyilván nehéz szívvel, mert ez hét szép, ke­mény, sokszor nehéz év volt. Rengeteget tanul­tam a kollégáktól, bízom benne, hogy én is át tudtam adni pár dolgot, és tényleg büszkeség­gel tölt el az, hogy ezt az intézményt hét évig vezethettem. Úgy gondolom, hogy jó irányba sikerült beállítani ezt az intézményt. Most új kihívások várnak rám. - A pozíció hasonló, hiszen vezető, ám míg ko­rábban egy intézmény élén volt, addig most egy gazdasági társaság élén. Éles váltás? - Igazándiból még nem tudom. Másfél hónapja vagyok a TiszaSzolg ügyvezetője, korai lenne még összehasonlítani. Nyilván más, azt azért érzékelem. De ez abból is fakadhat, hogy tel­jesen új dolgokkal kell foglalkoznom, új dolgo­kat kell megtanulnom. Rengeteg az input, amit föl kell dolgoznom, nem tagadom, elég fárad­tan szoktam esténként hazamenni. - Milyen feladatok jöttek szembe az első hetekben? - Ami talán a legfontosabb és legsürgősebb, hogy október 1-jétől - ez jogszabályi előírás - a belső kontrollrendszert be kell vezetnünk. Ez elsősorban adminisztratív feladatokkal jár je­len pillanatban. Szabályzatokat kell megalkot­ni, folyamatokat kell földolgozni, folyamato­kat kell lerajzolnunk, ha szükséges átalakíta­nunk. Most gőzerővel ezen dolgozunk. Ugyan­akkor már gondolkodunk a jövő évről, hogy ott mi fog történni. A kemping és a strand esetében nagyon nehéz helyzetben vagyunk. Nem tudjuk, hogy a Covid milyen hatással lesz a turizmusra, az idegenforgalomra. A strandnál még az új szál­loda megnyitása is változást fog jelenteni. Sok mindent át kell gondolnunk. Ezen is dolgozunk már a kollégáimmal, illetve én személy szerint - mondjuk így - leltárt készítek, hogy sokkal tisz­tábban láthassak, mint korábban. - Bonyolult a leltár, sok a feladat? - Elég sok. De ehhez hozzászoktam, mert a TIK is összetett feladatokat végzett. Itt most igazá­ból az újdonság az a rendkívül sok információ az, ami a nehézséget jelenti. Az összetettség, tényleg korai még erről beszélni, de inkább azt mondom, hogy hasonló. - A nehézség kihívást is jelent, így van. Amit én szeretek egyébként. Tehát nekem ezzel alapvetően nincs problémám. - Hogy érzékeli, nagyobb falat a TiszaSzolg? - Igazából azért nagyobb falat, mert a körül­mények úgy alakultak, hogy most itt változta­tásokra lesz szükség. A TIR-nél úgy gondolom, hogy elvégeztem, amit kellett, nem gondolom, hogy sokat tudtam volna hozzátenni még a mű­ködéshez. A TiszaSzolgnál viszont úgy gondo­lom, hogy hozzá tudok tenni ahhoz, hogy jól tudjon működni. - Vannak tervei, ötletei, amelyek már most ott vannak a fejében? - Vannak elképzeléseim, de első körben a kol­légáimmal szeretném megvitatni, ők azért job­ban ismerik ezeket a területeket. A tulajdonos­sal is le kell ülnöm természetesen azon kérdé­sekben, amik a város lakóit közvetlenül érint­hetik. Meg kell határozni közösen célokat, és akkor abba az irányba mi már le tudjuk bonta­ni a feladatokat. - Kemping, strand, szálloda. Lehet már ezekről valamit tudni? - A szálloda tulajdonosai tudják, hogy mikor fognak majd megnyitni. Találkoztam már ve­lük, egy-két részletkérdésről beszéltünk is. Ar­ról váltottunk pár szót, hogy ők milyen stratégi­ában gondolkodnak, ami az együttműködésünk szempontjából ugye fontos. A strandról rövid távon azt tudom mondani, hogy a hónap végén bezár a gyógyfürdő is. Október 15-ig lesz egy felújítási, karbantartási időszak, és azt követő­en újból várjuk,­­ mai tudásunk szerint - a ven­dégeinket. A kemping pedig egy olyan kérdés, amire azért nem tudok válaszolni, mert per pil­lanat nincs arról tudomásom, hogy bárki is ér­deklődne iránta. Azon kell gondolkodni, hogy hogyan foglalkozzunk a nyitvatartással. - Hogy állnak azok a munkálatok, amiket a Szent István út és a Mátyás király út terüle­tén látunk?­­ Ott egy 40 méteres csőszakaszt ki kellett cse­rélnünk, azért mondom múlt időben, mert a munkák jelentős része már megtörtént. Sajnos nem várt problémákkal is találkoztunk, de ettől függetlenül a kollégáim megnyugtattak, hogy szeptember 15-ére, azaz a fűtési időszak meg­kezdésére készen leszünk. - Egy gazdasági társaság vezetőjének, főleg az elején, 8 órás a munkaideje? - Nem, de már hozzászoktam, hogy intézmény­­vezetőként is kötetlen munkaidőben dolgoz­tam. Ez nem zavar. Most egy picit többet va­gyok bent, mint a TIK-nél voltam, ez tagadha­tatlan, a családom néha hiányos is, de ez ezzel jár, mondhatni hozzászoktak. - Haza kell vinni néha a munkát? - Nem. Igyekszem ezt elkerülni, inkább tovább maradok bent. Nem tudok hatékonyan dolgozni otthon. Otthon inkább már a családommal sze­retnék foglalkozni. - Mit csinál Kósa-Tóth Zoltán, hogy kicsit ös­­­szeszedje magát, és agyban, testben friss le­gyen? - Heti háromszor edzésre járok, ez nekem na­gyon fontos, kettlebell­ezek. Emellett ott van a kert, ez engem teljesen ki tud kapcsolni. Majd jön a téli időszak, már összegyűjtöttem a köny­veket, amiket szeretnék elolvasni. Remélem lesz rá időm és lehetőségem. Kósa-Tóth Zoltán

Next