Váci Polgár, 2016 (22. évfolyam, 1-12. szám)

2016-07-01 / 7. szám

2016. JÚLIUS VÁCI © POLGÁR • 9 KÓCSY JENŐ (1959-1967) elektromér­nök volt. A 30-as években ösztöndíjasként tanult Olaszországban. Hazatérve, az ő tervei alapján készült el Budapest díszki­világítása, végül mégis a tanári pálya mel­lett döntött. 1950-től 1959-ig a Bláthy Ot­tó Erősáramú Ipari Technikumban tanított elektrotechnikát. 1959-ben került Vácra. Családot nem alapított. Húgával, Rotter Emíliával, műkorcsolyázó világbajnokkal élt. Az iskola „első mérnök igazgatóját” (ahogy a sűrűn elhangzó öndefiníció szólt) a tanárok a háta mögött inkább „Kalapéként emlegették. Az elnevezés előtörténete jól jellemzi az igazgatót, aki külföldre járó, nyelveket beszélő, anyagiakban bővelkedő agglegény volt. Budapesti lakással és nagymarosi nyaralóval ren­delkezett. A nyugdíj előtti éveiben a jó kereset és a nyugalmas állás reményében vállalta el a váci igazgatóságot, állítólag KGM- es barátai unszolására, („Ha már naponta Budapest és Nagyma­ros között autózol, hát odafelé is, visszafelé is benézel egy kicsit abba az iskolába”). Így is történt: általában délelőtt és késő dél­után csak 1-2 órát találkoztunk az igazgató úrral, ami nem volt ellenünkre. Lehetett azért valami sejtelme a távollétében történő fegyelemlazulásról, mert később kitalálta azt, hogy kalapját a ta­nári szoba fogasán hagyta, hajadonfővel, mellékbejárókon távo­zott, s ment autóján a nagymarosi Duna-partra, mi pedig - leg­alábbis amíg rá nem jöttünk - a kalap láttán úgy gondoltuk, hogy valahol az épületben van. (Pedig sejthettük volna, hogy a Téll Vilmos-beli Hermann Gesslertől vette ezt a kalap-ötletet.) Ebben az időszakban az igazgató jó kapcsolatokat ápolt a kecskeméti és néhány fővárosi főiskolával, ami összevont érett­ségit és felvételi vizsgát jelentett több tanulónknak. PÁSZTOR SÁNDOR (1967-1971) szakérettségi után a műszaki egyetemen szerzett gépészmérnöki diplomát 1953- ban. Különböző budapesti intézmények­ben dolgozott mérnöki beosztásban, ahol szakmunkástanulókkal is foglakozott. Ek­kor kedvelte meg a műszaki oktatást, me­lyet technikumi tanárként, minisztériumi oktatásirányítóként, majd 1967-ben váci technikumi igazgatóként gyakorolt. Igaz­gatósága alatt épült a Földváry téri lakóte­lep, ahová a tanulókat rendszeresen társadalmi munkára vittük tanítás helyett és mellett. Vácról a Kohó- és Gépipari Minisztéri­um a pesterzsébeti gépipari technikumba helyezte igazgatónak 1971-ben. Egy gyors lefolyású betegség vetett véget az életének 1975-ben. A baloldali elkötelezettségű és jó vezetői tulajdonságokkal is rendelkező Pásztor Sándor katonás rendet követelt. Csengőszóra szinte katapultrajttal indultunk az órára. Szakmai ügyekben a két ejtőernyős igazgatóhelyettes volt a „tótumfaktum”, az igazgató csak a személyi ügyeket tartotta saját rendelkezésében, de hozzá bejutni is csak titkárnői egyeztetés után lehetett. Az értekezletek rövidek, 1-1,5 órásak voltak. Ez az ember csak rövid ideig bírta ki azt a sajátos politikai légkört, amit ebben a kisvárosban talált, konkrétan a helyi pártbizottság fokozott beleszólását az iskola életébe idehelyezett káderei révén, akik például egy halom fe­gyelmi ügyet kreáltak a tantestületben. Amikor ezek a fegyelmi ügyek az igazgatót is elérték, a főhatóság átmentette őt egy pesti technikumba, vezetői beosztása megtartásával. PUSCSIZNA JÓZSEF (1971-1974), az iskola harmadik mérnök igazgatója el­lentmondásos személyiség volt. Mindent megadott a „külcsínért”, de nem volt en­­­nyire fontos számára a belbecs. Testüle­tünket állandó dekorálásra ösztönözte. Ontotta a gépeket, eszközöket. KGM-es kapcsolatai révén mindenre volt pénz. Ne­kem például - mint a matematika munka­­közösség vezetőjének - minden ellenér­vemre szükség volt, hogy az iskolát ne árassza el azokkal a golyós számológépekkel, a „scsotival” ame­lyet ő nagyon megkedvelt a Szovjetunióban. A tantestület mun­káját is aszerint értékelte, hogy mennyire állnak be a „dekorá­­lási” sorba. Itteni fő művének a gáz bevezetését és a központi fű­tés kiépítését tekintette, joggal. Ha röviden kellene őt jellemezni, akkor azt leginkább két szlo­gennel tenném: „Rend a lelke mindennek” és „... a múltat vég­képp eltörölni.” Ennek jegyében ellenőrizte még a tanári aszta­lok, szekrények rendjét is, de ő égettette el a régi érettségi tablók egy részét is. Ilyet egy tanárból lett igazgató sohasem tenne meg, de ő mérnökből lett az. Biztos, hogy élt-halt az iskoláért, de an­nak csak az esztétikai oldaláért. Nagy hangsúlyt kaptak nála a politikai ünnepek. Ezeken az egész iskola a díszteremben zsúfolódott. 1974-ben, tanév közben vált meg az iskolától, ami­kor a Pest Megyei Tanács fennhatósága alá kerültünk, ami számára elviselhetetlen volt. A tanárok az ő három éve alatt va­lószínűleg többet foglalkoztak a szaktantermeik és a folyosók de­korálásával, mint a tanórákra való előkészülettel. Ez az igazgató úr szervezte meg a pozsonyi magyar tanítási nyelvű gépipari technikum tanári karának meghívását is. Az ebédnél felváltva ültünk a kedves kollégákkal. Én azonban jól kifogtam a mellettem ülő tót atyafit, aki magyarul tökéletesen beszélt, de érzelmeiben egészen más volt. Mivel azon csodál­koztam, hogy náluk az orosz nyelv érettségi tárgy, ő azzal vágott vissza, hogy neki meg az a furcsa, hogy mi történelemből érettségiztettünk. A vendéglátó szerepében csak finoman pró­báltam a két nemzet történelmét összehasonlítani, mert akkor még nem ismertem ezt a viccet: „A pozsonyi könyvtárból tele­fonon Szlovákia történetét kéri valaki. A könyvtáros válasza: Bejön érte, vagy elküldjem SMS-ben?” 1974. októberében került a tanév hátra­lévő részére megbízott igazgatóként kollé­gánk, SZENTPÉTERI IMRE, aki éve­ken át mérnöktanára, az utolsó években pedig műszaki igazgatóhelyettese volt az iskolának. Ha valakit meg kellene nevez­nem úgy, mint Boronkay Gyuri bácsi mun­kájának folytatóját, akkor ő lenne az. Szaktárgyi tudása, precizitása, a gépész szakma szeretete, szigorú tárgyi követel­ményrendszere, szilárd jelleme - benne a zárkózottság vonásával is - mind az iskolai névadóra emlékez­tetnek. Igazgatóként ehhez még egy - nem biztos, hogy pozitív­­ vonása járult: a beosztottjaival szembeni ügyekben tanúsított kérlelhetetlensége. Hirling Józsi kollégánk - aki persze igen jó­ban volt vele és a műszaki igazgatóhelyettes pozíciójában foly­tatta is munkáját - találóan és szellemesen úgy jellemezte, hogy „valószínűleg még az ágya fölött is a Munkatörvénykönyv van.” Ha azonban az iskola 4 mérnök igazgatójára gondolok, a tanítás terén mindenképpen őt emelném ki közülük, mint a legkiválób­bat. (Folytatjuk)

Next