A Hét, 1891. július-december (2. évfolyam, 27-52. szám)

1891-11-01 / 44. szám

csönget szakadatlanul, mígnem kicsöngeti Nagy János urat a lakásából. Dühösen futva szökik tova, a lépcsőn pedig össze­ütközik Kis István úrral, aki még dühösebb és meg akarja őt verni. Miért akarja őt megverni ? Először, mert ha beszélni akar Nagy Jánossal, Nagy János mindig csak csönget, ami Kis István füldobját teljesen tönkreteszi. A hallócsövön át ugyanis a csön­getés pokoli dobolásnak hallik. Másodszor, ha Kis István nem akar beszélni, akkor Nagy János beszél neki irtózatos goromba­ságokat és zagyva butaságokat. Végre eljött Kis István maga, hogy személyesen tisztázza Nagy Jánossal, hogy mit akar az voltaképen vele. Hosszabb eszmecsere után rájönnek, hogy a telefon ugyan Edison egyik legremekebb találmánya, de a buda­pesti telefonos kisasszonyok minden bájosságuk és kedvességük mellett is, a legpajkosabb kis angyalkák a világon. Úgy látszik nem kedvelik a tartósabb összeköttetéseket s azért minden három-négy másodperczben más-másokat kötnek össze más­másokkal, így azután körülbelöl tíz percz alatt végig beszéli és végig hallgatja az ember az egész fővárost, Kőbányától Újpestig, Ó­ Budától Promontorig. A tudós társaságtól a disznó- és marha­hizlalóig, a börzétől a szegények házáig. A kisasszonykák köz­ben szakadatlanul csöngetnek, dr. Béke a fülorvos pedig immár milliomosnak indul. A telefon ilyenformán egy házicsapássá jön , de a­honnan kidobják, oda bevonul a béke és a nyugalom. * * * A farkas és a kutya. (Régi mese.) A kutya dicsekedett a farkasnak, hogy milyen jó sorsa van, a gazdája mennyi zsíros konczot dob neki és egyéb dolga sincs, csak hűnek kell lennie. — Hát szabadság dolgában hogy állunk ? kérdi a farkas. — Oh, van nekünk elég szabadságunk. — De itt a nyakadat a láncz feltörte, hát mégse mehetsz oda, a­hova akarsz ? — Azt épen nem, de azért van szabadság elég. — Nem is teheted mindig azt, amit szeretnél ? — Ó, azért kárpótol a többi szabadság. — Ugyan mondd hát, mi az a nagy szabadság ? — Hogy mi ? Hát szabad ugatnunk. Annyit ugatunk, a mennyi tetszik. Távolról fütty hallatszik és kiáltás: »Parlament, te!« és a kutya ugatva sietett a házba. IRODALOM. (Justh Zsigmond : A puszta kirnyve. Budapest, 1892. Singer és Wolfner kiadása.) Van egy bizonyos foka az írói képességnek, mely­­lyel szemben a kritikának nincs hivatása. Sokkal szilár­dabb már az illető iró pozíc­iója az irodalmi közvéle­ményben, semhogy a kritikának kellene helyét kijelölnie és sokkal kifejlettebb az illető iró egyénisége, eszthetikai hitvallása, semhogy a kritikának valami oktató, útba­igazító hatása lehetne. A­ki ezekkel szemben mégis ragaszkodik a mértékhitelesítés módszeréhez, az — tehet­ségéhez képest — vagy a jövendő irodalomtörténet, vagy a »Budapesti Szemle« számára dolgozik. Minthogy nekem az előbbihez hiányzik a képességem, az utóbbihoz pedig az ambíczióm, egészen egyszerűen szá­mot akarok adni a benyomásról, melyet Justh Zsigmond legújabb könyve rám gyakorolt. Az író nem ismeretlen sem előttem, sem a nagy­közönség előtt. Ismerjük hír­lapi czikkekből, ismerjük különösen A Hét-ből, melynek Justh Zsigmond állandó munkatársa és ismerjük végre három könyve után, a Káprázatok, Művész-szerelem és Paris elemei után. A puszta könyve nem új hang, hanem igen érdekes pendant eddigi műveihez. Az előbbiek az érző és gondolkodó embert mutatják a nagy világ köré­ben, megfigyelve, lerajzolva és elitélve azt. »A puszta könyvé«-ben pedig otthon találjuk ezt az érző embert az egyszerű végtelen pusztán, együgyű, becsületes emberek között, kiket becsül, szeret és irigyel. Mind a négy könyve a szerző belső világának hű tükre. Finom ideg­zetű, sensibilis lélek, nagy műveltséggel és nagy igények­kel az élet és emberek iránt. Bizonyos romantikus vágya­kozás nyilatkozik belőle valami ismeretlen után, amit azonban a puszta sem képes neki nyújtani. Elesi meg­figyelő, de megfigyeléseinek csak lírai hatását találjuk meg a könyvben. Olyan az írása, mint a tompítával ellátott hegedű szava, lágy, széles és kissé szentimentáli­san érzelmes. Az utazásai eléggé ismeretesek. Évek óta bolyong Afrikában, éveket töltött Párisban és egyebütt. A nyá­ron végre haza­vetődött ősi portájára. A nagy magyar alföld kellő közepén van az. Az ilyen érzelmes kedé­lyeknek, mint a minő szerzőnk, sokat beszél az ilyen sík lapály, hallgatag embereivel. Kiolvassa belőle, külö­nösen a nagy világ zajából jőve, az egyszerűséget, a valódi boldogságot és valódi bölcseséget. Három oly dolgot, melyre a finom idegzetű ember egyre vágyik, s melynek birtokában sohasem érzi magát. Van egy apróság a könyvben: A puszta bölcse, a kötet egyik legszebb s a szerzője legjellemzőbb darabja. Egy siket­néma paraszt ember ez a bölcs, aki jelbeszédekkel fejezi ki könnyű, jókedvű boldogságát és sajnálatát, vigaszát a földesura iránt, amiért az tüdőbajos. Lágy, szomorú humor hatásával bír az a többes szám, melyet az a mindenektől kifosztott paraszt legény használ: »Nem nekünk való az asszony!« Az alföld képe, amint e könyvben adva van, nem hit. A szentimentalizmus fátyolán keresztül látjuk, a mora­lista, a filozófus szemével tekintjük. Vonatkozásban van a nagy világ hiú konvenczionalizmusához, holott tényleg semmiféle viszonyban nem áll vele. De egy beteg ember ebből a konvenczionális világból ide tér és mohón szívja magába a szabadság, egyszerűség levegőjét, gyönyörű­­séggel hallgatja a magyar nótákat, az egyszerű emberek szívig ható beszédjét és szomorúsággal mond búcsút e boldog vidéknek, hogy ismét a gazdag emberek hideg, barátságtalan világába elvegyüljön. Kissé őszies a hangulat ebben a könyvben. Elbeszé­léseket is tartalmaz, amilyen a Zana Zsuzsi megtérése, A Süle Klára lakója, Leánynéző, de egészében egy lírai verskötet hatásával van az emberre. Poétikus könyv. Alaphangja a rezignáczió, mint minden embernél, aki a legpoétikusabb betegségben szenved: tüdőbajban. De Justh Zsigmondban szerencsére az a baj csak oly mértékben van meg, amennyi szükséges hozzá, hogy írásai poétikusak legyenek. Kisfaludy-társaság. E derék literatúrai társaság nagyérdemű tagjai minden felolvasó ülés alkalmával tanúsítják, hogy jobb ízlésük van a nagy publikumnál. Míg emennél nem használ semmiféle »műsor«, hogy távol maradjon, addig a társasági tagok közül ki kell sorsolni egyet-kettőt, a­küknek a szerdai mártírom­­ságra vállalkozniok muszáj. Ezúttal valami élelmes Kisfaludysta akként rendezte a dolgot, hogy a sors k­épen a fölolvasókra essék. Hallgatták is ezek egymást nagy buzgósággal. Az egyiket megkérdeztük : mit olvastak ? — Azt mondta, hogy hallott vala­mit alapitótagokról meg Martiálisról. — Valószínűleg Martiális belépett 100 forinttal alapitó tagnak. A­mi nem is volna olyan csodálatos, mert ha élne, rendes tagságra úgy sem tarthatna igényt. Igmándi Mihály igen érdekes könyvet adott ki. Magyar szellemi élet a czíme­s tartalmaz számos magyar író és művész tollából származó kisebb-nagyobb dolgozatokat, többnyire egy-

Next