Hétfői Hírek, 1963 (7. évfolyam, 1-52. szám)

1963-01-02 / 1. szám

Milliók látták, hallották (Jegyzetek cs tetevízió cl cddiÁ­zziLacsztcccitL ntíhőccímL Voltak, akiknek tetszett. Mások szerint viszont „volt jobb is”. Egyesek sikamlósabb tréfákat, mások az aktuális csattanókat kevesellték. De akadt olyan hallgató is, aki éppen a két műsor színessé­gét, sokféleségét dicsérte... Alig pár órával, sőt már né­hány perccel a két szilvesz­teresti műsor befejezése után is ilyen rendkívül megosztó véleményeket sikerült össze­gyűjteni. Abban persze mind a bírálat, mind pedig a „vé­delem” megegyezett, hogy a két műsor alapvetően külön­bözött az előző két évben lá­tott kabarérevüktől. A tele­vízióban például a hangsúly ezúttal szemmel láthatóan a r­evüm­ volt.­­ Szinetár Miklós, a nagy ap­parátust mozgató tv-revü ren­dezője, látványos és pergő színpadi jelenetek sorába ágyazta a szilveszteri műsort. Az ilyen színpadtechnikát megkövetelő revünek nálunk alig vannak gyökerei, köve­tésre méltó hagyományai. Szi­­netárnak tehát előbb meg kel­lett alapozni ezt a gyors kép­változásokat, az előadás rit­musát fennakadás nélkül biz­tosító szerkezetet. A műanyag revüfüggönyök, a modern és jól kezelhető díszletelemek (Vogel Eric láttán olyan gon­dolataink támadtak, hogy vég­re megszületett az az európai színvonalú revükeret nálunk is, amelyet a felszabadulás óta oly sokszor szerettünk volna­­létrehozni. Ami tehát a külső­ségeket illeti, a tv szilveszteri műsora ily módon a meglepe­tés erejével hatott. Amikor azonban a keretet kitöltő tartalomról beszélünk, lelkesedésünk kissé már alábbhagy. Ezúttal ugyanis nem egy revüszínházból köz­vetített esztrádműsorról, ha­nem a televízió szilveszteri műsoráról kell beszámolnunk, amely az Operettszínház néző­terén ülő ezer emberen kívül — és elsősorban — több millió televíziónéző szórakoztatását volt hivatott magas szinten biztosítani. Igen ám, de a nagy­színpad hatáselemeit a kis (de még a „nagy”) képernyő is csak sokszorosan kisebbítve tudja közvetíteni, így aztán a revü hatáselemei is csak sokszorosan kicsinyítve érvé­nyesülhettek. . Mire támaszkodhatott tehát a rendező, akinek a vállán a legnehezebb feladat, több mil­­­lió ember felfokozott érdeklő­déssel várt szórakoztatása nyugodott? A­ tréfák csattanói­ra, az összekötő konferanszié csípős-borsos reflexióira, és természetesen a színészi mun­kára, amely a kabarérevü prózai részeit hatásosan tudta közvetíteni. A tréfák, sajnos fáradtak voltak. Róna Tibor, a tehetsé­ges fiatal humorista, ennek az új műfajnak, a revüvel ele­gyített kabarénak szinte hazai megalapozója és számos nagy­sikerű est részese, ezúttal egy alapvető tévedés áldozata lett. A tavalyi műsorban felvillan­tott néhány akkor eredeti és frappáns ötletet (Vadember, Bumugyapusztai riport stb.), s az idén azt szerette volna bebizonyítani, hogy azok a hősök mit változtak, „fejlőd­tek” egy esztendő óta. Dehát a Vadember 1962 szilveszterén azért vadult meg, mert min­dent igyekeztek neki „meg­magyarázni”. Hol tartunk mi már attól? Az a vicc­tarta­­lék, amelyet ezúttal ez a kis tréfa magában foglal, már csak halovány mása a tavalyi­nak. De abban is alapvetően tévedett Róna Tibor, hogy több hasonló szituációt és már ismert figurát igyekezett átmenteni az idei műsorba. Igaz, a polgári kabaré is te­remtett magának egy-két úgy­nevezett állandó figurát (Ha­­csek és Sajó), amelyeket­ per­sze ugyancsak nehéz volt folytatólagosan egy megfelelő színvonalon ismételni. Sokszo­rosan nehezebb feladatra vál­lalkozik viszont Róna, amikor nemcsak egy-két figurát, ha­nem egy valóságos mai szati­rikus arcképcsarnokot igyek­szik egyik műsoráról a má­sikra „üzemképessé” tenni. Véleményünk szerint ez a mű­faj egy ilyenfajta folytatóla­gosságot nem­ bár élt . A műsor többi tréfái közül is több tűnt túlságosan hosz­­szúnak. Az Express nyelvisko­la ötletéből (Kellér Dezső— Görög László) legfeljebb ha egy villanásnyi tréfára futott volna. A máskülönben finom és színvonalas „Ulti-opera” is valahogy végtelenül elnyúj­­tottnak tűnt és egyfajta sajá­tos humorával kilógott ebből a sokmillió nézőnek sugárzott előadásból. . Volt viszont a műsornak néhány rangos színészi telje­sítménye, amely emelte az est színvonalát, hatását. Min­denekelőtt Rátonyi Róbert konferansziéját illeti dicséret. Rátonyi ismét — mint tavaly és az azt megelőző alkalom­mal — motorja volt a szil­veszteresti kabarénak. Min­den mondatát derű, őszinte kacagás kísérte. Szilágyi Györgynek, a pesti maszek rímekbe szedett szilveszteri köszöntőjével pedig az est egyik megérdemelten legna­gyobb sikerét aratta,­­ mint előadóművész. Mezei Mária egy pikáns sanzonnal, Kiss Manyi egy kedves magán­számmal, Alfonzo pedig a „Ki mit tud” nem egészen kidol­gozott, de elképzelését és egyes részletmozzanatait tekintve, figyelemre méltó paródiájá­val járult hozzá az est sikeré­hez. Sinkovits Imre és Tom­pa Sándor kitűnő közremű­ködői voltak a bamugya­pusztai riportnak. Kellemes színfoltja volt a műsornak Honthy Hanna fellépése is. Kellér Dezsővel közösen, egy zenés interjú keretében a „halhatatlan” operettről cse­vegtek. 13 A rádió szilvesztere idén az előző évek gyakorlatától elté­rően, csupán néhány műsor­­számában volt rokon a televí­zió műsorával. Ez az előbb elmondottakból nyilvánvalóan következik is. Ami új volt benne, s egyúttal sikeres, az a már közismert figurának, a mindent jobban tudó, a pesti aszfalton élő és kritizáló Za­­cseknek egy vadonatúj tréfá­ja volt. Benedek Tibor Za­­csek figurájában ismét ellen­állhatatlanul mulatságos volt. Egy másik nagy sikerű magán­számban, Hajdú Júlia és Har­sányi Béla zenés karcolatá­ban arról hallhattunk, hogy az utóbbi évtizedben a köszö­nés hányféle változatán „es­tünk át”. A magánszámot Márkus László adta elő pom­pásan, ennek a sajátos elő­­adásművészeti stílusnak szin­te minden csínját felvillantó ötletgazdagsággal._ Tahi Lász­ló szellemes Ketten beszél­­hető­jét Mezei Mária és Mo­nyai Lajos tolmácsolta, s ugyancsak kitűnő volt Galam­bos Szilveszter tréfája, aki a pedagógusok családlátoga­tásáról mondott el néhány nagyon mulatságos „tapasz­talatot”. Nem értettünk viszont egyet a Ki mit tud három helye­zettjének (a füttyös Hacki Tamásnak, a jódlizó Bodor Károlynak és a két Gézen­gúznak, Gergely Ágnesnek és Ivoncz Zsuzsának) szerepelte­tésével. Igaz, ezek a fiatalok 1962-ben „tűntek fel”, azon­ban még egyikük sem kifor­rott, kész művész. Az a kö­rülmény, hogy az Országos Rendező Iroda, most pedig már a rádió is mind gyak­rabban szerepelteti őket, er­ről a rendkívül fontos tényről eltereli a figyelmet. Ugyancsak­ szerencsétlen volt a tv-ben is látott Express nyelvoktatásnak huszonkét perces bemutatása, évbúcsúztatót ezektől a mű­soroktól. Idén, ezt a várako­zást nem mindenben sikerült kielégíteni. Egy sajnálatosan rossz szer­vezési hibáról azonban még kell néhány szót szólni. A tv műsorában az új esztendőt nyolc-tíz perccel beköszönté­se előtt üdvözölték. Igaz, bol­dog új évet soha nem lehet elég korán kívánni... Ezúttal azonban az Operettszínház ezer megdöbbent nézője a ru­határi tolakodással „toldotta meg” ezt a jókívánságot. Nem is beszélve a képernyő tulajdo­nosokról, akik az év hátrale­vő néhány percét arra hasz­nálták fel, hogy a Posta pon­tos idő­szolgálatát ostromol­ják ... 1963 persze ettől függetlenül is, idejében beköszöntött. Bános Tibor , összegezésül persze azt is el kell mondani, hogy mind a televízió, mind a rádió mű­sorszerkesztői, rendezői rend­kívül nehéz és cseppet sem irigylésre méltó helyzetben voltak. Hiszen ha jól meg­gondoljuk, ezen az estén való­ban tízmilliós hallgató- és né­zőtábort kellett az ilyenkor szokásos felfokozott igények tudatában kielégíteni. Sőt még határainkon túl is figyelem­mel kísérik a rádió szilvesz­teri műsorát, így tehát nem­csak sokan, hanem sokféle­­,­­képpen is várnak kellemes Elöljáróban egy jellemző számadat: míg hosszú évek során átlagosan egy-egy rajz­os bábfilm készült Magyar­­országon, most 15—20-at for­gatunk évente a Pannónia Filmstúdióban — kezdi a be­szélgetést Macskássy Gyula, A két bors ökröcske, A tel­hetetlen méhecske, A ceruza és radír, a Párbaj világhírű alkotója, „a magyar Walt Disney” — ahogy a világsajtó elnevezte. A Varsói, Karlovy Vary-i, oberhauseni, cannes-i, velencei díjak és oklevelek fémjelzik a magyar rajz- és bábfilmgyártásnak az elmúlt néhány évben megtett óriási útját, s ezek eredménye is, hogy 1963-as terveinkben több mint 20 film készítése szerepel. Komoly határkőhöz érkezett ez a műfaj éppen az elmúlt hetekben: Öcsi, Peti és a többiek címmel be­mutatták az első, teljes mű­soridőt betöltő magyar rajz­os bábfilmsorozatot, öt rajz­film és két bábfilm szerepel ebben a műsorban, amely kicsit összegezője is elért eredményeinknek. Különféle stílusú és hangulatú kisfil­­mek gyűjteménye, idősebb és fiatalabb művészek alkotásai váltakoznak a vásznon. Kár, hogy a MOKÉP kissé elbaga­tellizálta ezt a premiert. Ma is állandó panasz a gyermek­filmek hiánya , s amikor most végre bemutatóvá ért egy egész műsort adó gyer­­mekfilm-összeállítás, arról alig szerezhettek tudomást a nézők, hiszen talán fele annyi propagandát sem kapott, mint egy átlagos játékfilm­bemutató.­­ Elkészültünk egy másik, jelentősnek ígérkező filmmel is: az UNESCO felkérésére forgattunk 11 perces rajzfil­met a számok történetéről. A film első kópiája nemrégi­ben indult Párizsba, ötletét az adta, hogy egy évvel ez­előtt Budapesten járt az UNESCO egyik főtisztviselője, aki felvetette: Kelet és Nyu­gat kapcsolatáról kellene ta­nulságos, tartalmas, mégis könnyed, élvezetes filmet ké­szíteni. A számjegyek törté­netében véltük megtalálni ennek a kapcsolatnak ősi for­máját, hiszen a ma is hasz­nálatos számjegyeink Kelet­ről, Indiából, Arábiából szár­maznak, s a matematika alap­elemei is Keleten, Arábiában, Indiában, Egyiptomban, Ba­bilonban, Görögországban ala­kultak ki; ma is Euklidesz tanai alapján tanítják az is­kolákban az algebrát és geo­metriát. Az 1200-as évek tá­ján került át a matematikai kultúra Nyugatra, s ott fej­lődött a XVIII—XIX. század folyamán magas fokra, majd az egész világ tudósainak bekapcsolódásával érte el, elsősorban a XX. század so­rán, mai fejlettségét, amikor már elválaszthatatlan része a mindennapi életnek. — Félreértés ne essék, nem oktatófilmet készítettünk a számok történetéről, hanem körülbelül a fenti mondani­valót dolgoztuk fel modern, groteszk, játékos történetben. Hogyan tanult meg az ősem­ber számolni — ezzel kezdő­dik a film, s azzal végződik, hogy a földgolyó számokat sugároz a világűrbe. „1, 2, 3...” a film eíme, Várnai György társaságában forgat­ták, s Nepp József szerzett hozzá érdekes, korszerű kí­sérőzenét. Az UNESCO több mint 120 tagállamában mu­tatja majd be, budapesti be­mutatójára előreláthatólag a tavasszal kerül sor. — További tervek? — Várnai Györggyel szo­katlan témával foglalkozunk: rajzfilm-gengszterparódiát ké­szítünk. A gengszter, egy gyermek felsértett kezén át szervezetébe került bakté­rium, amely ellen megszemé­lyesített vérsejtek, perszoni­­fikált idegközpont vív izgal­mas küzdelmet. A film ideig­lenes címe: Riadó. Készül a Peti-sorozat harmadik, ne­gyedik és ötödik darabja is. Olyan gyermekmese-hőst kel­tünk életre ebben a sorozat­ban, amely a mai gyerekek modern képzeletvilágát eleve­níti meg. Elsősorban gyere­kek számára készülnek ezek a Peti-filmek , de a felnőt­tekben is sok eleme meg­marad a gyermeki képzelet­nek, játékosságnak. S éppen erre a sajátosságra épít az egész rajzfilm-művészet... (zsugán) Az ősember számolni tolsul.. 1 Az UNESCO felkérésére készített filmet a „magyar Walt Disney“ Egy kocka az UNESCO felkérésére készített :.1, 3. 3.1.« című rajz­filmből. Az algebrai számolás és a számolótábla párbaja. II. Frigyes német-római császár 1210-ben számtani versenyt hirdetett, s itt küz­dött meg a két számtan, itt aratott először fölényes győzelmet az algoritmus ... NEM EGÉSZEN­­ÚJ MAGYAR FILMKOMÉDIA „Unalmasak a magyar film a Hunnia Filmgyár bejárata déli óta!) nem tudott bejutni mek!”,­­ „Mindig ugyanazokat előtt ezt a jellemző képet, a rácsos nagykapun. És még nem­­­­élésnek a magyar Szerepre várakozó élvonalbeli merje valaki azt állítani, hogy filmvígjátékok?” _ Ezekre a komikusaink egész éven át, nálunk nincsenek csattanós kérdésekre válaszként ellestük ,de némelyik közülük észtön­ filmkomédiák. Pedro a Sierrába megy kubai film Első ízben kerül kubai já­tékfilm a magyar közönség elé Újév napján. Azon a na­pon, amikor a szabad és szo­cialista Kuba forradalma győ­zelmének évfordulóját ünnep­li. A filmet az olasz filmmű­vészet kiválósága, Cesare Za­­vattini írta a szigetországban tett látogatásakor. A rendezés Julio Garcia Espinosa munká­ja. A film azt az időt eleve­níti fel, amikor Fidel Castro „szakállasai” még a hegyek sűrű erdejében tanyáztak, s onnan mértek új és új csa­pást a nép elnyomóira. Za­­vattini forgatókönyve mély rokonszenvel és nagyrabecsü­léssel állítja elénk e legendás és mégis hétköznapian egy­szerű hősök alakját. De mun­kája korántsem pusztán tör­ténelmi dokumentum Egy fia­talember jellembeli fejlődését mutatja be, az ösztönös és za­bolátlan kalandvágytól az ön­tudatos forradalmárrá válásig. Összeütközései a forradalmi fegyelemmel — ha nem merí­tik is ki mindig a drámai fe­szültségteremtés lehetőségeit — megkapóan érzékeltetik e fej­lődés súlyos buktatóit. A Ped­­rót alakító Blas Mora és a többiek — jóllehet, színészi pályájuk kezdetén tartanak —, természetes könnyedséggel mozognak szerepükben, ame­lyet javarészt az életben is eljátszottak már. Helyenkénti vontatottsága ellenére is em­lékezetes élmény ez a film: az­zá teszi mondanivalójának fel­emelő igazsága és az a tisz­teletre méltó igyekezet, amely­­lyel egy újjászületett ország ifjú filmművészete első és 30- kat ígérő lépéseit teszi. (-1) ÉrdEmES felfigYelni (Polonyi Gyöngyi harmadéves főiskolai hallgatóra, akit 1962- ben másodszor is, de ezúttal már véglegesen felfedeztünk mint fiatal színészgenerációnk egyik legtehetségesebb tagját) A H. H.KRÓNIKA3A • Nemzetközi produkció született a francia Jean Paul Sartre „Az altonai foglyok” című antifasiszta színdarab­ja nyomán készült új olasz filmből. A film néhány jele­netét — mint ismeretes — a Német Demokratikus Köztár­saság fővárosában készítette Vittorio de Sica, a film ren­dezője. Renato Guttuso, az ismert festőművész tervei nyomán készítették el annak a szobának díszletét, amely­nek falai között Franz Ger­­lach volt náci tiszt, a film főszereplője tizenhárom éven át rejtőzködött. Sica filmjé­nek kísérőzenéjét a szovjet Dimitrij Sosztakovics kompo­nálta. A film főszerepeit Maximilian Schell és Sophia Daron játssza. A filmet több hét óta óriási sikerrel játsz­­szák a milánói filmszínházak. * Tordy Géza, a Vígszínház fiatal művésze játssza ven­dégként a Jókai Színház kö­vetkező újdonságának, az „Amerikai tragédiá­nak férfi főszerepét. Theodore Dreiser világhírű regényét Ervin Piscator, az ismert német rendező alkalmazta színpad­ra. A darab februári, ma­gyarországi ősbemutatóján a darab narrátora Rozsos István lesz. * Bertolt Brecht és Kurt Weil világhírű zenés szín­játékának, a „Koldusoperá”­­nak most készülő filmváltoza­tához Pablo Picasso, a világ­hírű spanyol származású fes­tőművész készít plakátot. A filmet a nyugatnémet Wolf­gang Staudte rendezi. * Az új esztendő első kép­zőművészeti kiállítása január 4-én nyílik a Nemzeti Galé­riában. A kiállítás a nagy­bányai festők alkotásait mu­tatja be. * Alfred Hitchcock, a rém­filmek világszerte ismert ren­dezője, azzal a meglepő öt­lettel fordult az angol film­­akadémiához, hogy a követ­kező évben vegyék fel a tan­tervbe a rémfilmgyártás tu­dományos oktatását is. * Honthy Hannát, a közel­jövőben ismét mai témájú szerepben látjuk viszont a Fővárosi Operettszínházban. Fehér Klára és Bágya András új magyar operettjében Honthyn kívül Géczy Dorottya, Rátonyi Róbert, és Csákányi László játszanak vezető sze­repeket. Az előadást Simon Zsuzsa rendezi 1 4101

Next