Hétfői Hírek, 1968 (12. évfolyam, 1-52. szám)
1968-07-01 / 27. szám
Mélybe tűnő szigetek Ada Kaleh végnapjai Hajóval a világ ötödik legnagyobb erőművének építésénél Elmarad Orsóvá és feltűnik a festői Ada Kaleh. A legenda szerint ez volt Jókai híres Aranyemberének egykori szigete. Ma mintegy 260 török lakja — halászok, kereskedők, idegenforgalmicikk-árusok — és a múltról álmodoznak. Ada Kalehnak már csak múltja van: a sziget — sok más községgel és Orsova városával együtt — hamarosan víz alá kerül. Motorosunk, amely magyar hajózási, műszaki és külkereskedelmi szakemberekké járja végig az Al-Dunát, valószínűleg az utolsó ilyen jellegű közlekedési eszköz, amely a Széchenyi úton halad át. Népvándorlás A Duna Orsovától Turnu- Severinig tartó, úgynevezett zuhatagi szakaszán, ma még a Széchenyi úton, a folyómeder roppant szikláiba vájt keskeny, mélyített „folyosón” folyik a hajózás és igen hoszszú ideig tart. Egyes részeken csak helyi révkalauzok vezetésével, parti mozdony vontatásával haladhatnak át a hajók. Ez az út jövőre megszűnik. 1969 szeptemberében már működik a jugoszláv—román erőfeszítéssel épülő gigászi erőmű zsiliprendszere, amely a folyam nagy szélességében teszi majd lehetővé a hajózást. A vízelzáró gát alapja 46 méter, teteje 15 méter széles lesz, és rajta halad majd át a Romániát Jugoszláviával összekötő új műút. A munkálatok első eredményeként 1969-ben 12 méterrel, 1971-ben 33 méterrel emelkedik a Duna vízszintje. Az elárasztás előtt mintegy 25 ezer embert kell mostani lakhelyéről átköltöztetni. Már nagyrészt elkészültek a befogadásukra szolgáló új városrészek, községek. Az éjjel-nappal működő zsiliprendszer feleslegessé teszi a révkalauzokat, a jelzőállomásokat, a vonóhajókat és vontatómozdonyokat megfelelő kártérítésben részesül. Az elárasztandó szigetek többsége néptelen. Hamarosan víz alatti álomba süllyednek. És a Duna, a méltóságteljes óriás, tovább folytatja fejük fölött évszázezredek óta tartó útját. Túri András Tízmilliárd kW Az Európa második, s a világ ötödik legnagyobb erőműve (építési költsége 400 millió dollár) évente mintegy 10 milliárd kilowatt áramot termel majd. Ez a mennyiség megközelíti Magyarország jelenlegi évi villamosenergiafogyasztását. Az erőművel összefüggő gigantikus zsiliprendszer egyszerre épül a román és jugoszláv parton. Óriási gátja ma már csak egy 280 méter széles folyamrészt hagy szabadon. Orsova egy részét már kitelepítették, valamennyi áttelepült és ezután áttelepülő KRIMI! KRIMI! KRIMI! Szélesvásznú román bűnügyi film BEMUTATÓ: JÚLIUS 4. | «1* *2* «2*♦ «$► «£♦ «2* «1* *1* *2* *2* *** K Nem csodagyerekek ' - , 7-----------2— íme András és Zsuzsa A Ki mit tud kategóriagyőztesei Szombaton, éjfél után — Major Tamásnak, a zsűri elnökének meghatódott, okos zárszavával — véget ért az idei Ki mit tud. Ötvenezer művészetkedvelő fővárosi és vidéki fiatal közül az egyes kategóriák győztesei a következők: Ének: Kincses Veronika, zene: Schiff András, versmondás: Nagy Zsuzsa, népi tánc: MÁV Északi Járműjavító Törekvés tánccsoportja, irodalmi színpad: a Kertészeti és Szőlészeti Főiskola irodalmi színpada, kamarakórus: a budapesti Veres Pálné Gimnázium együttese, pol-beat: Tolcsvay-trió, tánczene: Hungária együttes, táncdal: Bene Győző, egyéb (hármas holtversenyben): Gálvölgyi János parodista. Sáfrány István artista és a Bóbita bábegyüttes. Schiff_ András A Ki mit tud legfiatalabb részvevője. Tizennégy éves, most végezte az általános iskola VIII. osztályát — 4,8-es eredménnyel. — Tornából, rajzból négyest kaptam, „kegyelemből”, mert ezt a két tárgyat, sajnos, nem tudom. Nincs érzékem hozzájuk... — Mióta tanulsz zongorázni? — Nyolc éve. Előbb ismerkedtem meg a hangjegyekkel, mint a számokkal, betűkkel. Kezdetben nem sok kedvem volt hozzá, a zongoratanárnőm abba is akarta hagyni a küszködést. — Mikor léptél fel először? — Hétéves koromban. Aztán tíz alkalommal szerepeltem a tv-ben, és két évvel ezelőtt Moszkvában, a gyermek zenei héten. — S most? Büszkén kihúzza magát. — Felvettek a Zeneművészeti Főiskolára, rendes hallgatónak! — Hány órát gyakorolsz naponta? — Négyet-ötöt. — S marad szabad idő? — De mennyire! Mert gyorsan tanulok. Szeretek futballozni, ha kell, csatár, ha kell, kapus vagyok, sokat olvasok és bélyeget gyűjtök. Nem csodagyerek — szerencsére ... Nagy Zsuzsa Tizennyolc éves, az idén — a Ki mit tud versenyek alatt — jó rendűre érettségizett a budapesti XX. Rákóczi Ferenc Gimnáziumban. — Hogyan kezdődött? — Még otthon, kisgyerekkoromban. Szüleim lelkes irodalombarátok, maguk is amatőr színjátszók és versmondók. Négyesben — nővéremmel együtt — gyakran rendeztünk házi irodalmi esteket, verseket, regényrészleteket olvastunk fel egymásnak. — Kedvenc költői? — Radnóti, Tóth Árpád, József Attila, Majakovszkij. — Versmondó-példaképei? — Major Tamás, Mensáros László, Kálmán György. — Mi a terve, a győzelem után? — Orvos szeretnék lenni! — S boldogan teszi hozzá: — Már túl vagyok a felvételi vizsga szóbeli részén, úgy érzem, kitűnően sikerült! — És a versmondás? — Megmarad szép szenvedélynek ... Bemutatunk kettőt a boldog győztesek közül. Kerékpár ürügyén Panaszkodtak a balatoni nyaralók: felemelték a kölcsönzési díjakat. Panaszkodtak a Belkereskedelmi Kölcsönző Vállalat balatoni üzletvezetői: alaposan megcsappant a forgalom az elmúlt év hasonló időszakához képest, s kiváltképp a kerékpár és a vitorlás kölcsönzése esett viszsza. A kölcsönző vállalat egyik főosztályvezetője a panaszok nyomába eredt. Kétszer járta körbe a Balatont, 31 kölcsönző boltba látogatott el. A panaszokat jogosnak és megalapozottnak látta és ezért június 26-án, még a helyszínen döntött: a felnőtt- és gyermekkerékpár, a gumimatrac, az egy- és kétpárevezős csónak, a Tatra és a Jawa motorkerékpár, valamint a pingpongasztal kölcsönzési díját saját hatáskörében leszállította. Nem is kevéssel: például a kerékpár heti kölcsöndíját 50 forinttal. Az eredmény: egyik napról a másikra ugrásszerűen megnőtt a forgalom. Nem nagy ügy. Jól bevált kereskedelmi módszer: olcsóbb ár, nagyobb forgalom. A Belkereskedelmi Kölcsönző Vállalat esetében azonban ez az olcsóbb ár kockázatot jelent, hiszen tavaly több mint háromszázezer forintot fizettek rá a balatoni kölcsönzésre, s az elő- és utószezon forgalma még a béreket sem fedezte. Mi az, ami mégis figyelemre méltóvá teszi az ügyet? Elsősorban az, hogy gyorsan cselekedtek, s hogy veszteséget is kockáztatva, a nagyobb forgalom, az igények jobb kielégítése mellett döntöttek. Meg az is, tavaly ilyenkor még lehetetlen lett volna ilyesfajta operatív beavatkozás, mert az árcsökkentéshez jó néhány főhatóság engedélyét kellett volna beszerezni. És mire mindenhonnan befutott volna az egyetértő válasz, talán kerékpár helyett fakutyát kerestek volna a kölcsönzőben. (p. s.) Fel napi János-ünnepély A Nyomda, a Papíripar és Sajtó Dolgozóinak Szakszervezete szombaton és vasárnap rendezte hagyományos János-ünnepélyét. Vasárnap, ■ Pál napján, a népligeti Petőfi-sporttelepen bonyolították le a Gutenberg kerékpárosversenyt, majd az íjászsportkörök ügyes kezű versenyzői mérték össze tudásukat. Semmelweis-ünnepségek 120 ORVOS ÉS GYÓGYSZERÉSZ KAP KIVÁLÓ ÉS ÉRDEMES CIGIET A Semmel weis-évfordu ló alkalmából hétfőn délelőtt 10 órakor az Orvosegészségügyi Dolgozók Szakszervezetének az anyák megmentőjéről elnevezett kultúrtermében, dr. Szabó Zoltán egészségügyi miniszter 120 orvosnak és gyógyszerésznek nyújtja át a „kiváló”, illetve az „érdemes” cím viselésére feljogosító oklevelet. Ugyanebben az időpontban a Semmelweis-kórház (az egykori Rókus) dolgozói ünnepélyesen megkoszorúzzák Semmelweis Ignác kórház előtti szobrát és a kapu mellett elhelyezett emléktáblát, majd a szülészeti osztályon tartanak házi ünnepséget. Semmelweis Ignác ugyanis hosszú évekig dolgozott ezen az osztályon. A házi ünnepségen dr. Békés György, a kórház igazgatója, s a szülészeti osztály vezetésében Semmelweis 14. utóda emlékezik meg a nagy orvos munkásságáról. Új rendelet ^ ^ 3 | • Z-hfámik b^zésén[ és msmkákhétekm! A gépjárművezetők munkafeltételeiről és munkabéreiről együttes utasítást adott ki a munkaügyi miniszter és a közlekedés- és postaügyi miniszter. Az utasítás kiterjed valamennyi munkaviszonyban álló gépjárművezetőre, motoros áruszállítóra, különleges gépjárművek vezetőire, a közútra vizsgázott traktorok vezetőire — kivéve a mezőgazdaságban foglalkoztatott traktorvezetőket. A gépjárművezetők munkaideje havi 210 óra. Kiküldetés esetén, a tényleges munkában töltött időt kell számolni, de legalább 8 órát. A személygépjárművezetők részére a 210 órán felül, maximálisan 100, egyéb gépjárművezetők részére 90 óra túlmunkát lehet elrendelni , ha a vállalati kollektív szerződés nem intézkedik másképp. A bérezés módja lehet időbér, a munkában eltöltött órák alapján; teljesítménybér, ha a tényleges szállítási teljesítmény kimutatható; időbérrel kombinált teljesítménybér; végül jutalékos bér, az árbevétel növelésében, illetőleg az üzemköltségek csökkentésében való érdekeltség alapján. Az időbérben dolgozók havi alapbére függ a gépjármű fajtájától, a szakmai gyakorlattól, illetőleg a közép- vagy felsőfokú jogosítványtól. Ennek alapján például a 0—5 éves gyakorlattal rendelkező személygépjármű-vezető 1100—1400 forintot kaphat (ez a minimum), viszont felsőfokú jogosítvánnyal vagy 20 éves gyakorlat fölött, 20 tonna feletti teherautó vezetője, illetőleg autóbuszsofőr 1800 —2200 forintot is kereshet. Pótlékot kaphat a gépjárművezető a vontatással eltöltött, valamint pótkocsival való várakozási időre, bizonyos különmunkákra — mint besegítés a rakodásba, okmánykezelés, stb ., a Budapesti Közlekedési Vállalat pedig forgalmi autóbuszvezetői részére 300 forint különpótlékot fizethet. A gépkocsivezetők új munkarendje 1968. július 1-én lép hatályba. Térdeplő nők ZA'Zo nem, nem a templomban. Nem ezt akarom szóvá tenni. A boltban térdepelnek. Székeken, féltérden. Karjuk, kezük, többnyire erdőn nyúlik valamerre, tekintetük sóváran mered egy pontra. Ez a különös szertartás a cipőüzletekben zajlik, állandó jelleggel. Néhány napi szorgos megfigyelés után kinyomoztam, miért térdepelnek a széken, ahelyett, hogy ráülnének. Érthető és elfogadható oka van. A szék eredeti rendeltetése ugyanis: a vevő üljön rá és ülőhelyzetben próbálja fel a cipőket. Csakhogy a székek a legtöbb üzletben, a Lenin körúton, Felszabadulás téren, Kossuth Lajos utcában, Petőfi Sándor utcában, stb., stb. — a cipőskatulyáját tartalmazó rekeszeknek háttal állnak. Nos, miután a kiszolgálás amúgy is..., hogy is mondjam ... nem a legfürgébb — a vevők olyan izgatottak, hogy nem bírják háttal kivárni a gyönyörű, meglepetésszerű pillanatot, amikor a cipő megérkezik. Amilyen türelmetlenek, fogják magukat és megfordulnak így, szemben a cipős polcokkal, nyugodtan töltik a várakozás izgalmas negyedóráit. S ha már megfordultak, minthogy állni nagyon kényelmetlen, legalább az egyik térdüket, pihentetően a székre helyezik... A probléma elég bonyolult. De azért... ha nagyon a mélyére nézünk... mégis csak... volt rá megoldás. A Luxus Áruház cipőosztályának egyik részlegében már megtalálták. Itt valami rendkívüli leleményességgel megfordították a székeket. Nem háttal —, hanem szembe helyezték a cipőkkel. S ezeken a székeken, a cipőket szemmel tartva csodálatos nyugalomban ülnek a nők. De, gondolom, ez még csak kísérlet. Talán nem is vált be. Mert ugyanebben az áruházban, ugyanezen az osztályon, pár lépéssel arrébb — a székek háttal állnak a cipős rekeszeknek, s nők itt is, szigorúan, szertartásosan: térdepelnek! P. Zs. Jörmsokára nyit a MÁSODIK TOURING BOTEL AGÁRDON A Velencei-tó partján, a strand mellett kétágyas, fürdőszobás szobák FELVILÁGOSÍTÁS: SZOBAFOGLALÁS V., Kígyó u. 4-6. Telefon: 38—91—38 Bombatemető a Vérmezőn ? Feltűnést keltő bejelentés érkezett a héten a Fővárosi Tanácshoz. Tóth Ferenc, a metró vérmezei munkahelyének műszaki ellenőre közölte, hogy felkereste őt Berta Gyula Lövőház utcai lakos, és elmondta: a metróépítkezés közelében, tudomása szerint, nagy mennyiségű robbanóanyag van elásva. Berta Gyula maga is részt vett a munkában, amikor, 1945 nyarán és őszén, a Buda különböző részeiről összegyűjtött és fel nem robbant repülőbombákat a Vérmezőre szállították, majd három hatalmas gödörben elföldelték. Berta Gyula szerint lehetséges, hogy akad köztük olyan is, amelynek hatástalanítását elmulasztották. A három „bombatemető” valószínű helyéről a bejelentő vázlatrajzot is készített: szerinte a körülbelül 7 vagonnyi lőszer a budai önkéntes ezred emlékművétől délre, a metrómunkahely közelében fekszik a föld alatt. A vizsgálat megkezdődött.