Hétfői Hírek, 1972. január-június (16. évfolyam, 1-26. szám)

1972-01-03 / 1. szám

Csodák nélkül A régi feudális világot elsöprő francia forrada­lom jeles moralista író­ja,­ Chamfort vallotta: „Az egyén kötelességei mindig az összesség jo­gaiból származnak.” Nem valamiféle hangza­tos bölcselkedés, hanem időtálló tapasztalati igazság e megállapítás — érvényes ma is. Az összesség boldogulási jo­gai követelik meg min­denütt a munkát, ezt az alapvető emberi köteles­séget, amelytől emberré vált az ember, s amely­ből az egyén és a társa­dalom javai születnek. Aligha akad bárki is, aki kétségbe vonná e megállapítások igazsá­gát. Az igazság elisme­rése azonban önmagá­ban még nem serkent tettekre. Az elismerés és megismerés fogalmai között még nagy a mi­nőségi különbség, az utóbbi javára. A jobb, pontosabb munkára ser­kentő társadalmi, gaz­dasági indokok, sokat hangoztatott északok helytállóak, elismeri mindenki a munka érté­két, értelmét. Ám a munka becsülete na­gyobb, ha látjuk, meg­ismerjük a célt, és tud­juk, mi lehet az ered­mény. Miért dolgozunk? Volt idő, amikor nehezen tudtunk egyértelműen válaszolni e kérdésre. Mostanában egyszerűen fogalmazható a válasz: magunkért, tehát a kö­zösségért. Minden, amit megtermelünk, alko­tunk, az összesség javát, az általános életszínvo­nal emelkedését, a szo­ciális vívmányok fej­lesztését szolgálja. Ezért dolgozunk, ma­gunkért, s különösen 1968 óta már biztosan tudjuk, hogy terveink reálisak, teljesíthetők, túlteljesíthetők — ha mindenki becsülettel, szorgalommal végzi a dolgát az „összesség jo­gainak” érvényre jutta­tása érdekében. Mert a megbízható országos tervezés fő alapja és té­nyezője az egyének megbízható munkája. Az esetlegességek kora le­járt, csak azt tudjuk tíz­­millió felé és annyit el­osztani, amit és ameny­­nyit együtt megterme­lünk. Pártunk, kormá­nyunk koncepciója: cso­dákat nem várunk, ám kétségtelen, hogy a munka becsülete „csodá­kat”, azaz a tervezettnél többet, gyorsabb fejlő­dést is hozhat! Soha nem lehetett a munká­nak olyan történelmi je­lentősége, mint most, a kizsákmányolásmentes társadalomban, ahhol a munka már nem az em­berré válás tényezője csupán, hanem a szocia­lista, közösségi ember kialakítója is. S ha írásunkat fran­cia moralista írótól vett gondolattal vezettük be, fejezzük be egy másik francia forradalmi gon­dolkodónak — Vau­­venarguesnek — aforiz­májával: „A munka gyümölcse a legédesebb élvezet.” Ebben legyen részünk az új eszten­dőben ... Jövőre lép életbe! Elkészült és vitára kész az új KRESZ szövege Nemzetközi egyezmény alapján 4- Sebességkorlátozás Közel egy évtizedes nem­zetközi tárgyalássorozat és hazai előkészületek után vi­tára kész az 1973. január 1- ével életbe lépő új KRESZ — más néven Közúti Közle­kedési Szabályok­­ tör­vénytervezete, amelyet a Közlekedési Tudományos Kutató Intézet a napokban adott át a KPM autóközleke­dési főosztályának. A tör­. . vénytervezet alapszövegét a KPM és a Belügyminiszté­rium terjeszti elő, s miután valamennyi minisztérium megtette észrevételét, az át­dolgozott szabályokból nyil­vános vitát rendeznek. A Közúti Közlekedési Szabá­lyok végleges törvényterve­zete előreláthatólag szeptem­berben kerül a kormány elé. — Mi tette szükségessé az új KRESZ-t? — kérdeztük a KPM autóközlekedési főosz­tályának illetékeseitől. — Ismeretes: az ENSZ közúti közlekedési konferen­ciáját még 1968-ban Bécsben rendezték — tájékoztatták a HH-t. — Az öt hétig tartó ülésen egyértelművé vált: tűrhetetlen, hogy az emberi­ség továbbra is olyan súlyos árat fizessen a közúti közle­kedésért, mint eddig. Évente mintegy 150 ezren halnak meg, és ötmillióan sebesül­nek meg a közlekedési bal­esetek következtében a vilá­gon. A ma is érvényben levő közlekedési szabályokat, jelzésrendszereket még az 1969-es genfi egyez­mény foglalta össze, azóta azonban hihetetlenül megnőtt a forgalom. A bécsi konferencia részvevői hatá­rozatban mondták ki: a köz­úti közlekedési szabályokat nemzetközileg egységesíteni kell. Mivel azonban a világ valamennyi országában ezt maradéktalanul még hosszú ideig nem lehet megvalósíta­ni, az európai államok ab­ban állapodtak meg, hogy a közúti szabályokat és jelzéseket 1973-tól kezd­ve a legmesszebbmenő­kig egységesítik, és ezek­nek betartása minden tagországra — így ha­zánkra is — kötelező lesz. A különböző szabályoknak kidolgozásán munkálkodtak az európai szakbizottságok az elmúlt három évben. • Milyen fontosabb vál­tozásokra kerül sor? — Más országok példájára ésszerű sebességkorlátozásra, illetve -csökkentésre. Nem­zetközi mérések bebizonyí­tották ugyanis, hogy a gép­kocsivezetők 85 százaléka 90 kilométernél kisebb sebes­séggel halad az országuta­kon, és csak egészen elenyé­sző százalékuk robog 120 fe­lett. Rendkívül indokolt, hogy lakott területeken a je­lenlegi 60 kilométeres maximális sebességgel szemben a jövőben csak 50 kilométer legyen a megengedett sebesség hazánkban is. Lakott területen kívül pedig — az autópályákon és az autóutakon egyaránt — 110 kilométer lesz a felső határ, egyes országutakon azonban csak 80 kilométer. — Új megfogalmazást kap a forgalmi elsőbbségadás: megszűnik a főútvonalak ab­­­szolút elsőbbsége, egyedural­ma. Az új szabály szerint az elsőbbségadásra köte­lezett járművek csak Hirtelen fékezésre, sebes­ségcsökkentésre és irány­­változtatásra nem kész­tethetik a többi jármű­vet, így tehát megszűnhet a for­galmi dugó a mellékutcák­ban, könnyebben lehet majd ráhajtani a főútvonalakra. Több sávos közlekedésnél szabálysértés lesz a sávok közötti cikázás: csak abban az esetben lehet majd sávot változtatni, ha a vezető par­kírozni akar, vagy szeretne befordulni valamelyik mel­lékutcába.­­ Lesz-e új rendelkezés a zebrára vonatkozóan? — A zebra a gyalogosoké! A féktávolság megállapítása nem a gyalogosok feladata, ezért a kijelölt gyalogátkelő­helyek előtt minden ve­zetőnek úgy kell lassíta­nia, hogy közvetlenül előtte meg is tudjon áll­ni. Ezért is nagyon indokolt a lakott területen bevezetésre kerülő sebességkorlátozás. © Egyéb újdonság? — A nemzetközi rendelke­zés szerint a­­ fék- és irány­jelző lámpák színének egy­ségesnek kell lenniük. Fék­jelzésre csak vörös, irányjel­zésre pedig csak villogó na­rancsszínű lámpát lehet használni. A párhuzamos közlekedés az európai gya­korlat szerint lesz kialakítva. A gépkocsivezetőket infor­máló lámpák és táblák szá­ma a jövőben több lesz, de ezek egyben­ közérthetőbbek és tájékoztatóbb jellegűek is lesznek, mint az eddigiek. Hamarosan valamennyi gépkocsit aszimmetrikus fényszóró­val kell felszerelni. Ezek a kocsik jobb oldalán vi­lágítanak erősebben, te­hát nem vakítják annyi­ra a szembejövő gépko­­­­csivezetőt. Szeretnénk megvalósítani, hogy a munkagépek, a trak­torok és a villamos targon­cák is csak hatósági vizsgá­lat után vehessenek részt a forgalomban. — Mi a helyzet a bizton­sági övekkel? — Életmentő szerepük vi­tathatatlan. Hasonlóképpen a többi országhoz, nálunk az is rendelet fogja kötelezővé tenni használatát. Befejezésül a KPM autóköz­lekedési főosztályán elmond­ták: az új közúti közlekedési szabályok még konkrétabban és határozottabban utalnak majd az egymás iránti megér­tésre, türelemre, a biztonságos közlekedésre való törekvésre. Az egyre fokozódó közleke­dést másképpen nem lehet le­bonyolítani. Természetesen az ellenőrzés is sokkal szigorúbb lesz, mint eddig, a közutak ha­lállovagjaitól a jövőben kö­nyörtelenül elveszik jogosít­ványaikat. A legfőbb célkitű­zés : fokozni a biztonságos köz­lekedést, csökkenteni a bal­eseteket. Pethes Sándor Talán egy paróka segítene♦ ♦ ♦ Az emberek veszélyesebbek — mondta a sérült oroszlánszelídítő Több mint két hete súlyos fejsérüléssel az Amerikai úti idegsebészeten fekszik Kom­­lós Sándor, a rövid idő alatt hírnevet szerzett fiatal orosz­lánszelídítő. Tavaly szeptemberben csu­pán karcolásokat szerzett egy pályaudvari oroszlánkaland során. Mint akkor megírtuk, a külföldi turnéról hazaér­kezett sörényes sztárok a Nyugati pályaudvaron kisza­badultak a rácsok mögül. Ő fogdosta össze a fenevadakat, az egyik oroszlánt úgy kény­szerítette vissza a ketrecébe, hogy beleharapott az orrába. Előzőleg februárban a­­ Fő­városi Nagycirkusz előadá­sán sebesítette meg egy oroszlán. És most? — December 18-án indul­tunk volna egy több hetes nyugat-berlini turnéra — mondja kórházi látogatá­sunkkor. — Előző délután még foglalkoztam egy kicsit az oroszlánokkal. Nehezen ment, mert a nőstények na­gyon rossz hangulatban vol­tak. Ezért az edzés után meg­ittam két deci bort, és el­mentem egy étterembe. A többire nem emlékszem. Négy nap múlva tértem esz­méletre, itt a kórházban. Az emberek, úgy látszik, veszélyesebbek az oroszlá­noknál: a szórakozóhelyen valaki leütötte Komlóst, aki­nek betört a koponyája, s életét csak a gyors orvosi beavatkozás mentette meg. — Mikor szerepel ismét? — Január végén szeretnék újból ketrecbe lépni, mert februárra bécsi szerződésünk van. A fellépésben csak a hajam hiánya akadályozhat meg. Vállig érő, hosszú ha­jam volt, a­rr­átét miatt azon­ban kopaszra nyírtak. Félek, hogy az oroszlánok így nem ismernek meg, és rám tá­madnak. Talán egy paróka segít... Cz. Gy. HÉTFŐTŐL: Csuklósítás ! Közlekedési változások a busznál Az Ikarus gyár leszállí­totta a BKV-nak az óesz­tendő végére ígért 96, illet­ve 147 személyes nagy bu­szokat, s a BKV még az ün­nepek alatt befejezte a ko­csik bejáratását, így hét­főtől csaknem valamennyi kocsi forgalomba áll. Január 3-tól az 54-es vonalán, a Boráros tér és Pestimre kö­zött kizárólag csuklósok közlekednek. Ugyanakkor az 54/A jelzésű járatokat meg­szüntetik. Nem sokkal ké­sőbb csuk­lósítják a 86-ost is. A 7/C vonalán növelik a ko­csik számát. Az Újpalota és a Bosnyák tér között köz­lekedő 73-as vonalán — a lakosság kérésére — a jára­tokat már hajnali 4 óra 30 perckor elindítják. A 96-os jelzésű buszok, a hónap kö­zepétől meghosszabbított útvonalon közlekednek, s végállomásuk az újpalotai lakótelep közelében lesz. A Március­ 15 tér és az Erdei út között közlekedő 8/A já­ratot megszüntetik, a 8-as jelzésű­­ buszokat azonban sűrítik. PÉLDÁUL: Ózd és Vásárhely Az Ózdi Kohászati Üzemek­ben, a 2,3 milliárdos fej­lesztés részeként, 750 millió forint költséggel, új acél­­öntőmű épül. Az eredeti ha­táridő szerint 1973-ra lett volna kész, az Északmagyar­országi Állami Építőipari Vállalat dolgozói azonban, jól szervezett munkával, már most, határidő előtt be­fejezték az alapozást, így a Kohászati Gyárépítő Vál­lalat fél évvel hamarabb fel tudja építeni , az öntőmű hatalmas csarno­kát, amely ezáltal, 1973 eleje helyett már 1972. jú­lius 30-án megkezdheti a termelést. A határidő-rövi­dítés több millió forint több­letnyereséget jelent a nép­gazdaságnak. Hódmezővásárhelyen, a ne­gyedik ötéves terv eredeti programja szerint, új kö­töttárugyár épült volna, mert a meglevő üzemek nehezen birkóztak meg a köt­szövött termékek iránt gyorsan növekvő kereslet­­tel. A textilipari szakembe­rek javaslatára azonban­ elvetették­ az új beruhá­zás tervét: helyette — több száz mil­lióval kevesebbért — kor­­szerű, nagy kapacitású­­ gépeket vásárolnak­­ a meglevő műhely­csarno­­­kokba s így sokkal olcsóbban­­ oldják meg a termelés növe­lését. JÓ JELENSÉG Kevesebb a túlórázás A minisztériumok év végi felmérése azt mutatja, hogy általában csökkent a többlet­műszakok, a túlórák száma. A Nehézipari Miniszté­riumhoz tartozó vállalatok­nál 1971-ben, 1970-hez ké­pest, 21 százalékkal, 2,8 mil­lió órával csökkent a túlórák száma. Ugyanakkor a ter­melés 7 százalékkal növeke­dett. A bányászatban, jobb munkaszervezéssel, gépesí­téssel, a termelékenység nö­velésével 10.2 millióról sike­rült 7.6 millió órára csök­kenteni a túlórákat. Tavaly­előtt még általában 14 szom­bati és vasárnapi pótműsza­kot tartottak a bányákban, hogy teljesíteni tudják a ter­veket. Tavaly már egyhar­­m­adára csökkent a munka­szüneti műszakok száma, s így a­ bányászok nagy része pihenéssel tölthette a vasár- , napokat. A gumiiparban és az alumíniumiparban is csökkent a túlórázás. A vegyiparban és a kő­olajfeldolgozóiparban azon­ban kisebb növekedés volt. Ezekben az üzemekben ugyanis a folyamatos terme­lés érdekében felváltva, szombaton és vasárnap is dolgozni kellett a munkások­nak. Sok vállalatnál növelte a túlórák számát a betegsé­gek miatt fellépő ideiglenes létszámhiány is. Jelentős mennyiségű túlórát használ­tak fel ezenkívül a folyama­tos szállítás biztosítására, a vasúti kocsik ki- és beraká­sára. A Könnyűipari Miniszté­rium vállalatainál, az 1970. évi 9 millióval szemben, 1971-ben 6 millióra csökkent a túlórák száma. Csökken­tették a sokgyermekes anyák és az egészségre ártalmas munkakörökben dolgozók túlóráit is. LÁNYOK PÓRÁZON Amikor a mama sem biztos ... Színes francia—olasz filmvígjáték, főszereplő: Louis de Fuces. BEMUTATÓ: JANUÁR 13. :tiiiiiiminmiiiiiiii!iMi»i'iMiiiiiiiiiiiiiiHi!imn9 ! lli ivet zi va mini A HH MINDEN § KEDVES­­ OLVASÓJÁNAK ! iillllllllllllltlIIIIIIIIIIHIllllllllllIIIIIIIIIISILIIIIIII.'

Next