Hétfői Hírek, 1974. január-június (18. évfolyam, 1-26. szám)

1974-01-02 / 1. szám

Új módszer az arélgyártásban Minőségjavítás „menet közben" Milyen acél lesz a Martin-kemencékben, a kohókban iz­zó folyékony fémből, s miként lehet annak összetételét még csapolás előtt mérni, szükség esetén módosítani? — erre dol­gozta­k ki a Dunai Vasműben — a Központi Fizikai Kutató Intézet kutatóival együtt — olyan eljárást, amelyet rövid idő alatt kilenc országban, köztük Angliában és az Egyesült Álla­mokban is szabadalmaztattak. A módszer lényege: a folyékony acélból piciny mintát vesznek, azt lehűtik és csőpostán egy különleges laboratóriumba küldik, ahol neutron-generátorban — radioaktív sugárzással — besugározzák, majd speciális műszerekkel megállapítják, m­ennyi oxigént tartalmaz. Az eljárás rendkívül gyors, s így lehetővé válik, hogy a kohóban lévő izzó fém oxigéntartalmát még a menet közben szükség szerint különböző adalékanyagokkal csökkentsék illetve nö­veljék. A mérés többször is megismételhető, így ideális lehet az oxigéntartalom. Ezt eddig „ránézésre”, a fém tetején gyü­­lemlő salak mennyiségéből és formájából állapították meg. Látogatás az elsőnél Monori legényke lett a „pesti" ÁB-ülési Az új esztendő első órái­ban a hagyományokhoz hí­ven ügyeletet tartott az Álla­mi Biztosító. A fővárosi és a vidéki kórházak híradásait várták az év első új magyar állampolgárainak születésé­ről, hogy sorsolással eldönt­sék: a 0 óra és 1 óra között érkező kisbabák közül ki lesz az a szerencsés budapesti és vidéki csecsemő, aki elnyeri az Állami Biztosító 20—20 ezer forintos életbiztosítási kötvényét, amelyet 18. élet­évének betöltése után válthat ki. Meglepetés érte az ügye­leteseket. Az idén a főváros­ban olyasmi történt, ami az „ÁB-bébik” történetében egyszer sem: Budapesten egyetlen gyermek sem szüle­tett ez idő alatt. Az első cse­csemő a fővárosban 2 óra 43 perckor látta meg a napvilá­got, s így közjegyzői döntés alapján Pest megyéből vá­lasztották az év első újszü­löttjét, a monori szülőott­honból Bozsó Zoltánkát, aki 0 óra 2 perckor született 4 ki­ló 20 dekával. Kedden dél­előtt dr. Komoróczy Iván, az Állami Biztosító képviselője adta át a 22 éves anyukának, Bozsó Zoltánná Béthi Etelká­nak a 20 ezer forintos élet­­biztosítási kötvényt, az aján­dékkosarat és a virágokat. A fiatal asszonynak Zolika a második gyermeke, kislánya, Mária 1970. január 25-én szü­letett. A vidék első újszülöttje, Paróczi Sarolta, ő a szabad­­szállás—kecskeméti megyei kórház III. számú szülészetén látta meg a napvilágot, 0 óra 51 perckor. Az új esztendő első óráiban egyébként az or­szág területén 11 gyermek született, közülük 8 leány és 3 fiú. — Igazán jól csak itt a Várban érzem magam, ahol ismerek minden zugot, utcát, házat, kapualjat. Tudom minden házról mikor épült, mikor restaurálták. Életem javát itt töltöttem. Itt dolgo­zom, munkám a Várhegy épületeihez, a Palotához köt. Nemcsak munkám ez­ a szen­vedélyem is. S hogy a kettő találkozott, boldog emberré tett. Itt lakom a Várpalota közelében. Itt az óvoda, aho­vá ikergyermekeim járnak, s itt az iskola, ahol bátyjuk ta­nul. Mostanában, vasárnap délelőttönként, három gyer­mekemmel sétálunk a Palota újjászülető termeiben ... Kezdetként 3 diploma Így vall munkájáról, szen­vedélyéről Czagány István a Középülettervező Vállalat műemléki szakmérnöke. A legrégibb azok közül, akik újjátervezték a Budavári Pa­lotát: huszonhárom esztende­je kutatja az itteni műemlé­keket és közreműködik az újjáépítési tervek készítésé­ben is. Első diplomáját a Képző­­művészeti Főiskolán szerezte, 1919-ben. Négy évig tanárse­géd volt, majd beiratkozott a műszaki egyetemre. Az épít Budavár szerelmese tészmérnök-diploma után — két év tanulással — a műem­léki szakmérnök képesítést is megszerezte. — Sokan kérdezik, hogyan lettem műemléki szakmér­nök, holott kezdetben festő­művésznek készültem. Való­jában nem tudom. Szüleim mesélték: négyévesen Viseg­­rádra vittek nyaralni és én egész nap megbűvölten bá­multam Salamon tornyát. A Várpalotába először ötéve­sen vittek el. Aztán addig könyörögtem, amíg majdnem minden vasárnap felvittek a Várba. Talán ekkor kezdő­dött ... Kutatás, tervezés 1950-ben kezdte kutatni a Várat. Ma is az ő dokumen­tációja alapján mérik fel mi az, aminek műemlékértékét az újjáépítés során meg kell menteni és „beletervezni” a születendő útba. Ilyenek a kapuk alatt megmaradt ülő­fülkék, a freskók, a gótikus ablakkeretek. Nemcsak a műemlékeket kutatta, ő tervezte újjá a ku­polától balra elhelyezkedő épületszárny külső homlokza­tát — a Magyar Nemzeti Ga­léria új otthonát — és ő volt a kupola kivitelező konstruk­tőre is. Naponta járt Süttö­­re, hogy ellenőrizze a kőfa­ragók munkáját, miként for­málják a kupolát díszítő ke­mény mészkövet. Az Orszá­gos Levéltárban végzett ku­tatásai alapján megtervezte a díszterem belső kiképzését is. Visszajár Kutatásainak eredményé­ről könyvet írt („A Budavári palota” címen), ezenkívül ki­lencven tudományos dolgo­zata jelent meg és hatvan­két értekezése a Várpalotá­ról, amelyeket angol, orosz, német és francia nyelvre is lefordítottak. — A Palotában ma már nincs munkám. De vissza­visszajárok, hogy lássam új­jászületését. Teljes megisme­résére egy emberélet is ke­vés, hiszen ez a palota im­már 750 éve áll, sérül, pusz­tul és­­ születik újjá... Sebes Erzsébet Nagy városok nagy tervei Előzetes helye Hogyan fejlődik az ország öt nagy városa 1974-ben? • Debrecen A rendelkezésre álló 870 millió forintból 1485 lakást építenek, kizárólag új lakó­telepeken. Ezek közül 620 állami bérlakás lesz. A jövő évben elkészül 6 bölcsőde, ahol újabb 600 gyereket tud­nak majd elhelyezni. Társa­dalmi összefogással — az üze­mek és intézmények anyagi segítségével — 250 férőhely­­lyel növekszik az óvodák be­fogadóképessége. Felépül egy 16 tantermes iskola, s 60 millió forintos költséggel megkezdődött a sportcsar­nok építése — átadását 1975 végére tervezik. Hozzálátnak a megyei és városi ifjúsági ház építéséhez is, ezt azon­ban csak az ötödik ötéves terv időszakában fejezik be. Jelentős esemény lesz a város életében, hogy befeje­zik az 1971-ben megkezdett Micsurin úti főgyűjtőcsator­na építését. Folytatják az északi tehermentesítő út épí­tését és megkezdik a péterfia­s simonyi út rekonstrukció­ját. Az év végén előrelátha­tóan termelni kezd a Tan­eszközök gyára, s felújítják a Gördülő Csapágyművek egyes üzemeit Miskolc A város fejlesztési tervét januárban tárgyalja és hagy­ja jóvá a végrehajtó bizott­ság, így most csak előzetes adatok állnak rendelkezésre. Ezek szerint az ország má­sodik legnagyobb városában, Miskolcon jövőre körülbelül 1,6 milliárd forintot költe­nek beruházásokra, fejlesz­tésekre, mintegy 30—35 szá­zalékkal többet, mint az idén. A legfontosabb fel­adat a lakásépítés: várha­tóan 2170 új lakást adnak át a miskolciaknak, a legtöbbet az Avas oldalán és az össze­kötő városrészben épülő új lakótelepeken. Felépítenek két bölcsődét összesen 160, és négy óvodát, összesen 700 férőhellyel. Az iskolahálózat 36 tanteremmel gyarapodik. A szilárd burkolatú utakat 12, a vízvezeték-hálózatot 16, a csatornahálózatot 8 kilo­méterrel bővítik. Elkészül jövőre az új csúcsvízmű — 200 millió forintba kerülő — első szakasza is, ami a ma még akadozó vízellátást na­pi 15 ezer köbméter vízzel javítja majd. A kereskedel­mi hálózat 1368, a szolgálta­tásé pedig 200 négyzetméter­rel bővül. Egyebek közt 45— 46 millió forintért új bútor­áruház is épül, a városi ta­nács által adott telken. Be­fejezik a tapolcai Juno Szál­ló építését is. Folytatódik a város üze­meinek felújítása, bővítése. Így többek között új elekt­­roacélművet kap a Lenin Kohászati Művek, tovább építik a Helyőcsabai Ce­mentműveket és az új hús­kombinátot. A József Attila utcában üzembe helyezik a központi forgalmi telepet, ahol villamos- és autóbusz­tároló, javítórészleg, vala­mint mosóberendezés is lesz. G­yőr Mintegy 700 millió forint áll rendelkezésükre, s ebből 1500 lakást építenek: 1200 állami, a többi családi, szö­­vetkezti és társasházban lesz. Az óvodai és bölcsődei ellátottság viszonylag jó a városban, s a tervek szerint két-három év múlva már minden igényt ki tudnak elégíteni. A győri üzemek 22 millió forintot adtak 1974-re és 1975-re óvoda- és bölcsődeépítésre, ebből a pénzből, valamint a költ­ségvetési összegből még az idén két óvodát és egy böl­csődét építenek az új vá­rosrészben. Tovább építik a gyárvárosi sport- és kiállí­tási csarnokot, ami már fé­lig kész, s megkezdődik — a KPM pénzéből — a Duna­­híd építése is a Szigetköz és Győr belvárosa közt. A szükséges szanálások már megkezdődtek. A meglevő utak korszerűsítésére húsz­millió forintot költenek. A három győri nagyüzem, a Magyar Vagon- és Gépgyár, a Graboplast gyár és a Tex­tilipari Vállalat is tovább­fejleszti üzemeit.­ ­ Pécs A városfejlesztésre 1974- ben 558 millió forintot for­dítanak. 530 lakás építését fejezik be, s a járulékos be­ruházásokra költhető 50 mil­lió forintból egy 40 férőhe­lyes bölcsődét, egy 150 férő­helyes óvodát, továbbá egy 8 tantermes iskolát, üzlete­ket és játszótereket építenek. Folytatják a 73 millió forint­ba kerülő sportcsarnok épí­tését, előreláthatóan 1975— 76-ban fejezik be. Az út­hálózatot tekintve Pécs ne­héz helyzetben van, ezért a kormány döntése alapján a város 30­­millió forintot ka­pott a központi keretből, hogy felújíthassanak néhány utat és a skilósi útnál el­készíthessék a négysávos fe­lüljárót. Az ipar még fej­lesztésre szorul, ezért újabb ipartelepítőket szándékoznak odavonzani. Egyebek közt előkészítik a mechanikai la­bor bővítését, s további 5— 5 millió forintot kap kor­szerűsítésre a tanácstól a kesztyűgyár és a porcelán­­gyár.­­ Szeged A fejlesztésre fordítható egymilliárd forintból főleg lakásokat építenek, a tervek szerint 1400-at az új lakó­telepeken. A szükséges sza­nálások is megkezdődtek már. Ezenkívül ugyancsak az új városrészben két óvoda és egy bölcsőde készül el, s felépül egy 16 tantermes ál­talános iskola. Kiskundo­­rozsmán is befejezik a 12 tantermes is­kola építését. A főleg teremjátékokra alkal­mas sportcsarnok befejezési határideje október elseje. Az úthálózat fejlesztésére a tervek szerint 50 millió fo­rint jut, elsősorban a város­­központba vezető négy nagy sugárutat építik tovább. Sze­ged ipari üzemei közül a szalámigyárban lesz na­­gyobbszabású rekonstrukció, s tanácsi beruházás kereté­ben elkészül a jövő évben az új kenyérgyár is. Cz. Gy. • Villamosok gumiagyon Illetékes tájékoztatás az új rendszerű budapesti vágánycserékről ki igazgatóját, Fáskerti Sán­dort. Közölte: a főváros 500 kilométer hosszú villamosvágá­nyain 1600 villamosko­csi közlekedik, s ez rend­kívüli terhelést jelent.­­ A fokozódó közúti igénybevétel, valamint a pályamunkások hiánya miatt, előre gyártott gépek­kel lefektethető és minimá­lis karbantartást igénylő, új pályatesteket építünk — mondotta Fáskerti Sándor. — Ez a munka folyik Bu­dapest utcáin. Nagy telje­sítményű gépekkel dolgo­zunk, s a kockakövek helyett két méter harminc cen­timéter széles, hat méter hosszú, öt és fél tonna súlyú betonlemezeket helyezünk el. A vasbeton ágyba gumisza­lagot helyezünk, ami zajta­lanabbá, és rugalmassá te­szi a villamosok járását. Egy kilométer hosszú pályatest hatmillió forintba kerül. Mi a biztosíték az ilyen pályák nagyobb tartósságá­ra? — A panelek és az útbur­kolat között nem képződik hézag, ezért a víz beszivár­gásától, tehát az úttest be­szakadásától kevésbé kell tartanunk. A karbantartással sem zavarjuk a forgalmat. Hol korszerűsítenek a to­vábbiakban? — Januártól tovább dol­gozunk a Nagykörúton, az ottani vágányok átépítését az első félévben teljesen be­­fejezzük. Hetek óta újabb és újabb vágányépítéseket, forgalom­­korlátozásokat „élnek át” a budapestiek. Ezekről kér­deztük meg a BKV műsza­ Boldog köznapokat! Boldog új esztendőt, boldog hétköznapokat kí­vánunk. Olyat, vagy még jobbat, mint a ta­valyú volt. Eredményes, jó évet zártunk. Lehet, sólyom­szárnyú vágyainkat nem értük utol, de terveinket idelenn a földön túltel­jesítettük. Az ország idei, számokban fogal­mazott elképzelései, cél­kitűzései is két lábon járnak. Ipari termelé­sünket 5,5—6 százalék­kal, mezőgazdasági ter­melésünket 2—2,5 száza­lékkal kívánjuk emelni. Gépekre, atomerőműre, új olajvezetékre, utak­ra, kórházakra 118 mil­liárd forintot költünk. Produktív, termelékeny munkával 5 százalékkal növeljük háztartásunk, nemzeti bugyellárisunk jövedelmét. És 86 000 la­kást építünk. Dolgos, ter­melő társadalom va­gyunk. És boldoguló, fogyasz­tó társadalom. A szá­mok bizonyítják: tavaly „elfogyasztottunk” sok tízezer lakást, sok millió tonna acélt, ki tudja mennyi zöldséget, húst, zsírt, kenyeret. Ha idei tervünket megvalósítjuk, akkor lehetővé válik, hogy az egy dolgozóra ju­tó reálbér 3,7 százalék­kal, az egy polgárra jutó reáljövedelem pedig 5,5 százalékkal emelked­jék. Okosan kell dolgoz­nunk, persze. Gondol­kodva ütni a vasat. Üze­meinkben korszerűsíteni a gyártmányokat, egyen­getni, javítani a techno­lógiát, a szervezettséget. Talán ezzel is megbir­kózunk, hiszen gondol­kodó társadalom va­gyunk. Tudjuk, hogy ez a terv és költségvetés sem tartalmazza mind­azt, amit szeretnénk, amire szükségünk len­ne. De ha megvalósítjuk , ismét tovább léphe­tünk. A dolgozó népnek jó hallása van. Az összefüg­géseket is hallja, a két­­szólamot is érti. Többet tervezünk a nemzeti jö­vedelemből magunknak? Akkor természetesen okosabban kell ráven­nünk. Ebből lesz az új ruha, a tévé, esetleg a kocsi. Nyolcvanhatezer új lakást építünk? Nyolc­vanhatezer vagy talán több család boldogságát? Igen. De ezekbe a há­zakba zálogként nem Kőműves Kelemen fele­ségét falazzák be az épí­tők, hanem a maguk és a mecénás nép verejté­két, pénzét, álmait. Miért ne vitatkoznánk tehát azon, hogy kié legyen a meleg családi tűzhely, mi történjék az üzem­ben. Hiszen vitatkozó társadalom is vagyunk. Karácsonykor a szere­tet jegyében megcsó­koltuk egymást, újévkor minden jót kívántunk és melegen kezet szorí­tottunk. Hinnünk kell, hogy a munka három­százhatvanöt napján vi­tánk is egymás boldo­gulását célozza, kívánja. Suha Andor

Next