Hétfői Hírek, 1976. január-június (20. évfolyam, 1-26. szám)
1976-01-05 / 1. szám
KNEB-program, 1976 • Élelmiszerszállítás • Feltűnő takarékosság A Minisztertanács a napokban jóváhagyta a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság idei tervét: a KNEB az első félévben nyolc-tíz területet vizsgál majd. Természetesen ezzel nem merül ki az ellenőrzési tevékenység, hiszen a fővárosi, a megyei, a járási, és a kerületi népi ellenőrzési bizottságok is végeznek vizsgálatokat a saját területükön, ezenkívül évente mintegy 8—10 ezer lakossági panasz is érkezik az ellenőrökhöz, melyeknek jórészével foglalkozni kell. Az évet két közérdekű vizsgálattal kezdi a KNEB: az élelmiszerszállítás szervezése, az ésszerű takarékosság az oktatási és egészségügyi intézményeknél. Az élelmiszerszállítás szervezésének vizsgálatában a Fővárosi Népi Ellenőrzési Bizottságon kívül, nyolc megye szervei vesznek részt. Egyre több ugyanis a panasz, hogy egyrészt a nagykereskedelem hiányosan, nem megfelelő ütemben szállít árut a boltokba, másrészt közkeledési korlátozások, behajtási tilalmak miatt — például Budapesten, a Belvárosban — akkor se tudnak szállítani, ha alkatnak. A vizsgálat célja, hogy megállapítsák, mik a problémák, s milyen szállítás-szervezési módszerekkel lehet jobban megoldani az utánpótlást. A másik vizsgálat a takarékosságnak egy sajátos oldalát ragadja meg: megállapították ugyanis, hogy szociális és oktatási szempontból fontos területeken — így a nyári napközis óvodákban, az iskolai tanulószobáknál, a szakmunkásképzésben nem használják fel a költségvetési előirányzatok 15—17 százalékát. Ezért megvizsgálják, mennyire indokolt az ilyen nagyarányú „takarékoskodás”? Elképzelhető, hogy a szakmai feladatok ellátása sínyli meg. Világos, hogy ha egy oktatási, művelődési, vagy szociális terület költségvetési előirányzatának több mint negyede megmarad, akkor vagy túlságosan bőkezűen szabták meg a költségvetési keretet, de még inkább alapos gyanú merülhet fel a megtakarítás realitását illetően. A vizsgálatban részt vesznek Bács, Borsod, Fejér, Hajdú, Nógrád, Szabolcs, Vas és Veszprém megye népi ellenőrzési bizottságai is. Öregházak „doktorai" Kelenföldön van egy különös rendelő: öregházak „betegségeinek” kivizsgálásával, a „gyógymódok” kidolgozásával foglalkoznak munkatársai. A Fővárosi Ingatlankezelő Műszaki Vállalat (FIMÜV) kutatóosztálya működik itt. Statisztika A fővárosi lakások több mint 70 százaléka, összesen 34 ezer ház 400 ezer lakása tartozik az ingatlankezelők hatáskörébe. A statisztika szerint a házak 25 százaléka még a múlt században épült. Budán az Úri utca 36. szám alatti ház a korelnök, kisebbnagyobb átépítésekkel az 1400-as évek óta áll. A másik parton, Pesten a Pesti Barnabás utca 2. szám alatti, úgynevezett Kriszt-ház a legöregebb: a XVIII. században építették. A lakóházak 21 százaléka századunk első két évtizedében, 35 százaléka a két világháború között, s 19 százaléka az elmúlt 30 évben épült . A régi házak falai maszszívak, több száz évig lehet használni őket, viszont a többnyire fából készült tetőszerkezetekkel annál több a baj — mondta Kozma Andor, a kutatóosztály vezetője. — Ezért az elmúlt évek során főként a födémcserékre, felújításokra dolgoztunk ki új eljárásokat. Kevesebb szakember a korábbinál jóval gyorsabban tudja elvégezni így a szükséges javításokat, s ez azért fontos, mert a kerületi IKV-k krónikus munkaerőhiánnyal küzdenek évek óta. Biztató újítások A kőhomlokzatokat hagyományos módon kőművesek tisztítják, nehéz fizikai munkával. A FIMÜV-ben olyan gépet szerkesztettek, amely lemossa, majd víztaszító réteggel vonja be a falat, s mindössze egy ember szükséges a kezeléséhez. Nemcsak az ács szakmunkás, hanem az állványozáshoz szükséges fa is hiánycikk az építőiparban, ezért gyorsan tért hódított egy másik újítás, a könnyen felszerelhető csőállványzat. Olyan előre gyártható elemeket — könnyűszerkezetes válaszfalakat, polcos beépíthető szekrényeket stb. — dolgoztak ki, amelyek ma már nélkülözhetetlenek a korszerűtlen, régi lakások komfortosításánál. Javaslataik nyomán szerelnek fel 20 évig is eltartó alumínium és műanyag ereszcsatornákat, s tőlük származik a konténeres törmelékszállítás ötlete is, így nem éktelenkedik a szemét hónapokig évekig a felújított ház körül. Az osztályvezető elmondta: megfigyelés alatt tartják az újonnan épült házakat is. Ezek korát 50—100 évre becsülik. Az eddigi tapasztalatok szerint a panelházaknál sem a falakkal lesz majd a baj, leggyorsabban a szigetelések mennek tönkre, s az épület mozgása miatt keletkező repedések okoznak gondot a fenntartóknak. Egy kutatócsoport műszeres kocsival járja immár két év óta a legkorábban — s a legkezdetlegesebb technológiával — épült lakótelepeket Budapesten és öt nagy vidéki városban. A cél: kidolgozni a hibásodások tervszerű megelőzésének módszereit. Így a kerületi IKV-k időben felkészülhetnek a szükséges beavatkozásra. Czippán György Kezdjük számtannal. Egymillió kilométer — egy kis bőkezűséggel: a Hold odavissza és mégegyszer vissza. Ennyit tett meg Nyitrai Elemér tizenhárom év alatt baleset, sőt koccanás nélkül. Buszával persze nem a Holdra jár, csupán csak Érdre, Százhalombattára és Dunaújvárosba szállítja az embereket, huszonnégy óránként több mint hétszáz utast. Tizenhárom év alatt az ország lakosságának egyharmadát utaztatta , és váltótársa, Petrovics János a Kosztolányi térről és vissza. Naponként huszonnyolc helyen áll meg, huszonnyolc megállóban köszöntik őt a búcsúzó és érkező utasok, s köszönti őket, az ingázó munkásokat a busz parancsnoka is. Szívélyesek egymáshoz, egy kicsit közös a sorsuk: egy életre váltottak erre a vonalra retúrt. • Nyitrai Elemér ötvenéves, már huszonöt éve hivatásos gépkocsivezető. IKARUS farmotorossal kezdte, de két éve váltótársával együtt Skodabuszon .,repül”. Szereti ezt a kocsit, kétszázkét lóerős, nagy teljesítményű motor dolgozik benne. Igaz, fekvő motor, ezért a kocsi nyirkos időben sokat csúszik. De nem is kétszáz ló, hanem kétszázkét bivalyerős ez a busz. Kell ez, nagyon kell, hiszen hetvenöt személyes és mindig zsúfolt. Az országúton különböző alkatú, idegrendszerű és képességű emberek vezetnek. A szolid, félénk, forgalmat akadályozótól az erőszakos „őrültig” sok típussal kellett elkerülnie az ütközést. És — humorizálok — ott van az árok, ott vannak a fák, a kilométerkövek, a kanyarok, a vasúti sorompók — és télen a hó, az ónos eső, a köd. És ott van a kocsi kereke, valamint motorja. Egy ember esze, idegrendszere, bátorsága és ügyessége hogyan uralkodhat ennyi veszély- és hibalehetőség fölött? Nyitrai Elemér válasza: — Egészséges test és ép lélek kell ide, megfelelő fizikai erő és kiegyensúlyozott, nyugodt idegrendszer. Amellett érezni kell a kocsit, úgy mintha saját testem lenne. Érezni kell természetesen az utat is. Nem hátrány, ha ismerős a táj, amerre járunk. És a legfontosabb: érezni kell hátam mögött a hetvenöt embert, a családot, akikért érdemes pontosan dolgozni... • — Azért némi szerencsére is szüksége van egy pilótának ilyen nagy és szép teljesítményhez — teszem hozzá. — Igen, feltétlenül. És még egy: én havonként ötezer forintot keresek. Én csak itt dolgozom és csak itt keresek. Ezt is nagyon fontosnak tartom. Az öt napja életbe lépett új KRESZ különösebb nehézséget az országúton még nem jelentett, hiszen a közlekedésnek ez az új törvénye még jobb lehetőséget nyújt a gondos gépkocsivezetőknek, hallom a buszállomáson több buszvezetőtől is egyszerre. Felbőg a Skoda motorja, Nyitrai fürdetni viszi az Andor utcába. — Jó szerencséit — kiáltom utána, pedig egyikünk sem bányász. Snita Andor Jégzajlásig a vízen A várható jégveszély miatt megszüntették és bevontatták a Dunán a MAHART összes budapesti hajóállomását, kivéve egyet: a Belgrád rakpartit. Ezt a nemzetközi hajóforgalom zavartalan bonyolítása miatt hagyták meg „utolsó mohikánként". (Dolezsai ferv.) 10,4 millárdból épül Három iparvárosban három korszerű nagyüzem Népgazdaságunk idei terve szerint az év végéig 148—150 milliárd forintot, a tavalyinál 1—3 százalékkal többet fordítanak beruházásra — elsősorban a folyamatban levő építkezések folytatására, nagy részük meggyorsítására és mielőbbi befejezésére. Főleg a villamosenergiaipar, a kohászat, a gépipar és a vegyipar, valamint a lakásépítés és a közművek, fejlesztését siettetik. E „súlypontáthelyezés” érdekében a kormány csak három új nagyberuházást irányzott elő. Zalaegerszeg — A zalaegerszegi hűtőház 219 millió forintba kerül majd — mondta Boros Imre, a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium osztályvezető-helyettese. — Egy mélyhűtött termékeket, ételeket gyártó mirelitüzemből és egy hűtőtárolóból áll majd. A mirelitrészleg 1978-tól kezdve évente 11 600 tonna zöldség- és gyümölcskészítményt állít elő és fagyaszt, főleg exportra; ezzel, az előzetes számítások szerint, egy év alatt hárommillió dollár tiszta hasznot hajt majd. A 11 500 tonna áru befogadására alkalmas hűtőtároló viszont már jövőre elkészül, s attól kezdve megszűnik a helyhiány, nem kell többé külföldön tárolni magyar termékeket , mélyhűtött zöldséget, gyümölcsöt, húst, baromfit. Az új létesítmények területét a városi tanács közreműködésével már előkészítették és közművesítették, így tavasszal megkezdhetik az építkezést. A mélyhűtő berendezéseket és a mirelitfeldolgozó gépeket egy olasz cég szállítja és szereli. Ez hétmillió dollárba kerül, de nagyon hamar — két év alatt — megtérül. A hűtőház egyébként — a számítások szerint — öt év alatt valutában is, forintban is behozza azt a pénzt, amibe a létrehozása kerül. Leninváros — A leninvárosi polipropiléngyár a Tiszai Vegyikombinát területén létesül — tájékoztatta a KH-t Balázs Lajos igazgatóhelyettes. — Nem „ingyen”, tehát nem az állami költségvetés terhére épül, mint a múlt tervidőszak beruházásai, hanem az új szabályozóknak megfelelően, 4,2 milliárd forintos állami kölcsönből, melyetaz üzem hasznából folyamatosan kell majd visszafizetni. Az új vegyipari üzem a szomszédos leninvárosi olefinműben előállított propilénnek azt a részét dolgozza majd fel műanyaggá, amit hazai hasznosítás hiányában ez idáig kénytelenek voltunk nyersanyagként — tehát kevesebb haszonnal — Nyugat-Európában értékesíteni. Az új vegyipari létesítményt főleg előre gyártott könnyűszerkezetek, acél- és betonelemek felhasználásával, harminc hónap alatt akarják felépíteni és összeszerelni. Dunaújváros — Csaknem hatmilliárd forintért létesül a Dunai Vasmű területén az ország első konverteres acélműve. (A konverteres eljárás: az acélt zárt rendszerben állítják elő, oly módon, hogy a megolvasztott nyersfémet földgázzal tovább hevítik, s a minőséget meghatározó széntartalmat egyfelől a hulladék és az ócskavas adagolásának aránya, másfelől a közvetlen oxigénbefúvatás biztosítja.) Évente 1—1,1 millió tonna acélt állít majd elő, s ezzel biztosítja a belföldi igények teljes kielégítését és az exportot is — közölték a Dunai Vasmű beruházási osztályán. Az acélmű csarnoka 156 méter hosszú, 131 méter széles lesz, legnagyobb magassága 56 méter. Berendezéseinek döntő részét és az egész technológiát a Szovjetuniótól vásároljuk. Az új gyárhoz több más üzem, köztük új oxigéngyár és mészégető is kapcsolódik. Az első egység 1979-ben kezdi meg a termelést, s az új létesítmény az ország acélgyártásának egynegyedét adja majd, ha teljesen elkészül Dolgos köznapokat „Az 1976. évi népgazdasági terv teljesítése alapvető feltétele az ötödik ötéves terv céljai megvalósulásának. A célok reálisak. A Minisztertanács elvárja, hogy a gazdaságirányítás minden vezetője megértse a ráháruló feladatokat, végrehajtásuk érdekében dolgozzék. Felkéri hazánk minden polgárát, hogy öntudatos és fegyelmezett munkával segítse elő a terv céljainak valóraváltását” — olvastuk a múlt év utolsó napjaiban a Minisztertanács felhívását. A fejlett szocializmus építésénél törvényszerű a tény, hogy a társadalom öröme és bánata közös öröm és közös bánat. Törvényszerű, hogy népgazdaságunk fejlődésének eredményei és továbbfejlődésünk nehézségei egyaránt ismertek legyenek „fenn” és „lenn”. Természetes dolog, hogy egy magasabb rendű társadalom építését csak „kiművelt emberfők sokasága”, csak felvilágosult, értő dolgozók végezhetik. A szocializmus építésének belső törvénye, hogy az ember előre néz. De álmodozás helyett a jövőt tisztán tervezni, a holnapot biztosan látni csak úgy lehet, ha ismerjük az eddig elvégzett munkánk eredményét. A népgazdaság 1975-ben eredményesen fejlődött. A nemzeti jövedelem mintegy öt százalékkal emelkedett, s ez a növekedés a termelékenység emeléséből származott. De a hátrahúzó, akadályozó erők is működtek. Igaz, az ipari termelés hat százalékkal nagyobb volt az 1974. évinél. De továbbra is lassú a termelés gyártmányösszetételének korszerűsödése és nem kielégítő a minden irányú exportképesség fejlődése. És a munkaerő-gazdálkodás sem javult olyan mértékben, hogy lehetővé tette volna a helyenkénti munkaerőhiány megszüntetését. Természetes öröm: növekszik a lakosság jövedelme és fogyasztása. De ha ezek túlszárnyalják a tervezettet, s ha mindennek az alapja: a termelés, a termelékenység és a minőség elmarad az előirányzottól, nos, akkor az öröm ürömmé változhat, hiszen veszélybe kerül a népgazdaság egyensúlya. Már a párt XI. kongresszusán is ebben a szellemben fogalmaztak, s most, az év végén, az országgyűlés téli ülésszakán az elmúlt év eredményeit mérve aláhúzták, hogy a lakosság jövedelmének és fogyasztásának növekedése gyorsabb volt a tervezettnél. Ezért mondja ki a népgazdaság 1976. évi tervéről szóló törvény, hogy: „Az 1976. évi terv fontos társadalompolitikai feladatnak tekinti, hogy tovább emelkedjék a lakosság életszínvonala, javuljanak életkörülményei. A növekedés üteme azonban az 1975. évinél szerényebb lehet. A terv szerint a lakosság pénzbevételei 9 százalékkal emelkednek ... Az egy főre jutó reáljövedelem így 3 százalékkal, az egy keresőre jutó reálbér 1,5 százalékkal lesz magasabb az 1975. évinél.” Ezen van a hangsúly: ha szolidabb mértékben is emelkedik a dolgozó nép életszínvonala, de emelkedik, még a kiugró 1975-ös évhez viszonyítva is. Losonczi Pál, az Elnöki Tanács elnöke újévi köszöntőjében azt mondta: „Nagy és bonyolult munka vár ránk. Országépítő céljaink valóra váltása gazdaságunk hatékony fejlesztése, népünk életkörülményeinek rendszeres javítása az eddiginél is fegyelmezettebb, szervezettebb munkát, a szellemi alkotóerő fokozott hasznosítását kívánja és követeli mindannyiunktól.”