Hétfői Hírek, 1981. július-december (25. évfolyam, 27-52. szám)

1981-08-17 / 33. szám

Bessenyei nem pihen Egy nagy színész álnyugdíjban Csak amiben hisz + Sikerek kettőse Agitáció a színház mellett Bessenyei Ferenc nyugdí­jas lett. Persze ez nem je­lenti, hogy elbúcsúzott a kö­zönségtől, végleg lelépett a színpadbról. Hiszen életereje, energiája ma sem kisebb, mint tíz-tizenöt éve. Valami azonban bizonyára mégis megváltozott. — Munkatempóm, a játék iránti szeretetem semmikép­pen sem változott — mond­ja. — A nyugdíjasság persze bizonyos felszabadultságot hozott, kiléptem minden kö­töttségből. Ezentúl alkalmam nyílik olyan előadásokban olyan szerepeket vállalni, amelyek érdekelnek, ame­lyekben hiszek, olyan színé­szekkel és rendezőkkel dol­gozni, akikkel kapcsolatunk eredményesnek ígérkezik, s ezzel csak nyerhet a közön­ség. Amíg egy-egy színház­nál szolgáltam, nem lett vol­na helyes, ha válogatok a szerepek között. Visszatekint­ve 40 éves színészi működé­semre, azt hiszem, így volt becsületes. Tudom, hogy a színháziak nekem soha nem akartak rosszat, de időköz­ben körülöttük megváltozott valami. Szellemi energiájuk, talán nem működik mindig helyesen. Nekem most nehe­zebb erkölcsi súlyt kell majd viselnem, hiszen a szerepe­ket nemcsak kapom, hanem mostantól kezdve közös meg­állapodással vállalom. — Ezekből a szavakból arra következtethetünk, hogy az elkövetkező hónapokban is láthatjuk színpadon? — Konkrét feladatokat nemigen tudok mondani. De szó van róla, hogy a Vár­színházban lépek fel, még­pedig Hauptmann „Naple­mente előttijében, amelyet Vámos László rendezne. — Akivel az utóbbi években sikeresen dolgozott együtt, hiszen az ő rendezésében ját­szott Szegeden és a televí­zióban a Lear-t, a Falstaff­­ot és a Fővárosi Operett Színházban a „Hegedűs a háztetőn” főszerepét. — Érthető hát, hogy bi­zalmam van hozzá, örülök, hogy szóba került ez a sze­rep, és hogy ismét megtalál­tuk egymást. — Hogyan töltötte a nya­rat? — Úgy, mint minden nya­ramat, amire visszaemlék­­szem. A tétlenséget nem tu­dom elviselni. Két tévéfilmet forgattam. Éppen ezekben a napokban készítjük a máso­dikat Hajdufy István forga­tókönyvéből. A történet fő­hősét, Alapy Gáspár komá­romi polgármestert alakítom, aki a vidéki zsidóság depor­tálása ellen tiltakozott, s vé­gül velük együtt vállalta a halált a koncentrációs tábor­ban. E szerepet azért vállal­tam a nagy nyári kánikulá­ban, mert Alapy alakja pon­tosan beleillik azoknak a nagy humanistáknak a sorá­ba, akiket már életre­ keltet­­tem. A nyár hátralévő részé­ben önálló estem felújításá­val foglalkozom. Ezzel a mű­sorral fél évtizede járom az országot és különösen alkal­mas rá, hogy folytassam agi­­tációmat a­ színházak mellett, beszéljek a színház embert nevelő hatásáról, munkánk gyönyörűséges voltáról. Sebes Erzsébet ­ KECSKEMÉTEN, a me­gyei művelődési központban vasárnap délelőtt nyílt meg a VII. Nemzetközi Zománc­művészeti Alkotótelep kiállí­tása, melyen 13 művész leg-,­újabb munkáit láthatja a kö­zönség.­­ KARANCZ KATALIN idén végezte el a Színművé­szeti Főiskolát , s ősztől a Szegedi Nemzeti Színházban kezdi pályafutását. Elsőként Shakespeare „Cyndelin” cí­mű színművének főszerepé­ben mutatkozik be a közön­ségnek.­­ AZ ESZTERGOMI nem­zetközi gitárfesztivál záró­­hangversenyét augusztus 18- án rendezik meg az ottani bazilikában, a fesztivál 150 tagú gitárzenekarának köz­reműködésével. Vezényel: Szendrey-Karper László. © A HUSZAS ÉVEK nagy slágereiből összeállítás ké­szül a televízióban, Apró Attila rendezésében. A sze­replők között van Cserháti Zsuzsa, Bontovics Kati, Ste­­fanida Janula és a Deák Big­band. a SZENTENDRÉN, a Teátrum Étterem parkolójá­ban augusztus 20-án este nyílik meg az ország első autós mozija, Jean Paul Belmondo „Zsaru vagy csir­kefogó” című olasz—francia közös produkcióban készült új bűnügyi filmjével. © TARJÁN GYÖRGYI alakítja a női főszerepet a „Sonja jelentése” című új NDK-filmben. © SZUPERKONCERT. Az óbudai hajógyári szigeten augusztus 22-én délelőtt 10 órától késő estig tartó hang­versenyt rendeznek, melyen csaknem a teljes hazai pop­élvonal részt vesz. Műsorve­zető: Bródy János. A prog­ram rendezője az Express Utazási Iroda, szerkesztője pedig a Szabadfoglalkozású Előadóművészek Szakszerve­zete. A BO DEREK, a rövide­sen nálunk is bemutatásra kerülő „Tíz” című filmkomé­dia főszereplője, a „világ leg­szebb asszonya” cím tulajdo­nosa, megpróbálkozott az új­ságírással is. Már meg is je­lent első riport-interjúja, me­lyet Muhammad Alival ké­szített. A „ © MOLNÁR FERENC hattyú” című színművét a jó közeljövőben mutatja be a ^ New York-i Empire State ^ Youth színház, dr. Székely ^ György és Deák Rózsa ren­­g­dezésében.­­ A HUNGÁRIA együttes októberben egyhónapos ven­dégszereplésre az NSZK-ba utazik. Ősszel jelenik meg új nagylemezük. © JELENA KOSZOVA szovjet szobrászművésznő — aki négy évet töltött ha­zánkban, s magyar mesterek tanítványa volt — augusztus 18-án, a tatabányai népház­ban mutatja be legújabb szo­­borportréit. A kiállítást dr. Ravasz Éva, a Tatabányai Városi Tanács elnökhelyette­se nyitja meg. Képünkön: Liszt Ferenc mellszobra. GLOSSZÁK. Azt mondta valaki, hogy kulturális éle­tünkben túlságosan sok a glossza. Azaz szaporodik az egyes jelenségekre éppen csupán figyelmeztető, de kü­lönösebb mélységre nem tö­rekvő jegyzetek mennyisége. Magam szintén glosszázó hírlapíró vagyok, ezért is el kellett gondolkoznom a megjegyzésen. Meg aztán nagyszerű alkalom is adó­dott: irodalmi világunk egyik legszorgalmasabb pub­licistájának, Nemes György­nek ezekben a napokban je­lent meg az az új könyve, amelyben glosszáit gyűjtöt­te össze. Hogy is van ez? — kérdezi az író könyve címé­vel, s minden jegyzetével. Ironikus és haragos. Látszat­ra apróságokról beszél, cse­kélységekre figyelmeztet, ám mindig a lényegről gon­dolkozik. Tudniillik a glosz­­szában nem lehet mellébe­szélni, szorít a terjedelem fegyelme. Az igazi glossza mondandója — legyen az ürügye bármi — nem válto­zik, nem változhat. A glosz­­szaírót ihlető jelenség vál­tozhat, de ő mindenkor a pontosságra, a munka be­csületére, az adatok hiteles­ségére int. Olyan dolgokra, amelyeknek természetesnek kellene lenniök. A szenve­délyt éppen az hívja ki, hogy valami rendellenes tör­tént. Az adat pontatlan, te­hát valaki elmulasztotta megnézni a lexikont. Mert sohasem a tévedés háborít­ja fel a glosszaírót: tévedni emberi dolog. A hanyagság, a lustaság, a szellemi rest­ség az, ami felháborító. Ne­mes György könyvét forgat­va erre a régi igazságra kellett rájönnöm. Ezért az­tán a glosszák mennyiségét se sokallnám. Persze, a glossza sohasem helyettesít­heti a komoly elemző tanul­mányokat, az értő kritiká­kat. Ám, például, arra is fel­hívhatja a figyelmet, hogy nyugtalanító tény, hogy ná­lunk egyre kevesebb az iga­zi kritika, egyre kevesebb az átfogó, politikailag felelős elemzések száma. Tehát nem felesleges glosszázni. Még a rossz glosszák ellen is fel kellene emelni a szavunkat. MAGÁNÜGYEK. Nyugta­lanító társadalmi jelenségről írt nyílt levelet az egyik iro­dalmi folyóiratban a fordí­tásairól, kritikáiról ismert fiatalabb esztéta. Levelének címzettje egy ugyancsak is­mert hírlapíró. Közügyeket a nyilvánosság előtt megbe- /­ szélni — a nemes tradíciók 1s közé tartozik. Magánügyeket­­ kitálalni a nyilvánosság előtt ! — nos, ezt exhibicionizmus- ? nak nevezik. Ez történt ugyanis, mert a nyílt levél ^ többnyire kollégánk káros ^ szokásairól értekezik. Be- £ leértve azt is, hogy a nyílt le- ^ vél szerzőjének ugyancsak ^ voltak ugyanilyen káros szó- 4 kásái. Az egyik iszik, a má­ s sik ivott. Meglehet, hogy a ^ levelezők nem szégyentik kl magánügyeiket. A szerkesz­­tőnek azonban mindenkép-­­­pen tudnia illene, hogy mer­­re húzódik a határ. A leg- fő fontosabb problémák hitelét­­ is leronthatja az intimpistás- ?­kodás. AZ OLVASMÁNY. Spiró­­ György új regényét, Az ik- f székét olvasom. Izgalmas, $ szép mű. Egyik legvonzóbb fj erénye, hogy visszaszerzi az­­ olvasó számára az olvasás­­ gyönyörűségét. Fiatalabb író-­­ társaitól — szerencsére —­ abban különbözik Spiró,­­ hogy nem téveszti össze a­­ regény műfaját — a kereszt- f rejtvénnyel. Hogy tudja és­­ vállalja: az irodalomnak az is is feladata, hogy szórakoz- ft­tasson. Hogy a regénynek­­ csalogatnia kell az olvasót. ^ Nem csupán elmetornára ^ (erre is!), hanem kacajra,% haragra, indulatokra, divatos Nem $ dolog ez manapság, ^ ezért köszöntöm Spirót. Volt $ bátorsága szembeszállni egy­­ rossz divattal. E. Fehér Pál ál $ g Ez kegyetlen pálya! Regények a pokoljárás idejéből Vészi Endre írói indulásáról, terveiről, a tehetséges fiatalokról Egy huszonéves vésnökse­géd üres óráiban regényt írt „Gyerekkel a karján” cím­mel. A mű — egy proletár­asszony története — Mik­­száth-díjat kapott. Szerzője ezt követően — már szappan­főzősegédként — újabb re­gény írásába kezdett: „Musz­ka Pista, egy lopott ló törté­nete” címmel. Mindez pe­dig történt a negyvenes évek legelején, „a pokol ka­pujában, két életveszély szél­­árnyékában” — ahogy az író jellemzi a vészterhes eszten­dőket. — A két regény, négy évtized után, a közeljövőben jelenik meg ismét, ezúttal a Magvető Kiadó gondozásá­ban, Vészi Endre életmű­sorozatának harmadik köte­teként. — Miként tekint vissza „feltámadott” ifjúkori mű­veire? — Elsősorban irigységgel! — válaszolja az író. — Újra­­olvasásukkor magam is el­csodálkoztam: az emberiség végveszélyes korszakában, te­hát közvetlenül a háború előtt és alatt, nem különben saját személyes sorsom re­ménytelenségének közepette, vajon mi adott erőt ahhoz, hogy a folyamatos munkát követelő regényírással vol­tam képes foglalkozni? Arra is gondolok mostanában: 1944-ben a háború és a fa­sizmus legmélyebb bugyrá­ba kerültem. Ha a pokoljá­rásból nem térek haza, mi maradt volna fenn utánam, az úgynevezett utókor szá­mára? Valami talán minden­képpen. Ezért is nézek erre a két pályakezdő regényem­re mély meghatottsággal. Mai ízlésemnek megfelelően vál­toztattam rajtuk egyet-mást, de csupán csak a stiláris nyesegető-olló érintette felü­letüket. Lámpalázas kíván­csisággal nyújtom át mind­kettőt a mai olvasóknak. — Tragédiákkal terhes évek­ben, létbizonytalanságban, nehéz fizikai munka mellett szakított időt akkor a rend­szeres írásra. A mai fiatal írók jó része ehhez képest irigylésre méltó körülmények között alkothatnak, mégis so­rozatosan cikkeznek gond­jaikról, panaszaikról, problé­máikról. — A „fiatal­ író” megjelölés szerintem csupán anyaköny­vi kategória. Nem a fiatal korra, inkább a pályakezdés­re kell helyezni a hangsúlyt, s a tehetséges pályakezdőket kell zárt kapukkal fogadni, mint ahogy ezt számos jel igazolja. Talán nem tűnik szerénytelenségnek, ha a ma­gam példájával szólok hozzá a vitához: az elhivatottság akadályokkal teli történelmi időszakokban is képes volt felhívni magára az igényes kortársak figyelmét, kiérde­melve segítségüket. Ez ke­gyetlen pálya! A tehetség mellett megszállottságot és szorgalmat követel. Soha sem szorultam kegyelemkenyérre, és így — úgy érzem — min­denkor sikerült megőriznem írói függetlenségemet. — Most min dolgozik? — Rövidebb lélegzetű el­beszélések mellett verseket írok és novelláskötetet állí­tok össze az elmúlt néhány esztendő terméséből. Garai Tamás Táncdalfesztivál Ernyei léptei Hosszú szünet után ismét itthon és tv-képernyőn Er­nyei Béla, aki az elmúlt esz­tendőkben sikerrel szerepelt a bécsi és müncheni színpa­dokon.­­ Fényes Szabolcs és Sze­­­nes Iván kért fel, hogy éne­keljem el a táncdalfesztivá­lon a „Léptek az utcán” cí­mű dalt. Izgalommal léptem színpadra, hiszen mégsem énekes vagyok, hanem szí­nész. — Mennyi időt tölt Buda­pesten? — Hetek óta itt filmezek, Palásthy Györggyel forgatok. Egyébként 1972-ben szerepel­tem utoljára magyar film­ben. — Hol játszik az új évad­ban? — Két müncheni színház­ban, a Kleine Komödie-ben és a Gartner Platz Theater­­ben, ahol továbbra is műso­ron szerepel az 500. előadás­hoz közeledő „Gigi”. Jövőre mint vendég játszom Rein­hardt híres színházában, a bécsi Josefstädter Theater­­ben. Ettől kezdve felváltva lépek színpadra München­ben és Bécsben. További éveim is lekötöttek. Ha film­vagy tévészerepre hívnak Magyarországra, szívesen jö­vök. Sajnálhatjuk, hogy a dalok és dalosok versenyére nem neveztek többen a beatvilág „menői” közül. Talán jó lett volna, ha színpadra lép Koncz és Zorán, Presser­ék, vagy a Szörényi trupp. Nagy verseny lehetett volna. Mert így kissé felborult az egyen­súly: amatőrök és profik ve­télkedtek. Nem is ez a baj, inkább az, hogy az ismeret­lenek többsége továbbra is ismeretlen marad. Néhányan még nem állják meg itt a helyüket, hiszen mind a há­rom elődöntőt profi — Hun­gária, Korda, Kovács — nyerte. Persze, lesz azért itt nagy verseny, elsősorban az együttesek között. És még valami. Ernyei Béla szere­peltetése elgondolkodtathat­ná zeneszerzőinket. Miért nem mertek felkérni egyik­másik dal előadására jóhan­gú színészt? Például Kútvöl­gyit, Balázs Pétert, Szaká­csit, avagy a két Harsányit, Gábort és Frigyest, Hernádi Juditot, vagy Hűvösvölgyi Il­dikót? Még valami. Mostanában, hogy a nosztalgia jegyében élünk, érdemes lenne foglal­kozni a gondolattal: rendez­zenek nosztalgiafesztivált is, ahol ismét felcsendülnének a régi, kedves dallamok. (sebes) ­ JIRI MENCZEL, az is­mert csehszlovák író, színész és filmrendező ,,A három megesett lány esete’ című színművének magyarországi ősbemutatója az ősszel lesz a szolnoki Szigligeti Színház­ban.

Next