Heti Budapest, 1990. január-június (2. évfolyam, 1-24. szám)
1990-01-19 / 1. szám
FÓRUM Török István (177-1222): Az éjszakai járatok pluszkiadások, mert mindig üresen járnak. Például a 36- os villamos. Két-három ember ül a villamoson napközben is. Válasz: Az éjszakai közlekedést nem elsősorban a gazdasági szempontok határozzák meg, hanem az, hogy a városban legyen ebben az időszakban is bizonyos alapszintű tömegközlekedési ellátás. Az éjszakai hálózat kibővítésére azonban - éppen gazdasági okokból - valóban nem gondolhatunk. (A konkrét példát, tehát a 36-os villamost, a BKV-val külön megvizsgáltatjuk, és amennyiben a térségben más utazási alternatíva adódik, szóba kerülhet az éjszakai forgalmának megszüntetése.) A 163-0895-ös telefonszámról: - A Várban járnak ezek a kicsi buszok, ahol ingyen utaznak a kül- és belföldiek. Olyan jól megy nekünk, hogy nem szedünk pénzt senkitől rá? Válasz: A budapesti tömegközlekedés díjszabása ismert a külföldiek előtt is (idegen nyelvű hirdetmények útján), ez vonatkozik a vári kisbuszok használatára is. Az itteni ellenőrzés megszigorításával lehetne eredményt elérni, a nehézséget az idegen nyelv használata okozza. A BKV jegyellenőrei között nagyon kevés az idegen nyelven tudó személy, és ez az esetenként szükséges eljárást megnehezíti. Meggyőződésünk azonban, hogy az itt esetleg elmaradó bevétel kisebb kárt okoz a városnak, mint a Vár területére kocsival behajtó külföldiek által okozott környezeti problémák. Ezt is mérlegelni kell ebben az esetben. Nagy János (162-7497): - Úgy gondolom, hogy jobban meg tudnám szervezni a tömegközlekedést, mint a BKV. Lenne ötletem arra, hogy a 4-es, 6-os villamos mehetne körforgalomban, a piros 7-es útvonalát is meg kellene változtatni stb. Válasz: Köszönjük a fővárosi tömegközlekedés szervezéséhez adott ajánlatát, kérjük, hogy konkrét javaslatait (a telefonon közötieknél kissé részletesebben) juttassa el a BKV közlekedési főosztályára. A 134-8234-es telefonszámról: Este 9 óra után jönnekmennek a teljesen üres 13-as és 28-as villamosok, 2-5 percenként. Nem lehet aludni. Ez pazarlás. Meg kell szüntetni. Válasz: A 13-as és 28-as villamosok késő esti sűrű közlekedésével kapcsolatos bejelentését továbbítjuk a BKV-nak, közösen megvizsgáljuk a bejelentés konkrét hátterét. Más esetekben azonban szeretnénk azt kérni, hogy konkrét időpontok és esetleg az úgynevezett járműpályaszámok feltüntetésével adjon információt, mert így hatékonyabb lehet a kivizsgálás is. Herbert Mátyás (180- 0430): - Nem kell megkérdőjelezni a tömegközlekedést! Válasz: A tömegközlekedés megkérdőjelezése fel sem merülhet Budapesten, sőt a forgalomszervezési koncepciónk értelmében a tömegközlekedés járműveinek lehetőség szerint prioritást kell biztosítanunk. Gera Jánosné (129-1746): Csanády és Váci út sarkán dolgoznak a gépek és nem lehet rendesen élni mellettük. Érdemes lenne megnézni! Van úgy, hogy egész nap nem dolgoznak, késő este azonban igen! Ilyenkor kell a munkát végezni? Válasz: Helyszínen megvizsgáltuk a bejelentés tartalmát, mivel e területen (XIII. ker, Váci út-Csanády utca kereszteződése) közlekedési vagy útépítési munkák nem folynak. Kiderült, hogy a Csanády utca egyik lakóépületének alapozása folyik. Nagy Gáborné (V. Münnich F. u.): - Elterelték az utcából a 15-ös buszt, hogy ne legyen nagy zaj. Most hatalmas kerülővel jár a busz! Hogy lehet ezt megtenni? Válasz: A 15-ös busz nincs elterelve a Münnich Ferenc utcából. Erre a rövid, néhány napos időre mostanában a BM-épület felújítása során végzett daruzások miatt került, sor a busz azonban ma is ott jár. A bejelentő valószínűleg nem erre az utcára, hanem a folytatásaként korábban használt József nádor téri útvonalra gondol, csak pontatlanul fogalmaz. Ez a terület azonban a belvárosi lezárt zóna része, és úgy gondoljuk, hogy a következetes korlátozáshoz az is hozzátartozik, hogy az autóbusznak is csak az átmenő forgalom számára nyitott Apáczai Csere János utcán lehet közlekedni. Sajnos ez a valóban viszonylag nagy kerülővel jár, de itt az autóbusszal sem tehetünk kivételt. (Villamos üzemű jármű esetében - trolibusz - valószínűleg nem így jártunk volna el.) Tévénézők kérdezték - a HRP válaszol A főváros közlekedése Budapesti tévénézők tették fel az alábbi kérdéseket az MTV körzeti adásának egyik közelmúltbeli témájához kapcsolódva. A műsor a főváros közlekedésével foglalkozott. Azokra a kérdésekre, javaslatokra, amelyek megválaszolására akkor nem maradt idő, a Fővárosi Tanács közlekedési és közműfőosztályának munkatársai a Heti Budapesten keresztül válaszolnak. Van, aki jobban meg tudni szervezni... FOTÓ: HARMATI JÁNOS