Heti Válasz, 2015. október-december (15. évfolyam, 40-52. szám)
2015-10-22 / 43. szám
újítások maradnak meg, lapunk azonban úgy tudja, legalább két új múzeum felépítésére az elmúlt hónapok viharai dacára továbbra is van politikai szándék. A Magyar Zene Házát javában tervezi Fudzsimoto Szou, és rövidesen kiderül, az Új Nemzeti Galéria tervpályázatán győztes két ház közül melyik épül meg a Petőfi Csarnok helyén. Bár a norvég Snohetta tervezőiroda lépcsős piramisa kedvezőbb fogadtatást kapott, a japán SANAA terve az esélyes. Ezt részesíti előnyben állítólag Orbán Viktor miniszterelnök is, nem utolsósorban azért, mert a hagyományos japán építészetből átemelt pavilonjaival közel áll az itthon Makovecz Imre nevével fémjelzett organikus stílushoz. Más előnyei is vannak: kisebb az alapterülete, belső terei alkalmasabbak képtárnak, és olcsóbb is. Bármelyik terv győz, a magyar művészet csak nyerhet, ha felépül az új képtár. A milánói tárlat újabb bizonyíték, hogy Baán László főigazgató tervének megfelelően egyesíteni kell a nemzetközi és magyar gyűjteményt, a Szépművészeti és az MNG anyagát. (A felújított múzeumban kapna helyet az újraegyesülő Régi Mesterek Gyűjteménye, az új képtárban az 1800 utáni külföldi és magyar alkotók.) Az olaszországi tárlat a Raffaellótól Schieléig címet kapta, mert tömegeket világsztárokkal lehet becsalogatni, de az első hetek tapasztalatai alapján a magyar képek tetszenek a legjobban a nézőknek, mivel világszerte ismert festők művei mellett, velük összefüggésben mutatják meg nagyságukat. Jó társaság A Szépművészeti 69 műve mellé kilenc képet akasztottak a Galériából. A legjobb helyre Rippl-Rónai József Kalitkás nője és Szinyei Merse Pál Majálisa került, és Stefano Zuffi, a tárlat kurátora úgy rendezte be a kissé szűkös tereket, hogy a látogatók tekintete e két nagy hatású képre terelődjön. Főleg a Majális kapott impozáns helyet: az egyik oldalról impresszionista sztárok - Gauguin korai tahiti képe, Manet legyezős hölgye, Monet halászbárkái, egy Cézanne-csendélet és egy Van Gogh-rajz fogják körül, a másik oldalon magyar és osztrák avantgárd művek. Ez úgy is felbecsülhetetlen reklám a magyar művészetnek, hogy Munkácsy komor Lisztportréja nehezen szerethető az olasz nézőknek, Márffy Ödöntől és Bortnyik Sándortól pedig nem fő művek utaztak. Milánó nem az első város, amely ízelítőt kap a magyar remekművekből. Míg korábban visszafogottan vettünk részt a nemzetközi vérkeringésben, Baán az elmúlt öt évben Európa általa kánonképzőnek nevezett kulturális központjaiban hozott tető alá tárlatokat. A londoni Royal Academyben, a bécsi Kunstforumban, a római Nemzeti Galériában és a párizsi Musée d’Orsay-ban több százezren találkozhattak magyarországi remekművekkel, 2016 márciusában pedig a párizsi Musée de Luxembourgban nyílik a milánóihoz hasonló válogatás (kevesebb olasz, több francia és magyar képpel). Utána Krakkó jön, és Baán a Heti Válasznak elmondja, hogy egy spanyolországi tárlat is felmerült. Ez azért is kézenfekvő lenne, mert a Szépművészetinek jó a spanyol anya» » A plakátra került Cranach-kép (balra) és a Majális impresszionista sztárok mellett (fenn) | WWW.VALASZ.hu I XV.évfolyam,43.szám,2015.október 22.67