Heti Válasz, 2015. október-december (15. évfolyam, 40-52. szám)

2015-10-22 / 43. szám

66 Interjú Tímár Sándorral A média építészeti díja Képzőművészeti diplomácia Milánóban Raffaello útra kel.Az átlagember eddig annyit vett észre a Liget­ projektből, hogy bezárt a Szépművészeti Múzeum. Hogy a pihenő se teljen hasztalanul, a gyűjte­mény legjavát Európa kulturális központjaiban mutatják be­­ elsőként Milánóban, ahol semmit­mondó expópavilonunkkal ellentétben végre értelmezhető üzenetet közvetítünk Magyarországról. LAKY ZOLTÁN | kultura@hetivalasz.hu MILÁNÓ Kevés híja volt, hogy ne két, szapphikus ölelésben összefonódó nő képe képvi­selje a magyar kultúrát Európa egyik legszebb egyházi műemlékével, a milá­nói dómmal szemben. Az olasz szerve­zők Egon Schiele Ölelkező lányok című rajzát szánták a Szépművészeti Múze­um anyagából nyílt kiállítás plakátjá­nak, ám végül elálltak a provokatív lé­péstől - bár kérdés, szentségtörőbb lett volna-e a mű annál, mint hogy a kated­­rális oldalán óriási reklámképernyők hirdetik a Samsung okostelefonokat és a Diesel farmereket. A plakátra vé­gül Lucas Cranachtól választottak egy képet, melyen az elegáns Salome tartja tálcán Keresztelő Szent János levágott fejét. A festmény a késő reneszánsz­ban és a barokkban kedvelt toposz, a Weibermacht (nőuralom) szép példá­ja. Ölelkező lányokat tehát nem, férfia­kat legyőző nőket annál inkább kapnak a látogatók. A kiállított művészek közt van Artemisia Gentileschi itáliai festő­nő is, aki szintén szívesen festett dia­dalmas hölgyekről, például Juditról és Deliláról. Itt szereplő képén Jáhel üti agyon az izraeliták ellen törő hadvezért, Siserát - aki a festőt 17 éves korában megerőszakoló rajztanár arcát viseli. De mit keresnek ezek a képek Milá­nóban? A Liget Budapestről eddig nem művészettörténeti finomságok miatt beszéltünk, de a válasz a múzeumi ne­gyedben rejlik. A beruházás keretében felújítják a Szépművészeti Múzeumot, amely februárban három évre bezárt. A munka már elindult, lassan véget ér a vénaszkenneres biztonsági rendszer kiépítése, ami azért szükséges, hogy a felújításon dolgozó szakemberek ne jár­­hassanak-kelhessenek szabadon az ér­tékes műtárgyak között. A gyűjtemény javából állandó kiállítás nyílt a Magyar Nemzeti Galériában (MNG), de a mú­zeum külföldi márkaépítésre is kihasz­nálja a bezárást. Először Milánóban. Lakat került a Közlekedési Múzeum­ra is, melyet eredeti állapotában állí­tanak helyre. A szkeptikusok szerint a Liget-projektből lassan már csak a fel-

Next