Hétvége, 1982 (4. évfolyam, 107-157. szám)

1982-06-03 / 128. szám

MŰVELŐDÉS, SZÓRAKOZÁS AZ ÚJVIDÉKI SZÍNHÁZ VENDÉGJÁTÉKA EGY ELŐADÁS UTÓÉLETE Mrozek Tangója, a­­leáldozó színházi évad legjobb vajdasági előadása má­jus 30-án a fővárosi 212-es Kamara­­színházban vendégszerepelt. Ezt a pro­dukciót a tartomány hivatásos színhá­zainak­­szabadkai találkozóján nyilvá­nították legjobbnak. A­­legjobb női szerepért járó első díjat a bíráló bizottság N. Kiss Júliának ítélte oda, a szemle legjobb férfiszerepl­ője Fejes György. Dicséretben részesült még a főszerepet alakító Bicskei István és az egyik mellékszereplő, Ferenci Jenő, Ljubomir Dragkic belgrádi vendég­rendezőt is díjazták. Egy­­ilyen, babérkoszorúval dúsan feltekintett előadás szereplőit gyakran az a veszély fenyegeti, hogy elhagyják magukat, az előadás fokozatosan meg­lazul, majd szétesik. A Tangó esetében mást láttunk Belgrádban. A több mint 300 embert befogadó színház nem telt meg ugyan az utolsó helyig, de a né­zők kiváló előadásnak lehettek szén­ás fültanúi: azok is, a­k­ik anyanyel­­vükön élvezhették az előadást, és azok is, akik fejhallgatás egyenes tolmácsolásban hallgatták az erősen meg­kurtított, de ennélfogva igen tö­mör Mrozek-szövegét. A Stomilt, az idős álforradalmárt alakító Fejes György közvetlenül a bemutató után­­kissé visszaesett, lelas­sult. Itt, a fővárosban, parádésan alakított. Sokkal érettebbé, kifejezőb­bé vált Váradi Hajnalka játéka is Cziffra Erika, a kis menyasszonyt megszemélyesítő kezdő színésznő, aki jó ideig egykedvűen, lélektelenül sze­repelt, talán éppen a kíméletlen kriti­ka hatására felébredt csipkerózsika­­álmából, és sokszínűen, élénken állí­totta elénk az öntudatos, felvilágosult lányt. A többiek, különösen a főszere­pet játszó Bicskei István, a nagybácsit megszemélyesítő Ferenci Jenő, az Eu­géniát tolmácsoló N. Kiss Júlia is, mintha tudta volna, mire megy a tét, ezúttal K­is kiválóan szerepelt. Többszörösen időszerű e kiváló, ma már emigrációban élő lengyel író mondanivalója úgy, ahogyan Draskic rendező színpadra állította. Nemcsak világpolitikai célzatai vannak a Bu­­gyonnij-sisakkal és az egyenruhás, napszemüveges főszereplővel, hanem a napjainkban olyannyira elterjedt álta­tással, a tömegek manipulálásával, amely feszélyező képzettársításokban tobzódik. Vegyünk csak elő egy elég elcsépelt képet: mintha ebben a drá­mában az óra mutatójáról sorban hullanának le az apró emberkék, akik meg akarják állítani az időt, esetünk­ben a haladást. A belgrádi vendégjáték nem volt az Újvidéki Színház diadalútjai közüli az egyik. De­­azok, akik eljöttek ezen a május végi vasárnapon az intim légkörű 212-es Kamaraszínházba, nem bánták meg. Hiánytalan művészi és gondolkodásra késztető élményben volt részük. ALADICS János IRODALMI KITEKINTŐ: PALOTAI ERZSI: HOSSZÚ ÉJSZAKA Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest, 1982. Két részre tagolódik a gondosan szerkesztett kötet, amely Palotai Erzsi ötödik könyve. Novellákat, elbeszélé­seket tartalmaz első része, a második részben pedig írókról és művészekről készült portrék kaptak helyet. Az életteli, emberközelbe hozott portrék között szerepel Ascher Oszkár, Illés Endre, Diener-Dénes Rudolf, Nagy Endre, Szerb Antal, Török Erzsi, Zathureczky Ede és mások arcéle. Intellektuális telítettségű elbeszélései és novellái akár esszék is lehetnének, esszéportréi pedig már-már drámai felépí­tettségű novellák; e műfaji átfe­dés állandóan jelen van a könyv írá­saiban. A sorok között ugyanakkor állandó­an ott érezzük az előadóművészt. Pa­lotai Erzsi a pódium­­előadás egyik legnagyobb művésze Magyarországon. Szellemi erőfeszítést igénylő prózai szövegek — elsősorban naplók, levelek, esszék és filozófiai írások — előadá­sával vívott ki magának nagy érdeme­ket, így megkapta az Érdemes Művész címet is. Most megjelent kötetének írásain sok helyen érezni lehet, hogy előadásra szánták őket. pl. hangos ol­vasásra vagy elmondásra. Ez ad sa­játosan egyéni jelleget a kötet kiemel­kedő írásainak, a Holtomiglan-holto­­diglan című elbeszélésnek és a Balázs­­novelláknak. A címadó Hosszú éjszaka című el­beszélés sajátos, lírai versmondataival ér el érdekes hatást. ..egy kínai ven­déglőben meghökkentő ételeket nyel­­degélt, egzotikus fűszerek lángjait ol­­togató könnyű vörös borral”. ..az r-ek darázs zümmögése, az n-ek nazali­­tása elringatja, sohavolt, teljes zengő a lét”; „ő a senki földjére kerül, a mezsgyére, ahonnan majd átbillen élet­be vagy halálba”. Szecessziós vonalvezetéseivel, a szá­zadelő színhangulatával alkot külön csoportot Palotai Erzsi A tűzpiros garbó, a Piroska, az Egy délután Me­­sécskénél, a Rózsacsokorba tőrt és az Ebéd, vasárnap című novellákat. Jól­lehet ezek az írások nem mind a szá­zad elején játszódnak, nosztalgikus hangvételük mégis oda vezethető visz­­sza. Xandráról, a neurotikus színésznő­ről fest drámai portrét a Bemutató előtt című novellában olyan érzékletesség­­gel, mintha egy létező személyről írna. Talán ez az írása emlékeztet leginkább az 1978-ban megjelent Karambol című novelláskötetére, amelyben hasonló emberi sorsokat mutatott be. KONTRA Ferenc TELEVÍZIÓ A HÁZIMOZI ÉS REPERTOÁRJA T­elevíziónk történetében egyetlen­egyszer sem volt ilyen ingadozó a filmműsor, mint az utóbbi egy-két évben. A korábban sugárzott ciklusok között nem egy szinte tökéle­tes akadt, olyan, amely nemcsak szó­rakoztatott, de színibe fillmtörténeti-esz­­téti­kai tanulmányként is szolgált, s újabb filmikedvelőket, -értőket nevelt, akik aztán moziközönségként is szere­peltek. Az utóbbi idők egyetlen kerek, egész, újabb és érdekes filmekből összeállí­tott ciklusa a belgrádi stúdió sci-fi cik­lusa volt amely, ha nem is volt egyen­letes a kiválasztott filmek színvonala tekintetében, mégis átfogó képet adott arról, milyen emberi és társadalmi problémák vetülnek ki az újabban for­gatott ,tudományos-fantasztikus alko­tásokban. A zágrábi stúdió éjszakai bemutató­­ciklusa azonban már se nem tanított, se nem tájékoztatott, s még csak nem is szórakoztatott. Ritka szeszélyesség­gel válogatta össze a szerkesztő a be­mutatásra került filmeket, többségük egyetlen képsorával, egyetlen elhang­zott mondattal sem érdem­elte ki a he­lyet a képernyőn. Azok a fi­lmkedvelők tehát, akik örömmel várják ezeket a hétvégi filmbemutatókat, a szabad szombat reményében ugyanis megen­gedhetik maguknak, hogy tovább fenn­maradj­ana­k, minden újabb film után növekvő csalódással zárják el a készü­léket A hosszú és igénytelen­ ciklus egyetlen kimagasló alkotása Bergman őszi szonátája volt, amelyet viszont, a műsorok elcsúszása miatt, olyan ké­sei időpontban sugároztak, hogy so­kan már ki sem bírták várni. S így egy szép élménnyel szegényebbek marad­tak. Pedig televíziós élményben egyéb­ként is egyre ritkábban van részük.­k. _________________________13

Next